Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyarország IV. középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag 2011. június.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyarország IV. középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag 2011. június."— Előadás másolata:

1 Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június

2 2 A IV. középtávú fogyasztóvédelmi politika alapelvei -Magas szintű fogyasztóvédelem -Fogyasztóvédelmi politikai szemléletváltás -Fogyasztó a jogi szabályozás középpontjában -A fogyasztói jogok mélyebb beépülése a polgári gondolkodásmódba -Piacfelügyeleti ellenőrzések erősítése -Hatósági jogalkalmazás eszköztárának kibővítése alternatív és preventív eszközökkel -Békéltető testületek szerepének erősítése -Fogyasztók oktatása

3 3 A IV. középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósításának szereplői és prioritásai 1.Állami fogyasztóvédelem 2.Békéltető testületek 3.Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek

4 4 1. Állami fogyasztóvédelem -Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az állami fogyasztóvédelem központi szereplője -Az NFH mellett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendelkezik fogyasztóvédelmi hatáskörökkel

5 5 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai I. -Kiszámítható és átlátható jogalkalmazás -A KKV-kal szemben első alkalommal kisebb súlyú jogsértés esetén pénzbírság helyett figyelmeztetésre kerül sor -Nagyszámú fogyasztót vonzó értékesítési helyek kiemelt vizsgálata, jogszabálysértések kiszűrése, szankcionálása -Arányos szankcionálás -Fogyasztóvédelmi előírások bevezetése a közszolgáltatások, illetve az elektronikus hírközlés területére vonatkozó szolgáltatások esetében -Víziközmű szolgáltatások, hulladékkezelési közszolgáltatás, elektronikus hírközlés

6 6 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai II. -Gyermekek, fiatalkorúak, idősek fokozott védelme -18 éven aluliak alkoholtartalmú itallal és dohánytermékkel való kiszolgálását tiltó rendelkezések betartása -idősek esetében termékbemutatóval egybekötött értékesítési formák vizsgálata -E-kereskedelem, megszokottól eltérő kereskedelmi formák vizsgálata -ÁSZF-ek felülvizsgálata

7 7 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai III. -A piacfelügyeleti tevékenység erősítése -Nem biztonságos, veszélyes termékek kiszűrése a hazai és Európai Uniós piacról [RAPEX és Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszer (KPIR) hatékony alkalmazása] -Csecsemők és kisgyermekek számára készített ruházati termékek, játékok kiemelt ellenőrzése

8 8 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai IV. Alternatív és preventív hatósági eszközök kidolgozása Ajánlások kidolgozása - jogalkalmazás kiszámíthatóságának növelésére Pozitív lista: - a vállalkozás az ellenőrzés során a számon kért jogszabályi rendelkezéseknek maradéktalanul eleget tett, amelyről az NFH igazolást állít ki, ez az üzletben kifüggeszthető, és az NFH honlapjára is felkerül - a vállalkozás vállalja az utóellenőrzést, ennek során ha az NFH jogsértést tár fel, akkor a vállalkozás lekerül a pozitív listáról

9 9 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai V. Alternatív és preventív hatósági eszközök kidolgozása Fogyasztóbarát embléma: - a vállalkozás a jogszabályi rendelkezések betartásán túl további, a fogyasztói elégedettséget növelő vállalásokat tesz: pl. értékesítési kiszolgálási színvonal javítása, békéltető testületi eljárásokban való részvétel - a fogyasztóbarát emblémára vonatkozó követelmények folyamatos ellenőrzése, visszavonhatósága

10 10 Az NFH hatósági jogalkalmazással összefüggő céljai és feladatai VI. Közérdekű igényérvényesítés bevezetése: -Hatóság kérheti, hogy a bíróság állapítsa meg a jogsértés tényét -Vállalkozás kötelezése a követelés teljesítésére -Hatóság az ítéletet közzéteheti a jogsértő költségére

11 11 2. Békéltető testületek A bírósági eljárással szemben ingyenes, gyors, könnyen hozzáférhető, egyszerű eljárást biztosítanak. Célkitűzések: -A békéltető testületek ismertségének növelése -A békéltető testületek tanácsadási jogkörrel való felruházása -A vállalkozások ösztönzése a békéltető testületi eljárásban való részvételére és általános alávetési nyilatkozat tételére (pl. a fogyasztóbarát embléma elnyerésének feltételeként) -Az együtt nem működő vállalkozásokról vezetett lista ismertebbé tétele -Az együtt nem működő vállalkozásokkal szembeni hatékonyabb fellépés az NFH által

12 12 3. Fogyasztóvédelmi érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek I. A fogyasztóvédelmi civil szervezetek a jól működő fogyasztóvédelem nélkülözhetetlen részei. Célkitűzések: -A támogatási összegek hatékony felhasználása, szakmaiság előtérbe helyezése és a fogyasztók tényleges védelme -A fogyasztóvédelmi civil szervezetek egymást erősítő együttműködésének ösztönzése -A tudatos fogyasztói magatartás elősegítése -Fogyasztók oktatása, tájékoztatása, vállalkozói oldal szakmai továbbképzése -Célzott kampányok indítása -Online fogyasztóvédelmi magazinok

13 13 3. Fogyasztóvédelmi érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek II. Közérdekű keresetek: -A közérdekű keresetek alapvető szabályainak módosítása -Fogyasztóvédelmi civil szervezetek pályázati pénzekkel történő ösztönzése -Az egyéni fogyasztói panasz elbírálása, a kártérítés megítélhetősége

14 14 A Fogyasztóvédelmi Tanács működési kereteinek felülvizsgálata A Fogyasztóvédelmi Tanács feladata: -A felek közötti kommunikáció lehetőségének biztosítása -Az érdekek megjelenítése és közvetítése a kormányzat felé, kevésbé formalizált, hatékonyabb működési kerettel

15 15 A IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikára vonatkozó szakmai konzultáció Az NGM internetes szakmai konzultációt kezdeményezett a IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikát illetően. A konzultáció célja, hogy a szakmai-, civil- és gazdasági szervezetek részletesen megismerhessék a kormányzati törekvéseket, illetve értékes ötleteik, javaslataik a döntéshozatali folyamatokban is megjelenhesse nek.

16 16 A IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikára vonatkozó szakmai konzultáció A IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikával kapcsolatos észrevételeiket és javaslataikat – kizárólag elektronikus úton augusztus 10-én óráig az alábbi címre küldhetik:

17 17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Magyarország IV. középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag 2011. június."

Hasonló előadás


Google Hirdetések