Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007."— Előadás másolata:

1 MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007

2 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Alapkérdések  Van-e szerepe a közlekedésnek a térségek régióvá „nemesülésében”?  A régiók versenyképessége mennyire közlekedésfüggő?  Szükség van-e regionális közlekedésre? 1.A közlekedés szerepe a régiók belső kohéziójában – térségek közlekedése  statisztikai régiók  közlekedési régiók – regionális közlekedés funkció 2.A közlekedés szerepe a régiók külső kapcsolataiban. Viszonylatok:  külföldi  fővárosi  interregionális hálózati inkongruencia

3 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közlekedési helyzete A hálózatsűrűség formális mérőszám az Észak-Magyarország paradoxon (az autópálya és területi fejlődés…) a régiókon belüli összeköttetések (a tripoláris hálózatok) A régiók sorrendje az infrastrukturális ellátottság alapján

4 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális összeköttetések 1.Az interregionalitás értelmezésének változatai –Szomszédos, vagy valamennyi régió közötti? –Keresztirányú, vagy a sugaras kapcsolatok is? –Régióközpontok közötti, vagy régióhatár-menti? 2.Cél: az összeköttetésbeli hiányosságok feltárása (helyzetelemzés) az okok bemutatása értékelés, teendők megfogalmazása mindezekből szinergia nyerés

5 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közötti infrastruktúra-összeköttetések szintje

6 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A külföldi összeköttetések A fekvés a meghatározó. Az összeköttetés mutatói: –a határátkelőhelyek sűrűsége (Nyugat-Dunántúl vezet, Közép-Dunántúl az utolsó) –az átkelés minősége (schengeni h.) –az európai gazdasági súlypontok elérhetősége Jelmagyarázat: 1-nemzetközi; 2-kétoldalú; 3-kishatár menti; 4-ideiglenes. Forrás:

7 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közötti forgalom A forgalomintenzitás fordítottan arányos a távolsággal A tranzit különösen nagy részarányú az ÉNy–DK irányban Régióközpontok közötti közvetlen személy- és áruszállítás: sugaras irányban a fő szolgáltató a vasút, keresztirányban az autóbusz-járatok (láncközlekedés), csak részben vasút-helyettesítők valódi transzverzálison nincs régióközpontok közötti vasúti személyszállítás, a mai igények és lehetőségek dichotomiája az áruszállításban Budapesten keresztül egyre kevesebb a „kvázi transzverzális” vonatpár. Régióközpontok közötti közvetlen vonatpárok és autóbusz járatpárok száma

8 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Mi a célja a régiók közötti közlekedés javításának? Csupán az akut szűk közlekedési keresztmetszetek felszámolása, vagy a monocentrikus szerkezet oldása (nemzeti közlekedés- és területfejlesztési cél) a régiók mint viszonylag önálló igazgatási egységek, gazdasági térségek, kulturális/idegenforgalmi entitások erősítése, funkcionális hálózatosodásuk elősegítése (régiófejlesztési cél).

9 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális kapcsolatok fejlesztésének megvitatandó kérdései Várható az új transzverzálisoktól a lényegesen nagyobb tranzitforgalom a gazdasági térszerkezet változása, új irányban gazdasági–társadalmi kapcsolatok keltése, a területi kiegyenlítődési folyamat? a magyarországi „Dél” pozíciójának javulása Normázható-e az infrastruktúra és a szolgáltatások fejlesztése? Kell-e módosítani a távlati országos hálózatfejlesztési terveket az interregionális igények fokozottabb igénybevétele érdekében?

10 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális kapcsolatok fejlesztésének megvitatandó kérdései (2) Milyen szerepet játszhat a módosított közlekedési hálózat az EU által erősen szorgalmazott policentrikus településhálózat kialakításában? Hogyan alakulhat a közlekedés- és városhálózat közötti interdependencia iránya a jövőben?

11 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az intra- és interregionális közlekedés hálózati kapcsolódása

12 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A regionális repülőterek Fogalomzavar –regionális repülőtér ágazati funkcionális fogalom, a légi járatok viszonylati szintjéhez kötődik –a régió repülőtere(i) területi infrastruktúra, az általa elérhető célok holléte nem kritérium

13 MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A különféle térhierarchikus szintű repülőterek lehetséges funkciói Magyarországon


Letölteni ppt "MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007."

Hasonló előadás


Google Hirdetések