Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,"— Előadás másolata:

1 MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet, Békéscsaba

2 MTA Regionális Kutatások Központja 2 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában •Fejlett üzleti szolgáltatások –GDP arány –Foglalkoztatási szerep –Beruházási súly –Növekedési ráta –Közvetítő (intermedier) szerep a gazdasági folyamaton belül •Információs és kommunikációs szektor –Innovációs szerep (technológiai váltások) –Hatékonyság-növekedést generáló szerep –Kulcsszerep az információk (tudás) áramlásában

3 MTA Regionális Kutatások Központja 3 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában Fejlett üzleti szolgáltatások – tények Indikátor 1990, ill /1996, ill /2001, ill /2005; Ill GDP-hez való hozzájárulás 12,16 (1992)13,6216,0818,06 Foglalkoztatási szerep 3,383,887,567,86 Részesedés a beruházásokból 17,3722,6220,9525,61 Részesedés a működő vállalkozásokból 15,4830,8529,2837,35

4 MTA Regionális Kutatások Központja 4 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában • Fejlett üzleti szolgáltatások … (Gál Zoltán, Nagy Erika, Raffay Zoltán, Molnár Balázs) •… és a tér : –Szétterülés (koncentrált decentralizáció) a kilencvenes évtizedben –Újra-koncentrálódás (mely városok/várostípusok viselkednek valódi centrumként?) az ezredfordulót követően –Kérdések: Van-e határa a koncentrációnak? –Mely hierarchia-szint milyen szerepet tölt(het) be nemzetközi, nemzeti, regionális, térségi szinten?

5 MTA Regionális Kutatások Központja 5 Üzleti szolgáltató cégek térbeli koncentrációja

6 MTA Regionális Kutatások Központja 6 Az üzleti szolgáltatások és a gazdasági fejlődés

7 MTA Regionális Kutatások Központja 7 Centrumok és vonzásterük

8 MTA Regionális Kutatások Központja 8 Üzleti szolgáltató centrumok hierarchiája, 2007

9 MTA Regionális Kutatások Központja 9 A gazdasági centrumok térszerkezete

10 MTA Regionális Kutatások Központja 10 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában Info-komm. szolgáltatások – tények Indikátor 1990, ill /1996, ill /2001, ill /2005; Ill GDP-hez való hozzájárulás 4,26,314,316,5 Foglalkoztatási szerep 3,34,15,7 Részesedés a beruházásokból 5,39,59,78,4 Részesedés a működő vállalkozásokból 1,92,73,24,0

11 MTA Regionális Kutatások Központja 11 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában •Info-kommunikációs szféra, mint … – Infrastruktúra => lefedettség, sávszélesség, megbízhatóság, biztonság, versengő technológiák – Szolgáltatás => double-pay és triple-pay csomagok eltérő technológiai platformokon, tartalom-szolgáltatás, mobilitás, felhasználói bázis, e-szolgáltatások, m-szolgáltatások – Ipari (termelő) ágazat => gazdasági szerkezetváltás, innovációs szerep, hozzáadott-érték termelés, export-kapacitás, foglalkoztatási szerep, bekapcsolódás a globális termelési láncokba

12 MTA Regionális Kutatások Központja 12 Az IKT-infrastruktúra elérhetősége – az időtényező

13 MTA Regionális Kutatások Központja 13 Az IKT-infrastruktúra elérhetősége – az időtényező

14 MTA Regionális Kutatások Központja 14 A területi egyenlőtlen fejlődés megjelenése az internet felhasználók megoszlásában

15 MTA Regionális Kutatások Központja 15 Az IKT és az innovativitás kapcsolata

16 MTA Regionális Kutatások Központja 16 Az IKT-szektor vállalkozásai

17 MTA Regionális Kutatások Központja 17 IKT felkészültség és térstruktúra

18 MTA Regionális Kutatások Központja 18 Néhány következtetés •Mindkét szolgáltatási csoport: –Információ és tudás-intenzív (munkavállalók felé is!) –Relatíve kevés tőkét igényel a fejlesztése –Erős motorja a gazdasági megújulásnak ugyanakkor, –Megjelenése és felhasználói köre térben erősen koncentrált –Piaci alapú fejlődése tartós térbeni egyenlőtlenségeket generál –A korlátos piaci kereslet következtében további fejlődése részleges állami beavatkozást igényel.

19 MTA Regionális Kutatások Központja 19 Eredményeink és fogadtatásuk 1.A szakmai fogadtatás általában jó, vagy kiváló. 2.A szakapparátus és a külső bírálók értik az elemzéseket, és elfogadják a következtetéseket. 3.A politika számára tett javaslatokat reálisnak, szakmailag védhetőnek értékelik. 4.Az eredmények hasznosulása csekély, megjelenésük a regionális és ágazati politikában marginális. 5.Általánosabban, nem ismerhető fel konzekvens ágazati, gazdasági és innovációs politika, mely érzékeny volna a térre/területiségre is.


Letölteni ppt "MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések