Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ hu hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ hu hu."— Előadás másolata:

1 ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ karpatian@t-online. hu karpatian@t-online. hu

2  Rossz szociális helyzetűek  Nyelvi és faji kisebbségek  Földrajzilag „kirekesztettek”  Pedagógiai okokból „kirekesztettek”  Mentális és fizikai fogyatékkal élők Ki számít hátrányos helyzetűnek az oktatási informatika szempontjából?

3 A szegregáció és a pedagógiai szolgáltatások minőségromlása Tanárok túlterhelése Teljesítmény- követelmények leszállítása A tanulók motivációjának leromlása A problémás gyerekek össze- sűrítése Tanulással szembehelyezkedő kortárscsoporti szubkultúra kialakulása A bérek nem igazodnak tanárok nagyobb munkaterheléséhez. Ez reálértékben devalválja a tanári béreket Tanári kontraszelekció Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008

4  A szegregáció akadály => deszegregáció, integráció  Ha a deszegregáció nem működik: erős bérkompenzáció (Hanushek – Rivkin (JHR), 30-50 %)  Szabad iskolaválasztás következményeinek levonása => intézményi reformok  Iskolafenntartói körzetek: az ingázási távolságokon belüli körzetek  Egységes felelősség a minőségi pedagógusi szolgáltatás biztosítása Hogyan juthat el a jó minőségű tanári szolgáltatás a legrászorultabb gyerekekhez? Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008

5 Forrás: McKinsey jelentés, 2007

6 Forrás: McKinsey jelentés, 2007. Letölthető magyar nyelven innen: http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/irodalom/McKinsey_Magyar.pdf

7 Az UNESCO esélyegyenlőségi programjai Az UNESCO esélyegyenlőségi programjai www.unesco.orgwww.unesco.org, www.unesco.hu... www.unesco.org Keresőszó: Inclusion

8 Inkluzív oktatás, fogyatékkal élők képzése: indikátorok

9 Oktatási esélyegyenlőség és oktatáspolitika: 16 ország összehasonlítása - UNESCO tanulmánykötet A könyv letölthető innen: http://www.uis.unesco.org/template/publications/UIS/WP6_Sherman_FINALwc.pdf

10 Tanárképzés: kompetenciafejlesztés az inkluzív oktatás érdekében az inkluzív oktatás érdekében

11 2. évf. 5. évf. 11 Eredményes és kevésbé eredményes tanárok hatása a tanulói teljesítményekre ( paneladatok,Tennessee állam, 1992-96 ) Kertesi Gábor előadása, Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal, 2008 (McKinsey Jelentés, 2007).

12 A tanári képességeket mérő teszteredmények hatása a diákok körzetszintű matematikai teszteredményeinek átlagára, keresztmetszetben, Texas állam 70 iskolakörzetében, 1986-ban évfolyamonként (Forrás: Ferguson (1998)

13 UNESCO Tanszékek Hálózata ELTE TTK, UNESCO Információtechnológiai és Pedagógiai Központ http://www.edutech.elte.hu

14 OECD – CERI kutatás: „IKT és az oktatás minősége” Az OECD országokban az infrastruktúra és a diákok tudása nem kulcstényezője a reformoknak A tanárok attitűdjei, motivációja és képességei a döntők A reform-orientált „él-iskolák” és magasan képzett oktatók járnak élen az IKT alkalmazásban is Magyarországon viszont az iskolák IKT infrastruktúrája „trójai falóként” működik Információs és kommunikációs technológiák, (IKT), mint a korszerű pedagógia hordozói

15 Kutatási eredmények az IKT oktatási hatásáról (Aviram és Tami, 2004) A tanulási teljesítmény-különbségek csökkennek a jó és rossz szociális helyzetű diákok között, ha növeljük az IKT- hozzáférést otthon és az iskolában Az IKT-módszerek legtöbbje egyénre szabható, ezért egyéni képességfejlesztéssel, célzottan javíthatók az eredmények Akkor is teljesítmény-növekedéshez vezet az IKT eszközök használata, ha alacsony minőségűek a tananyagok.  Az IKT használat színvonala a pedagógiai munkától függ

16 Esettanulmányok 14 országból Meta-elemzések: IEA, PISA and SITES felmérések IKT vonatkozásai Hátrányos helyzetű tanulók és IKT-val segített fejlesztés: áttekintő tanulmány OECD, „Promoting Equity Through ICT in Education” Szeminárium, Budapest, 2003

17 Esélyek és problémák PIRLS Reading Comprehension Study: gyakori IKT használók helyesebben olvasnak és jobban értik a szöveget (Pelgrum, 2003) IEA-SITES2: a számítógéppel segített tanulás legnagyobb nyertesei a hátrányos helyzetű tanulók és a rossz tanulási képességekkel rendelkezők(Kozma, 2003) TIMMS Matematika 1995: IKT-t használó tanárok módszerei diákközpontúak - diákjaik viszont rosszabbul teljesítenek a tesztekben, mint a frontálisan oktatóké! (Pelgrum és Plomb, 2002)

18

19 OECD Esélyegyenlőség és Oktatási Informatika Program: Roma Oktatási informatikai Projekt: 2003-2005 Cél: a tanulási képességek és motiváció IKT eszközökkel történő növelésével 10 Borsod-Abauj-Zemplen megyei általános iskola diákjait továbbtanuláshoz segíteni Az iskolákban legalább 50% a roma tanulók aránya IKT-val gazdagított tantárgyak: anyanyelv, matematika fizika, kémia + emelt szintű informatika

20

21

22  8 tantárgy  Projekt-munka  Matematika és vizuális versenyek  Iskola-közi kapcsolatok:  Levelezés, cserelátogatás

23 Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben és az utótesztben

24 A kombinatív képesség fejlődése az előtesztben és az utótesztben

25 Az olvasási képességek fejlődése az előtesztben és az utótesztben

26 Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben osztályok szintjén

27 A kombinatív gondolkodás fejlődése az előtesztben osztályok szintjén

28 Olvasási képességek fejlődése az előtesztben osztályok szintjén

29 Az induktív gondolkodás fejlődése az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 87% 62%

30 A kombinatív gondolkodás az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 52% 27%

31 Az olvasási képesség fejlődése az előtesztben és az utótesztben osztályok szintjén: gyakorisági eloszlás 82% 41%

32 Gamma-értékek – a kutatás hatása KépességekGamma Spontán fejlődés Fejl. program becsült hatása Induktív gondolk. 0,900,380,52 Kombinatív0,720,100,62 Olvasás0,79--

33 Nemi különbségek a használat színvonalában nincsenek A használati minták mások Az oktatási módszerek viszont nem azonos mértékben alkalmasak a fiú és lány tanulók motiválására és fejlesztésére

34 Összevont tanulócsoportos iskolák fejlesztése az oktatási informatika eszközeivel IKT-vel segített képességfejlesztés: Kommunikációs képességek: verbális, vizuális Önálló tanulási képesség Matematika: kombinatív és logikai képesség Szociális kompetencia NEMED: Network of Multigrade Schools in Education, www.nemed-network.org www.nemed-network.org

35 Magyar NEMED iskolák, 2006/2007

36 ELTE TÁTK, Szociológus hallgatók fotókiállítása NEMED iskolákról

37

38

39 Kép, nyelv, zene, matematika, 1/ 4 RITMUS

40 Kép, nyelv, zene, matematika, 2 / 4 ELLENTÉTEK

41 Kép, nyelv, zene, matematika, 3 / 4 SOROZATOK

42 Kép, nyelv, zene, matematika, 4 / 4 VÁLTOZATOK

43 http://calibrate.eun.org Magyar honlapok: http://www.infoiranytu.hu/calibrate http://calibrate.apertus.hu/ LEARNING RESOURCE EXCHANGE (LRE): európai digitális tananyag adatbázis http://www.calibrate.eun.org SOURCE EXCHANGE

44 http://calibrate.eun.org http://calibrate.eun.org

45 http://calibrate.eun.org http://calibrate.eun.org

46 http://calibrate.eun.org http://calibrate.eun.org


Letölteni ppt "ESÉLYTEREMTÉS AZ OKTATÁSI INFORMATIKA ESZKÖZEIVEL Kárpáti Andrea, ELTE TTK, Multimédiapedagógiai Központ hu hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések