Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mesterszakok - 2007 Dr. Bazsa György, a MAB elnöke www.mab.huwww.mab.hu → Listák FTT ülés – 2007. október 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mesterszakok - 2007 Dr. Bazsa György, a MAB elnöke www.mab.huwww.mab.hu → Listák FTT ülés – 2007. október 10."— Előadás másolata:

1

2 Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.

3 A szakrendszer horizontális metszet  14 képzési terület (agár, bölcsészet, társadalom tudományok, informatika, jog, nemzetvédelem, gazdaság, műszaki, orvostudomény., tanárképzés, sport, term. tudományok, művészet, műv.-átadás).  ~ 50 képzési ág (pl. a bölcsészeten belül: magyar, történelem, modern és antik filológia, pszichológia, szabad bölcsészet).  107 alapszak (néhány szakon még további szakirányok, specializációk jelennek meg.)  kb. 500 mesterszak (alakulóban)

4 A képzési szerkezet vertikális metszet Alap (B): zömmel 180 vagy * (gyakorlati) – ritkán 210 vagy 240 kredit. Mester (M): zömmel 120, ritkán 90, néhány manager szakon csak 60 kredit. B+M: minimum 300 kr. kell (nincs kivétel!) Osztatlan M: orvosok (360), fogász, gyógyszerész, állatorvos, építész (300). PhD fokozat: formálisan 180 kredit (oktatásra és kutatásra (3 éves állami ösztöndíjjal) + disszertáció és védés (1993 óta így megy).

5 Specialitások  Felsőfokú szakképzés (hasonló az amerikai community college-hoz): 120 kredit. Ebből egy alapszak 30 vagy 60 kreditet elismer. Nem ad felsőfokú végzettséget!  +30* kredit: gyakorlati félév több Bachelor alapszak és az M tanárképzés végén.  Pedagógusképzés: - óvodapedagógusok: alapképzés – 180 kr. - tanítók: 1-4. o.alapképzés – 240 kredit - tanárok: o.mesterképzés – * 1 tanári mesterszak – 2 szakképzettség

6 Alapképzés (6-8 félév) Mesterképzés (2-5 félév) A piramis Főiskolát végzettek

7 Az arányok Bachelor: 100% ~ állami/év [~ önkölts.] M: 35% Munkaerő- piac ~65% M.p. PhD: 3% F.f.szk. ~ M.p M.p. Főiskolát végzettek ? %

8 Finanszírozás A képzésben: hallgatók száma × normatíva Finansz. csoport Alap- képzés Mester- képzés PhDképzésFelsőf.szakk %175%250%100% 2.150%262%375%150% 3.225%400%---225% + kutatás + működés. Épülhet-e erre intézményi stratégia?

9 Félúton 107 alapképzési (Bachelor) szaklétesítést akkreditált a MAB, ezekről megjelent a kormányrendelet (kkk). Ideiglenes lezárt! 2006-ban már csak ezek a Bologna-típusú alapszakok indultak a magyar FO-ban. (Volt néhány korábbi „úttörő” A-szak.) A törvény minden alapszakhoz megkövetel legalább egy mesterszakot. Az alapszakok indulásakor még csak kevés esetben volt ismert a továbblépési lehetőség. Ma már van – több is.

10 Statisztika – október 11. A ind. M lét.: M ind.: kezdeményezés támogatás nem támogatás visszavonás stornó tárgyalás alatt Amit becsülünk: kb szakirány. Rengeteg! A szakirány ügye rendezetlen! Ami hiányzik: előre gondolkodás a szakirányú továbbképzés lehetőségeiről.

11 A kimenet  Bologna kívánalom: a diplomákat fogad a munka- erőpiac és a következő felsőoktatási fokozat is! (Nálunk nincsenek külön academic és professional irányultságú szakok. – Vagy burkoltan mégis lesznek? A sok M-ek indulásakor kiderül?!)  Ideális eset: a képzési és kimeneti köv-ek közül - a képzésit a felsőoktatás, - a kimenetit a munkaerőpiac határozza meg.  Németországban a gazdaság (40 nagy cég) kiadott egy „Bachelor welcome!” nyilatkozatot.  Ilyen kezdeményezés nálunk is volt.

12 Problémák  A munkaerőpiac nem vett, nem vesz részt aktívan a kimeneti követelmények megfogalmazásában.  A MAB Felhasználói bizottsága soknak tartja a mesterszakokat és a szakirányokat.  Az egyetemek a jelenlegi 5 év anyagát próbálták bezsúfolni az alapképzés 3 évébe. Mi lesz a mesterszakok valós tartalma?  A mesterképzésben a felvételi rendje, az álla- milag finanszírozott keretszámok elosztása (a pályázati rend) még kidolgozatlan.

13 Kihívások  Szükséges a Bologna-folyamat „népszerűsítése” - a felvételizők (és szüleik) körében, - a felsőoktatásban és - a munkaerőpiacon egyaránt.  Tudják-e kezelni az intézmények az élesedő versenyhelyzeteket – hazai és külföldi hallga- tókért, oktatókért, hazai és EU forrásokért?  Az intézmények saját értékeire koncentrálnak vagy mások babérjaira törnek?  A Bolognai Nyilatkozat teljes spektrumának hazai menedzselése révén legyen 2010-ben itt is Európai Felsőoktatási Térség, azaz mi is ott legyünk az Európai Felsőoktatási Térben!

14 → Listák Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Mesterszakok - 2007 Dr. Bazsa György, a MAB elnöke www.mab.huwww.mab.hu → Listák FTT ülés – 2007. október 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések