Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szoftver Szoftver: hardvert vezérlő utasítások, programok, dokumentációk (adatok) összessége. A szoftver fogalmába tágabb értelemben beletartozik: az összes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szoftver Szoftver: hardvert vezérlő utasítások, programok, dokumentációk (adatok) összessége. A szoftver fogalmába tágabb értelemben beletartozik: az összes."— Előadás másolata:

1 Szoftver Szoftver: hardvert vezérlő utasítások, programok, dokumentációk (adatok) összessége. A szoftver fogalmába tágabb értelemben beletartozik: az összes fejlesztési dokumentáció (mint pl. a forráskód); az összes felhasználói dokumentáció (mint pl. a felhasználói kézikönyv); az összes kereskedelmi dokumentáció (mint pl. a licenc); illetve az ezek bármelyikét tartalmazó adathordozók (mint pl. a telepítő CD vagy a nyomtatott számla).

2 Szoftverek csoportosítása
Funkcionális csoportosítás: alapszoftver (firmware)– a felhasználó által a legkevésbé manipulálható programok, amely a hardvereszközbe van beépítve, és a legalapvetőbb funkciókat biztosítja a hardver működtetéséhez (pl. a BIOS vagy a DVD meghajtó programja) rendszerszoftverek – a gép és perifériái kommunikációját lebonyolító programok, beleértve a felhasználó kiszolgálása

3 Szoftverek csoportosítása
alkalmazói szoftverek vagy alkalmazások – a felhasználót a számítógép használatán túl mutató céljainak elérésében támogató specifikus programok. Pl. szövegszerkesztő pr., táblázatkezelő pr., grafikai pr. fejlesztői szoftverek - ide soroljuk a különféle programnyelvek (Basic,Pascal, C, C++,C#, Java, Delphi, PHP) fordítóprogramjait és fejlesztői környezetét, melyekkel alkalmazásokat lehet készíteni

4 Rendszerszoftverek Operációs rendszerek: MS Windows XP, Win7, Linux
Meghajtóprogramok (driverek) Segédprogramok Fájlkezelők Editorok Tömörítők Vírusírtók

5 Fejlesztői szoftverek
Első lépésben elkészül a forráskód valamilyen programozási nyelven. Programozási nyelvek csoportosítása: Alacsony szintű nyelvek: gépi kód, assembly számítógép lehetőségeinek maradéktalan kihasználhatósága Magas szintű nyelvek: feladatorientáltak az eljárások paraméterezhetők

6 Fejlesztői szoftverek
Fejlesztői környezet segítségével a forrásprogramból végrehajtható tárgykódú programot készítünk. Fejlesztési környezetek alkotórészei: Fordítóprogramok (compilerek) Programszerkesztők (linkerek) Értelmezők (interpreterek) és futtatókörnyezetek Nyomkövetők és hibakeresők (debuggerek)

7 Alkalmazói szoftverek
Irodai szoftverek Szervezőprogramok Prezentációkészítők Kiadványszerkesztők Táblázatkezelők Üzleti alkalmazások Számlázó programok Könyvelő programok Adatbázis-kezelők Vállalatirányítási rendszerek Tervezőrendszerek CAD-rendszerek Grafikai szoftverek Rajzprogramok Képszerkesztők Média szoftverek Médialejátszók Médiaszerkesztők

8 Alkalmazói szoftverek
Kommunikációs szoftverek Levelező programok Csevegő programok Távbeszélő programok Hálózati alkalmazások Web böngészők Fájlcserélők Rosszindulatú alkalmazások Vírusok Férgek Kémprogramok Biztonsági programok Vírusellenőrzők Kémprogram-felderítők Titkosító programok Tűzfalak Játékprogramok

9 Szoftverek kereskedelmi kategóriái
Kereskedelmi szoftverek Adware-ek: olyan szoftvereket jelenti, amelyek reklámokkal traktálják a felhasználót. Spywarek(kémprogramok):főleg az interneten terjedő számítógépes programok összességét, amelyek célja, hogy törvénytelen úton megszerezzék a megfertőzött számítógép felhasználójának bizonyos személyes beállításait.

10 Szoftverek kereskedelmi kategóriái
Shareware-ek: ingyenes, de csak korlátos ideig használható Freeware-ek: a szerzői jog által védett szoftver, ami ingyen használható, tetszőlegesen hosszú ideig Nyílt forráskódú szoftverek vagy szabad szoftverek(free software): szabadon használható, másolható, terjeszthető, tanulmányozható és módosítható számítógépes programok. Ilyen például a Linux operációs rendszer, a Mozilla Firefox böngésző vagy az OpenOffice.org irodai csomag. Abandonware-ek: ami nem új, és már nem árusítják. Ingyenesen használható.

11 Szerzői jogok A számítógépes szoftverek felhasználását szabályozzák a szerzői jogok és a gyártó valamint a felhasználó közötti licencszerződés. A kereskedelemben vásárolt szoftverek esetében a felhasználó számára a gyártó engedélyezi például, hogy hány gépen használhatja a szoftvert.

12 Licencszerződés Annak a leírása, hogy a szoftvert milyen feltételekkel lehet használni Vásárló jogai és kötelességei Eladó jogai és kötelezettsége A licencszerződés egy olyan szerződés, amelynek tartalmára a szoftver felhasználójának nincs befolyásolási lehetősége.

13 Szoftver életciklusa 1. lépés: rendszerelemzés A program megrendelője megfogalmazza igényét, hogy mit szeretne a számítógéppel megoldani. 2. lépés: specifikáció A megbízó, a rendszerfejlesztő, és a programozó együtt megalkotja azt a modellt, ami alapján a tényleges program működni fog. Ebben leírják: a tervezett hardverigényt a tervezett op.rendszert milyen adatokat kell rögzíteni hol, milyen formában kell az eredmény az alkalmazói programozási nyelvet milyen adatvédelemre van szükség. 3. lépés: algoritmus-tervezés A cél a megoldás szerkezetének géptől és programozási nyelvtől független szerkezeti egységet bemutató leírása (szöveges algoritmus, jel-algoritmus). 4. lépés: rendszerfejlesztés Az algoritmus elkészítése

14 Szoftver életciklusa 5. lépés: kódolás A megtervezett program megvalósítása a programnyelv kiválasztásával történik. 6. lépés: tesztelés Mielőtt a program alkalmazására sor kerül, ellenőrizni kell annak helyességét. 7. lépés: dokumentálás A programdokumentáció a program felépítésével és megvalósításával kapcsolatos valamennyi dokumentum gyűjteménye (felhasználói kézikönyv, szemléltetési kézikönyv). 8. lépés: rendszerbevezetés A letesztelt programok üzemeltetésre készek. A rendszerbevezetés az installálással kezdődik. Az üzemeltetőket, a felhasználókat ki kell képezni a program kezelésére, hibák elhárítására.

15 Operációs rendszer (Windows XP)

16 1. Funkciói - komponensei
A hardver kezelése – rendszermag végzi Programok futtatása Kapcsolattartás a futó programokkal Hibakezelés Adatvédelem biztosítása – rendszermag végzi az alkalmazói programozási interfész segítségével Kommunikáció a felhasználóval – rendszerhéj végzi

17 1. Funkciói – komponensei (folytatás)
Szervízprogramok: pl.üzemeltetési feladatok ellátása Lemezkarbantartó: terület felszabadítás Lemeztöredezettség-mentesítő: állományok optimatizálása Scandisk: logikai hibák keresése és javítása Rendszervisszaállító: visszaállítási pont Az operációs rendszer vezérlése alatt futó programot nevezzük folyamatnak.

18 Az operációsrendszer komponensei
Felhasználó Rendszerhéj (felhasználói programok,szervízpr.) Alkalmazói programozási interfész (Rendszerhívások és válaszok) Rendszermag (Processzorkezelés, memóriakez.,fájlkez.,driverek) Hardver (CPU, Memória, Perifériák)

19 2. Típusai Egyfelhasználós Többfelhasználós (multiuser) Egyfeladatos
Többfeladatos (multitask) Karakteres felületű Grafikus felületű (GUI) Általános célú Speciális célú (hálózati op.r.; valós idejű – közlekedési lámpák vezérlése)

20 3. Operációs rendszer indítása
ROM-ban lévő BIOS, a gép bekapcsolásakor elinduló program teszteli a hardvert Betölti a merev lemezről a memóriába az operációs rendszert Bejelentkezés (log in) Kijelentkezés (log off) Leállítás (shut down) Újraindítás (reset)

21 4. Grafikus felület (GUI)
A felhasználó, az alkalmazói és a rendszerprogramok üzenetekkel kommunikálnak. A grafikus felület részei: 1.ablakok: spec.ablakok: asztal, tálca; alkalmazásablak, párbeszédablak 2.ikonok: spec.ikon:parancsikon 3.menük: legördülő, felugró(pop up), kaszkád

22 Alkalmazásablak elemei

23 Párbeszédablak elemei
Nyomógomb Kiválasztónégyzet Választókapcsoló Beviteli mező Legördülő lista

24 Ikonok Parancsikon: egy program indítása Állomány ikon:
pl. egy dokumentum Mappa ikon

25 Ikonokkal végezhető műveletek
Létrehozás Kiválasztás Átnevezés Megnyitás Másolás Áthelyezés Törlés

26 Párbeszéd az op.rendszerrel
A billentyűzet kezelése; billentyűfókusz – ahová lehet karaktereket írni Az egér kezelése – vele együtt mozgó képpont a „forrópont”. Kurzorok: Szövegkurzor,Egérkurzor,Várakozási kurzor Egérműveletek: 1.Rámutatás egy objektumra – elemleírás 2.Kattintás (click) : bal gomb - kiválasztás jobb gomb – helyi menü megjelenése 3.Kettős kattintás: objektum megnyitása, a program indítása 4.Vonszolás (drag and drop): másolás, áthelyezés

27 5.A vágólap használata A vágólap az adatok ideiglenes tárhelye a RAM-ban, ami lehetővé teszi a programok között és egy programon belül az adatok cseréjét Alapvető műveletei másolás (copy) CTRL-C kivágás (cut) CTRL-X beillesztés (paste) CTRL-V

28 6.Programok A programfájlok indítása
Start menüből Parancsikonnal az asztalról A tálcáról Több program párhuzamos futtatása esetén előtérbe helyezés, váltás aktív – inaktív program között (ALT-TAB) Bezárás (ALT-F4)

29 7. Állománykezelés - állomány
állomány (fájl): logikailag összetartozó adatok halmaza egy háttértáron, saját azonosítóval azonosító: név.kiterjesztés név: felhasználó adhatja kiterjesztés: az állomány típusa az állományok karbantartását egy ún. fájlkezelő programmal végezhetjük el. Pl. : Windows Intéző, Windows Commander

30 Fájltípusok A tárolt adatok felhasználás szerinti besorolása: dokumentumok (.doc), táblázatok(.xls), hangfájlok (.mp3), képfájlok(.jpg) A fájlhoz való felhasználói hozzáférés alapján: csak olvasható írható és olvasható végrehajtható rendszer rejtett

31 Katalógusok – mappa (könyvtár)
A hierarchikus könyvtárszerkezet az állományok csoportosítását teszi lehetővé Főkönyvtár: minden háttértárolón van egy főkönyvtár, itt lehet állomány illetve alkönyvtár is. jele: \ (fordított perjel -backslash) Az alkönytárakban is lehetnek állományok, illetve újabb alkönyvtárak A Windows XP rendszerben az alkönyvtár neve: mappa

32 Állománykezelés - meghajtó
A meghajtó a háttértárak neve az állománykezelésben A meghajtók jelölése az angol ábécé betűivel és kettősponttal történik: A: - flopi meghajtó (ha van) C: - merevlemez vagy egy partíciója D: - Z: - további meghajtók (háttértárak) Elérési út: egy állomány pontos helyének leírása a tanult objektumok segítségével, egymástól a \ jellel elválasztva. Elérési útra példa: C:\ESET\logo.jpg

33 Fájlrendszerek Háttértárolón a fájlok elrendezésének a leírása
Fajtái: FAT, NTFS : lehetővé teszik a 256 karakter hosszú fájlnevek használatát, lehetővé teszi a nemzeti sajátságoknak megfelelő ékezetes betűk használatát

34 Létrehozás, kijelölés, másolás, áthelyezés, megnyitás, átnevezés,
1. Műveletek fájlokon,katalóguson: Létrehozás, kijelölés, másolás, áthelyezés, megnyitás, átnevezés, törlés, visszaállítás 2. Fájlok, mappák tulajdonságainak megtekintése: jobb egér gomb – helyi menü(felugró menü) – Tulajdonságok menüpont

35 Társítás Adatfájlokhoz programok hozzárendelését nevezzük társításnak.
Társítás létrehozása: Start gomb – Vezérlőpult – Mappa beállításai –Fájltípusok fülön Itt találhatók a kiterjesztések, ezek nevei illetve az ezekhez társított programok nevei. Például: DOC – Dokumentum – MS Word

36 8. Lomtár Megtekintés Visszaállítás Lomtár kiürítése

37 9.Felhasználói jogosultságok
A rendszerbe való bejelentkezés: -felhasználónév -jelszó Fájlokhoz fűződő felhasználói jogok: olvasási, írási, törlési, létrehozási, keresési


Letölteni ppt "Szoftver Szoftver: hardvert vezérlő utasítások, programok, dokumentációk (adatok) összessége. A szoftver fogalmába tágabb értelemben beletartozik: az összes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések