Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Településmarketing Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Településmarketing Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege."— Előadás másolata:

1 Településmarketing Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege

2 2 RTM alkalmazásának dilemmája Területfejlesztési eszköz Területfejlesztési eszköz Alkalmazásával kapcsolatosan számos kétség Alkalmazásával kapcsolatosan számos kétség Marketingtől az RTM-ig Marketingtől az RTM-ig marketing axiómák marketing axiómák marketing európai fejlődése marketing európai fejlődése regionális politika változása regionális politika változása

3 3 Marketing axiómái céltudatos, tervezett céltudatos, tervezett egész szervezetet átfogó egész szervezetet átfogó termékek, értékek teremtése és cseréje, értékesítése a lényege termékek, értékek teremtése és cseréje, értékesítése a lényege a csere piaci formájára született a csere piaci formájára született a piac szereplői közötti versenyre épül a piac szereplői közötti versenyre épül célja az alkalmazó egység törekvéseinek, sikerének elérése célja az alkalmazó egység törekvéseinek, sikerének elérése

4 4 Marketingtől az RTM-ig

5 5 Regionális politika változása II. világháború hatásai eltérő gazdasági, politikai és társadalmi berendezkedés eltérő gazdasági, politikai és társadalmi berendezkedés fejlettségi differenciák fejlettségi differenciák térszerkezeti átalakítások térszerkezeti átalakítások (Olaszo., Franciao., UK, Németo.)

6 6 Tradicionális regionális politika fő cél: mennyiségi növekedés fő cél: mennyiségi növekedés termelési tényezők mobilitása termelési tényezők mobilitása belső erőforrásokra nem fektetett kellő hangsúlyt belső erőforrásokra nem fektetett kellő hangsúlyt vállalati funkciók térbeli elkülönülése erőteljes vállalati funkciók térbeli elkülönülése erőteljes centrumtérségek előtérbe helyezése centrumtérségek előtérbe helyezése területi munkamegosztás egyoldalú fejlődése területi munkamegosztás egyoldalú fejlődése egyes térségek tényleges szükségleteit nem vették figyelembe egyes térségek tényleges szükségleteit nem vették figyelembe

7 7 Struktúraváltást segítő regionális politika a szolgáltató szektor fejlesztése (tercierizálódás) a szolgáltató szektor fejlesztése (tercierizálódás) újraiparosítás (K+F, innováció, csúcstechnológia) újraiparosítás (K+F, innováció, csúcstechnológia) ipari átalakítás (meglévő iparágak újjáélesztése, diverzifikáció) ipari átalakítás (meglévő iparágak újjáélesztése, diverzifikáció) munkaerő-átképzés (felnőttoktatás, képzési központok) munkaerő-átképzés (felnőttoktatás, képzési központok) infrastrukturális fejlesztések (műszaki, üzleti, szociális infrastruktúra) infrastrukturális fejlesztések (műszaki, üzleti, szociális infrastruktúra) pénzügyi újjászervezés (regionális és lokális pénzpiacok, vállalkozásélénkítés) pénzügyi újjászervezés (regionális és lokális pénzpiacok, vállalkozásélénkítés)

8 8 Az RTM értelmezése Elsőként USA-ban – „vállalkozó város” Elsőként USA-ban – „vállalkozó város” Európa – 80-as évek Európa – 80-as évek társadalmi jólét előmozdítása társadalmi jólét előmozdítása kulturális, eü-i összetevők kulturális, eü-i összetevők RTM = piacorientáció a települések működésében RTM = piacorientáció a települések működésében Nem csak funkciók  igényekhez alkalmazkodó megoldások Nem csak funkciók  igényekhez alkalmazkodó megoldások

9 9 Az RTM értelmezése Sajátos településpolitikai, fejlesztési eszköz Sajátos településpolitikai, fejlesztési eszköz szintetizál szintetizál koordinál koordinál megjelenít (arculat, imázs) megjelenít (arculat, imázs) pozícionál pozícionál kommunikál kommunikál Vezetési, működési szemlélet Vezetési, működési szemlélet Tervezési, működtetési eszközrendszer Tervezési, működtetési eszközrendszer

10 10 RTM fogalma A régió- és településmarketing egy régió, egy település (vagy bármely más szintű területi egység) versenyképességének, komparatív előnyeinek, vonzerejének feltárása, fejlesztése, megvalósításának segítése, kommunikálása a sokoldalú, jóléti fejlesztési célok elérése érdekében, szolgálatában.

11 11 RTM fogalma „Közösségi típusú marketing, mely az adott közösség érdekében fejti ki tevékenységét, s a versenysemlegesség elve mellett támogatja az egyes szervezetek, intézmények, személyek saját sikerességének növelését.”

12 12 Közösségi marketing Az adott piac eladói oldalának közös érdekei alapján megvalósuló folyamat más, kínálati oldalt megtestesítő, csoportokkal szembeni helyzetének erősítése érdekében úgy, hogy a „képviselt” oldal egyes szereplőivel szemben verseny-semleges. Az adott piac eladói oldalának közös érdekei alapján megvalósuló folyamat más, kínálati oldalt megtestesítő, csoportokkal szembeni helyzetének erősítése érdekében úgy, hogy a „képviselt” oldal egyes szereplőivel szemben verseny-semleges.

13 13 RTM főbb jellemzői piacorientáció sajátos megjelenése piacorientáció sajátos megjelenése felhasználói piac igényeihez alkalmazkodó megoldások felhasználói piac igényeihez alkalmazkodó megoldások terület- és településpolitikai jellemzők terület- és településpolitikai jellemzők szintetizáló, koordináló jelleg szintetizáló, koordináló jelleg

14 14 RTM alapvető feladata Versenyképességének növelése Versenyképességének növelése Versenyképesség fogalma: Vállalatok, iparágak, régiók, nemzetek és nemzetek feletti régiók képessége relatíve magasabb jövedelem és relatíve magas foglalkoztatási szint tartós létrehozására, miközben a nemzetközi (globális) versenynek vannak kitéve. /Európai Unió, CEC 1999/ Vállalatok, iparágak, régiók, nemzetek és nemzetek feletti régiók képessége relatíve magasabb jövedelem és relatíve magas foglalkoztatási szint tartós létrehozására, miközben a nemzetközi (globális) versenynek vannak kitéve. /Európai Unió, CEC 1999/

15 15 RTM alapfogalmak Termék: maga a terület, a hely Termék: maga a terület, a hely közjavak közjavak magánjavak magánjavak Területtermék Területtermék komplex komplex cserefolyamatok többszintűek cserefolyamatok többszintűek kettős jellegű kettős jellegű nehezen fejleszthető nehezen fejleszthető alapmegjelenése az imázsa alapmegjelenése az imázsa

16 16 RTM alapfogalmak Célcsoportok (vevők): Célcsoportok (vevők): a lakhelyet választó emberek a lakhelyet választó emberek ideiglenes tartózkodási helyet választók ideiglenes tartózkodási helyet választók telephelyet választók telephelyet választók a térséget, az adott települést döntéseikkel befolyásoló csoportok a térséget, az adott települést döntéseikkel befolyásoló csoportok

17 17 RTM alapfogalmak Megvalósítók: Megvalósítók: mindenki, aki az adott térségben, településen él és formálója az adott területről alkotott képnek mindenki, aki az adott térségben, településen él és formálója az adott területről alkotott képnek

18 18 RTM szemléleti jellemzői Szükségletorientáltság Szükségletorientáltság Társadalommal szembeni felelősség Társadalommal szembeni felelősség Környezettudatosság Környezettudatosság Hosszú távú felelősség Hosszú távú felelősség Jövőorientáció Jövőorientáció Akcióorientáltság Akcióorientáltság „Felhasználóbarát” szemlélet „Felhasználóbarát” szemlélet Autonómia, vállalkozó szellem Autonómia, vállalkozó szellem Innovációs törekvés Innovációs törekvés Politikai egyensúly, semlegesség Politikai egyensúly, semlegesség


Letölteni ppt "Településmarketing Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege."

Hasonló előadás


Google Hirdetések