Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 1/50 eBusiness zárás: 10. A siker és kudarc lehetősége az eBusiness-ben: A tervezés jelentősége PTE KTK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 1/50 eBusiness zárás: 10. A siker és kudarc lehetősége az eBusiness-ben: A tervezés jelentősége PTE KTK."— Előadás másolata:

1 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 1/50 eBusiness zárás: 10. A siker és kudarc lehetősége az eBusiness-ben: A tervezés jelentősége PTE KTK GINFO szakKalakota 4., 12, 13.fejezetek Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „… E-Gazdaság – B2C – B2B – eVállalat – e-IA – Üzleti komp. – eICT komp. – A siker

2 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 2/50 Következik: 6. Az e-Vállalkozás architektúrája 7. Az eVállalkozás ÜZLETI komponensei 8. Az eVállalkozás ICT FIZIKAI komponensei 8.1. Kliens oldal 8.2. Szerver oldal 8.3. Szabványok, eszközrendszer 9. A siker előkészítése: a tervezés 9.1. Mikor „sikeres” egy rendszer? Érték, profit? 9.2. ICT tervezés – röviden (majd: IM/7) 9.3. eBus tervezés 9.4. Keressünk pénzt!

3 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 3/50 Az előrehaladás: Az eVállalat felépülésének menete Az eVállalat „logikai” architektúrája Az eVállalat „üzleti” komponensei Az eVállalat „ICT - fizikai” komponensei Módszertani elvek, architektúra Az építést lehetővé tevő komponensek Siker, vagy kudarc… Az üzleti és „technikai” eredmény

4 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 4/50 9.1. A siker értelmezése Azt mondtuk: gyorsan, rugalmasan, olcsón – ez az egyik oldal, a feltétel. Ehhez kell a jó, újra-hasznosítható, komponens-alapú fejlesztés és a megbízható ICT AI. A másik: ez egy üzlet – ha a megoldás nem hoz pénzt adott idő után, akkor át kell alakítani, vagy fel kell adni! Amit ma mondani lehet: ha MA sikeres eBusiness megoldást hoztál létre, csak „fennmaradtál” – még nem vagy az élen! Ha nap mint nap meg tudsz újulni ezen a területen – akkor már versenyképes vagy. Ha nincs megfelelő belső tudás és munkakultúra, nem fog menni. Látnunk kell: az eBusiness aranyláz kora elmúlt. A konzervatív nagy cégek megtanulták a bukott dotkomok technológiáját és elzavarták őket a piacról. Mit nem lehet? Cementet, friss betont? Jó: a szállító, a vevő, a termék stabil, egyszerű – node a JIT kiszállítás? A „valósidejű kiszolgálás” a csali – mindegy, hogy miben! „Nagyon gyorsan látni fogjuk azokat a cégeket, akik nem szálltak be az e-ringbe – mire viszik? Ha egyáltalán még látjuk majd őket…” („Üzlet a gondolat sebességével”, Bill Gates)

5 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 5/50 Miért és hogyan kell egy EC beruházást értékelni? Egyre nő az igény a pénzügyi elemzés iránt –A kiszámítható beruházásnak akadályai vannak: A cégek 65%-ának nincsenek szakemberei IT/EC ROI elemzésekre A cégek 75%-ának nincsenek pénzeszközei ilyen elemzésekre A cégek 68%-a nem elemzi a lezárt programok és a tervek eltéréseit (6 hónap után? kérdésre) Nem kell nagyon számolgatni, ha: –A beruházás értéke csekélyke –Nem gyűjthető be elegendő, vagy elegendően pontos adat

6 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 6/50 További okok –A cégek rájönnek, hogy az EC projekt nem is olyan fontos, azaz versenyeztetik az IT/EC tervet más belső, vagy külső projekt-tervekkel –Ha külső forrásból dolgozunk (pl. pályázati pénz), akkor kötelező az előtervezés, utólagos elemzés –Nagyobb, globális cégeknél, nonprofitoknál kötelező az elemezés –A cégek rájönnek, hogy ráadásul nem elég előtte, hanem közben is kell, és rendszeresen utána! –Akik résztvesznek a projektben, azok szeretnének elismerést kapni… –Ha a projekt bukik, akkor felelősöket kell találni –Ha elvégezzük az elemzést, akkor a szervezet és az egyének sokat tanulnak mindebből

7 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 7/50 Mit elemezzünk? –Az EC projekt alapja egy IT/EC infrastruktúra –Az EC alkalmazások specifikus, cél-orientált rendszerek – ennek megfelelően kell vizsgálni őket –Az ICT/EC architektúra újfajta jogi, szervezeti, konstrukciós, tanulási, személyzeti, szakképzési… problémákat jelent majd.

8 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 8/50 Milyen hasznot remélhetünk? A menedzserek vágyai szerint: –Költségcsökkentés (85% válasz) –Termelékenység-növekedés (7% válasz) –Vevő-elégedettség (6%) –Ütőképesebb személyzet (5%) –Magasabb árbevétel (4%) –Magasabb jövedelmek (4%) –„Visszatér” a vevő (4%) –Részvény-érték növekszik (3%) –Gyorsabb piacralépés (3%)

9 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 9/50 Hogyan mérjünk? Mértékek kialakítása Specifikus, mérhető mérőszámokat kell a teljesítményre alkalmazni Teljesítmény Kulcs-Indikátorok (KPI ) A kritikus, fontos tényezők mérése Cost-Benefit Analysis (CBA), költség-haszon elemzés A projekt összegyűjtögetett költségeinek szembeállítása a projekt élettartama alatt számszerűsíthető hasznokkal: - Sajnos, az eredmények csak később jönnek, ha egyáltalán - Egy halom nem-mérhető haszon van - Az árbevételt nem az IT-osztály éri el, hanem a hagyományos (pl. értékesítési) üzletág! - A költségeket nehéz évekre előre számolni - Az IT beruházás nagy része nem köthető egyetlen egységhez - Az ICT technológia gyorsan változik - Nincs tapasztalat ilyen elemzésekre

10 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 10/50 A Model for EC Project Justification

11 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 11/50 További nehézségek –Nehéz az adatgyűjtés, az azonosítás –Az IT jellegű vagyonelemeket sok minden más projekt is használja (pl. hálózat, alaprendszerek, szolgáltatások) –Az EC növekedéseket lenullázhatják más területek veszteségei… –Rossz dolgokat mérünk –Csak indirekt módon lehet eredményt felmutatni –egyéb

12 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 12/50 Költségek és hasznok –Tangible/Megfogható: ezeket lehet mérni, számolni, bemutatni –Intangible/Nem-megfogható: Az EC folyamat más tevékenységeken, folyamatokon hoz hasznot Egy gyors piacralépés, vagy elégedettebb vevő, könnyebb áruterjesztés, fürgébb vállalkozás, stb – nem mérhetőek

13 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 13/50 9.2. Tervezés: Mikor van szükség stratégiára? Nem lehet az „igényeket összegezni”: akkor - rossz hatékonyság (túl sok, vegyes rendszer, stb.) - elmaradt lehetőségek (nincs szinergia, stb.) Lehet-e eredményes az IT/IR/eB stratégia jó üzleti stratégia nélkül? Üzleti értelemben NEM. A stratégia-készítés akkor szükséges, HA fennáll: versenytársak, szállítók/vevők alkuerejének erőteljes megváltozása üzleti célok és korlátok ütközése integráció hiánya, tranzakciós költségek és veszélyek tisztázatlan célok, drága IT/IR rendszerek változó prioritások, tervek konfliktusa az IT/IR-rel nem integrálható, új IT elemek kényszerítő hatása

14 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 14/50 Stratégiai alapvetés JÓ CÉLOK: fenntartható, hosszú távon nyereséges, megtérülésre alapozott munkát kell célbavenni EGYEDI ÉRTÉKEK: a versenytársakétól különböző output ELTÉRŐ ÉRTÉKLÁNC: a többiektől eltérő tevékenységet kell végezni, vagy ugyanazt, de másképpen - ezért fognak bennünket választani LEÉPÍTÉS: meg kell szabadulni olyan termékektől, termék- tulajdonságoktól (!), szolgáltatásoktól, amelyek nem szolgálják a fentieket ILLESZTÉS: az értéktermelő folyamatnak kölcsönösen egymást erősítő elemekből kell állniuk. Ha másképp nem megy: partnerkeresés. FOLYAMATOSSÁG: Elkötelezetten dolgozunk a fenti értékeken, eközben egyes alkalmi kitérőkről le kell mondanunk, folyamatosan egyirányban kell haladnunk. A kockázatok mértékét partner-kapcsolattal, integrációval csökkentjük.

15 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 15/50 Az IR-stratégia Az informatikai stratégia nem más, mint egy alkalmazás-stratégiai terv: részei a –stratégiai rendszerterv, az alkalmazás- fejlesztési portfolió, - a „kereslet”, valamint –a technológiai (ICT) terv, formalizált rendszermodellek, interfészek, szolgáltatások rendszere, - a „kínálat”. A feladat: ez a terv üzlet-orientált, „BUSINESS-DRIVEN” legyen Michael Earl, 1989 Wiseman (1980): ez nem a szokásos MIS, hanem más; üzleti informatikai gondolkodás

16 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 16/50 Az IR/IT stratégia: input és output belső üzleti környezet külső üzleti környezet külső IR/IT környezet belső IR/IT környezet üzleti stratégia IR/IT stratégiai tervezés IR-strat: MIT? IT-strat: hogyan? igények szolgáltatások alkalmazási portfólió: MOST JÖVŐJÖVŐ IR/IT lehetőségek GIGO!

17 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 17/50 9.3. To E or Not to E: Building an e-Business Strategy

18 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 18/50 e-business, e-Stratégia? 1995 19961997 19982000 Brochure-ware Customer interaction Transaction enabler 1:1 relationships Real-time organisations COIN COIN: Community of Interest Network Allied Signal Hewlett Packard GE’s TPN; e*TRADE Cisco, eSchwab Onsale, eBay VerticalNet Hartman Fig.1. Az Internet-használat fejlődése

19 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 19/50 Kalakota: Főbb trendek, az e-Business hajtóerői vevők e-Service szervezet alkalmazottak vállalati technológia általános ICT technológia gyorsabb kiszolgálás bővebb önkiszolgálás nagyobb termék-választék integrált szolgáltatások integrált értékesítés és szolgáltatások folyamatos vevőtámogatás rugalmas, kényelmes szolgáltatások a folyamatok átláthatósága outsourcing gyártás kihelyezése, újfajta szerződések virtuális disztribúció, “nagykereskedelem” kevesebb, de kvalifikáltabb munkaerő értékes belső stáb megtartása integrált alkalmazások multichannel integráció middleware megoldások, szolgáltatókkal “drótnélküli” web-alkalmazások kézi számítógépek infrastruktúrák konvergenciája Application Service Providers, ASP ADJUNKPÉLDÁKAT!ADJUNKPÉLDÁKAT!

20 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 20/50 Üzleti megoldások Elkezdjük “új csatornaként”, és elérkezünk az üzlet teljes átalakításáig E-Channel E-Portal B2C Tiszta E mindenben Click&Brick E-Market B2B az értékesítés hatékonyságának növelése e-értékesítési formák e-fizetési megoldások a hagyományos üzleti területek átalakítása új közvetítő szerepek új SCM formák a vevő mindenhol a “E”-t keresi az üzlet újraszervezése e-alapokon új szervezeti struktúrák a virtuális /e-bus megoldások érdekében

21 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 21/50 Szervezeti változás: a digitális üzlet tervezése 1. ÖNVIZSGÁLAT 2. Az értéklánc átalakítása Használjuk az új technikákat? Prioritás ez a cégnél? Reagálunk a vásárlók új elvárásaira? Rugalmasak vagyunk a folyamatok átszerevezésével? Milyen digitális technikák alkalmazása jellemző a mi iparágunkban? Fordítsuk meg: ne „belültől kifelé” tervezzük a termékeket, hanem „kívülről/visszafelé” Ha mások új termékkel/szolgáltatással jönnek, azonnal reagálnunk kell: változáskezelés Példák: Dell, Schwab, Starbucks Coffee 3. Válasszunk fókuszt! Nem lehetünk mindenben jók, korszerűek! Tökéletes szolgáltatás: 24/365, színvonal Tökéletes működés: világos, biztonságos, jó áron Folyamatos újítások, „elkápráztatás”, „beoktatás” 4. Hibátlan megvalósítást tervezzünk! Folyamatok átalakítása: eSCM, eCRM, globális működés Infrastruktúra átalakítása Kíméletlen átszervezések és humánpolitka Példák: AmEx; Dell; Cisco Connection Online, stb.

22 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 22/50 e-Stratégia alapkérdés: Net-Readiness? Vevők igényei technológia Szervezeti hajtóerők Üzleti okok Szervezeti célok E-Business tervezés Aggregált e-Bus és üzleti tervek Egyedi projektek és alkalma- zások Technológiai-innovációs IT stratégia Vevő-piac üzleti stratégia Hajtóerők -stratégia - akciók Kalakota 451.

23 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 23/50 A vállalati Net-Readiness pillérei (Hartman): Készen vagy? Vezetés e-Business kezdeményezések? Felsővezetés? Vízió, munkamenet-tervek? ICT, e-Stratégia? Folyamatok, Irányítás Szerepek, felelősségek? Döntéshozatali eljárások e-business ügyekben? Finanszírozás? Mértékek, mérési eljárások e-bus akciókra? Hajtóerők? Kompetenciák Hogyan állunk a gyors változásokkal? Implementációs és technikai felkészültség? Internet stratégia? Eddigi tapasztalatok? Partnerek mire használhatók? Technológia Meg tudjuk venni egészben? IT architektúra? IT/IM szervezet és staff? Vannak jó képességű emberek? Rugalmas megoldások? Összeépítési lehetőségek? Testreszabás?

24 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 24/50 Hogyan álljunk neki? –Step 1: Azonosítsuk a vevőt, az üzleti igényt: Üzleti Terv –Step 2: Vizsgáljuk meg az üzletvitel lehetőségét: Business Case –Step 3: Definiáljuk, ki hajlandó erre pénzt adni: Finanszírozás

25 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 25/50 Ki ad nekünk pénzt? Kezdeti tőke: angel investor/üzleti angyalok Gazdag egyén, aki személyes tőkét, tapasztalatot kockáztat az induláshoz incubator Egy cég, szervezet, egyetem, nonprofit, aki az indulást segíti pályázati forrás Másodlagos tőkebefektetés venture capital (VC, vállalkozási tőkebefektető) A befektető részesedést vásárol az induló cégben, majd ezt a siker után eladja. Más: gazdag ismerős, rokon, üzleti partner…

26 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 26/50 Milyen döntéseket kell meghoznunk? A modell kiválasztása –Storefront kirakat és kész? –Vállalati portál? –E-beszerzési? –Aukció, fordított aukció? –Más ötlet? Alakuljunk át – de hogyan? –Milyen szervezeti változás szükséges? –Hogyan válhatunk e-Enterprise szervezetté?

27 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 27/50 Roadmap to Becoming an E-Business

28 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 28/50 A Virtuális Közösségek szerepe virtuális (Internet)-közösségek ( Z.Karvalics) Emberek azon csoportja, akik kapcsolatot tartanak az Interneten, bármilyen módon. A csoportok lehetséges jellemzői: „kereskedők”: traders, adnak-vesznek „játékosok”, valamilyen közös szórakozásban tevkenykednek „just friends”, társ-keresők, baráti közösségek, akik kommunikációra használják a Netet „elkötelezettek, enthusiasts” – megszállottan foglalkoznak egy témával „ kérincsélők ”: friends in need, szükségük van valamire, kisegítik egymást, kölcsönös alapon. ADJUNK PÉLDÁKAT!

29 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 29/50 PÉLDÁK: COIN 1.Keresgélők, azonos dolgokat keresnek 2.Kereskedők adás- vétel 3.Oktatás, képzés 4.Adott eseményeket szervezők (pl. konferencia, tüntetés) 5.Egyesület, regisztrálással 6.Konzultálók, eszmecserélők 7.E-mail-mániások 8.Érdekvédők 9.CRM közösségek 10. Cégkeresők, cégekkel operálók, adok-veszek Give examples!

30 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 30/50 Virtual (Internet) Communities: HOQUE Types of Virtual Communities –Transaction –Purpose or interest –Relations or practice –Fantasy Financial Viability of Communities - Revenue model of communities can be based on: –Sponsorship –Membership fees –Sales commissions –Advertising –Combination of these „You should produce profit from your eBus!”

31 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 31/50 Value Creation in Electronic Communities No, próbáljuk meg: - Mi lenne a termék, a téma? - Kiket vegyünk célba? - Milyen technikát használjunk? - Mi legyen az első mail? - Mit tegyünk az aktívakkal? - Mit tegyünk a passzívakkal? - Apály esetén mivel rázzuk fel őket? - Kapcsolódhatnánk valahova? - Hogyan tudjuk meg a véleményüket – direkt? - Hogyan figyeljük őket – indirekt? - Hogyan csinálhatnánk pénzt a csapatból: - hirdetés - tagdíj - szolgáltatás - mi a fene még?

32 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 32/50 Hogyan használjuk a COIN-okat? 1.Increase traffic and participation in the community 2.Focus on the needs of the members; use facilitators and coordinators 3.Encourage free sharing of opinions and information— no controls 4.Obtain financial sponsorship. This factor is a must. Significant investment is required 5.Consider the cultural environment 6.Provide several tools and activities for member use; communities are not just discussion groups 7.Involve community members in activities and recruiting 8.Guide discussions, provoke controversy, and raise sticky issues. This keeps interest high Eight critical factors for community success:

33 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 33/50 Start: Building or Acquiring a Web Site Classification of Web Sites informational Web site A Web site that does little more than provide information about the business and its products and services interactive (dynamic) Web site A Web site that provides opportunities for the customers and the business to communicate and share information attractors Web site features that attract and interact with visitors in the target stakeholder group transactional Web site A Web site that sells products and services, with/without ePayment collaborative Web site A site that allows business partners to collaborate

34 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 34/50 Building or Acquiring a Web Site Building a Web Site –Step 1—Select a Web host: self-hosting, a storebuilder service, a complex Web-hosting or a simple ISP service –Step 2—Register a domain name at a „DN registrar” –Step 3—Create and manage content: commodity (free) content, static & dynamic own content –Step 4—Design the Web site –Step 5—Construct the Web site and test –Step 6—Market and promote the Web site

35 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 35/50 Digital Content Delivery Life Cycle

36 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 36/50 Content Creation, Delivery, and Management Content Creation and Acquisition cross-selling Offering similar or related products and services to increase sales up-selling Offering an upgraded version of the product in order to boost sales and profit –Promotion (e.g., coupon, rebate, discount) –Comment (e.g., reviews, testimonials expert advice) Content can be bought/acquired or created Buying from a syndicator („közös forrás”): sell/resell digital content. RSS: Really Simple Syndication – content automatically downloaded by the browser from selected sites, if content has changed

37 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 37/50 Content Management CM(S) The process of adding, revising, and removing content from a Web site to keep content fresh, accurate, compelling, and credible –Content Testing –Measuring Content Quality –Pitfalls & traps of Content Management –Content Removal –Content Management Software

38 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 38/50 Content Creation, Delivery, and Management Catalog Content and Its Management –For buyers who aggregate suppliers’ catalogs on their own Web sites, content management begins with engaging suppliers and then collecting, standardizing, classifying, hosting, and continually updating their catalog data Translation of Content to Other Languages (sometimes called localization) –The primary problems with language customization are cost and speed – and TERMINOLOGY! EU!

39 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 39/50 Content Maximization and Streaming Services –Many companies provide media-rich content, such as video clips, music, or Flash media (fast, browser- driven video), in an effort to reach their target audience with an appealing marketing message –These and other content providers are concerned about the download time from the user’s perspective Website design: structure, linking, graphics, navigation, performance, dialogue, payment, etc. Content Creation, Delivery, and Management

40 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 40/50 Providing EC Support Services Who Builds the Web Site? Do It Yourself internal Web site development The process of building and/or maintaining the Web site with company staff Outsource external Web site development When the business hires another firm to build and/or maintain the Web site Hybrid partnering Web site development When a mixture of internal and external development is used to build and/or maintain a Web site Website CONSTRUCTION MAINTENANCE ! initial contentkeeping the site open (!) designmanaging content programmingfixing problems installationadditions to the site

41 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 41/50 Providing EC Support Services Web Site Promotion –Internal Web Site Promotion signature file A simple text message an e-mail program automatically adds to outgoing messages search engine optimization (SEO) The application of strategies intended to position a Web site at the top of Web search engines (called search-engine-marketing)

42 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 42/50 Providing EC Support Services Customer Relationship Management –Listening to Customers e-mail discussion list A group of people who share a common interest and who communicate with each other via e-mail messages managed by e-mail list software electronic discussion (e-forum) A portion of the Web site where visitors can post questions, comments, and answers chat group A portion of the Web site where visitors can communicate synchronously

43 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 43/50

44 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 44/50 Process Approach to IT Organizational Investment and Impact

45 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 45/50 The Economics of EC Production Costs –Increasing Returns to Scale network effects Effects created when leading products in an industry attract a base of users, which leads to the development of complementary products, further strengthening the position of the dominant product lock-in effect Effect created when users do not switch to another site because of barriers posed by having to learn new site navigation systems and transaction processes, other skills, etc.

46 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 46/50 Cost Curve of (a) Regular and (b) Digital Products Explain: why? Explain: why? e.g. producing shoese.g. attracting more customers to buy via a portal

47 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 47/50 Az EC sikert meghatározó tényezők A siker nem egyenlő a web-design-nal! Amin múlik: A választott termék(család) jellemzői Az iparág, a gazdasági terület helyzete Az eladó helyzete, jellemzői, lehetőségei A vevők helyzete, jellemzői, lehetőségeik

48 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 48/50 Opportunities for Success in EC and Avoiding Failure Top three factors for EC success –B2C EC effective marketing management an attractive Web site building strong connections with the customers –B2B EC readiness of trading partners information integration inside the company and in the supply chain completeness of the EC system –Overall success proper business model readiness of the firm to become an e-business internal enterprise integration

49 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 49/50 9.4. The „pocket-size” Roadmap: gyorstüzelő tervezés  DEFINIÁLD: MIT AKARSZ ONLINE ELÉRNI? „forgalom”; „több árbevétel”; „új bevételek”; „új piacot építünk, COIN”, etc.  TEKINTSÜNK A VEVŐRE Fiatalokra hajtunk - hogyan? Nyugdíjasokra – hogyan? Ugyanazok lesznek az értékesítők a Weben is, mint az irodában és az üzletben?  TANULJUNK AZOKTÓL, AKIK MÁR FENN VANNAK Egy csomóan fenn vannak, bérelnek, szolgáltatásokból élnek – nem lehet utánozni valakiket?  MI LENNE? HA MÁSBAN BÍZNÁNK? Nem lehetne valami másból megélni? Csatlakozni valakikhez, új termék, új marketing – nem eB?  SZEREZZ HIRDETŐKET: nézd meg a Google-t! Fókuszált, kicsi webhellyel is találhatsz a résre hirdetéket. Mutasd meg magad nekik, a COIN-odat, a forgalmi adataidat. Ha nincs pénz, semmi sincs.

50 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 50/50 Az e-Business szoftverek terepe SupplyCM ERP (Logisztika, Termelés, Elosztás) Üzleti intelligencia: IM CRM (Marketing, Értékesítés, vevőszolgálat) SellingCM mySAP, Business One, Oracle 7i, IBM e-Business, CA Jasmine,... Kalakota, 461

51 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 51/50 http://www.metagroup.com/metaview/mv0555/mv0555.html

52 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 52/50


Letölteni ppt "Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)10. előadás 1/50 eBusiness zárás: 10. A siker és kudarc lehetősége az eBusiness-ben: A tervezés jelentősége PTE KTK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések