Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Háziorvosi kutatás az orvoslátogatási szokásokról és a Weborvosról Kutatásvezető: Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár marketing szakértő weborvos.hu.study.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Háziorvosi kutatás az orvoslátogatási szokásokról és a Weborvosról Kutatásvezető: Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár marketing szakértő weborvos.hu.study."— Előadás másolata:

1 Háziorvosi kutatás az orvoslátogatási szokásokról és a Weborvosról Kutatásvezető: Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár marketing szakértő weborvos.hu.study május

2 A kutatás célja  orvoslátogatók általi megkeresések jellemzői  szezonalitás problémái  elvárások és tapasztalatok (GAP)  Internet használati szokások vizsgálata  egészségügyi honlapok értékelése

3 Kutatási módszertan, minta  országos reprezentatív felmérés  mintanagyság: 552 fő  háziorvosok (felnőtt és gyerek) face-to-face megkérdezése Szignifikáns jellemzők a mintában:  az 50 év alatti megkérdezettek közt több volt arányaiban a nő, mint 50 év felett  a gyermek háziorvosok között magasabb volt a nők aránya, a felnőtt- háziorvosok között pedig a férfiaké  Budapesten volt a legmagasabb, Kelet-Magyarországon a legalacsonyabb a női válaszadók aránya  nagyobb városokban több női háziorvos válaszadó volt, míg kistelepüléseken arányuk is kisebb.

4 Kutatási eredmények- Orvoslátogatás

5 Látogatási aktivitás jellemzői  az átlagos megkeresések száma 10,65, szórása 8,19. Szignifikáns különbségek: Szignifikáns különbségek:  a felnőtt orvosokat jóval gyakrabban keresik fel az orvoslátogatók, mint a gyermek háziorvosokat (11,85 szemben 6,77)  a leggyakoribbak a budapesti felkeresések (14,57), majd a nyugatiak (10,11), és a keletiek (9,27)  a településhierarchia magasabb szintjein a felkeresések száma is magasabb. A két szélső érték: Budapest (14,57) és a községek (6,88) Látogatás havonta (db)Említés% 1132,4 2356,4 3366,6 4468,4 5417,5 6305,5 781,5 8366,6 9213, ,2 1181, ,1 1391,7 1481, ,2 1650,9 1720,4 1881,5 1900, ,4 20-nál több386,8

6 Látogatási aktivitás jellemzői  a látogatási gyakoriság sorszámaiból (hetente többször=1, …, ritkábban mint 2 havonta=6) képzett átlagok alapján a látogatási átlag 3,86, a szórás 1,14 (a nagyobb átlag kisebb látogatási gyakoriságot jelent) Szignifikáns különbségek:  Településtípus szerinti átlagértékek:  megyei jogú város (3,73), Budapest (3,76), város (4,04), község (4,08)  Régiók szerinti különbségek:  Nyugat-Magyarország (3,74), Budapest (3,76), Kelet-Magyarország (4,05)  Orvos jellege szerinti különbség:  felnőtt- háziorvosok (3,77), gyermek- háziorvosok (4,18)

7 Látogatás időtartama  a látogatások átlagos időtartama 11,9 perc, az elvárások (optimális időtartam) átlaga 10,3 perc  minél nagyobb a település nagysága, annál rövidebb látogatási időt preferálnak az orvosok  11 megkeresés x 12 perc x 12 hónap = 1584 perc évente az orvoslátogatókkal  11 megkeresés x 2,7 gyógyszer x 12 hónap = ~ 356 gyógyszer ismertetése évente  1990-ben 1300 gyógyszer volt forgalomban Magyarországon  2002-ben gyógyszer

8 Gyógyszerek ajánlása  általában 2-3 gyógyszert ajánlanak:az ideálisnak tartott értékek:  megfigyelhető, hogy míg a felnőtt- háziorvosok számára átlagosan 2,8 gyógyszert ajánlanak egy alkalommal, addig a gyerek-háziorvosok esetében ez az átlag 2,5 db gyógyszer gyógyszereset% 3-féle30154,5 2-féle20437,0 4-féle376,7 1-féle61,1 5-féle40,7 gyógyszereset% 2-féle23843,1 3-féle20236,6 1-féle6612,0 4-féle244,3 5-féle50,9 nincs adat173,1

9 Éves szezonalitás a látogatásban gyakoriságok havi rendszerben: hónapeset% október10845,2 március10443,5 november9941,4 december9539,7 április9539,7 szeptember8836,8 május8133,9 február6527,2 január5523,0 június208,4 augusztus93,8 július62,5

10 Ajándékok  az orvoslátogatók gyakran (52,5%), mindig (18,1%) vagy ritkán (29,4%) hoznak ajándékot  a nők a „mindig” és a „ritkán” változatot többször említették, míg a férfiak esetében a „gyakran” válasz volt jellemzőbb  ajándékok preferenciája az 1-8. helyre rangsorolás átlagában: típusokátlagszórás hazai konferencia2,671,52 műszertámogatás3,031,78 továbbképzés3,211,68 külföldi konferencia4,072,46 betegtájékoztató4,071,91 apró ajándék4,992,46 ajándék a betegnek5,192,19 tanulmányírás5,652,08

11 GAP-analízis- szignifikáns jellemzők  a doktornők számára a férfiakkal összevetve kevésbé volt fontos az írásbeli anyagok átadása, mint amennyire elégedettek voltak vele (GAP mértéke 0,41 vs. 0,19)  az 50 évnél fiatalabbak elvárásai és az orvoslátogatók teljesítménye közt nagyobb a rés, mint az idősebb kollégák esetében (GAP mértéke -0,41 vs. –0,21)  pozitívabb benyomást tett az 50 év alatti orvosokra az 50 felettiekkel szemben a gyógyszergyártó cégek képviselőinek cégükhöz való lojalitása (GAP mértéke 1,03 vs. 0,80) és a tőlük kapott írásbeli tájékoztató anyagok mennyisége (GAP mértéke 0,42 vs. 0,18)

12 Kutatási eredmények- Internet használat

13 Internet hozzáférés  a megkérdezett orvosok 63,4%-a nem rendelkezik Internet hozzáféréssel (így N=202 fő, akinek van Internet hozzáférése)  az 50 év alattiak nagyobb arányban rendelkeznek Internet hozzáféréssel (42,6%), mint az idősebbek (30,5%)  otthon rendelkezik Internet hozzáféréssel 84,2%  a rendelőben rendelkezik Internet hozzáféréssel 25,7%  otthon használja leggyakrabban az Internetet válaszadóink 79,2%-a (160 fő), míg 32 fő (15,8%) a rendelőben és 10 fő (5,0%) egyéb helyen használja azt helyszínekrendelkezik hozzáféréssel fő% otthon17084,2 rendelőben5225,7

14 Internet hozzáférés hiányának okai anyagi okok108 fő30,9% nincs rá szükség105 fő30,0% időhiány53 fő15,1% műszaki ok (számítógép kapacitása)22 fő6,3% hiányzik a telefonvonal16 fő4,6% most tervezi11 fő3,1% nem ért hozzá7 fő2,0% nem támogatja az önkormányzat7 fő2,0% nem érdekli4 fő1,1% nem kötelező2 fő0,6% a vírusveszély miatt2 fő0,6% nem fizetett még elő rá2 fő0,6% ártana a személyes kapcsolatoknak1 fő0,3% lakóhelyén nem oldható meg1 fő0,3% nincs számítógépe1 fő0,3% félelem a függővé válástól1 fő0,3%

15 Internet használat gyakorisága és célja Használati gyakoriság sorrendben:  hetente többször87 fő43,1%  hetente40 fő19,8%  naponta36 fő17,8%  havonta14 fő 6,9%  ritkábban, mint havonta14 fő 6,9%  havonta többször11 fő 5,5% Az Internet használat célja: használatiigénybe veszi lehetőségekfő% szakmai tájékozódás14973, ,9 hírek olvasása10753,0 szörfözés3617,8 játék73,5 chat52,5

16 Az Internet használat előnyei  az 50 év alattiak nagyobb arányban gondolják, hogy segíti munkájukat az Internet (79,7%), mint az idősebbek  a budapesti válaszadók kisebb hányadban érzik az Internetet a munkájukat segítő tényezőnek (55,0%), a vidékiekhez képest (74,7%)  településtípus szerint is Budapest lóg ki a sorból negatív irányban: a két szélső érték: Budapest (55,0%) és megyei jogú város (84,3%)  településtípus szerint is Budapest lóg ki a sorból negatív irányban: a két szélső érték: Budapest (55,0%) és megyei jogú város (84,3%) A következő területeken segíti a világháló az orvosok munkáját (N=149):  szakmai tájékozódásban96 fő64,4%  a kollégákkal való kapcsolattartásban11 fő7,4%  pályázatok keresésében6 fő4,0%  gyorsaságban6 fő4,0%  jogszabálykövetésben5 fő3,4%  általános információszerzésben5 fő3,4%  meghívók megtalálásában2 fő1,3%  levelezésben2 fő1,3%  továbbképzésben2 fő1,3%  külföldi kitekintésben1 fő0,7%

17 Egészségügyi honlapok ismertsége  Weborvos74 fő36,6%  Webdoki45 fő22,3%  Medline44 fő21,8%  medicentrum.hu10 fő5,0%  Medsite 9 fő4,5%  Fakosz9 fő4,5%  Medscape8 fő4,0%  szakmai6 fő3,0%  medinfo4 fő2,0%  orvosi hetilap4 fő2,0%  hge 4 fő2,0%  gyógyszercégek3 fő1,5%  gyermekgyógyászat3 fő1,5%  praxis3 fő1,5%  orvos továbbképzés3 fő1,5%  Pharmindex3 fő1,5%


Letölteni ppt "Háziorvosi kutatás az orvoslátogatási szokásokról és a Weborvosról Kutatásvezető: Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár marketing szakértő weborvos.hu.study."

Hasonló előadás


Google Hirdetések