Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Komplex illúziók, illúzió a művészetben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Komplex illúziók, illúzió a művészetben"— Előadás másolata:

1 Komplex illúziók, illúzió a művészetben
Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúzió a művészetben Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék

2

3 Mozgás indukálta vakság
Megfigyelések sárga pontok eltűnnek (kb. az idő 40%-ban) bal felső általában gyakrabban tűnik el Magyarázat alapjai motion streaks system – „mozgás csík rdsz.” A humán vizuális rdsz integrálja információt idői lefolyásában is (a vizuális agyi területeken keresztül húzódó aktivitás csíkokban mutatkozik meg) Ezek a mozgás csíkok általában nem tudatosulnak (elnyomás) MIV – a V1ben hasonló mintázat, mint a mozgás csíkok esetén Volume 2, Number 7, Abstract 642, Page 642adoi: / http://journalofvision.org/2/7/642/ISSN Modulating motion-induced-blindness with depth ordering Erich Graf Our data indicate that motion-induced blindness results from surface completion of the moving components of the display. A surface resulting from these moving elements acts as a perceptual occluder, masking the static dots Work by Jack Pettigrew at University of Queensland suggests that this illusion results from a rivalry for dominance between the left and right hemispheres at the parietal lobe. When the right hemisphere is dominant, you see the yellow dots; when left hemisphere gains dominance, the yellow dots disappear. Our right hemisphere sees the world more as it really is. The left hemisphere suppresses sensory information that conflicts with what it believes "ought" to be.

4

5 Shepard asztal Megfigyelések Magyarázat alapjai
a függőleges „asztallap” keskenyebbnek látszik Magyarázat alapjai a 3Dimenziós tárgyak felületeit nem úgy interpretáljuk, mint a 2Dimenziós formákat a perspektíva által nyújtott információkat is belekalkuláljuk az „asztallap” méretével kapcsolatos számításainkba/becsléseinkbe Michael Bach’s comments (http://www.michaelbach.de/ot/sze_shepardTables/index.html): The two table tops certainly do not look alike! This phenomenon plays on the interchange of 2- and 3-dimensional interpretation of the figure. If the figure depicted a real-world scene, the real tables certainly would have a different shape. Roger N. Shepard originated a number of beautiful illusions, which he drew himself, many of which are now “floating around the internet” without proper attribution (e.g., the elephant with the impossible feet), his “Terror Subterra” is also in the present collection. He also invented the “ever rising scale” auditory illusion. The original of the present illusion is called “Turning the Tables”. Source Shepard RN (1981) Psychological complementarity. In: Kubovy M & Pomerantz JR (eds) Perceptual organization. 279–342. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Shepard RN (1990) Mind Sights: Original Visual Illusions, Ambiguities, and other Anomalies, New York: WH Freeman and Company

6

7

8

9 Lehetetlen háromszög (Roger Shepard)
Megfigyelések lokálisan „jó” szögek, párhuzamos élek csak hosszabb (elemzőbb megfigyelés) után válik világossá, hogy valóságban lehetetlen ilyen tárgy Michael Bach’s comments (http://www.michaelbach.de/ot/cog_imposs1/index.html): Our brain reconstructs an internal 3-dimensional world model from the flat retinal image. The oldest –known to me– example of an impossible scene: “Madonna and Child ~ Adoration of the Magi” from the Pericope of Henry II around The impossible architecture in that painting, however, seems not purposefully to me, in contrast to Hogarth’s ‘Frontispiece’. Often the first impossible object is attributed to Reutersvard (a design for a Swedish stamp), however Albers and Hogarth were clearly earlier. After the Penroses formally described the phenomenon, examples abound, beautifully drawn for instance by Escher. Sources Oscar Reutersvard (1934) “Opus 1” William Hogarth (1754) ‘Frontispiece’: Satire on False Perspective Josef Albers (1931) “Falsch gewickelt” Magritte (1965) “Carte blanche” Penrose & Penrose. Impossible objects: A special type of illusion. Brit J Psychol 1958;49–31 M. C. Escher (1960) “Belvedere” or “Ascending and descending” (Lego version for the latter) More on perspective: Chris Tyler

10 Op art B.Riley: Fall, 1963

11 Cataract 3, Bridget Riley, 1967

12

13 Op Art Megfigyelések Magyarázat alapjai élénk mozgás érzet (hullámzó)
periodikusan sokszor ismétlődő mintázat a „normálistól” eltérő szakkád-mintázat Michael Bach (http://www.michaelbach.de/ot/ang_cafewall/index.html) What to observe. Above, the tiles are moving left and right in alternating rows. In the ‘half-shifted condition’, the ‘mortar lines’ (the horizontal lines between the tiles) appear to slope alternately upward and downward. This gives the impression that the tiles are wedge-shaped. As seen when the tiles align or make up a chequerboard, the lines are actually parallel, and all tiles are perfectly square and of the same size. So during the movement, the illusion “comes and goes”. Origin. The Café Wall Illusion was first reported by Richard L. Gregory and Priscilla Heard in A member of Gregory’s lab had noticed that the front of a café (St Michael's Hill, Bristol, England) had been adorned with black and white ceramic tiles. The mortar between adjacent rows of tiles was visually apparent, and the black/white pattern was offset by half a tile width in alternating rows. Comment. This illusion demonstrates the effect of some simple image processing occurring at the retina combined with some complex processing in the cortical cells of the striate cortex. The incoming image is first filtered by the centre-surround operator of the retina. The apparent tilt of the mortar lines is caused by orientation-sensitive simple cells in the striate cortex. The cells interact with one another to interpret the diagonal bands produced by the retina as a single continuous line, tilted in the direction of the diagonal bands. Sources Gregory RL & Heard P (1979) Border locking and the Café Wall illusion. Perception 8:365–380 on-line, reprint (PDF) Lulich DP & Stevens KA (1989) Differential contributions of circular and elongated spatial filters to the Café Wall illusion. Biol Cybernetics 61:427–435 Nice Java Applet at <www.cs.ubc.ca/nest/imager/contributions/flinn/Illusions/CW/cw.html> For an explanatory text see Brain Connection

14 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

15 Mikroszakkádok Jellemzően hosszabb fixáció során fordulnak elő, (nem csak humánspecifikus foveális látással rendelkező állatoknál is) A mikroszakkádok amplitúdója szögperc között változik Miért kell? Stabilizált képek eltűnhetnek akár pár másodperc után is (ld. Utóhatások óra)– szóval a szem, így a retina kiselmozdulása ezt megelőzheti

16 Kiserletes igazolás –Troncoso et al, 2008
A kísérleti személyeknek jelezniük kellett egy gombnyomással,amikor szubjektívan mozgást éltek meg a képen Felvételek készültek a szemmozgásokról (500/sec) Erős korreláció az illúzió erőőssége(mozgás érzete gyakoriság) és a szemmozgás gyakorisága között Enigma, Isia Leviant, 1981.

17 A. Kitaoka

18 A. Kitaoka

19 A. Kitaoka

20 A. Kitaoka

21 A. Kitaoka

22 Kitaoka illúziók Megfigyelések forgó mozgás észlelhető
hosszabb fixáció esetén eltűnik a hatás Hullámzó mozgás Fény – árnyék hatás Michal Bach (http://www.michaelbach.de/ot/mot_rotsnake/index.html) on Kitaoka Background – In the image above the strong (and beautiful) rotation of the “wheels” occurs in relation to eye movements. On steady fixation the effect vanishes. For an explanatory hypothesis, view the animation on the right. You may wish to press the ‘Stop’ button after a while … it gets on one’s nerves ;-). See also Backus & Oruc 2004 for their explanation. What to observe Even when fixating steadily, illusory motion occurs on appearance/ disappearance Illusion does not depend on colour Rotation direction depends on the polarity of the luminance steps (I arranged these to evoke a “gearbox effect” here, by mirroring the images appropriately) Strength of illusion depends strongly on background luminance. The background luminance slowly ramps from 0% to 100% automatically, or you can use the slider. The illusionary rotation is strongest for 50% gray (exact value will depend on your monitor ‘gamma’). Comment As Kitaoka & Ashida (2003) describe, asymmetric luminance steps are required. Presumably appearance of these triggers motion detectors (as in the animation on the right). I assume that the actual mechanism is quite similar to the “Rotating Spokes” illusion, where asymmetric luminance steps occur as well. Gregory & Heard (1983) were the first to describe that asymmetric luminance steps cause illusory movement. Sources Backus & Oruc 2004 VSS presentation abstract + background material Kitaoka A, Ashida H (2003) Phenomenal characteristics of the peripheral drift illusion. VISION 15:261–262 Gregory RL, Heard PF (1983) Visual dissociations of movement, position, and stereo depth: Some phenomenal phenomena. Quarterly Journal of Experimental Psychology 35A:217–237

23

24

25

26 Perspektíva a művészetben

27

28 Perspektíva a részletekben
Hans Holbein

29 Patrick Hughes – Reverspective

30

31 Claude Monet

32 A pointilizmus Pointilizmus: a palettán történő színkeverést az optikai keveréssel váltották fel, amelynél az egymás mellé helyezett színpöttyökből alakul ki a kép Magyarázat –Az emberi szem felbontóképessége átlagos körülmények között durván 1 szögperc, igen jó megvilágításnál 0,5 szögperc körüli (központi látásra vonatkozó adat). A retina éleslátásnak megfelelő, kb. 1 mm átmérőjű körzetében (fovea) gyakorlatilag csak csapok vannak. A csapok középpontjai közötti távolság 2-2,5 m. Mivel a szem ekvivalens fókusztávolsága kb. 1/58 m=1,72 cm, a 2,5 m csap-távolság pontosan 0,5 szögperc látószög különbséget ad. Ez azt jelenti, hogy a látásélességet valóban a receptorok geometriai kiterjedése határozza meg. Ami egy feldolgozandó egységbe esik – az kiátlagolódik

33 Egy retinális ganglionsejt receptiv mezeje
Festék pontok Receptorokra eső kép Látásérzet c c c c

34 Pointilizmus - másként: Vic Muniz
A kép kis pontjait szines magazinokból tépkedett kis fecni alkotják Pictures of Magazine Series Joao I

35 Vic Muniz

36 Vic Muniz Self Portrait as a Drowned Man, after Hippolyte Bayard, 1870

37 M. C. Escher

38 M. C. Escher

39

40 Vasarelly

41

42

43 The Margaret Thatcher Illusion
Fejjel lefelé fordított, eltorzított arc első látásra ‘normálisnak’ tűnik

44 Fusiform face area (FFA) – arcok
Preferred Nonprefer. Kanwisher et al., 1997 Egészséges személyeken fMRI vizsgálatokkal bizonyították, hogy a z FFA arcokra érzékeny A terület arcokra kapott aktivitása szelektíven nagyobb, mint pl. betűkre, tárgyakra, vagy hátulról mutatott emberi fejekre FFA aktivitása akkor is erősebb, ha arcok körvonalképét, karikatúráit, macskák és egyéb állatok arcát, ismeretlen személyek arcát vagy fejjel lefordított arcokat láznak az

45 Hibrid képek

46 Eredeti kép Magas téri frekvanciára szűrt  Alacsony téri frekvanciára szűrt

47 Mérges/Mosolygós

48

49 Hibrid képek Egymásra helyezett képek
A két kép más-más téri frekvenciára van szűrve A képhez közelitve illetve tőle távolodva egyik majd a másik kép (jelen esetben arc) válik dominánssá

50 Salvador Dali Slave Market with the Disappearing Bust of Voltaire

51 Portrait of Abraham Lincoln

52 Octavio Ocampo El Quijote de la Mancha

53 Octavio Ocampo Calvary

54 Octavio Ocampo Marlena

55 Octavio Ocampo Hány fej látható a képen? A tábornok családja

56 Sandro del Prete

57 Sandro del Prete

58 Sandro del Prete

59 Sandro del Prete

60 SANDRO DEL PRETE Message of Love from the Dolphins
Felnőtt szemlélők ölelkező párt vs. Gyermek nézők delfineket látnak

61 Rob Gonsalves Here Comes The Flood

62 Rob Gonsalves High Park Pickets

63 Shigeo Fukuda Duett c. szobor

64 Shigeo Fukuda Mit látsz a tükörben?

65 Árnyék szobrok

66 Árnyék szobrok 848 kanál, villa, kés összehegesztve
Milyen árnyékot vethet ez a „kavalkád”???

67 Árnyék szobrok

68 Belvedere (Escher után)


Letölteni ppt "Komplex illúziók, illúzió a művészetben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések