Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Obesek mozgásprogrammjairól (Zsírégetés, komorbiditás) Apor Péter dr Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kara és Apor-Med Bt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Obesek mozgásprogrammjairól (Zsírégetés, komorbiditás) Apor Péter dr Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kara és Apor-Med Bt."— Előadás másolata:

1 Obesek mozgásprogrammjairól (Zsírégetés, komorbiditás) Apor Péter dr Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kara és Apor-Med Bt

2 Fokozott zsírégetésre egyaránt vágyik az (állóképességi) sportoló, hogy glykogént takarítson meg a súlyfelesleggel rendelkező személy, hogy fogyjon a zsírja Nagyon nehéz rávenni a szervezetet a fokozott zsírégetésre a (nagyintenzitású) sportterhelés során (GH?: Lange 2004)

3 Zsírraktárak növelése Lipid+heparin infúzió az oxidációt fokozza Étkezéssel a raktár növelhető, az égetett zsír aránya nem vagy alig nő, de kedvezőtlen mellékhatások lehetnek. Legfeljebb az ultramaraton terheléseknél lehet pozitív jelentősége.

4 Zsírégetés maximum kb. 0,5 g/perc Plazma FFA-k Plazma egyéb lipid izmon belüli zsír a VO2max 62 (52-70) százalékánál Zsírraktár: százezer Kalória Glykogén raktár: néhány ezer Kalória

5 FatMax koncepció A nyugalomtól emelkedő terhelés során a szénhidrát (és a zsír) égetése egyre nő, egy bizonyos intenzitáskor a zsírégetés részesedése az összes energiából tetőzik-- kb. fél gramm/kg.perc értékkel--majd meredeken csökken %-os intenzitáskor csak szénhidrát oxidáció történik (RR= 1,0) 60% körül van a FM, igen nagy szóródással

6

7 „Ergogenic aids” a zsírégetés fokozásával növelni a teljesítményt Koffein kb 200 mg igen Kreatinin: nem Zsírdús étkezés: inkább rontja a teljesítményt, bár növeli a zsírraktárt az izomban („Szakaszos étkezés” „zona-diéta”-Sears) Egyedi kipróbálás kell!

8 Terhelés előtt CHO fogyasztás Csökken a zsírégetés részesedése, pl. 0,46-ról 0,33 g/perc-re Alacsonyabb intenzitásnál van a FatMax, pl.60-ról 52%-ra (VO2max) csökken

9 Edzéshatás obezitásban Energiát fogyaszt Növeli a zsírégetés arányát az azonos intenzitású terhelés alatt Növeli a maximális zsírégetés intenzitást Pozitív egyéb hatások: lipidek, inzulinérzékenység, endothel funkciók, vegetatív idegrendszer, szívizomzat, hangulat stb. Kivédi a nyugalmi anyagcsere fogyás-okozta csökkenését

10 Számolási könnyítések BMI: bmi.htm tbl.htm Mozgások energia igénye: Andersen, Jakicic: Phys Sportmed 2003, 31, Nov

11 Alapelvek obesek edzésekor Hydratáltság fenntartása (nem CHO tartalmú folyadékkal!) Hőpangás elkerülése „Csináljátok együtt”: szociális támogatás Szórakoztató, ügyesedést is javító legyen Ne (csak) a súlycsökkenés legyen a siker jelzője Statint is szedők izompanaszra fogékonyabbak

12 Együttjáró patológiák esetén Mozgatórendszer Talp: cipő vizit, betét Térd mozgatórendszert Csípő karbantartó Derék torna, Varicositas aquatics, kerékpár, circuit-edzés

13 Obesitas + Hypertónia Nyugalmi vérnyomás 180/100 felett: ne edzzen, csökkentése után aznap is edzhet Az edzés alatt 220/120 fölé ne menjen a vérnyomás Nagy préselés kerülendő (?) Vaszkuláris szövődmények esetén azok a limitáló tényezők.

14 Obesitas+Diabetes Lábápolás !!! Gomba Feldörzsölés: cipő, zokni Nyomás-ulceráció, bőrkeményedések

15 Obesitas+ Ischémiás szívbetegség A tünet-limitálta maximum alatt 5-10 pulzusütéssel edzzen Ha nincs tünet, a laktát-küszöböt akkor se haladja meg az edzés intenzitása („Küszöbértékek” haszna a klinikumban: Orv Hetilap 2000, No 44, )

16 A „mindenkinek ajánlott” testmozgáshoz képest: Gyakoriság azonos: heti 3-5, de lehetőleg a hét minden napján (heti 200 perc) Tartam: a legalább 30 perc-nél tartósabb (heti perc) Intenzitás: 60-75% VO2max-nál némileg alacsonyabb:45-65%--edzettségtől függően Fajta: aerob plusz rezisztencia, azonosan Ügyességfejlesztés, szociális támogatás


Letölteni ppt "Obesek mozgásprogrammjairól (Zsírégetés, komorbiditás) Apor Péter dr Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kara és Apor-Med Bt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések