Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE A felsőoktatási szakképzés rendszere, sajátosságai Dr. Madarász Sándor 2012. 10. 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE A felsőoktatási szakképzés rendszere, sajátosságai Dr. Madarász Sándor 2012. 10. 30."— Előadás másolata:

1 FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE A felsőoktatási szakképzés rendszere, sajátosságai Dr. Madarász Sándor

2 AZ ELŐADÁS VÁZLATA • A felsőoktatási szakképzési forma kialakításának előzményei • A rövidciklusú felsőfokú képzés helyzete a fejlett országokban • Munkaerő-piaci igények és a felsőoktatási szakképzés • A felsőoktatási szakképzés rendszere • A felsőoktatási szakképzés sajátosságai

3 333 A KÉPZÉSI PROGRAMOK SZINTJEI • iskola előtti oktatás • első- (alap-) fokú oktatás • másod- (közép-) fokú oktatás • harmad- (felső-) fokú oktatás ISCED osztályozás 0 1, 2 3, 4 5, 6, 7, 8

4 A felsőoktatási szakképzési forma kialakításának előzményei • 1998-ban indul az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés (AISZF), a 45/1997. (III.12) kormányrendelet alapján, postsecondary képzésként • A felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. Törvény módosításai; beszámítás: kredit, AIFSZ--FSZ

5 Forrás: NEFMI statisztika – Dr. Veres Pál szerkesztése

6 666 MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RENDSZER MEGÚJÍTÁSÁRA? • növekedjék a magasan képzett szakemberek száma • rugalmasabb tanulási utak felkínálása • hatékonyabbá kell tenni az elméletigényes képzéseket • erősíteni kell a képzés és a gazdaság kapcsolatát • társadalmi elvárások; meg kell teremteni a tertiary szinten a rövid ciklusú képzést

7 A rövidciklusú felsőfokú képzés helyzete a fejlett országokban SCH; „a hiányzó kapcsolat” (EURASHE, 2011) • 19 EU tagállamban létezik 5. szintű képzés, hallgatóval (2011) • Hollandia; 2006, associate degree, 120 kredit • Dánia; 8,7% rövidciklusú gyakorlatorientáltban • Anglia; 2001, foundation degree, 240 kredit • USA, Kanada, Ausztrália; community college, college (alap) diplom, 15-20%

8 Munkaerő-piaci igények és a felsőoktatási szakképzés • szakmai ismeretek • személyiség, munkához való viszony • önismeret, felelősségtudat • tudatosság • csapatmunka, kommunikációs képességek • konfliktusmegoldó képesség Forrás: Szilágyi János MKIK

9 A FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS RENDSZERE • évi CCIV. Törvény a nemzeti felsőoktatásról • A felsőoktatási szakképzésről és a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat egyes kérdéseiről szóló kormányrendelet • A felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről szóló miniszteri rendelet

10 A FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS SAJÁTOSSÁGAI • a „besorolási” alapképzési vagy osztatlan képzési szakhoz rendelt • kreditértéke: 120, transzferkredit: 75% • képzési idő: 2 év (eltérés; EU normák miatt) • moduláris képzési rendszer • egy teljes félév, egybefüggő külső gyakorlati képzés • program minősítés (MAB) • oklevelet ad

11 BESOROLÁSI SZAK Osztott képzés alapképzési vagy a mesterképzési szakjegyzék azon szakja, amelyhez a felsőoktatási szakképzés képzési és kimeneti követelményeit meghatározták. szakirány képzési terület képzési ág szak specializáció

12 MODUL ÉS KREDIT Kreditérték: kredit • Közös kompetencia modul; 12 kredit • Képzési területi közös modul;21 kredit képzési ág közös modul (6-max.15 kredit) • Szakképzési modul;87 kredit spec. vagy szakirány m. (15-max.24 kredit) egybefüggő gyakorlat m; (30 kredit) kredit Besorolási szakon a transzferkredit; minimum 75%

13 A GYAKORLATI KÉPZÉS Az egybefüggő szakmai gyakorlat (ESZGY) minimum 14 hét, öt napos munkahetekkel (560 óra) Learning by doing, nem begyakorlás! A gyakorlati képzés részei:  ESZGY  rajztermi, laboratóriumi, egyéb gyakorlatok  ESZGY-n túli külső vagy telephelyi gyakorlatok

14 KOMPETENCIA ELEMEK 1. TUDÁS (ISMERETEK, TAPASZTALAT) Tényszerű és elméleti ismereteket analizál és szintetizál a tudomány határterületi tudatosságára emelve, munka és tanulási körülmények között.

15 KOMPETENCIA ELEMEK 2. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) A MEGÉRTÉS ÉS A FELISMERÉS TERÉN Egyszerű absztrakt kreatív gondolkodás (amely az absztrakt problémák megoldásának generálásához szükséges) részben előre nem látható feltételek mellett.

16 KOMPETENCIA ELEMEK 3. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) A GYAKORLATBAN Végrehajtás komplex mozdulatok összeállításával, anyagok, eszközök, szerszámok és tudományos módszerek használatával, részben előre nem látható feltételek mellett, kifejlesztve egyszerű anyagokat, szerszámokat, eszközöket.

17 KOMPETENCIA ELEMEK 4. JÁRTASSÁG (készség, szakértelem, rutin) SZOCIÁLIS TERÜLETEN Komplex kommunikáció és együttműködés menedzselése és megvalósítása csoportban részben előre nem látható feltételek mellett.

18 KOMPETENCIA ELEMEK 5. ÖNÁLLÓSÁG Részvétel a menedzsment feladatokban részben előre nem látható feltételek mellett.

19 KOMPETENCIA ELEMEK 6. FELELŐSSÉG Teljes felelősségvállalás a menedzsmentben és részleges felelősségvállalás a cselekedetek kifejlesztésében és értékelésében, részben előre nem látható feltételek mellett.

20 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Madarász Sándor


Letölteni ppt "FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE A felsőoktatási szakképzés rendszere, sajátosságai Dr. Madarász Sándor 2012. 10. 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések