Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HAS Centre for Regional Studies Reindusztrializáció Közép-Európában Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HAS Centre for Regional Studies Reindusztrializáció Közép-Európában Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli."— Előadás másolata:

1 HAS Centre for Regional Studies Reindusztrializáció Közép-Európában Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli Tudományos Intézet

2 HAS Centre for Regional Studies 2 Az ipari foglalkoztatás alakulása Közép-Európában, Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

3 HAS Centre for Regional Studies 3 Egy főre eső GDP Közép-Európa 25 legfejlettebb régiójában (2004, EU-27 %-ban) Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

4 HAS Centre for Regional Studies 4 Ipari átalakulás a rendszerváltás után  A dezindusztrializáció (tercierizáció) egyszerre:  Természetes gazdasági korrekció  A centrumokban modernizációs folyamat  A perifériákon iparvesztés, a gazdasági gyengeség jele  Aktív szerkezetváltás helyett döntően piacvezérelt, passzív átalakulás  Meghatározó erők: transznacionális vállalatok telephelyválasztási stratégiái, örökölt struktúrák továbbélése  Duális iparszerkezet:  szektorális  térbeli

5 HAS Centre for Regional Studies 5 Ipar három régiótípusban  Központi régiók: korábban jelentős ipari központok; ma modern szolgáltatásgazdaság. Ipari irányító, szolgáltató, K+F funkciók, felsőoktatás, innovatív ipari tevékenységek  Átmeneti régiók: az ipari beruházások fő színterei, ipari- szolgáltató tevékenységek elegye, új és régi iparágak. Erős intézményi háló, munkaerőkínálat, támogató funkciók (oktatás, üzleti szolgáltatások)  továbbfejlesztés, beágyazottság fokozása, klaszterképződés  Tradicionális és új perifériák: gyenge vagy összeomlott ipar, jelentős tudásvesztés, szociális problémák; alacsony szintű stabilizáció  reindusztrializáció, szociális regeneráció

6 HAS Centre for Regional Studies 6 Térszerkezet, régi és új ipari magterület Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

7 HAS Centre for Regional Studies 7 Továbbélő struktúrák: az autóipar térbeli elhelyezkedése Forrás: Worrall – Donnelly – Morris 2003 adatai alapján a Szerző szerkesztése

8 HAS Centre for Regional Studies 8 A reindusztrializáció egy sikeres példája: Felső-Szilézia  XIX. századi ipari növekedés (szén, acél)  Erős urbanizáció (Katowice policentrikus konurbáció: 2,8 M lakos)  1990 után mély szerkezeti válság

9 HAS Centre for Regional Studies 9 A reindusztrializáció egy sikeres példája: Felső-Szilézia II.  Az átalakulás elemei:  I. Intézményfejlődés: új elit, helyi- regionális gazdaságfejlesztő intézmények, érdekképviselet  II. Szerkezetváltás: régi iparágak megújulása (adaptív szerkezetváltás) és új húzóágazatok letelepítése (reindusztrializáció); versenyképes munkaerőkínálat  III. Metropolitanizmus: nagyvárosi funkciók fejlesztése (üzleti szolgáltatások, felsőoktatás és szakképzés), egységes városirányítási rendszer (USMU), közlekedés, városregeneráció

10 HAS Centre for Regional Studies 10 Közép-Európa: reindusztrializáció vagy dezindusztrializáció?  Sikeres ipari fejlődési pálya: fenntartható és továbbfejleszthető? Mennyire érzékeny az ipar a globális válságra?  Továbbélő struktúrák: erősödő beágyazottság, magasabb hozzáadott érték  kedvező tényezőkínálat  intézményi háttér  alkalmazkodási képesség („újra kitalálni magunkat”)  A válságot nem lehet elkerülni, de túl lehet élni és megerősödve is ki lehet belőle keveredni  Közép-Európában az ipar hosszú távon is a regionális versenyképesség kulcstényezője marad

11 HAS Centre for Regional Studies 11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "HAS Centre for Regional Studies Reindusztrializáció Közép-Európában Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli."

Hasonló előadás


Google Hirdetések