Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás"— Előadás másolata:

1 A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás. Együttműködő és versengő kommunikációs stratégiák

2 A személyközi kommunikáció időben kibontakozó szerkezete áll:
Belebonyolódás Kihátrálás Kommunikáció törzse

3 Belebonyolódás során definiáljuk:
szerepünket a szituációt a témát

4 Kihátrálás a.) mert már mindent megbeszéltünk b.) nem értjük egymást
szó szerint amiről beszélünk zaj teli szájjal beszél valaki

5 Stratégiák Stratégiák = viselkedésminta – lánc
Stratégiák = forgatókönyvek Forgatókönyv = nyilvános és személytelen tudnivalók halmaza. Életreszóló forgatókönyv = SORSKÖNYV

6 Stratégiák két típusa:
1.) Kompentitív, versengő 2.) Kooperatív, együttműködő

7 Stratégiák tematikus megközelítése
Pl.: időtöltés, játszmák A játszmák szerkezeti elemei: horog: a játszmára való felhívást képviselő tranzakcionális inger, gyenge pont: vagyis a tranzakcionális válasz, amelyben a partner elfogadja a játszmára szóló felhívást, válasz: horog és gyenge pont párok sorozata a belebonyolódás után; ez lehet egyetlenegy is, de lehet akár több is, akár évekig tarthat ugyanabban a játszmában, átkapcsolás: a játszmának az a pontja ahol a játékos a nyereség begyűjtése érdekében szerepet vált, szembesülés: a partner által közvetlenül az Átkapcsolás után megtapasztalt pillanatnyi zavar, kiegyenlítés: a játszma résztvevői összegyűjtik a különféle sztrókokat a kiértékeléshez.

8 Stratégiák nem tematikus (témainvariáns) megközelítése
Grice: konverzációs maximák Maximák: Mennyiség 1.) Hozzájárulásod legyen a kívánt mértékben informatív (a társalgás pillanatnyi céljai szempontjából) 2.) Hozzájárulásod ne legyen informatívabb, mint amennyire szükséges Minőség 0.) [szupermaxima] Próbáld hozzájárulásodat igazzá tenni. 1.) Ne mondj olyasmit, amiről azt hiszed, hogy hamis. 2.) Ne mondj olyasmit, amire nézve nincs megfelelő evidenciád Viszony (relevancia) Légy releváns. Modor 0.) [szupermaxima] Légy érthető! 1.) Kerüld a kifejezés homályosságát! 2.) Kerüld a kétértelműséget! 3.) Légy tömör (kerüld a szükségtelen bőbeszédűséget)! 4.) Légy rendezett!


Letölteni ppt "A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések