Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fogyasztóvédelemről szóló törvény 2012. évi módosítása Dr. Suhajda Zsuzsanna Relevancia Tanácsadó Iroda.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fogyasztóvédelemről szóló törvény 2012. évi módosítása Dr. Suhajda Zsuzsanna Relevancia Tanácsadó Iroda."— Előadás másolata:

1 A fogyasztóvédelemről szóló törvény évi módosítása Dr. Suhajda Zsuzsanna Relevancia Tanácsadó Iroda

2 Fogalmak Hatályos fogalomMódosított fogalom 2. § a) fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje 2. § a) fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy, továbbá a békéltető testületre vonatkozó szabályok alkalmazásában a külön törvény szerinti civil szervezet, egyház, társasház, lakásszövetkezet, mikro-, kis- és középvállalkozás is, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje h) közüzemi szolgáltatásh) közszolgáltatás n) egységár: a termék egy kilogrammjára, egy literére vagy milliliterére, egy méterére, egy négyzetméterére vagy egy köbméterére vonatkozó ár n) egységár: a termék e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott mértékegységére vonatkozó ár

3 Termékazonosító jelölés (4/A. §) Hatályos rendelkezésKiegészítés 4/A. § (2) A gyártó köteles a forgalmazott termékkel kapcsolatos kockázati tényezőket felmérni, és megtenni a megelőzésükhöz, illetve az elhárításukhoz szükséges intézkedéseket, így különösen a) a terméket azonosításra alkalmas jelöléssel ellátni, (…) 4/A. § (3) Ha a gyártó nem tesz eleget a (2) bekezdés a) pontjában foglalt kötelezettségének, a forgalmazó – a gyártó által rendelkezésére bocsátott azonosító jelölések felhasználásával – köteles azt pótolni. A termék azonosítására alkalmas a típus-, tétel-, sorozat- vagy modellszám, illetve a cikkszám. A vonalkód – korábbi elnevezésén EAN kód, ETK szám, mai elnevezésén GTIN kód – bizonyos esetekben alkalmas a termék azonosítására. (Forrás: NFH)

4 A panaszkezelés általános kérdései (17/A. § (1)-(2) és (8) bek.) Nem módosult: Panaszkezelés elérhetősége 17/A. § (1) A vállalkozás köteles a fogyasztót tájékoztatni a székhelyéről, a panaszügyintézés helyéről – ha az nem egyezik meg a forgalmazás, illetve értékesítés helyével – és az adott tevékenység, kereskedelmi forma vagy módszer sajátosságaihoz igazodó módjáról, valamint a panaszok közlése érdekében a vállalkozás vagy a vállalkozás l7/B. § szerinti ügyfélszolgálatának levelezési címéről és – ha a panaszokat ilyen módon is fogadja – elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról. Üzlettel rendelkező vállalkozás esetén az e bekezdés szerinti tájékoztatást jól láthatóan és olvashatóan kell megadni. Szóbeli vagy írásbeli panasz (2) A fogyasztó a vállalkozásnak, illetve a vállalkozás érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. Panasz elutasítása (8) A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Meg kell adni az illetékes hatóság, illetve a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület levelezési címét."

5 A szóbeli panaszkezelés lépései (17/A. § (3)-(4) bekezdés) 1.A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. 2. a) személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni, 2. b) telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb az érdemi válasszal egyidejűleg megküldeni 3. A telefonon vagy elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panaszt a vállalkozás köteles egyedi azonosítószámmal ellátni. 2. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát

6 Az írásbeli panaszkezelés (17/A. § (6)-(7) bekezdés) Hatályos rendelkezésMódosuló rendelkezés 17/A. § (4) Az írásbeli panaszt a vállalkozás – törvény eltérő rendelkezése hiányában – harminc napon belül köteles írásban megválaszolni. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, s azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni. 17/A. § (6) Az írásbeli panaszt a vállalkozás – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. (7) A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.

7 A közérdekű igényérvényesítés (38. §) és a közérdekű kereset (39. §) Közérdekű igényérvényesítésKözérdekű keresetindítás Ki indítja?  fogyasztóvédelmi hatóság  fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesület  Európai Gazdasági Térség bármely más tagállamának joga alapján létrejött feljogosított szervezet  ügyész  fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesület  Európai Gazdasági Térség bármely más tagállamának joga alapján létrejött feljogosított szervezet Ki ellen? akinek az Fgytv. 45/A. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezésekbe ütköző tevékenységét a fogyasztóvédelmi hatóság jogerősen megállapította ha a vállalkozás jogszabálysértő tevékenysége miatt indított eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik Kinek érdekében? a jogsértő tevékenység a fogyasztók széles, személyében nem ismert, de a jogsértés körülményei alapján meghatározható körét érinti a fogyasztók széles, személyében nem ismert, de a jogsértés körülményei alapján meghatározható körét érinti vagy jelentős nagyságú hátrányt okoz

8 A közérdekű igényérvényesítés és a közérdekű kereset közös szabályai Ha a jogsértéssel érintett fogyasztók tekintetében az érvényesített igény jogalapja és az igényben megjelölt kár összege, illetve a követelés tartalma egyértelműen megállapítható, az eljárás megindítására jogosult szerv kérheti, hogy a bíróság ítéletében kötelezze a vállalkozást a követelés teljesítésére a bíróság állapítsa meg a jogsértés tényét a keresetben meghatározott valamennyi fogyasztóra kiterjedő hatállyal a jogsértéssel érintett fogyasztó az általa a jogsértő ellen indított perben kizárólag a kárának összegét, valamint a jogsértés és a kára közötti okozati összefüggést köteles bizonyítani. a vállalkozás köteles a fogyasztó igényét az ítéletnek megfelelően kielégíteni. „A” Önkéntes teljesítés hiányában a jogosult fogyasztó kérheti az ítélet bírósági végrehajtását. „B”

9 A közérdekű igényérvényesítés és a közérdekű kereset közös szabályai A jogosult fogyasztók köre A bíróság ítéletében meghatározza azoknak a jogosult fogyasztóknak a körét és az azonosíthatóságukhoz szükséges adatokat, akik tekintetében a jogsértés tényét megállapította, illetve akik jogosultak az ítéletbeli kötelezés teljesítésének követelésére. Közlemény A bíróság az igény érvényesítőjének kérelmére ítéletében elrendelheti, hogy a vállalkozás saját költségére közlemény közzétételéről gondoskodjon. A közlemény szövegéről és a közzététel módjáról a bíróság dönt. Közzététel alatt érteni kell különösen az országos napilapban és az Internet útján történ ő nyilvánosságra hozatalt. Polgári jogi igény A fogyasztóvédelmi hatóság vagy a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesület, illetve az ügyész általi igényérvényesítés nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy a jogsértővel szemben a polgári jog szabályai szerint igényét önállóan érvényesítse.

10 A közérdekű igényérvényesítés és a közérdekű kereset eltérő szabályai Közérdekű igényérvényesítésKözérdekű keresetindítás A jogsértés bekövetkezésétől számított három év eltelte után perindításnak nincs helye. Az igény érvényesítésére nyitva álló határidőbe nem számít bele a fogyasztóvédelmi hatóság eljárásának időtartama. A keresetindításra jogosultak keresetükben a vállalkozás kötelezése vagy a jogsértés megállapítása mellett a következőket is követelhetik: a) a jogsértés abbahagyását és a jogsértő eltiltását a további jogsértéstől, b) a sérelmes helyzet megszüntetését és a jogsértést megelőző állapot helyreállítását.

11 A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárása Új rendelkezés Hatóság értesítése A 47. § (1) bekezdésben foglalt jogkövetkezmények (pl. bírság) alkalmazása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság határidő tűzésével kötelezheti a jogsértő vállalkozást, hogy a hibák, hiányosságok, illetve a jogsértés megszüntetése érdekében tett intézkedésekről a hatóságot értesítse. (47. § (2) bekezdés) Eljárási bírság (kivétel: Fttv.) Ha a fogyasztóvédelmi hatóság felhívására a vállalkozás az adatokat nem közli, vagy valótlan adatot közöl, vele szemben eljárási bírság kiszabásának van helye. (47. § (9) bekezdés) A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során kiszabott eljárási bírság adók módjára behajtandó köztartozás. (48. § (7) bekezdés) Laborvizsgálat ideje A laboratóriumi és kockázatértékelési vizsgálatok elvégzésének időtartama az ügyintézési határidőbe nem számít be. (47. § 12. bek.) Végrehajthatóvá nyilvánítás A fogyasztóvédelmi hatóság elsőfokú határozatát az alábbi esetekben, illetve okokból is fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak nyilváníthatja e) a fiatalkorúak fizikai, szellemi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének védelme érdekében, továbbá f) jogsértő tartalmú kereskedelmi kommunikáció vagy internetes honlap esetén. (49. § (2) bek.)

12 A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárása Új rendelkezés Felhívás a jogsértés megszüntetésére A fogyasztóvédelmi hatóság a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletből eredő feladatainak teljesítése során, az Fgytv. 45/A (1)-(3) bekezdésében meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértésének alapos gyanúja esetén jogosult a hatósági eljárás megindítása előtt a jogsértő vállalkozást előzetesen, határidő tűzésével felhívni a hibák, hiányosságok megszüntetésére. Amennyiben a vállalkozás a felhívásban foglaltakat a fogyasztóvédelmi hatóság felhívásában meghatározott határidőben nem teljesíti, a fogyasztóvédelmi hatóság lefolytatja az e törvény szerinti fogyasztóvédelmi eljárást. (47. § (14) bek.) Bírság Bekerült a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvényre való hivatkozás a bírság mértékéről (47/C. § (1) bek. a) pont) és a kötelező bírságkiszabásról (47/C. § (5) bek.) szóló rendelkezések közé.

13 Javaslatok 1. A jogalkotás és a jogalkalmazás ellentmondásai óta számos jogszabályi változás történt a fogyasztóvédelem területén ▫Az eljáró hatóságok hatásköri és eljárási szabályai tekintetében:  Gazdasági Versenyhivatal  Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság  Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal ▫Anyagi jogszabályok vonatkozásában:  Élelmiszer-törvény  Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok Célszerű minden eljárás során az eljárási szabályok gondos megvizsgálása.

14 Javaslatok 2. Hatósági szerződés kezdeményezése: 47. § (6)-(7) bek. A fogyasztóvédelmi hatóság a jogsértés megszüntetése érdekében határozathozatal helyett hatósági szerződést köthet azzal az ügyféllel, aki vállalja, hogy felhagy a jogsértő magatartással, és magatartását a hatósági szerződés szerint összhangba hozza a fogyasztóvédelmi szabályokkal. Nincs helye egyéb szankciónak a szerződésben megállapított teljesítési határidőn belül elkövetett olyan jogsértés miatt, amelynek megszüntetése érdekében a szerződés megkötésére sor került.

15 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A fogyasztóvédelemről szóló törvény 2012. évi módosítása Dr. Suhajda Zsuzsanna Relevancia Tanácsadó Iroda."

Hasonló előadás


Google Hirdetések