Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVeronika Szekeresné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Autókereskedelem a területvédelmi záradék feloldása után Dr. Wolf Károly GM Hungary Galyatető, 2005. május 27.
2
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 2 Változtatás fő inditékai …. Zárt nemzeti piacok feloldása Alkatrész forgalmazás viszonylagos zártságának oldása Műszaki információk zártságának oldása Termékek, felszereltségek nemzeti piacokra korlátozása Classic modellek (Astra, Polo, …..) Modell felszereltségek (pl. jobb kormányos autók)
3
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 3 Változtatás fő indítékai …. Forrás: ACEA Jelentés, 2002 május Árkülönbségek az EU-n belül – Kis autó szegmens Diff: 19% Diff: 18,4% Diff: 25,4% Diff: 23,5% Max árkülönbség: Euro 2,400 azaz 600,000 Ft
4
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 4 A Csoportmentességi rendelet Új autó értékesítés: A verseny növelése a piacokon, a vásárlók javára az alacsonyabb és európai szinten harmonizált gépkocsiárak érdekében Szabad mozgás az EU-n belül Ügyfelek és márkakereskedők bárhol vásárolhatnak Verseny további erősítése Márkák között - gyártok, importörök és márkakereskedők versenye Márkán belüli hálózatban- márkakereskedők versenye Továbbá …. : A márkakereskedők jelentős függetlenítése a gyártóktól Pl. több márka forgalmazása, beszerzés forrásai bővültek, stb. Egy valóban egységes piac megteremtése / a piacok integrációjának előmozdítása Az EU Bizottságot az autóipar versenyképessége nem foglalkoztatta …
5
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 5 Mind az aktív mind a passzív értékesítés megengedetté vált X Szatelit A forgalmazó a területén kívülre is folytathat aktív értékesítést. De még mindig nem rendelkezhet szatelittel a területén kívül Más forgalmazók sem nyithatnak szatelitet a területén. Aktív Értékesítés OK X Szatelit Z Szatelit OK Új CsM 2004 nov-től Passzív Értékesítés Forgalmazó X
6
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 6 … telephely záradék feloldásával …… X Szatelitt Aktív értékesítés az EGT teljes területén Forgalmazók az EGT területén belül bárhol nyithatnak szateliteket A Jóváhagyott Telephely (fő telephely) továbbra is érvényes a fő telephely elhelyezkedését határozza meg, Passzív Értékesítés Aktív Értékesítés OK X Szatelit Z Szatelit OK Új CsM 2005 okt 1-től OK Ért. márkakereskedő X
7
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 7 Új Csoportmentességi Rendelet … szerviz, alk. A verseny növelése a szerviz és alkatrész piacon, Gyártók nem korlátozhatják a felhatalmazott szervizek számát Csak minőségi kritériumok Szabadon meghatározhatja a telephelyét, nyithat szateliteket Több márka képviselete nincs korlátozva Hozzáférés biztosítása a márkafüggetleneknek műszaki információkhoz Képzéshez célszerszámokhoz Nem különböztethetőek meg hátrányosan elérhetőség, árak és szállítási idő tekintetében Még erősebb verseny várható !
8
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 8 Új Csoportmentességi Rendelet … szerviz, alk. A lkatrészgyártók – szabadabb hozzáférés a gyártók kereskedelmi hálózatához (az eredeti alkatrész gyártójának saját hitelesítése) Az Eredeti Alkatrészek fogalmának lazítása Felhatalmazott szervizek szabadon vásárolhatnak alkatrészeket más beszállítóktól is szabadon értékesíthetnek alkatrészeket márkafüggetlen szervizeknek A gyártók csak garanciális és ingyenes javításokhoz valamint visszahívásokhoz írhatják elő gyári alkatrészek használatát
9
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 9 Új Csoportmentességi Rendelet … Előnyösebb helyzetben …. Alkatrész gyártók Alkatrész nagykereskedők Szerviz láncok (AutoNet, Kwikfit, stb ….) Előnyös és hátrányos helyzetben …. Vásárlók, autó tulajdonosok Márkakereskedők Hátrányos helyzetben …. gyártók Nyertesek - Vesztesek …
10
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 10 Az új rendelet hatásai Magyarországon
11
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 11 Új rendelet hatásai … árharmonizáció Árharmonizáció - egyik fő cél, de … Hazai árszintek – sáv alja, vagy kivül Gyártók inkább felfelé kell, hogy harmonizáljanak, mint lefelé Új modeleknél egyértelmű a harmonizációs törekvés Tapasztalat, gyakorlat Export – import nem tömeges Kivárás tapasztalható Export komoly felfutása gyorsítaná az árharmonizációt Harmonizált árak esetén – kampányok a versenyképesség megőrzésére Törekvés a „nem exportálható” kampányok irányába
12
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 12 Új rendelet hatásai … értékesítési hálózat Korábbi magánimportőrök helyett gyári képviseletek BMW, Nissan, Hyundai, Mercedes ??? – ki jön még? Cél Kereskedelmi tevékenység közvetlen irányítása az új EU tagállamokban Gyártók EU-stratégiájának következetes bevezetése és alkalmazása Hálózatépítést is vonz maga után Multi-brand - lehetőséget ad meglévő márkakereskedőknek
13
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 13 Új rendelet hatásai … értékesítési hálózat Legtöbb márka a „mennyiségi szelektív”–et választotta Limitálható a márkakereskedők száma Miért „mennyiségi szelektív” ? Importőr kötelessége védeni a hálózat profitabilitását Hálózatfejlesztési terv Befektetés megtérülése Szükséges piaci méret Több márka képviselete lehetséges Importöri kezdeményezések Importör „mennyiségi szelektív” kontrol alatt Importör – multi brand Például: Opel + Chevrolet Csak ott ahol a befektetés megtérül Új impotör (BMW, Hyndai, Nissan) Hálózati hiányok pótlása
14
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 14 Új rendelet hatásai … értékesítési hálózat Ügynökök: Csak konkrét vásárlói megbízással járhatnak el jelentős kedvezményeket nem kaphatnak – nem flotta Ügyfelek bizonytalansága egy „egyasztalos márkakereskedés” esetén – szervizszolgáltatások? Szupermarketek „Mennyiségi szelektív” hálózati rendszer esetén továbbértékesítésre közvetlenül nem vásárolhatnak Ügynökként működhetnek csak Tapasztalat Eddig nem történt jelentős változás
15
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 15 Új rendelet hatásai … értékesítési hálózat Autóplázák „Mennyiségi szelektív” elosztási rendszer esetén továbbértékesítésre közvetlenül nem vásárolhatnak Kapnak-e értékesítői jogot – szerződést ??? – GYÁRTÓ ! Sikerességük kérdéses Negatív tapasztalatok az Egyesült Államokban, Nagy Britanniában… Tapasztalat Építésük elkezdődött, jellemzően bérleti konstrukciót ajánlanak a működő forgalmazóknak - sikerességük továbbra is kérdéses – kivárás tapasztalható a forgalmazók részéről Beszámítások - használt gépkocsik kezelése? Szerviz hiánya Kérdéses jövedelmezőség a bérlők számára
16
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 16 Új rendelet hatásai … hálózat átrendeződése Várható-e a márkakereskedések számának jelentős csökkenése ? Szerződések számának csökkenése elképzelhető Nincs szoros összefüggés a CsM-mel Kisebb jelenleg független kereskedések integrálódása nagyobb kereskedések szervezetébe telephelyként/szatelitként Értékesítési/szerviz pontok száma várhatóan nem csökken, sőt nőhet – nőni fog a piacunk Ügyfelek szokásai 1 óra vezetés vásárláskor, 20 perc szervizeléskor Lojalitás Tapasztalat Eddig jelentős csökkenés nem tapasztalható Konszolidáció jelei már felfedezhetőek
17
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 17 Új rendelet hatásai … szerviz hálózat Márkaszervízek összbevétele a teljes piac kb. 30-35% Versenytársak – függetlenek, szerviz láncok, stb. Szerviz bevételek típusonként Gk életkora (év)
18
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 18 Új rendelet hatásai … szerviz hálózat Független szervizek belépése a hivatalos hálózatokba ? Előfordul, de nem nagy számban Szükséges befektetések (arculat, létesítmény, berendezések, eszközök, képzés, stb.) Pontosabb elszámolás (alacsony óradíj sok elszámolt óra ‘módszer’ csökkenése) Jelentős költségnövekedés, ezáltal A szolgáltatási ár növekedése Kezdeti felfutás elképzelhető, melyet már rövid/középtávon csökkenés követhet Tapasztalat Növekvő számú jelentkezés (GM eddig kb. 40 külső) Kb. 25-30% bizonyul komolynak Csoporton belüli jelentkezések is jelentősek
19
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 19 Mi változik 2005. október 1-től …?
20
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 20 Telephely Záradék feloldása … Csak az új autók értékesítését érinti! További értékesítési telephely nyitása lehetővé válik Csak franchise joggal már rendelkező Forgalmazók számára, saját márkájukon belül Adott területen érvényes szabványokat teljesíteni kell Külső felek továbbra sem léphetnek be szabadon Külső felek esetében a gyártók / impotőrök döntési joga megmarad
21
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 21 Telephelyek … X Szatelitt Aktív értékesítés az EGT teljes területén Forgalmazók az EGT területén belül bárhol nyithatnak szateliteket A Jóváhagyott Telephely (fő telephely) továbbra is érvényes a fő telephely elhelyezkedését határozza meg, Passzív Értékesítés Aktív Értékesítés OK X Szatelit Z Szatelit OK Új CsM 2005 okt 1-től OK Ért. márkakereskedő X
22
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 22 Hatások: Objektív – Szubjektív Mi befolyásolja egy új telephely létrehozását? Objektív körülmények Ország(ok) gazdasági helyzetének alakulása Iparágat érintő törvényi változások Piaci változások Gyártók viselkedése, eredményei … Szubjektív körülmények Lokális piac mérete Budapest, nagy városok Ellátási körzet piacrészesedése/országos átlag Gazdasági potenciál Ésszerűség Stb. Érdeklődési kör Befolyási kör
23
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 23 Objektív hatások ….. Piac …. Telített piacok 450 – 550 autó/ezer lakos Nincs igazán fizikai igény több autóra Fejlődő piacok Igény van, több pénz kellene ……… Jövedelmekkel együtt fog nőni a piac …….
24
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 24 Objektív …. Magyar Piac Pozitív gazdasági változások Bokros csomag, törvényi vált. Mérsékelt javulás ! Most nem várható a külföldi tőke tömeges „benyomulása”
25
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 25 Szubjektív …. Piac mérete Mi befolyásolja egy új telephely létrehozását? Lokális piac mérete Kis városokban nem várható „támadás” piac mérete 3 000 – 5 000 autó Márkánként egy-egy helyi kereskedő dominál > Pump in / Pump outkb. 30-35% Budapest, nagy városok Nagy piaci méretek miatt több a hely Több márkakereskedő miatt nagyok a kereszteladások > Pump in / Pump out elérheti a 65-70% Nagy piacokon nagyobb az esély!
26
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 26 Szubjektív … piaci eredmények Jól, rosszul ellátott területek Importörök gyártók követik, figyelik Bár a jog megvan, célszerű egyeztetni a gyártóval, impotörrel Márkakereskedő piaci részesedése az Ellátási Körzetben
27
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 27 Invesztició – új telephely – igen/nem … Invesztálni csak jól megalapozott esetben szabad Piaci helyzet elemzése van-e megfelelő piaci potenciál Befektetés mértéke Tőke megtérülés biztonsága Megalapozatlan invesztició Komoly áldozatokkal járhat Rövid távon jó a gyártónak/importörnek – hosszú távon ?? Diszkontálás, image rontás Egymás tönkretételét eredményezi
28
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 28 Invesztició – új telephely – igen/nem … FONTOS ! Gyártók nem tudják megvédeni egymástól a márkakereskedőket, forgalmazókat !!!! Sem a forgalmazóknak sem a gyártóknak nem előnyös az indokolatlanul nagy hálózat Az igazi vesztesek a forgalmazók lehetnek, de a gyártók érdekei is sérülhetnek Forgalmazóknak kell felelősen gondolkodniuk
29
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 29 Piacunk védelme … Törekedjenek arra, hogy az Önök kereskedései adják a legjobb lehetőséget gépkocsik vásárlására és szervizelésére Erősítsék üzletmenetüket Összpontosítsanak a vásárlók kiszolgálására és megtartására Tovább erősítsék a vásárlóik bizalmát A ma is legjobb stratégiát...
30
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 30 Bár a szabályok változnak, az alapok maradnak …
31
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 31 Köszönöm figyelmüket!
32
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 32 Ne hagyjuk magunkat „MEGVEZETNI” !!!!!!
33
Dr. Wolf Károly – Területvédelmi záradék feloldása | 33 Köszönöm figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.