Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional."— Előadás másolata:

1

2 Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional service organizations, reference to a “partner” means a person who is a partner, or equivalent, in such a law firm. Similarly, reference to an “office” means an office of any such law firm. Az EU új vertikális csoportmentességi rendelete dr. Kaibinger Tamás Budapest, 2011. március 25.

3 © Baker & McKenzie 2011 2 Vonatkozó jogszabályok –Korábbi BER: A Bizottság 2790/1999/EK rendelete a Szerződés 81. cikke (3) bekezdésének a vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazásáról –Magyar BER: 55/2002. (III. 26.) Korm. Rendelet a vertikális megállapodások egyes csoportjainak a versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről –Új BER: A Bizottság 330/2010/EU rendelete (2010. április 20.) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 101. cikke (3) bekezdésének vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazásáról (2010. június 1-től) + Bizottsági Közlemény: A vertikális korlátozásokról szóló iránymutatás

4 © Baker & McKenzie 2011 3 A BER hatálya –Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 101. cikk (1) - versenykorlátozó megállapodások általános tilalma –EUSZ 101. cikk (3) - egyedi mentesülés (vizsgálat esetről esetre) –BER: 101. cikk (3) - "biztonságos kikötő" –Vertikális megállapodás: termelési/ értékesítési lánc különböző szintjein tevékenykedő vállalkozások; áruknak vagy szolgáltatásoknak a felek által történő vásárlása, értékesítése vagy viszonteladása vonatkozik nem versenytársak (kivétel)

5 © Baker & McKenzie 2011 4 Mi nem tartozik a BER hatálya alá; BER recept –Nem tartozik a BER hatálya alá: •más csoportmentességi rendelet hatálya alá tartozó megállapodás (pl. új gépjármű; szellemi tulajdonjog) •csekély jelentőségű megállapodások •valódi ügynöki megállapodások –A csoportmentességi recept összetevői: •vertikális megállapodás •szállító ÉS vevő piaci részesedés 30% alatt •nincs különösen súlyos vagy nem mentesülő korlátozás

6 © Baker & McKenzie 2011 5 Legfontosabb változások –A recept változatlan, de: •a szállító ÉS a vevő piaci részesedése is számít; •a Bizottsági Közlemény részletesebb, több iránymutatást tartalmaz: -területre és vevőkre vonatkozó korlátozások -online értékesítés -továbbeladási ár meghatározás -új rendelkezések (pl: polcpénz; kategória menedzsment)

7 © Baker & McKenzie 2011 6 Szelektív értékesítési rendszer (i) –Minőségi/mennyiségi kritériumok –Fő szabály szerint tilos a vevők/területek szerinti piacfelosztás, de a szelektív rendszer sok korlátozást lehetővé tesz –Lehetséges vevők a szelektív területen (i) végfelhasználók (ii) az értékesítési rendszer tagjai –Esetükben sem a passzív értékesítés (általános promóció; megkeresés esetén kiszolgálás) sem az aktív értékesítés (közvetlen megkeresés; célzott promóció) nem korlátozható –DE: megengedett a nem engedélyezett telephelyről történő működés tiltása vagy más helyen új üzlet nyitása (ez az aktív értékesítés korlátja) - a weboldal nem "telephely"

8 © Baker & McKenzie 2011 7 Szelektív értékesítési rendszer (ii) –Szelektív területről érkező független kereskedőket tilos kiszolgálni; sőt: előírható végső fogyasztók részére történő maximálisan értékesíthető mennyiség! –DE: a szelektív/kizárólagos rendszer találkozása probléma –A szelektív és a kizárólagos rendszer adott területen nem kombinálható –Az online értékesítés fő szabály szerint nem tiltható

9 © Baker & McKenzie 2011 8 Szelektív értékesítési rendszer (iii) –Megengedett és tiltott korlátozások –Általában minden forgalmazó részére engedélyezni kell(ene) –Alapvetően passzív értékesítés –Megengedett: •értékesítési hely, mint az online bolt nyitásának feltétele •kritériumok meghatározása -"összességükben megegyeznek" az értékesítési hely tekintetében alkalmazottakkal -pl. oldal image; megjelenés -lehetnek speciálisak is (pl. biztonság) -még harmadik fél platform tekintetében is -DE: fő szabály szerint nem lehet kettős árazás (kivétel?), ugyanakkor az off-line értékesítés korlátozottan rögzített díjjal támogatható -off-line minimum értékesítési cél előírható, de az online értékesítés aránya nem. Online értékesítésre vonatkozó szabályok

10 © Baker & McKenzie 2011 9 Kizárólagos értékesítési rendszer (i) –A szállító területet/ügyfélcsoportot rendel kereskedőhöz –Kizárólagos terület és a kizárólagos ügyfélcsoport kijelölése kombinálható –Aktív értékesítés egymás között tiltható, passzív nem –Védelem: a területen/ügyfélcsoport tekintetében aktív értékesítéssel szemben, pl. szelektívvel szemben –Rendszeren kívüli értékesítő kiszolgálható

11 © Baker & McKenzie 2011 10 Kizárólagos értékesítési rendszer (ii) Passzív eladás: –nem korlátozható DE: beruházás védelme/új termék v. új piac/ 2 évig általános reklám honlap üzemeltetése, vevők megkeresésére való reagálás –súlyos versenykorlátozás: megállapodás arról, hogy másik kizárólagos területen belüli ügyfeleket megakadályoz weboldalának megtekintésében (átirányítás) interneten keresztüli ügylet megszakítása, ha a hitelkártya-adatok nem a forgalmazó (kizárólagos) területén belüli címet azonosítanak; Aktív eladás: tiltható értékesítési vagy átadási hely nyitása a területen kívül spam küldése területen kívüli célzott reklám (banner; keresőszolgáltatás)

12 © Baker & McKenzie 2011 11 Szelektív és kizárólagos rendszer találkozása; párhuzamos kereskedelem –Fő szabály: passzív értékesítés korlátozása tilos - a szelektív kereskedő kiszolgálhat kizárólagos területről érkező vevőt/független értékesítőt –A párhuzamos kereskedelem korlátozásától: részletes magyarázat

13 © Baker & McKenzie 2011 12 Hozzáférési díjak –Többféle díj (pl. polcpénz; listán tartási díj) −Előnyök: •polcfelület hatékony elosztása •információszerzés −Lehetséges negatív következmények •forgalmazó versenyellenes kizárása •növeli a piacralépési korlátokat •elősegítheti a forgalmazók közötti összejátszást

14 © Baker & McKenzie 2011 13 Kategóriamenedzsment –Forgalmazási megállapodás: kereskedő megbízza a gyártót/szállítót valamely termékkategória marketingjével (vstárs termékei is tartalmazza) –Előnyök: •hozzáférés a szállító marketing szakértelméhez •méretgazdaságosság –Lehetséges negatív következmények •szállítók versenyellenes kizárása •elősegítheti a forgalmazók közötti összejátszást

15 © Baker & McKenzie 2011 14 Továbbeladási ár meghatározása –Különösen súlyos korlátozás: viszonteladási ár közvetlen/közvetett meghatározása –Megengedett: maximális ár / ajánlott eladási ár DE: nem vezethet rögzített v. legkisebb eladási árhoz –Példák arra, amikor kivételesen megengedett lehet (101. cikk (3): •új termék bevezetést (keresletnövelés) •franchiserendszerben (fogyasztók szempontjából is előnyös, összehangolt, rövid távú - 2–6 hét árkampány)


Letölteni ppt "Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional."

Hasonló előadás


Google Hirdetések