Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúzió a művészetben Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúzió a művészetben Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék."— Előadás másolata:

1 Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúzió a művészetben Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék

2

3 Mozgás indukálta vakság Megfigyelések sárga pontok eltűnnek (kb. az idő 40%- ban) bal felső általában gyakrabban tűnik el Magyarázat alapjai motion streaks system – „mozgás csík rdsz.” A humán vizuális rdsz integrálja információt idői lefolyásában is (a vizuális agyi területeken keresztül húzódó aktivitás csíkokban mutatkozik meg) Ezek a mozgás csíkok általában nem tudatosulnak (elnyomás) MIV – a V1ben hasonló mintázat, mint a mozgás csíkok esetén

4

5 Shepard asztal Megfigyelések a függőleges „asztallap” keskenyebbnek látszik Magyarázat alapjai a 3Dimenziós tárgyak felületeit nem úgy interpretáljuk, mint a 2Dimenziós formákat a perspektíva által nyújtott információkat is belekalkuláljuk az „asztallap” méretével kapcsolatos számításainkba/becsléseinkbe

6

7

8

9 Lehetetlen háromszög (Roger Shepard) Megfigyelések lokálisan „jó” szögek, párhuzamos élek csak hosszabb (elemzőbb megfigyelés) után válik világossá, hogy valóságban lehetetlen ilyen tárgy

10 B.Riley: Fall, 1963 Op art

11 Cataract 3, Bridget Riley, 1967

12

13 Op Art Megfigyelések élénk mozgás érzet (hullámzó) Magyarázat alapjai periodikusan sokszor ismétlődő mintázat a „normálistól” eltérő szakkád-mintázat

14 Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.

15 Mikroszakkádok Jellemzően hosszabb fixáció során fordulnak elő, (nem csak humánspecifikus foveális látással rendelkező állatoknál is) A mikroszakkádok amplitúdója szögperc között változik Miért kell? Stabilizált képek eltűnhetnek akár pár másodperc után is (ld. Utóhatások óra)– szóval a szem, így a retina kiselmozdulása ezt megelőzheti

16 Kiserletes igazolás – Troncoso et al, 2008 A kísérleti személyeknek jelezniük kellett egy gombnyomással,amikor szubjektívan mozgást éltek meg a képen Felvételek készültek a szemmozgásokról (500/sec) Erős korreláció az illúzió erőőssége(mozgás érzete gyakoriság) és a szemmozgás gyakorisága között Enigma, Isia Leviant, 1981.

17 A. Kitaoka

18

19

20

21

22 Kitaoka illúziók Megfigyelések forgó mozgás észlelhető hosszabb fixáció esetén eltűnik a hatás  Hullámzó mozgás  Fény – árnyék hatás

23

24

25

26 Perspektíva a művészetben

27

28 Perspektíva a részletekben Hans Holbein

29 Patrick Hughes – Reverspective

30

31 Claude Monet

32 A pointilizmus Pointilizmus: a palettán történő színkeverést az optikai keveréssel váltották fel, amelynél az egymás mellé helyezett színpöttyökből alakul ki a kép Magyarázat –Az emberi szem felbontóképessége átlagos körülmények között durván 1 szögperc, igen jó megvilágításnál 0,5 szögperc körüli (központi látásra vonatkozó adat). A retina éleslátásnak megfelelő, kb. 1 mm átmérőjű körzetében (fovea) gyakorlatilag csak csapok vannak. A csapok középpontjai közötti távolság 2-2,5  m. Mivel a szem ekvivalens fókusztávolsága kb. 1/58 m=1,72 cm, a 2,5  m csap-távolság pontosan 0,5 szögperc látószög különbséget ad. Ez azt jelenti, hogy a látásélességet valóban a receptorok geometriai kiterjedése határozza meg. Ami egy feldolgozandó egységbe esik – az kiátlagolódik

33 c Egy retinális ganglionsejt receptiv mezeje c c c Festék pontok Receptorokra eső kép Látásérzet

34 Pictures of Magazine Series Joao I Pointilizmus - másként: Vic Muniz A kép kis pontjait szines magazinokból tépkedett kis fecni alkotják

35 Vic Muniz

36 Self Portrait as a Drowned Man, after Hippolyte Bayard, 1870 Vic Muniz

37 M. C. Escher

38

39

40 Vasarelly

41

42

43 The Margaret Thatcher Illusion Fejjel lefelé fordított, eltorzított arc első látásra ‘normálisnak’ tűnik

44 FFA Preferred Nonprefer. Kanwisher et al., 1997 Fusiform face area (FFA) – arcok Egészséges személyeken fMRI vizsgálatokkal bizonyították, hogy a z FFA arcokra érzékeny A terület arcokra kapott aktivitása szelektíven nagyobb, mint pl. betűkre, tárgyakra, vagy hátulról mutatott emberi fejekre FFA aktivitása akkor is erősebb, ha arcok körvonalképét, karikatúráit, macskák és egyéb állatok arcát, ismeretlen személyek arcát vagy fejjel lefordított arcokat láznak az

45 Hibrid képek

46 (a)Eredeti kép (b)Magas téri frekvanciára szűrt (c)Alacsony téri frekvanciára szűrt

47 Mérges/Mosolygós

48

49 Hibrid képek Egymásra helyezett képek A két kép más-más téri frekvenciára van szűrve A képhez közelitve illetve tőle távolodva egyik majd a másik kép (jelen esetben arc) válik dominánssá

50 Salvador Dali Slave Market with the Disappearing Bust of Voltaire

51 Portrait of Abraham Lincoln

52 Octavio Ocampo El Quijote de la Mancha

53 Calvary Octavio Ocampo

54 Marlena Octavio Ocampo

55 A tábornok családja Hány fej látható a képen? Octavio Ocampo

56 Sandro del Prete

57

58

59

60 SANDRO DEL PRETE Message of Love from the Dolphins Felnőtt szemlélők ölelkező párt vs. Gyermek nézők delfineket látnak

61 Rob Gonsalves Here Comes The Flood

62 High Park Pickets Rob Gonsalves

63 Shigeo Fukuda Duett c. szobor

64 Shigeo Fukuda Mit látsz a tükörben?

65 Árnyék szobrok

66 848 kanál, villa, kés összehegesztve Milyen árnyékot vethet ez a „kavalkád”???

67 Árnyék szobrok

68 Belvedere (Escher után)


Letölteni ppt "Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúzió a művészetben Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések