Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Grafikus Hardver Alapok Nagy Gyula. Monitor, vidokártya • A monitor az információk megjelenítésére szolgál. (megjelenítő, képernyő, display). A monitor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Grafikus Hardver Alapok Nagy Gyula. Monitor, vidokártya • A monitor az információk megjelenítésére szolgál. (megjelenítő, képernyő, display). A monitor."— Előadás másolata:

1 Grafikus Hardver Alapok Nagy Gyula

2 Monitor, vidokártya • A monitor az információk megjelenítésére szolgál. (megjelenítő, képernyő, display). A monitor a számítógépek szabványos kimeneti perifériája. • A videokártya tartalmazza azt az elektronikát, amely a monitort illeszti számítógépünkhöz. • A „kártya” paraméterei (típusa) meghatározza azt a monitortípust, melyet használnunk kell, ha a kártyánk képességeit ki akarjuk használni.

3 Képszintézis • A képszintézis alapvető célja, hogy a modelltérben levő testeket leképezzük egy monitor síkjára úgy hogy a monitort nézőben azt az érzést keltsük mintha a ott lenne.

4 Monitor történelem • A színes szövegek és képek előállításához kifejlesztették a CGA (Color Graphics Adapter) színes grafikus videókártyákat. Ez a kártya 640x200-as képfelbontással csak két színt, 320x200-as felbontással a létező 16 színből egyszerre már négy színt tett láthatóvá. • Az EGA (Enhanced Graphics Array) videokártya 64 színből 16 színt tudott megjeleníteni egyidejűleg a képernyőn 640x350-es felbontással. Ezek a kártyák még digitális videojelet szolgáltattak a monitorok számára. • 1987-től kezdték gyártani az első VGA (Video Graphics Array) adaptereket, amelyek már analóg videojelet szolgáltatnak. A felbontásuk 640x480 képpont. • SVGA (Super Video Graphics Array) videokártya, melynek felbontása rugalmasan változtatható a monitor és a felhasználó igényei szerint. Jelenleg 640x480; 800x600; 1024x768, 1152x864, 1280x1024 a legtöbb SVGA kártya felbontása.

5 Vektor

6 Raszter, pixel grafika

7 TFT • A képmegjelenítés másik alkalmazása a folyadékkristályos megjelenítők (LCD, liquid crystal display) használata. • A hordozható gépeken és az asztali PC környezetben is, az ún. TFT (thin film transistor) megjelenítők. • Előnyök: kevés helyet foglalnak, alacsony energiafogyasztásúak, és nem villódznak, nincsenek geometriai hibák és torzítások, nagyobb látható képméret. • A hátrányok: színhűség, a kis "láthatósági szög", mely azt jelenti, hogy nem mindegy honnan nézzük a képet, az csak bizonyos szögtartományban látható élesnek és megfelelő színűnek. Utóbbi néha nem is hátrány.

8 Színes megvalósítás

9 Grafikus Rendszerek • 1. Raszter Grafika • Alapeleme: pixel. • Részei: – fejléc (képformátum meghatározása, méret megadása pixelekben, esetleg paletta) – adatrész (a színkódok, pixelenként)

10 Raszteres rendszerek • Raszteres képet generáló és feldolgozó rendszerek, melyeknél a képi információ csak képenként kereshető vissza, a kép tartalma pedig csak a teljes kép felülírásával módosítható. • Elemei • egyszerű objektumok (geometrikus ábrák) • szabadkézi rajzok

11 Primitívek • Rasztergrafikus primitívek • Programcsomagba épített rajzgenerátorok, tipikus raszteres objektumok létrehozására. Pixelnégyszögek, bittérképek. Vonal, sokszög, ellipszis. szövegek Egyszerű paraméterekkel adható meg az ábra. • Területmeghatározó primitívek Egy-egy területet körbezárnak a raszteres képen. Lehetnek vonalasak vagy kitöltöttek.

12 Rajzelemek • Rajzelemek létrehozása – szabadkézzel – primitívekkel • Rajzelemek tulajdonságai – vonalstílus – vonalvastagság – szín – területmeghatározó primitíveknél: szín vagy mintázat

13 Vektor Grafika • Vektorgrafikus rendszerek • Lehetővé teszik, hogy a grafikus objektumokat adatbázisban tároljuk. Lebegőpontos világkoordináta-rendszerben írják le az objektumokat. Egy pont a hozzávezető helyvektorral azonosítható. Az objektumok jellemzőit tárolják az adatbázisokban. Az objektumok transzformálhatók is. (forgatás, zoom stb.) • A geometriai primitíveket vertexek (csúcspontok, 3D pontok) definiálják.

14 Adatábrázolás • Geometriai elem Kiterjedés • Pont 0D, Vonal 1D, Poligon 2D, Felület 3D, • Az egyes objektumokhoz kapcsolt leíró adatok különbözőek. • Az egyes objektumosztályokhoz különböző attribútumok kapcsolhatók. • A koordinátarendszerek fajtái • objektum (maga a tárgy) • világ (a térben elfoglalt helye) • nézet (honnan?) • megjelenítési (képernyõ)

15 Felhasznált irodalom • szeged.hu/~vidaa/oktatas/inf/grafika/kep.html • •


Letölteni ppt "Grafikus Hardver Alapok Nagy Gyula. Monitor, vidokártya • A monitor az információk megjelenítésére szolgál. (megjelenítő, képernyő, display). A monitor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések