Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Stratégiai tervezés
2
Stratégiai tervezés A terv elemei A tervezés lépései
A tervezés módszerei A könyvtár küldetése
3
A stratégiai tervezés pillérei
a szervezet jövőképe, a szervezet, az irányítási koncepció
4
A stratégiai terv elemei A tervezés lépései
A környezet elemzése A jövőkép (10 évre szól) A stratégiai fókusz meghatározása Átfogó cél (küldetés) Cselekvési terv kidolgozása Stratégiai célok (feladatok) a) Kulcsfontosságú területek Monitorozás, értékelés, változtatás b) Irányvonalak Az eredmények szétsugárzása Cselekvési terv (évente)
5
A jövőkép jellemzői Az ideális helyzet felvázolására épül,
Elképzelések a szervezetről és annak környezetéről Hosszabb távra szól, tömör és elvont megfogalmazása a „merre haladjunk?” kérdésnek.
6
Átfogó cél és küldetésnyilatkozat
Mi a szerepe a könyvtárnak a) Konkrét b) Megkülönböztető jegyek
7
Stratégiai célok Fő feladatok a küldetés teljesítése érdekében. Közép- és hosszútávú célok
8
A szervezet koncepciója
gazdasági teljesítmények, pénzügyi célok, a társadalmi környezettel kapcsolatban kialakított elképzelések rendszere.
9
Az irányítási koncepció
szervezési, módszertani összefüggéseket tár fel, értékeli a vezetéssel kapcsolatos lehetőségeket
10
A magyar könyvtárügy stratégiai céljai 1997-ben
Jogi szabályozás Nyilvános könyvtári ellátás feltételrendszerének kialakítása ODR Telematikai fejlesztések Könyvtári Intézet létrehozása OSZK szolgáltatásai és szerkezeti korszerűsítése Továbbképzés korszerűsítése szakfelügyeleti tevékenység megindítása
11
Stratégiai célok 2002-ben EU csatlakozás következményeinek számbavétele Határon túli magyar könyvtárhasználók ellátásának igénye Regionális könyvtári ellátás megszervezésének elodázhatatlansága Minőségfejlesztés bevezetése Képzés korszerűsítése Partnerkapcsolatok erősítése
12
Stratégiai célok 2003-2007 (1.) Felkészülés az EU csatlakozásra
- EU-konform szolgáltatások - megfelelő környezet kialakítása megfelelő szolgáltatásokhoz - társadalmi elfogadottság megerősítése Információhoz való hozzáférés fejlesztése - telematikai fejlesztések (minden könyvtárba Internet) - ODR
13
Stratégiai célok 2003-2007 (2.) Tartalomszolgáltatás
- egységes országos közös katalogizálás - digitalizálás - elektronikus folyóiratok számbavétele, archiválása, szolgáltatása - OSZK: teljes szövegű elektronikus dokumentumok megőrzése, szolgáltatása - országos licencek (pl. EISZ): könyvtárak bekapcsolása a szolgáltatásba - Neumann ház koordináló
14
Stratégiai célok 2003-2007 (3.) Regionális könyvtári ellátás
- kistelepülések: letéti ellátás - szolgáltató ellátórendszerek létrehozása (település biztosítja, vagy megvásárolja) - mozgókönyvtári ellátás Könyvtáros életpálya vonzóbbá tétele - képző intézmények infrastruktúrájának fejlesztése - felsőfokú akkreditált képzések elindítása
15
A könyvtárügy fejlesztésének kulcsfontosságú területei
Jogi szabályozás ODR Telematikai fejlesztés Képzés, továbbképzés Hazai és nemzetközi együttműködés
16
Trendek Egységesedés „Pénzért értéket” szemlélet
Dokumentum helyett információ Az információs társadalomban az a szervezet marad meg, amelyik az információt birtokolja
17
Környezetelemzés (1.) (A makrokörnyezet)
P Politikai tényezők (Politics) E Gazdasági tényezők (Economics) -analízis S Társadalmi tényezők (Society) T Technológiai tényezők (Technology)
18
Környezetelemzés (2.) (A mikrokörnyezet)
W O T Strenghts – belső erős pontok Weaknesses – belső gyenge pontok Opportunities – környezeti lehetőségek Threats – környezeti veszélyek -analízis
19
A szolgáltatás piacának elemzése
A makrokörnyezet elemzése (PEST-analízis) A mikrokörnyezet elemzése (SWOT-analízis) Az információs iparra ható trendek Célcsoport meghatározása, igényeinek feltárása Költség-elemzés A célcsoport képe a könyvtárról, használói szokásaik Elégedettség-vizsgálat
20
A szolgáltatás átfogó céljainak elemzése
A használók körének meghatározása (a célpiac fókuszcsoportja) A célcsoport speciális igényeinek elemzése Versenytársak elemzése A piac pozicionálása (a célpiacnak kínált előnyök)
21
Államvizsga-témakörök
1.A könyvtár, mint szervezet. A szervezeti dokumentumok. Humán erőforrás a szervezetben. (Könyvtári menedzsment) 2.Szolgáltatás-tervezés hagyományos és elektronikus környezetben. A Magyar Elektronikus Könyvtár. A Neumann János Multimédia Központ és Digitális Könyvtár. (A Neumann ház). Szerzői jog és könyvtári szolgáltatás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.