Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számítógépes grafika 3. gyakorlat. Eddig Window programozási alapok Üres ablak létrehozása Kép betöltése Képek mozgatása Ablak manipulálása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számítógépes grafika 3. gyakorlat. Eddig Window programozási alapok Üres ablak létrehozása Kép betöltése Képek mozgatása Ablak manipulálása."— Előadás másolata:

1 Számítógépes grafika 3. gyakorlat

2 Eddig Window programozási alapok Üres ablak létrehozása Kép betöltése Képek mozgatása Ablak manipulálása

3 Mai órán 3D-s alapismeretek Vertexek használata (program) Shader programozás Vertexek manipulálása shader programokkal

4 3D alapok Programjainkban ún. modellekkel fogunk dolgozni Modellek készülhetnek általunk DX-ben, vagy egy külső program által létrehozva, amit a programunkba importálunk Ez utóbbi a gyakoribb – komplex objektumok megjelenítése

5 3D alapok A modellek vertexekből állnak. A vertexek egy megadott össze(nem)kötése ad pontokat, vonalakat, háromszögeket, háromszögláncot, stb. Ezek összessége primitíveket alkot. A primitívek összessége 3D-s térbeli entitást eredményez. Mi általában háromszögekkel fogunk dolgozni

6 Direct3D primitívjei D3DPT_POINTLIST D3DPT_LINELIST D3DPT_LINESTRIP D3DPT_TRIANGLELIST D3DPT_TRIANGLESTRIP D3DPT_TRIANGLEFAN

7 Vertexek Gyakorlatilag a csúcspontok De nem csak a koordinátákat tárolhatjuk Normális, szín, stb Vertexek mindig vertex bufferben tárolandók A vertex bufferek erőforrások

8 Erőforrások DX-ben Minden erőforrás rendelkezik az alábbi tulajdonságokkal: - USAGE: felhasználási mód - FORMAT: adatformátum - POOL: memóriatípus, ahová kerül - TYPE: típus, lehet vertex buffer, render cél, stb.

9 Erőforrások DX-ben Usage Az alkalmazásnak meg kell mondania, milyen módon szeretné használni az erőforrást D3DUSAGE_POINTS: pont sprite- okat tartalmazó buffer D3DUSAGE_WRITEONLY: csak írni szeretnénk az adott buffert

10 Erőforrások DX-ben Format Az erőforrás tárolási formátumát jelöli Az erőforrás típusától függenek az értékei Más a back bufferhez, a vertex bufferhez, a megjelenítési felületekhez, stb.

11 Erőforrások DX-ben Pool Ez határozza meg, hogy az adott erőforrás hová kerül Pl. videókártya-memória, rendszermemória, stb. Ez NEM változtatható futás során. D3DPOOL_DEFAULT: az erőforrás a felhasználása szerinti legjobb helyre kerül.

12 Erőforrások DX-ben Pool D3DPOOL_MANAGED: amint szükséges, a videókártya által elérhető memóriába másolódnak az erőforrások D3DPOOL_SYSTEMMEM: rendszermemóriába. Ezek nem érhetők el Direct3D Device által, de a lost device sem érinti.

13 Erőforrások DX-ben Type A típus futási időben derül ki az erőforrást létrehozó eljárástól függően. A CreateTexture eljárás pl értelemszerűen egy textúra típust hoz létre. A CreateVertexBuffer vertex buffer típust...

14 Vertex bufferek IDirect3DVertexBuffer9 interfész Vertex adatok tároló memóriaterület A csúcsok benne transzformálhatók (eltolás, skálázás, forgatás), világíthatóak, stb Eleve transzformált pontok (RHW) Egy vertex buffert a képességei írnak le

15 FVF Flexible Vertex Format Leszűkíthető, hogy a csúcspontokkal mit akarunk megcsinálni Az FVF segítségével adhatjuk meg, hogy a vertex bufferben tárolt csúcsokkal mit szeretnénk kezdeni. D3DFVF_XYZ, D3DFVF_XYZRHW, D3DFVF_NORMAL, D3DFVF_DIFFUSE

16 Lássuk A lunyi.web.elte.hu címről A 3. óra mappájában Az 1-es vagy a 2-es kódot nézzük

17 CG C for Graphics NVidia fejlesztette az évezred elején (MS) C-n alapuló magas szintű nyelv a grafikus hardver programozásához HLSL vagy GLSL kódot generál a CG fordító

18 CG típusok Szokásos C-s adattípusok További alap adattípusok: - half: 16 bites lp - fixed: 12 bites fp - sampler: textúrához Plusz - float3, float4x4...

19 CG műveletek Vektor műveletek - dot - cross Egyéb - lerp Bővebben:

20 Lássuk A lunyi.web.elte.hu címről A 3. óra mappájában Az 3-as vagy a 4-es kódot nézzük


Letölteni ppt "Számítógépes grafika 3. gyakorlat. Eddig Window programozási alapok Üres ablak létrehozása Kép betöltése Képek mozgatása Ablak manipulálása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések