Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma."— Előadás másolata:

1 A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma

2 Helyzetkép Informatika a felsőoktatásban 1996 –felsőoktatási intézmények az informatika tanárok képzésében nem alkalmazkodnak megfelelően a társadalmi igényekhez felmérés, 1997 –középiskolás tanulók iskolában tanult szövegszerkesztést önállóan tanult szövegszerkesztést –végzős informatika szakos hallgatók

3 Felmérés, 1997 bal margó: 1 cm jobb margó: 1 cm térköz, bekezdés után: 12 pt térköz, bekezdés után: 18 pt térköz, bekezdés előtt: 18 pt behúzás balról: 2 cm behúzás jobbról: 2 cm CímSzöveg„Játssz … tucat.” Betűstílusfélkövér, dőlt, nagybetűdőltfélkövér, dőlt Betűméret22 pt12 pt

4 1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók

5 1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult12% önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók

6 1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult12% önállóan tanult3% végzős informatika szakos hallgatók

7 1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult12% önállóan tanult3% végzős informatika szakos hallgatók 20%

8 Jövőkép 1997-ben Már nem sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a szövegszerkesztők használata annyira elterjedjen, hogy kezelésük az alapműveltség részévé váljon. A „modern analfabétizmus” nem azt fogja jelenteni, hogy tud-e valaki írni-olvasni, hanem hogy tud-e szövegszerkeszteni vagy sem. Tóth Tamás: A szövegszerkesztés alapjai, 1997

9 10 év elteltével… „Sound working knowledge of all common word processing…” Részlet egy önéletrajzból „Az összes közismert szövegszerkesztő megbízható, alapos ismerete.”

10 Zárótanítási óratervek formai szempontok Fedőlap –cím –cégszerű aláírás Bevezető oldal –óra jellemzői, előzményei, céljai, követelményei Folyamatterv oszlopai –óra menete –módszertani megjegyzések A táblázatba v. a tervezet további oldalaira –egyéb közlések

11 Feldolgozott dokumentumok 101 jelölt 146 db dokumentum –1 db PowerPoint dokumentum, órai –mentés részletenként, oldalanként Felhasznált szoftverek –97 db Word dokumentum –3 db Excel dokumentum –1 db TEX dokumentum

12 Excel dokumentumok 1 hallgató –cellán belüli sortörés  párhuzamos hasábok létrehozása 2 hallgató –írógépként  módosítások nem lehetségesek fedőlap Word-ben

13 Szövegszintű formázások papírméret, margók 78 hallgató: magyar Word beállításai –papírméret: A4 –margók: 2,5 cm 3 hallgató: angol Word beállításait –papírméret: Letter –margók: 1 inch 20 hallgató teljesen vegyesen (egy óraterven belül is) –margók: 0,63 cm ≤ x ≤ 5,08 cm

14 Margóra írt szövegek a margó beállítása nem garancia 40 margóra írt szöveg –szóközök határtalan használata –véletlen negatív behúzások –képek hibás elrendezése –táblázatok véletlen megszélesítése

15 Táblázatok megszélesítése matematika─informatika

16 Szövegszintű formázások oldalakra tördelés 10 hallgató helyesen használta 70 hallgató csak Entereket 9 hallgató vegyesen használt oldaltörést és Entereket 3 hallgató térközt és Enter-térköz kombinációt külön fájlba mentették az egyes szövegegységeket (max.: 5)

17 Szövegszintű formázások fejléc, lábléc egyetlen élőfej élőláb –láblécre került a szövegtükörre szánt információ  minden oldalon megjelent a szöveg

18 Lábléc: hivatkozások

19 Szövegszintű formázások fejléc, lábléc egyetlen élőfej élőláb –láblécre került a szövegtükörre szánt információ  minden oldalon megjelent a szöveg oldalszám –39 jó –1 kézzel –2 vegyes táblázat fejléce –kézzel minden lap tetején „fejléc” –nincs egyetlen jó megoldás sem

20 Táblázaton belüli „fejlécek”

21 Szövegszintű formázások üres oldalak

22 Szövegszintű formázások elválasztás rövid sorok 6 hallgató próbálkozott mind hibás, „kézimunka” informatika ─ informatikus könyvtáros

23 Fedőlap, aláírás, bevezető oldal Enter Szóköz Shift + Enter alapértelmezett tabulátor pozíciók

24 „Igazítások” Szóközzel „Térközök” Enterrel

25 Táblázat létrehozása Helyes táblázat pozícionált tabulátor függő behúzás függő behúzás + pozícionált tabulátor Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok

26 Helyes Hibás Táblázat létrehozása

27 Soron belüli igazítások Helyes pozícionált tabulátor –9 hallgató táblázat –1 hallgató Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok

28 Soron belüli igazítások

29 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter

30 Alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter

31 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter –alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter

32 Alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter

33 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter –alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter –Szóköz + sorvégi Enter

34 Szóközök + sorvégi Enter

35 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter –alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter –Szóköz + sorvégi Enter –újság hasáb

36 Újság hasáb

37 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter –alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter –Szóközök + sorvégi Enter –újság hasáb –szövegdoboz

38 Szövegdoboz

39 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás –táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások –alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter –alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter –Szóköz + sorvégi Enter –újság hasáb –szövegdoboz –táblázat, de a sorok száma nem megfelelő

40 Táblázat a sorok száma nem megfelelő

41

42 Tartalomtól függetlenül bekezdés formázások felsorolás, számozás –jó: 13 –vegyes: 36 –hibás: 40 bekezdések behúzása –Szóközzel –tabulátorral bekezdések igazítása –Szóközzel –tabulátorral soron belüli többféle igazítás –Szóközzel –alapértelmezett tabulátorokkal

43 Tartalomtól függetlenül betű formázások irreleváns tipográfiai szabályok nem ismertek

44 Néhány elrettentő példa

45

46 Összegzés Ötödéves tanárjelöltek szövegszerkesztési ismeretei rendkívül hiányosak –„Modern analfabéták” –A tanítást úgy kezdik meg, hogy nem rendelkeznek megfelelő szövegszerkesztési, számítástechnikai ismeretekkel –Nincs lényeges javulás 10 év elteltével Informatika szakos jelöltek megdöbbentő alulteljesítése –Érettségi követelményei –Alkalmazói ismeretek számonkérése, alapvizsga Vezetőtanárok számítástechnikai ismeretei, ilyen irányú segítségnyújtása nyomon követhető –Vezetőtanárok számítástechnikai képzése


Letölteni ppt "A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma."

Hasonló előadás


Google Hirdetések