Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nőkről alkotott kép és nőnevelés a korai újkorban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nőkről alkotott kép és nőnevelés a korai újkorban"— Előadás másolata:

1 Nőkről alkotott kép és nőnevelés a korai újkorban

2 Általános jellemzők A 17. században tovább folyt a középkorban már kibontakozó vita (querelle des femmes) a nők adottságairól, képességeiről, oktathatóságáról, a számukra tanítandó tananyag köréről és mennyiségéről. A felvilágosodás gondolatvilágában markánsan megjelenő egyenlőség-eszme a női nem tekintetében csak korlátozottan érvényesült. A női intellektus tulajdonságairól vitázó szerzők között csak elvétve akadtak olyanok, akik a lányok fiúkéval egyenlő veleszületett intellektuális adottságait alapelvként elfogadva a magasabb színvonalú és gazdagabb tartalmú képzést tartották volna számukra kívánatosnak.

3 Kialakult a felfogás, miszerint a nők elsődleges feladata a családi élet szilárd erkölcsi alapjainak, morális karakterének biztosítása. Az elmúlt korok neves asszonyainak életútját bemutató lexikonszerű összeállításokban is elsősorban ez utóbbi tulajdonság lett a beválogatás szempontja. Noha többen érveltek a nők magasabb iskolázása mellett, csak kivételes esetben merült fel a vitairatokban kívánalomként a férfiakéval egyenlő művelődési esélyek biztosítása számukra.

4 Wilhelm Ignatius Schütz
1663-ban írt vitairatában („Tisztelgés a dicséretre méltó fehérnép előtt”, „Ehren-preiß der Hochlöblichen Frauen-Zimmers”) a féri és női nem Isten előtti egyenlőségéből indul ki. A nők éppúgy mint a férfiak rendelkeznek a gondolkodás, a megismerés képességével, ősi állapotukban nem volt alá-fölérendeltség közöttük. Születésekor minden ember lelke olyan, mint a tiszta papírlap, a különbségek az eltérő nevelésből adódnak. Ha a nők számára a magasabb képzés éppúgy biztosított lenne, mint a férfiaknak, akkor a „tudományok, a művészetek és a közélet minden területén olyan kiválóan megállnák a helyüket, hogy a tanult férfiak önként lemondanának elsőbbségükről”.

5 Schütz nem megy olyan messze a következtetések megfogalmazásában, hogy a nők korabeli társadalmi szerepének megváltoztatására törekedne. Mindössze azt tartja kívánatosnak, hogy a férfiak kérjék ki művelt feleségük véleményét az élet különféle dolgaiban. A nők tanulmányainak célja szerinte az, hogy a tétlenség ellenszereként pallérozza erkölcsi erényeiket.

6 Mizogün írások a nőkről
A női nemet dicsérő írások mellett Európa-szerte szép számmal jeletek meg heves nőellenes kirohanások. A szerzők egy része a nők alacsonyabb-rendűségének ősrégi toposzát vette elő. Ezek szerint a lányok oktatása fölösleges, a dolguk az, hogy engedelmeskedjenek. Mások bizonyos körű műveltséget megengedhetőnek tartottak számukra, amennyiben az erkölcsi épülésüket szolgálja. A nők túlműveltsége káros, mivel „Éva-természetük folytán” azt csak gonoszkodásra és intrikára használnák.

7 Gúnyrajz a cicomakedvelő nőről. Párizs, Nemzeti Könyvtár

8 A közgondolkodás is azt tartotta, hogy a nőnevelés legfőbb célja olyan feleségek, családanyák, illetve háztartásvezetők formálása, akiknek hitélete példamutató, erkölcseikben megbízhatók, férjüknek engedelmesek, szorgalmasak, takarékosak, gyakorlati képességeik révén pedig alkalmasak a háztartás vezetésére és a családi gazdaságban való közreműködésre. A jövendő életre való készülődést szolgálta az a szokás is, amely szerint az alacsonyabb sorból származó lányokat más házhoz adták szolgálónak, cselédnek. A megrostált magasabb műveltség, a művészetekben való jártasság csak legfelső társadalmi osztályok leánygyermekeinek volt a kiváltsága.

9 Lányok iskoláztatása Ez a mentalitás kihatott az iskoláztatási szokásokra is. Tény, hogy Luther több ízben is síkra szállt a leányok alapfokú iskoláztatása mellett (pl.: „An den christlichen Adel deutscher Nation” 1520). A 16. századtól kezdve a különféle iskolaszabályzatok a fiúkkal együtt említik a lányokat, mint akiket katekizmusra, bibliai idézetekre, zsoltárokra, olvasásra, írásra, számolásra és éneklésre kell tanítani (pl. Gothai Iskolaszabályzat,1642, General-Land-Schul-reglement 1763). A lányokat általában a fiúktól elkülönítve tanították az elemi készségekre. A lányok elemi szintű intézményes oktatása a 16. század első felében szűk keretek között maradt, a fiúiskolák tekintetében megfigyelhető expanzióról itt szó sem volt.

10 Luther egyik röpiratának címlapja

11 Fénelon a nők nevelhetőségének korlátairól
Jól példázza az évszázadok óta megkövesedett hagyományokon nyugvó nőkép statikus változatlanságát a katolikus lelkipásztor és nőnevelő pedagógus François Fénelon ( ) nőnevelési tanácsadó könyve, amely 1687-ben jelent meg „A leányok nevelése” (De l’éducation des filles) címmel. E felfogás szerint a „gyengébbik nem” lelki alkat, adottságok és fizikum terén is gyökeresen különbözik a férfitól.

12 Ebből adódik, hogy élethivatása, szerepe is más: „Tény, hogy ügyelnünk kell arra, nehogy nevetséges tudákosokat neveljünk”. „A nőknek gyengébb és nyugtalanabb elméjük van, mint a férfiaknak; éppen ezért nem helyes dolog olyan tanulmányokra fogni őket; melyek megzavarhatják. Nem kell sem államot kormányozniok, sem háborút viselniök, sem a vallás szent titkaival foglalkozniok; tehát meglehetnek kiterjedt államtudományi, katonai, jogi, bölcseleti és hittudományi ismeretek nélkül.

13 Sőt a mérnöki ismeretek nagy része sem nekik való: könnyebb tevékenységekre vannak teremtve. Sem testük, sem szellemük nem oly kitartó és erőteljes, mint a férfiaké; de kárpótlásul a természet megadta nekik a kézi ügyességet, a rendszeretetet és a gazdálkodást, hogy ezek legyenek otthonukban csendben a foglalkozásaik.”

14 Francoise Scarron Fénelon elveit követte XIV. Lajos felesége, Françoise Scarron, közismert nevén Madame de Maintenon ( ) is, aki 1686-ban Saint Cyr-ben alapított iskolát mintegy ötszáz elszegényedett nemesi családból származó leány részére. „Noha emlékezetünk éppoly jó, mint a férfiaké, ítélőerőnk gyengébb; hajlamosabbak vagyunk az esztelen cselekedetekre, könnyelműség jellemez bennünket.”

15 Párhuzamok és ellentétek
Érdemes egy pillanatra megállva összevetni Fénelon és Vives – egymáshoz igen hasonlatos – elveit azzal a nevelői gyakorlattal, amely az orsolyiták és angolkisasszonyok lánynevelő intézeteiben folyt. A két jeles író-pedagógus különös gonddal ecseteli mindazon ismeretek körét, amelyek nem kívánatosak a nők oktatásában: mi az amit ne olvassanak, ne tanuljanak. A világi oktatásban jeleskedő apácák másképpen vélekedtek, másképpen tanítottak. Számukra magától értetődő volt az axióma: az értelmi adottságok esetleges eltérései nem arra vezethetők vissza, hogy leány vagy fiú-e az illető gyermek.

16 Más szóval: a két nem az intellektuális adottságok terén egyenlő
Más szóval: a két nem az intellektuális adottságok terén egyenlő. A női tanítórendek ezért nem tiltottak meg kifejezetten egyetlen olvasmányt, tantárgyat vagy tudományt sem. Látható, hogy pedagógiai programjuk messze meghaladta az adott történelmi korszakban „divatozó” nőnevelési eszmék átlagos színvonalát

17 Egy tudós nő a 17. században: Anna Maria van Schurmann
Anna Maria van Schurmann ( ) holland és német nemesi szülők gyermekeként Kölnben született. Már gyermekkorában csodagyereknek számított: négyéves korában nevelőnője kérdésére a Heidelbergi Katekizmus megfelelő válaszát idézte. Mélyen vallásos protestáns szülei féltették gyermeki ártatlanságát, ezért óvták a könyvek olvasásától.

18 Időközben Utrechtbe költöztek, ahol Annát az egyik helybéli francia tannyelvű iskolába íratták be. Két hónap múlva azonban kivették onnan, mivel féltették romlatlan erkölcseit a kortárs gyerekek világias beszédétől és szilaj játékaitól. Ekkor már megengedték neki, hogy bátyjaival együtt magántanár oktassa latinra, aritmetikára és zenére. Hamarosan megelőzte bátyjait, és szükség esetén ő segített nekik a tanulásban.

19 Kiváló latin tudásra tett szert, és a görög nyelv tanulmányozásában is előre haladt. Vergiliust és Homéroszt eredetiben olvasta – a latin és görög költők többségétől azonban szigorú kálvinista apja úgy óvta, mint a „mérgezett italtól”. A korabeli irodalommal és költészettel szemben is gyanakvó óvatosság jellemezte: éppen csak bele-belekóstolt egyik-másik műbe. Az egyetlen dolog, amit a protestáns vallás tilalmai ellenére megengedett magának, az a képzőművészeteknek való hódolás volt. Gyermekkorától kezdve rendkívüli tehetséggel megáldva készítette hímzéseit, de festett árnyképeket, akvarelleket és portrékat is. Rézkarcai, fa- és agyagszobrai hamar ismertté tették a művészetkedvelő entellektüelek körében.

20 Időközben az irodalom, a nyelvek és a filozófia tanulmányozása terén is olyannyira előrehaladt, hogy kivívta az értelmiségi körök legnagyobb elismerését. Kortársai közül sokan a „tizedik múzsának” nevezték. Olyan tudósokkal folytatott levelezést, mint például Constantijn Huygens humanista író és André Rivet ( ) református teológus. Elismertségét jelzi, hogy 1636-ban, amikor Utrecht városában megnyitotta kapuit az új egyetem, Gisbertus Voëtius, a híres protestáns teológus meghívta: köszöntse egy ünnepi ódával az új univerzitást. Amikor pedig megkezdődtek az előadások, megengedték számára – nő létére egyedülálló kiváltságként –, hogy az előadóteremben elhelyezett, fából készített és lyukakkal ellátott fülkében (!) jelen lehessen az előadásokon.

21 Anna Maria van Schurmann a nőnevelés kérdéseivel is foglalkozott írásaiban, különösen az André Rivet-vel folytatott levelezésében. A nevelés végső céljaként Isten dicséretét és a lelki üdvösség elérését fogalmazta meg. A leánynevelés terén a mérsékelt reformok híve volt: sohasem vonta kétségbe a férfiak vezető szerepét a politikai életben és az egyházi hierarchiában. Véleménye szerint az a nő, aki felsőbb tanulmányokat kíván folytatni, legyen hajadon vagy rendelkezzék megfelelő vagyonnal ahhoz, hogy cselédlányt tudjon tartani a háztartás vezetésére. Őt magát jelentős vagyona és társadalmi státusza ez utóbbi kategóriába sorolta, ám emellé önként vállalta az első feltétel teljesítését is. Soha nem ment férjhez, a világi élet kísértéseitől és veszélyeitől tartva inkább a magányt választotta.

22 A magasabb tudományok elsajátítására törekvő keresztyén nők számára szükségesnek ítélt műveltségi anyag összeállításakor egyedül a protestáns vallás szempontjai vezérelték. Fontosnak tartotta a héber nyelvet az Ószövetség olvasása érdekében, de a többi ismeretkör és tudományág kiválasztásakor is a valláserkölcsi szempontokat vette figyelembe. Saját humanisztikus képzettsége itt azonban már éreztette hatását: a nők számára fontosnak ítélte a grammatikát, logikát és retorikát (azaz a trivium tudományait), ezt követték a rangsorban a fizika, a metafizika, a történelem és a nyelvek: különösen a görög és a héber nyelv. A megengedhető hasznos időtöltéshez hozzájárulhat még a matematika, a zene, a költészet és a festészet művelése is.

23 Arra a kérdésre, hogy miért fontosak a nők számára ezek az ismeretek, Schurmann több választ is ad:
Először is azért, mert a nők is emberi lények akárcsak a férfiak, éppúgy rendelkeznek intelligenciával, mint a másik nem képviselői. A különbség nő és férfi között csak a társadalmi helyzetük eltérő mivoltából adódik, s nem vezethető vissza semmiféle biológiai eltérésre. Másodszor: Vives és Fénelon véleményéhez hasonlóan ő is ítélte meg, hogy a tehetősebb családból származó nők unatkoznak. A tanulmányok pedig megvédhetnek a henyélésből adódó bűnökkel szemben. Harmadszor pedig a legfontosabb érv: a tudás megszerzése, a világ megismerése nem más, mint az Isten iránti szeretet kifejezése.

24 Schurmann nőnevelésről vallott nézetei megváltoztak, amikor élete második felében a radikális protestáns teológus, a karizmatikus agitátor Jean de Labadie ( ) követőihez csatlakozott. (A francia prédikátor hívei az őskeresztények kommunáit akarták újra létrehozni.) Vallásos tárgyú írásaiban ekkor már azokat az egyszerű lelkeket dicsérte, akik „érintetlen szellemükkel” közelebb vannak a mennyek országához, mint azok a nagy tudású emberek, akik akadémikus műveltségükkel, túlságosan bonyolult fogalmaikkal akarják megragadni a végső igazságot. A kor legnagyobb humanista műveltséggel rendelkező asszonya így egy szélsőséges vallási szekta bűvkörébe kerülve szétzúzta azt a harmóniát, amelyet saját fiatalkori személyisége is példázott. Feláldozta a humanista műveltséget az egyszerű, jámbor vallásosság oltárán.

25 Poullain de la Barre radikális nőnevelési programja
A két nem természetes egyenlőségét hirdetők csekély létszámú táborából kimagaslik egy francia teológus, François Poullain de la Barre ( ) alakja, aki saját korát jócskán megelőzve fogalmazta meg radikális nézeteit. A nők védelmében írt első könyvét („A két nem egyenlősége”, „De l’Égalité des deux Sexes”), egy évvel Molière Tudós nők c. vígjátékának bemutatója után, 1673-ban jelentette meg. Senki nem írt még ilyen kendőzetlenül addig arról, hogy a lányok számára nem létezhet tiltott tudomány vagy bármiféle meg nem engedett stúdium, mint ahogyan nem lehetne olyan hivatás sem, amelyet ne gyakorolhatnának nők.

26 A karteziánus filozófia alapjain állva Poullain elválasztja egymástól a szellemet és a testet, és ennek megfelelően állítja, hogy a férfi és nő testi konstitúciója közötti különbség nem okoz különbséget a két nem értelmi képességei között. „Az értelemnek nincsen neme” – írja, illetve ebből következően állítja, hogy „az értelem nem csak az egyik nem előjoga”, és azzal érvel, hogy még az alsóbb társadalmi osztályokból származó nők körében is tapasztalt olyan természetes logikát és egészséges értelemet, amilyet a teológusok és filozófusok körében ritkán talál az ember.

27 Poullain második könyvét a nőnevelésről írta („De l’Education des Dames, 1674).
Ebben rámutat a legkülönbözőbb történelmi korokban megfogalmazódó nőellenes kirohanások abszurditására. Hevesen vitatkozik azzal a korabeli felfogással, miszerint a nők természetes létállapota a férfiaktól való függőség, alávetettség: „Az alárendeltség és a szolgaság a sérti természet törvényét, amely szerint minden ember egyenlő” Biológiai-anatómiai érvet is felsorakoztat a két nem teljes egyenlőségének illusztrálására: A női agyvelő felépítése megegyezik a férfiakéval, ezért ugyanolyan színvonalú gondolkodásra képesek, mint a férfiak.

28 A női test sem tökéletlenebb a férfi testénél – száll szembe Poullain a gyakran hangoztatott korabeli felfogással: „Mindkét nem egyenlőnek teremtetett, és természeti állapotában megőrzi egyenlőségét”. Az emberiség boldogulását a megismerés folyamata, a tudás megszerzése segíti elő, éppen ezért a nőknek egyenlő művelődési lehetőséget kell biztosítani minden téren. A nők élénk képzelőereje és a szellemi élet iránti nyitottsága pedig éppenséggel kiválóan alkalmassá teszi őket a legkülönbözőbb tudományok művelésére.

29 Itt már a nők magasabb képzéséhez szükségesnek ítélt legfontosabb stúdiumokat is felsorolja.
A lányoknak mindenek előtt geometriát tanítana (mivel a mértani alakzatok vizsgálata felszabadít az emberi előítéletek és tekintélyelvűség uralma alól), ezután következne a grammatika, logika, a filozófia (mindenek előtt Descartes tanai), a fizika, az embertan és a lélektan (az emberi szellemről és szenvedélyekről szóló korabeli karteziánus művek alapján).

30 Ezt követnék a jogi ismeretek és néhány retorikai mű elemzése.
A korabeli nőnevelés átlagos színvonalát messze felülmúló program ez, amelynek néhány elemét még a fiúiskolákban is hiába keresték volna Poullain kortársai. De még a modern tartalmú tantárgyaknál is fontosabb az a módszer, amelyet a műveltség megszerzésére törekvő nőknek ajánl: Figyeljenek meg mindent saját érzékszerveikre támaszkodva, ne higgyenek az életidegen könyveknek! Kutassanak, vonjanak le következtetéseket saját maguk a saját tapasztalataikból! „Mérlegeljék azt, ami történt, ami történik és ami az önök megítélése szerint történni fog!” Látható, hogy a francia feminista szerző a korabeli legmodernebb filozófiai irányzat, a Descartes-i ismeretelmélet metodikáját javasolja követendő módszerként a tanulmányokat folytató leányoknak.

31 Poullain-recepció Poullain nőneveléssel foglalkozó művei felkavarták a korabeli közvéleményt. A heves támadások nem sokáig várattak magukra. Egy évvel az első könyv megjelenése után, 1674-ben publikálta elleniratát Antoine Courtin „A irigység értekezése” („Traité de la Jalousie”) címmel. Gondolatmenete szerint az asszonyok fizikailag gyengébbek, gyakrabban betegszenek meg, mint a férfiak. Ez a testi adottságuk kihat a lélek működésére is: „ahogyan a nő teste gyönge, éppúgy erőtlen a szelleme is”.

32 Társadalmi alárendelt szerepüket ez indokolja
Társadalmi alárendelt szerepüket ez indokolja. Courtin vitatja Poullain egalitariánus felfogását, amikor azt hangoztatja, hogy ez az alárendeltség nem a társadalmi együttélés konvenciójából fakad, hanem a női nem belső természetéből adódik. Úgy véli, hogy Isten akaratából a nő számára természetes, hogy férjének alávetett életet él. Önmagában nem állhat a társadalomban, nőisége csak asszony mivoltában teljesedhet ki.

33 Poullain de la Barre egyenlőségről vallott nézetei és radikális nőnevelési programja vízbe dobott kődaraboz hasonlóan váltotta ki a tradicionális nőképhez ragaszkodó kortársainak tiltakozó reakcióit. Nem csoda, ha a történészek egy része a francia forradalom egyik szellemi előkészítőjét is látja a női emancipációnak ebben a korát messze meghaladó képviselőjében. Az is jellemző, hogy a szerző és művei később feledésbe merültek. * * *


Letölteni ppt "Nőkről alkotott kép és nőnevelés a korai újkorban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések