Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék."— Előadás másolata:

1 Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék

2 Az előadás célja n Betekintés a főiskolán folytatott komputergrafikai kutatásokba n Példák n Jövő

3 Matematikai és Informatikai Intézet n

4 Kutatásban résztvevők n Dr. Hoffmann Miklós PhD főiskolai docens PhD dolgozat: Mesterséges neurális hálózatok alkalmazása a geometriai modellezésben n Dr. Kovács Emőd, PhD, főiskolai docens PhD fokozat: B-spline vonalfelületek előállítása egyeneshalmazokból neurális háló segítségével, komputergrafikai vonatkozások n Miskolci Egyetem, Ábrázoló Geometriai Tanszék, Dr. Juhász Imre tanszékvezető n Debreceni Egyetem, Komputergrafikai és Könyvtárinformatikai Tanszék munkatársai, PhD Program

5 Kutatási témák n Geometriai modellezés, azon belül a rendezett illetve a rendezetlen adatok modellezési feladatainak vizsgálata. n A rendezetlen adatok vizsgálata mesterséges intelligencia eszközeivel ( neurális hálók). n Számítógépes modellezésben standardnak számító B-spline görbék és felületek alaptulajdonságainak vizsgálata

6 Neurális hálók n Kezdetek: 40-es, 50-es években kezdődött W. McCulloch, W. Pitts és Neumann János munkásságával n A mesterséges neurális háló, mint az algoritmikus problémamegoldás alternatívája, főként olyan feladatoknál használható, ahol pontos algoritmikus megoldás nem ismert, vagy az nagyon lassú lenne

7 Neurális hálók Alapfelépítésében az emberi agyhoz hasonlóan kisebb egységekből, úgynevezett neuronokból áll, amelyek egymagukban kevés számításra képesek (voltaképp csak súlyozott összeadásra és egy rögzített függvény kiszámítására), egymással összekötve azonban bonyolult struktúrát alkothatnak, amely már komoly számítási teljesítményre képes

8 Nerve Cells and Astrocyte (SEM x2,250). (Scanning Electron Microscope) This image is copyright Dennis Kunkelt

9 1. dendrit: nyúlvány a külvilág, vagy a többi neuron bejövő (input)jelei számára 2. sejtmag:elektrokémiai számítási műveletet 3. axon: nyúlványa a kémiai végeredményt elektromossá alakítja és továbbítja a fizikai kimenetre, mondjuk egy izom felé. 4. szinapszis: neuronok közötti kapcsolódást biztosítja

10 Mesterséges megvalósítás n Dendrit: bemeneti csatorna n Sejtmag: összegzés n Axon: kimenet n Szinapszisok: együtthatók vagy súlyok, Füle Sándor, PID.hu

11 Eredmény: Neurális hálózat Fekete doboz x1x1 x2x2 xnxn F y1y1 y2y2 ymym … … Egy egyszerű megvalósítás:

12 Hol használhatjuk? n Az élet számtalan területén Brókerek becsültetik vele az egyes politikai események tőzsdére gyakorolt hatását, a gyártásautomatizálásban alakfelismerést végeztetnek vele, a korszerű robbanóanyag- és kábítószer detektorok is ezt alkalmazzák. Általában: -Becslés -Osztályozás -Elemzés - Szűrés

13 Első próbálkozások n Lineáris leképezések leképezési mátrixának előállítása pontos adatok és zajos adatok esetén. n Ha túl sok pontból indulok ki, vagy zajosak az adataim, akkor nincs lineáris transzformáció, amelyik a leképezést megvalósítaná egzakt módon

14 n 1. w ij súlyok incializálása kicsi véletlen értékekkel. w ij súly kapcsolja össze az input réteg i. csomópontját az output réteg j. csomópontjával n 2. Véletlen input koordináta választása n 3. Az output koordináta meghatározása Back-propagation algoritmus

15 n 4. A súlyok változtatása ahol   [0,1]  j a különbség a várt és a kapott output között j. csomópontban n 5. Ismételjük a 2. lépést amíg a kilépési feltétel nem teljesül

16 Tanulási folyamat w 11 w 12 w 21 w 22 w 31 w 32 o 2 o 1 i 1 i 2 1 Általános affin transzf. Egyenletrendszer a neurális háló alapján és ahol

17 Neural háló projektív transzformáció esetén Homogén koordináták használatával i 1 i 2 i 3 w 11 w 12 w 13 w 21 w 22 w 23 w 31 w 32 w 33 o 2 o 3 o 1

18 Futási eredmények Jól definiált esetek:

19 Torzult, zajos adatok n Affin tr.:3 pontpár n Projectív tr.: 4 pontpár n Cél: Megkeresni azt a lineáris leképezést, amely a lehető legjobb eredményt adja n példaprogram

20 Interpoláció és approximáció rendezettlen ponthalmaz esetén Kohonen-háló segítségével n A Kohonen-háló egy kétrétegű, felügyelet nélküli és folytonosan kiértékelt neurális hálózat

21 A tanulási algoritmus n Rendezettlen adatok koordinátái n Az output pontok koordinátái: (a j. output neuron súlyai: n 1. A súlyértékek kezdeti inicializálása a rendezettlen ponthamaz centrumának környezetében n 2. Új inputértékek megadása véletlenszerű választással

22 A tanulási algoritmus n 3. Az output neuronok távolságának a meghatározása n 4. Nyerő neuron kiválasztása d c =min (d j ) n 5. A nyerő neuron környezetében lévő súlyok változtatása n 6. Ismétlés a 2. lépéstől a kilépési feltételig

23 Miért Kohonen-háló? n A háló adja meg a sorrendet n A felületelméletben használt topologiát állítja elő n Jól ismert felületillesztési algoritmusokat tudunk a továbbiakban alkalmazni. (Bezier-, B-spline surface or NURBS) n Jól illeszkedő felületet kapunk n Kiinduló, bázis felülete lehet egyéb alkalmazásoknak n Dinamikus felépítési lehetőségek

24

25 Görbék és felületek

26

27

28 Input pontok helyet szakaszok 1.Vonalfelületek 2.Kifejthető felületek Megoldás: projektív geometriai elemek: Plücker-koordináták Visszavezetjük a problémát több dimenzióban görbeinterpolációra

29 Plücker coordinates

30

31

32

33

34 . Whitney’s Umbrella

35 Köszönöm a figyelmet n Kovács Emőd,


Letölteni ppt "Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések