Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át 2010. November.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át 2010. November."— Előadás másolata:

1

2 Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át November

3 Hagyományos ellátási lánc Logisztikai szolgáltatók ?

4 A B C Beszerzés Termelés Elosztás Értékesítés Beszállítók A vállalkozásba adás első lépései

5 Logisztikai szolgáltató az elosztásban Beszállítók A B C Beszerzés Termelés Értékesítés

6 A B C Beszállítók Értékesítés Logisztikai szolgáltató a beszerzésben

7 Beszállítók A B C Értékesítés Alaptevékenység Komplett logisztikai szolgáltatás

8 Beszállítók (vendorok) Logisztikai szolgáltató Szerződéses gyártók Beszállító által kezelt készlet: kisebb raktárkészlet, kisebb a kifogyás kockázata Szerződéses gyártás (CM, VMI)

9 vállalkozásba adás (outsourcing) fogalma: A vállalkozásba adás (outsourcing) fogalma: Olyan külső erőforrások igénybevétele, amelyek révén - a célként meghatározott saját teljesítmények növelése érdekében - a vállalat nem végez bizonyos tevékenységeket, hanem szolgáltatásként vásárolja. “Make or buy”típusú döntés A klasszikus “make or buy” döntések egyes tevékenységekre (pl. csak raktározás, vagy csak csomagolás) vonatkoznak, a vállalkozásba adás teljes szolgáltatást jelent és a rendszer egészét érintő stratégiai szövetség jön létre a partnerek között. “Full service” Logisztikai Outsourcing

10 állandó költségeiváltozó – forgalomtól függő – költségekké * A vállalat a tőkéjét nem köti le raktárban, járműben, rakodóeszközben stb., így elérhető, hogy jelentős – a teljesítményektől függetlenül jelentkező – állandó költségei jóval kisebb nagyságú változó – forgalomtól függő – költségekké alakuljanak át, synergiákat * A logisztikai szolgáltató által működtetett - több megbízó számára végzett szolgáltatás - jelentős synergiákat (konvertálható előnyöket) biztosítanak (pl. üresfutás csökkentése), magasabban kvalifikált szakemberekkel * A logisztikai tevékenység a szolgáltató alaptevékenysége, így azt innovatívén, szervezettebben, nagyobb hozzáértéssel, magasabban kvalifikált szakemberekkel tudja megvalósítani és irányítani, mint a termelő vállalat, szervezi beszállítókat segítiértékesítést * A logisztikai szolgáltató összefogja, szervezi, ütemezi - a vállalati ellátási lánc fizikai és értékképző elemeit megvalósító – beszállítókat (vendorokat), és/vagy segíti az értékesítést, a kritikus készletszint figyelésével és automatikus áruutánpótlással, minőségszervizgaranciát * Növekszik a minőség, hiszen a logisztikai szolgáltató szervizgaranciát vállal A vállalkozásba adás motiváló tényezői

11 4 szolgáltatói szervizgarancia, 4 minőségellenőrzés, 4 naprakész információ beszerzéshez, termeléshez, 4 igényekhez igazított infrastruktúra, 4 “improduktív” területek felszabadítása, 4 logisztikai költségek pontos kimutatása, 4 vezetői értékelő rendszer 4 synergia Hosszútávú együttműködés A termék tulajdonosa Termelés Értékesítés Fejlesztés Ellátási lánc Logisztika i szolgáltató Versenyelőny a „Make or buy” koncepcióval

12 Árbevétel/költség Fix költség 1 Fix költség 2 Árbevétel Fedezeti pont 2 Fedezeti pont 1 Outsourcing hatására a fix költség egy része változó költséggé alakul Alacsonyabb kibocsátás mellett is javul a nyereségesség Kapacitás kihasználtság Outsourcing hatása a költségrugalmasságra

13 Vagyontárgyak átadása Személyzet átadása Szolgáltatási színvonal megállapítása Rugalmasság megállapítása Legjobb gyakorlat bevezetése Partnerkapcsolati modell megalkotása + Technológiai és informatikai lehetőségek maximális kiaknázása + Készpénz injekció + Működő tőke bevonás + Munkabér csökkenés + Szakmai érvényesülés + Garantált minőség + Mérhető teljesítmények (KPI) + Árképzés rugalmassága + Feladatváltozás követés + Kockázat/eredmény megosztás + Együttes területek (pl. ECR koncepció) Együttműködés a gyakorlatban

14 Árube- érkezés Áru- kiadás Lerakodás Kicsomagolás Egységrakományképzés Azonosítás, jelölés Betárolás Komissiózás Csomagolás Display összeállítás Kitárolás Szállításszervezés Szállítólevél nyomtatás Felrakodás Megbízó Raktárirányítás Napi készletjelentés Statisztika Lejárati idő figyelés Leltározás Előrejelzés Rendelésátadás Visszáru igazolás Teljesítés igazolás Göngyöleg elszámolás Raktári logisztika

15 Információcsoport Információ Külső kapcsolatBeszállítók állománya Vevők állománya Beszerzési rendelések állománya Kiszállítási rendelések állománya Határidő állomány Tárolt termékÁrujellemzők Készletállomány Speciális jellemzők (zárolt készlet) Tárolási és forgalmi adatokForgalmi statisztika (be- kiszállítás) Tárolóhely nyilvántartás: áruféleség, ill. tárolási mező szerint MunkafolyamatNapi program Anyagmozgató eszközök adatai Eszközök irányítása Munkaerőre vonatkozó adatok Komissiózási, ellenőrzési lista Aktuális teljesítési helyzet Szállítólevelek, számlák, statisztikák Raktárirányítás információi

16 0-dik nap 17 óráig 0-dik nap 17 órától 1. nap 6 órától 1. nap 17 órától 2. nap 6 órától 2. nap 18 óráig 2. nap délután Rendelések feldolgozás Árugyűjtés Járatok összeállítása, ellenőrzése Komissió ellenőrzés Rakodás, fuvarindítás Áruterítés Járművek, igazolt szállítólevelek visszaérkezése. Elszámolás Bolti rendelések fogadás Eredmény: Járatterv Kiszedő listák Árufeltöltés… Raktári operáció 48 órában

17 24 órás kiszolgálás esetén a legkényesebb, komissiózás a hibázás lehetőségét magába foglaló, jelentős élőmunka igényű komissiózás, árukiszedés ideje rövidül, ami a minőség romlásához vezethet Raktári operáció 48 órában A komissiózás (árugyűjtés) az áruk megrendelések szerinti előre megadott kigyűjtését és összeválogatását megvalósító folyamat, amely a megrendelés átvételével kezdődik és a kigyűjtött áruk rendelésenkénti összeállításával fejeződik be.

18 Szerződéses partnerek (a Megbízó felügyeletével): a beszállítók és a szerződéses gyártók Raktár elhelyezkedése a felhasználóhely közelében Készletezés a beszállító felelőssége Viszonylag kis készletek, nagy forgási sebesség JIT beszállítás Egyszerű, rugalmas raktár-technológia Megbízható, pontos információs rendszer Magas színvonalú kommunikációs rendszer A VMI raktár jellemzői

19 Kapcsolatok, konfliktusok A termék logisztikai kapcsolatai: A termék egy tulajdonsághalmaz, amit vevő a vásárláskor kap. Termékfejlesztés: új termék vagy a létezőnél változtatások (pl. fogkrém) Logisztika: nagyobb készlet, kisebb szérianagyság, szállítási tételek csökkennek egy fajtából – költségnövekedés Az ár logisztikai kapcsolatai: Árcsökkenés – keresletnövekedés Logisztika: készlethiány – szállítási problémák (kiárusítási akciók, bevezetési akciók) A reklám logisztikai kapcsolatai: Promóció alkalmazása – más termékekkel összecsomagolás Logisztika: egyedi csomagolás - egyedi rakományképzés – szállítási problémák – költségnövekedés A vevő-kiszolgálás: a logisztikai-mix terméke, de a vevői megelégedettség csak akkor jelentkezik, ha jó a marketing-mix alkalmazása

20 érték* 1. Megbízhatóság, pontosság1,5 2. Gyorsaság (szállítási idő)1,8 3. Kiegészítő szolgáltatások vállalása2,0 4. Ár2,1 5. Biztonság (árukár, vesztesség)2,1 6. Rugalmasság (ECR stratégia)2,3 7. Információáramlás minősége2,5 * 1 – nagyon fontos5 – nem fontos Stuttgart, Wien, 1998 A szolgáltatások minőségi kritériumai

21 Logisztikai költségek és teljesítmények mérése 40% 60% 80% 100% 120% 140% 160% 180% Szállított súly Rendelési sor Rendelések száma Leadóhelyek száma Komissiózási százalék kg/rakodólap KPI –Key Performance Indicators:

22 Logisztikai költségek és teljesítmények mérése (2.) Ünnepek előtti csúcsok Készletek figyelése, elemzése Havi zárások

23 Kiszállítások 948, 1269, 426, 757, 1066 Átl: 818 Heti csúcsok

24 Disztribúciós központ költségösszetevői 6% 10% 25% 4% 45% ÁrufogadásTárolásKomissiózásRaktárirányításExpediálásSzállítás

25 Folyamatelosztó, terítőbegyűjtő Műveletösszeállítószétszerelő Minőséga termék funkcionalitása a részegységek funkcionalitása Értékláncvevő vezéreltgyártó/forgalmazó vezérelt Piacelsődlegesmásodlagos Ellátási lánc (Supply chain) Inverz logisztika (Recycling) Teljes logisztikai lánc Új feladat: Inverz logisztika

26 Fogalom: A használaton kívülre kerülő áruk, termékek, erőforrások és az ezekhez kapcsolódó információk hálózatokon belüli és hálózatok közötti áramlásának koordinálására, figyelembe véve a környezetvédelmi követelményeket Főbb területek: Hulladékká vált csomagolóanyagok, személygépkocsik, elektromos és elektronikai berendezések stb. visszagyűjtési és újrahasznosítási rendszerei Folyamat: Hulladékok begyűjtése lakosságtól, vállalatoktól Szállítás Tárolás Minősítés, Bontás, Feldolgozás, Szelektív tárolás Szelektív elszállítás Újrahasz- nosítás Meg- semmisítés Inverz logisztika

27 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át 2010. November."

Hasonló előadás


Google Hirdetések