Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DUGATTYÚS REPÜLŐGÉPMOTOROK JEGESEDÉSE A porlasztó és a szívócsatorna jegesedés veszélyei KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Ifj. Badovszky.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DUGATTYÚS REPÜLŐGÉPMOTOROK JEGESEDÉSE A porlasztó és a szívócsatorna jegesedés veszélyei KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Ifj. Badovszky."— Előadás másolata:

1 DUGATTYÚS REPÜLŐGÉPMOTOROK JEGESEDÉSE A porlasztó és a szívócsatorna jegesedés veszélyei KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Ifj. Badovszky György repülőmérnök főigazgató-helyettes

2 2 ESEMÉNY NO.1 Esemény: 2001 április UTC-kor Nayland Airfild-en (Suffolk, United Kingdom) a G-AVPN lj. Piper PA típusú légijármű, két tapasztalt pilótával a fedélzetén a megközelítés végső fázisában, leszálló konfiguráció-ban hajtómű teljesítményvesztést szenvedett, melynek következtében megsüllyedt és a jobb szárnyával fáknak ütközött. A szárny levált a törzsről, majd a repülőgép jobb oldalával földet ért. A két pilóta súlyosan megsérült. Tüzelőanyag csap jobb tartályra volt állítva, amelyben 8 US gallon tüzelőanyag volt. Időjárás: D-DNy instabil áramlás, szél 250 O /25 kt, szakadozott felhő ft, záporral. Hőmérséklet 10 O C, harmatpont 6 O C, páratartalom 76%. A záporeső sávjaiban a lokális páratartalom magasabb lehetett.

3 (A kép csak illusztráció)

4 4 ESEMÉNY NO.2 Esemény: 1996 augusztus UTC-kor Killary Harbour-ban (UK) a G-CLYV lj. Robinson R22 típusú helikopter 2 fővel a egy fjord felett repülve beavatkozás nélkül balra kezdett fordulni (yaw). A pilóta ellenőrizte a paramétereket, de mindent rendben talált. 3-4 perc múlva az eset megismétlődött. A pilóta leszállási helyet kezdett keresni, de a jelenség megszűnt, így folytatta a repülést. Röviddel ezután a jelenség megint megismétlődött, a motor durrogni, akadozni kezdett. 800 ft magasságon a hajtómű elkezdte a tejesítményét elveszteni. A szárazföld nem volt alkalmas kényszerleszállásra, ezért a pilóta a vízreszállás mellett döntött egy kishajó közelében. A két fő a helikopterből sérülések nélkül kimenekült, a légijármű a vízbe süllyedt. Időjárás: Felhőalap 2200 ft-en. Hőmérséklet 800 ft-en 15 O C, harmatpont 11 O C, páratartalom kb. 70%.

5 (A kép csak illusztráció)

6 6 ESEMÉNY NO.3 Esemény: 2002 szeptember UTC-kor Chenies-ben (UK) a G-MASS lj. Cessna 152 típusú légijármű, egy oktatóval és egy növendékkel a fedélzetén felszállt. Ezután először 1000 ft-ig, majd 1900 ft-ig emelkedtek. Itt az oktató 1800 f/p-re csökkentette a fordulatot és bekapcsolta a porlasztófűtést. Később észlelte, hogy magasan repülnek ezért utasította a növendéket a süllyedésre. A növendék csökkentette a fordulatszámot 1700 f/p-re. Rövidesen a hajtómű teljesítménye lecsökkent, a fordulat ig esett és gázadásra is csak fordulatot nőtt. Az oktató átvette a vezetést és terepre kényszerleszállást hajtott végre, melynek során a repülőgép sérült. Személyi sérülés nem történt. Időjárás: Válozó szél 3-5 kt (felszíni), 10 kt (2000 ft). Felhőalap ft -en. Hőmérséklet 18 O C, harmatpont 11 O C, páratartalom 64%.

7 (A kép csak illusztráció)

8 8 ESEMÉNY NO.4 Esemény: 2007 június LT-kor Gryder-Teague (USA) repülőtéren a N8691T lj. Cessna 182C típusú repülőgép lezuhant és megsemmisült. A fedélzeten tartózkodó két fő életét vesztette. Időjárás: CAVOK. Szél 30 O /4 kts. Hőmérséklet 27 O C, harmatpont 7 O C, páratartalom kb. 28%.

9

10 10 MI A KÖZÖS ? A PORLASZTÓ, VAGY A SZÍVÓCSATORNA JEGESEDÉS !!!

11 11 POTENCIÁLIS GYILKOS !! A porlasztó és szívócsatorna jegesedés (általában, de nem egészen pontosan „csak” porlasztó jegesedésnek hívjuk) – INDUCTION SYSTEM ICING –számos, köztük sok halálos balesetet okoz szerte az egész világon, főleg a GA VFR és IFR repülések során. „CARBURATOR ICING IS A POTENTIAL KILLER IN VFR AND IFR OPERATIONS” (John Chesterfield, former head of training for the RAAF) AAIB (UK) adat 1085 január – 2000 december közötti porlasztó jegesedés miatt bekövetkezett esetek: 185Bejelentett 110Baleset (Accident) 67Légijármű jelentősen sérült/megsemmisült 46 főSúlyos sérült 16 főÉletét vesztette És ez csak az Egyesült Királyságban !!

12 12 VESZÉLYES !! VIGYÁZAT !! Bekövetkezhet magas külső hőmérséklet esetén is (forró nyári napon)! Ha a pilóta nem teszi meg a szükséges lépéseket, akár a motor leállásához is vezethet. A porlasztó jegesedés kialakulása leginkább alacsonyabb hajtómű teljesítményen valószínűbb, süllyedés, holdingolás, vagy megközelítés alatt, illetve helikoptereken az autorotáció alatt.

13 13 A HAJTÓMŰJEGESEDÉS FAJTÁI Az „Induction System Icing” –nek 3 fajtája van: 1.- PORLASZTÓ JEGESEDÉS (Carburettor Icing) 2.- SZÍVÓCSATORNA JEGESEDÉS (Intake or Impact Icing) 3.- TÜZELŐANYAG JEGESEDÉS (Fuel Icing)

14 14 PORLASZTÓ JEGESEDÉS 1. A porlasztó jegesedés A legjellemzőbb jegesedési fajta. A porlasztó Venturi-csövében hirtelen fellépő nyomás-esésből adódó gyors hőelvonás miatt alakul ki. Ez a hőmérséklet esés 20 – 30 O C, vagy több is lehet. Ekkor a keverékben lévő vízpára kicsapódik és fokozatosan ráfagy a Venturira, leszűkíti annak keresztmetszetét és felborítja a helyes keverékképzés folyamatát. Ez a motor teljesítményének csökkenését okozza. Az úszós porlasztó hajlamosabbak a jegesedésre, mint az állandó nyomású (Stromberg-elvű) porlasztók.

15 15 A porlasztó jegesedés „járulékos” károkozása még a pillangószelep lefagyása. PORLASZTÓ JEGESEDÉS

16 16 Ez egy lejegesedett porlasztó ! PORLASZTÓ JEGESEDÉS

17 17 SZÍVÓCSATORNA JEGESEDÉS A szívócsatorna jegesedés (Intake or Impact Icing) főképpen a szívótorkokon, szűrőkön, csövekben és alternatív léggyűjtőkben jellemző, valószínűsége nagyobb esőben, havazásban, hódará- ban, nulla közeli külső hőmérséklet esetén. Ugyancsak várható felhőrepülés során, mikor az eső (pára) hőmérséklete a repülőgépbe érkezve nulla fok alá csökken. Ez a típusú jegesedés mind a porlasztós, mind a befecskendezős motorokat is veszélyezteti.

18 18 TÜZELŐANYAG JEGESEDÉS Ezt a jegesedés fajtát a tüzelőanyag szuszpenzióban jelen lévő és a szívócsatornában kicsapódó vízpára megfagyása okozza. Az autóbenzin magasabb illékonysága és víztartalma miatt használatakor nagyobb a tüzelőanyag jegesedés veszélye, mint a repülőbenzin esetében. Alacsonyabb hajtóműteljesítmény esetén nagyobb a jegesedés veszélye a porlasztó szívótorok részében, mivel ekkor magasabb a hőmérséklet esés mértéke a Venturiban, valamint a részlegesen nyitott pillangószelep is könnyen lejegesedik és így megszorul ebben a helyzetben.

19 19 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI A porlasztó jegesedés nem korlátozódik a hideg, téli időre, bekövetkezhet meleg nyári időjárásban is, amikor a relatív páratartalom magas és a porlasztó pillangószelepe részlegesen nyitott (alacsonyabb motorteljesítmény). Bekövetkezhet süllyedéshez használt teljesítménynél 30 O C esetén is akár 30% páratartalomnál is, avagy utazóteljesítménynél 20 O C és 60% páratartalom esetén. A téli száraz hidegben a jég felépülése sokkal lassúbb, mint egy meleg és párás nyári napon. Ezért Európában, ha magas a relatív páratartalom és a hőmérséklet -1 O C és +25 O C között van, a pilótáknak mindig számítaniuk kell a porlasztó jegesedésre és fel kell készülniük a megfelelő lépésekre.

20 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI MELEG PÁRÁS NYÁRI NAP TÉLI NAPON 21 g/kg 2,5 g/kg

21 21 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI A porlasztó jegesedés a jegesedések egy alattomos fajtája, tiszta levegőben is bekövetkezhet. Felhőben magasabb a valószínűsége. Várható a porlasztó jegesedés, ha:  Földközelben párás a levegő, főleg korán reggel és késő este, valamint nagyobb vízfelület közelsége esetén;  ha a földfelszín nedves és a szél gyenge;  közvetlen a felhőalap alatti, vagy felhőrétegek közötti repülés esetén;  felhőben, vagy ködben (100% relatív páratartalom);  tiszta levegőben, amikor a felhő, vagy pára éppen felemelkedett.

22 22 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI Hogyan lehet megállapítani, hogy a tervezett repülés során fennállhat-e a porlasztó jegesedés veszélye? Ez egy grafikon, amelyen látszik, mikor milyen szintű a veszély:

23 23 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM 1. MEGELŐZÉS A Légiüzemeltetési Utasítások általában tartalmazzák a megfelelő eljárásokat az adott típus sárkány-hajtómű kombinációjára. –A porlasztófűtés bekapcsolásával még mielőtt a jégképződés miatt a hajtómű leállna; –A fel- és leszálláson kívül a porlasztófűtést rendszeresen, vagy folyamatosan működtetni, ha a jegesedés feltételei kialakultak. Helikopternél függeszkedés alatt különösen ajánlott. –Süllyedés ELŐTT (alacsonyabb teljesítmény) bekapcsolni a porlasztófűtést.

24 24 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM 2.A PORLASZTÓ JEGESEDÉS FELISMERÉSE –Nem állítható (merev) légcsavaros repülőgép esetében a fordulatszám enyhe csökkenése. Ilyenkor a pilóta nyit a pillangó-szelepen (gázt ad), de ez még nem oldja meg a problémát. A jég további felépülése később egyenletlen járást, rázást, majd teljes hajtóműleállást okozhat. –Állandó fordulatú légcsavar esetén és a helikopteren a teljesítménycsökkenés előjele nem ilyen egyértelmű jelzés, sokkal alattomosabb. A jég felépülése során hirtelen, markánsabb előjelek nélkül csökken a teljesítmény. Csupán a szívótérnyomás értékének és a repülési sebességnek csökke- néséből lehet a porlasztójegesedés megkezdődésére követ- keztetni. –Ha a kiáramló gázhő (EGT) érték csökken, ez is a porlasztójegesedés jele lehet.

25 25 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM 3.A PORLASZTÓ JEGESEDÉS MEGSZŰNTETÉSE Ha bekövetkezett a porlasztójegesedés, azonnal bekapcsolni a porlasztófűtést (porlasztós motor), vagy az alternatív levegő szelepet (befecskendezős motor). FIGYELEM ! Jegesedés kialakulása utáni porlasztófűtés alkalmazása esetén először rosszabbodik a helyzet (tovább csökken a teljesítmény) a forró, levegő és a motorba bejutó olvadt jég miatt, de ne állítsuk vissza zárt helyzet felé a fűtést! Ez másodpercig tart, aztán javul!

26 26 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM 2. A PORLASZTÓ FŰTÉS HASZNÁLATA INDÍTÁS - az indítás és a gurulás alatt elzárni. MOTORPRÓBA- ellenőrizni. Bekapcsolása után a fordulatszám RPM-et, a szívótérnyomás 3-5 inch-et esik. FELSZÁLLÁS - Ha a körülmények megkívánják, 5 mp-r bekapcsolni a felszállás előtt. Kikapcsolása után a teljesítménynek vissza kell térnie. Felszállni csak akkor szabad, ha a pilóta biztos a porlasztó jégmentességében. Porlasztó fűtés kikapcsolva. EMELKEDÉS ÉS UTAZÁS - ha a körülmények olyanok, bekapcsolni. Legalább 10 percenként a hajtóműellenőrző műszereket ellenőrizni. SÜLLYEDÉS ÉS MEGKÖZELÍTÉS - kritikus szakasz (alacsony teljesítmény). Maximumra bekapcsolni a porlasztófűtést, gyakran ellenőrizni a hajtómű paramétereket, időszakonként rövid időre növelni a teljesítményt. VÉGSŐ MEGKÖZELÍTÉS - a base leg -en bekapcsolva ft-re a küszöbtől kikapcsolni.

27 27 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM Hasznos eszköz a „Carburettor Icing Probability Chart”

28 28 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM Egy kis emlékeztető: Mi az a „harmatpont”? A harmatpont a levegőnek az a hőmérséklete, amelyen az adott hőmérsékletű és nedvességtartalmú levegő a folyékony vízre nézve telítetté válik. A harmatpontnál – a harmatpont-hőmérsékletnél – alacsonyabb környezeti hőmérsékletnél megindul a víztartalom kicsapódása, a kondenzáció. A harmatpont lehet fagyáspont alatti hőmérséklet is. A harmatpont az a hőmérséklet, melyre az adott levegőrészecskének le kell hűlnie, hogy a benne lévő vízgőz vízzé csapódjon ki. Amikor a harmatponti hőmérséklet a fagyáspont alá süllyed, ezt fagypontnak hívják, ekkor a vízgőz már nem képes többé harmatot létrehozni, helyette zúzmara vagy jég képződik.

29 29 Magasabb hőmérsékleten a vízgőz résznyomása növekszik, ezért több víz párolog el. A vízgőz tulajdonsága nem függ a levegő jelenlététől. A harmat képződése mindig előfordul a harmatponton, ha csak gáz van jelen, ahol vízgőz van. A harmatpont a víz-gőz egyenletes funkciója, így meghatározható a vízgőz parciális nyomásából és fordítva is. Egy adott barometrikus nyomásnál, hőmérséklettől függetlenül, a harmatpont mutatja a vízgőzmolekulák mennyiségét ("mole fraction") a levegőben, vagy másképpen: meghatározza a levegő specifikus nedvességét. Ha a barometrikus nyomás úgy nő, hogy a vízgőzmolekulák mennyisége nem változik, a harmatpont szintén követő módon növekedni fog. Csökkentve a vízmolekulák mennyiségét, a harmatpont vissza fog állni előző értékére. Ugyanígy, ha nő a "mole fraction" egy nyomásesés után, az azt hozza magával, hogy a harmatpont visszaemelkedik előző értékére. Ez okból, azonos harmatpontnál Szeged és Gyöngyös- Pipishegy esetében (amelyik magasabban fekszik) a magasabb levegőfrakció miatt Pipishegyen több vízgőzt tartalmaz, mint Szegeden. MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM

30 30 MEGELŐZÉS ÉS VÉDELEM A páratartalom Abszolút páratartalom: a levegőben lévő víz koncentrációja. Általában g/m3-ben szokás megadni. Független a hőmérséklettől. Páratelített állapot koncentrációja: az a vízgőz-koncentráció, amely az adott hőmérsékleten a folyékony állapotú vízzel zárt térben egyensúlyt tart. A hőmérséklettel exponenciálisan változik. Az adott hőmérséklethez tartozó értéket többnyire táblázatokból vesszük. Relatív páratartalom: 100%-nak véve a páratelített állapot koncent- rációját, az abszolút páratartalom %-ban kifejezve. A relatív páratartalom megállapításához a harmatponton kívül meg kell mérni a levegő hőmérsékletét is.

31 31 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI Páratelített állapot koncentrációja: A harmatpont hőmérsékletét megmérve megállapítható az abszolút páratartalom. Ha ismerjük a levegő hőmérsékletét, a lenti táblázatból megállapíthatjuk a páratelített állapot koncentrációját. A két koncentráció %-ban kifejezett aránya a relatív páratartalom.

32 32 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI A magyarországi helyzet (2009 március 1-én):

33 33 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI

34 34 A JEGESEDÉS KIALAKULÁSÁNAK ATMOSZFÉRIKUS FELTÉTELEI

35 35 KONKLÚZIÓ Inkább előzd meg a porlasztójegesedést, mintsem a már kialakult jeget kelljen eltávolítani. A porlasztó jegesedés alattomos jelenség. A porlasztó jegesedés meleg, párás nyári napokon is kialakulhat. Készülj fel a porlasztó jegesedés kialakulására és a megfelelő megelőző tevékenységek megtételére. A porlasztó jegesedés kialakulásának lehetősége leginkább alacsonyabb hajtóműteljesítményen jellemző. Amikor porlasztó jegesedést kiváltó körülmények között repülsz, a porlasztófűtést rendszeresen kapcsold be. A fordulatszám-esés és a szívótérnyomás esés első megjelenésénél szintén kapcsold be. Egyes légijármű/hajtómű típusoknak nagyobb a porlasztó jegesedési hajlama. Autóbenzin használata megnöveli a porlasztó jegesedés veszélyét. Amennyiben a Légiüzemeltetési Utasítás másképpen nem írja elő, a porlasztófűtést mindig teljesen nyisd ki. Amennyiben már bekövetkezett a jegesedés, a porlasztófűtés bekapcsolása után a motor egy ideig nem adja le a teljesítményt, ráz. NE ZÁRD EL A PORLASZTÓFŰTÉST, FOLYTASD A HASZNÁLATÁT.

36 EZEKET BETARTVA ELKERÜLHETÜNK ILYENEKET !

37 37 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "DUGATTYÚS REPÜLŐGÉPMOTOROK JEGESEDÉSE A porlasztó és a szívócsatorna jegesedés veszélyei KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Ifj. Badovszky."

Hasonló előadás


Google Hirdetések