Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet"— Előadás másolata:

1 A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet

2 Horn DánielA lengyel rendszer2 Tartalom Motiváció: a „lengyel PISA csoda” A lengyel oktatási szerkezet változásai –1990–1999 –1999– Konklúzió

3 Horn DánielA lengyel rendszer3 Motiváció Lengyelország PISA szereplése: Matematika pontszámok:iskolák közötti szórás: , , , , , ,9 Saját számításOECD 2007b, 131. o , , ,9 Magyarország PISA szereplése: Matematika pontszámok:iskolák közötti szórás: , , ,8

4 Horn DánielA lengyel rendszer4 Motiváció Az iskolák közötti szórás azonban csalóka! Családi háttér hatása mást mutat! (saját számítás) : LengyelországMagyarország , , , , , ,87 Családi háttér: economic social and cultural index – OECD (2004) Technical report

5 Horn DánielA lengyel rendszer5

6 Horn DánielA lengyel rendszer6 A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1990– előtt a egy az egyben a Magyar (Szovjet) struktúra 1990–től fokozatos decentralizáció, szerkezeti változtatások nélkül! –3 szintű adminisztratív rendszer Központi ktg.-vetés Régiók (voivodship – województwo) (49 db) Helyi önkormányzatok (gmina) (kb db) –A 8 éves általános iskolák 1996–ra a helyi önkormányzatokhoz kerültek –A líceumok (magyar: gimnázium) és a szakképző iskolák 1999– re kerültek a helyi önkormányzatokhoz Tantervi változások (hittan, nyelvek, történelem… stb.) Szabad iskolaalapítás (kb. 3% „civil iskola”)

7 Horn DánielA lengyel rendszer7 Az általános és középiskolák átadása a helyi önkormányzatoknak 1990–1999 Forrás: Levitas és Herczinsky (2000)

8 Horn DánielA lengyel rendszer8 Adminisztratív reform –16 régió (a 49–ből) – kuratoria, pedagógiai felügyelet –379 powiat (kb. megye) (314 vidéki és 65 városi) – felső–középfok –2478 gmina – általános iskola, alsó–középfok Oktatási Reform –Céljai – esélyegyenlőség (és persze eredményesség) javítása (ábra)ábra –8+4 helyett, –kimeneti értékelések (3 szinten) –szakiskolák visszaszorítása A lengyel oktatási szerkezet változásai, 1999–

9 Horn DánielA lengyel rendszer9 6 osztályos általános iskola 3 osztályos alsó–közép iskola (gimnazjum) 2/3 osztályos felső–közép iskola (líceum, technikum és szakiskola) Kimeneti értékelés 3 ponton általános iskola után gimnazjum után érettségi A szakoktatás átalakítása szakosított (profiled) líceumok Forrás: Jung–Miklaszewska (2003)

10 Horn DánielA lengyel rendszer10 16–18 évesek aránya a középfokú oktatási intézményekben az adott korosztály teljes populációjához viszonyítva (Bukowski 2005, 102)

11 Horn DánielA lengyel rendszer11 Konklúziók Esélyegyenlőség megteremtése –> nem sikerült! –Szabad iskolaválasztás –Kimeneti értékelések szelekciós hatása –1 év „eltolás” nem változtat semmin Teljesítmény növelése –> sikerült! –Szakiskolai átalakítás –Kimeneti értékelések (pl. PISA mérés időpontja) –Más? (Tanárképzés, bérek, …stb.)

12 Köszönöm a figyelmet!

13 Horn DánielA lengyel rendszer13

14 Horn DánielA lengyel rendszer14


Letölteni ppt "A lengyel oktatási szerkezet változásai a rendszerváltás óta Horn Dániel MTA, Közgazdaságtudományi Intézet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések