Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után. Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után. Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV."— Előadás másolata:

1 A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után. Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV Zrt. támogatásával valósult meg.

2 Előzmények - Bécs-Gloggnitz Vasúttársaság (Wien-Gloggnitzer Bahn): augusztus 20: Bécsújhely-Sopron augusztus 20: Bécsújhely-Sopron - Cs. Kir. Szab. Osztrák Államvasút (k. k. priv. Staatseisenbahn-Gesellschaft) 1856: Győr-Újszőny; 1857: Pécs-Mohács - Cs. Kir. Szab. Déli Vaspálya Társaság (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft) 1860: Újszőny-Székesfehérvár; 1861: Buda-Nagykanizsa; 1865:Sopron-Szombathely-Nagykanizsa; 1868: Pécs-Barcs

3

4 A vállalat alapítása -Több előengedély közül báró Erlanger Viktor előmunkálati engedélye valósult meg a Győr-Csorna-Kapuvár-Nagycenk-Sopron- Ebenfurt vonalon (1872. XXVII. Tc.) -Állami kamatgaranciát nem, de 30 évig jövedelemadó,- bélyeg és illetékmentességet kapott. -Részvénytársaság megalakulása: február 1. Budapest -Győr-Sopron pályaszakasz megnyitása: november 1. -Sopron-Ebenfurt pályaszakasz megnyitása: október 28.

5 I. Engedély okmány 1872 október 15. XXVII. Tc. II. Alapszabályok július 28. III. Szervezeti és Működési Szabályzat Fontos dokumentumok

6 Indoklás Szerkezeti változások Ausztria-Magyarország – dualizmus - Ausztria és Magyarország – két ország Az ekkor kialakult vezetőségi szerkezet a mai napig megmaradt.

7 Társasági szervezet a dualizmus idején Vezérigazgatóság – Budapest Közgyűlés (általában az évente – múlt évi mérleg) Igazgatóság (8-25 tagból áll, 3 évre, magyar többségű) Felügyelő bizottság (4 tag, évente választják) Bevételellenőrség ( : Győrben) Főfelügyelőség (1880-tól: Sopron) Üzletigazgatóság – Sopron Általános igazgatási osztály Pénzügyi Osztály Forgalmi – Kereskedelmi Osztály Műszaki Osztály → Pályafenntartási és Vontatási Osztály Gépészeti (vontatási és műhelyi) Osztály Kereskedelmi Osztály Bevételellenőrség

8 1919. Szeptember 10. Saint-German-en-Laye-i béke Június 4. Trianoni béke Nyugat-magyarország: Sopron, Moson, Vas vármegyék nyugati, németek által lakott területei az Osztrák Köztársasághoz kerülnek után…

9 1921. Augusztus 28 és szeptember 8: 1 és 2. ágfalvi csata Október 4. Prónay Pál – Lajtabánság kikiáltása Október 11-13: Velencei jegyzék → Soproni népszavazás Október 20: „2. királypuccs” – IV. Károly „…amennyiben Sopron, Magyarországhoz kerülne, minden vasúti előnyt biztosítani kell Ausztriának.” December Soproni népszavazás Kronológia

10 Társasági szervezet változásai 1923 után Vezérigazgatóság – Budapest Üzletigazgatóság – Sopron Üzletvezetőség Bécsi fióktelep Eisenstadt-i Fióktelep március 1. (1933-tól Wulkaprodersdorf-ban) Előbb mint az osztrák koncessziós belépés (1923. július 7.)

11 „A Társaság engedélyokiratába a felségterületéhez tartozó vonalrészekre vonatkozóan az Osztrák Köztársaság az július 7. napján kelt, 387. számú hirdetményével - az eredeti engedélyokirat rendelkezéseit változatlanul hagyva - belépett.” (GYSEV-SZMSZ )

12 1923. július 7: az osztrák Szövetségi Kereskedelmi és Közlekedési Minisztérium 387/1923 sz. rendelete a GYSEV osztrák üzemének koncessziójáról Ebenfurt és Baumgarten között (386/1923 sz. rendelet: A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút által üzemeltetett Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút osztrák üzemének koncessziójáról Pamhagen és Neusiedler am See között)

13 -az Osztrák Köztársaság jogszabályainak a hatálya alatt álló intézmény -vezetője felel a fióktelepek teljes üzletmenetéért, Ausztriában -állandó ausztriai tartózkodási hellyel kell rendelkeznie -A Közgyűlés nevezi ki, és az osztrák üzemrészt érintő ügyekben általános utasítási joggal rendelkezik - Bécsi Fióktelep vezetőjének akadályoztatása esetén feladatait a Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezető látja el. A Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezetője az üzemvezető feladatait is ellátja. -A Bécsi Fióktelep által kezelt vagyonnal kapcsolatos döntésekhez a Bécsi Fióktelep vezetőjének egyetértése szükséges. - Jogi és szervezeti formája is fióktelep, a társaság osztrák székhelyének minősül. Bécsi Fióktelep

14 -az Ausztria területén működő fióktelepek osztrák jognak és biztonsági követelményeknek megfelelő működnek - A Bécsi Fióktelepvezető irányítása alatt működik a Wulkaprodersdorfi fióktelep - A bécsi Fióktelep vezetője alá tartozik minden, az osztrák üzemben dolgozó munkavállaló.

15 -A Wulkaprodersdori Fióktelep vezetője a Bécsi Fióktelep vezetőjének helyettese. A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezetőnek együttdöntési joga van az üzletágvezetőkkel az Ausztria területén végzett üzleti tevékenységekkel kapcsolatban. - A wulkaprodersdorfi és bécsi fióktelep vezetője általános utasítási joggal rendelkezik kizárólagosan az osztrák üzemrészt érintő vasúti ügyekben - A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezető és a felelős üzemvezető (Betriebsleiter) székhelye. - Az osztrák jog hatálya alatt működik.

16 Kutatási nehézségek - A kutatáshoz szükséges források döntő többsége Győr-Sopron- Ebenfurti Vasút Zrt. kezelésében lévő ún. nem nyilvános levéltárakban található: 1. Üzemtörténeti Gyűjtemény – Sopron 2. Betriebsarchiv – Wulkaprodersdorf - Ezen archívumok nem hivatalosan működnek, az anyagok rendszerezése minimális, azok is kezdetlegesek - Sok forrás itt sem található, így a személyes kapcsolatokon keresztül lehet azokat előhívni a társaság jelenlegi vezetőségén keresztül (Vezérigazgatósági Titkárság - SZMSZ)

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után. Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV."

Hasonló előadás


Google Hirdetések