Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 1 Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 1 Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi."— Előadás másolata:

1 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 1 Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi Erőforrás Szak

2 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 2 Fogalmak. A képzés céljai, hatékonysága

3 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 3 Fogalom meg- nevezése Ismeret, tudás (tudás: ismeret birtoklása) Készség (ismeret al- kalmazása) Visel- kedés Morális érték, hozzáállás Szemé- lyiség Cél változtatása Oktatás XXXXX Eligazodás az életben Képzés XXX X, illetve járulékos jelleggel Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Konkrét szférában teljesít- ményjavulás Tréning (angol- szász ért.) XXX Járulékos jelleggel Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Alacso- nyabb mun- kakörök / telj. javulás Fejlesztési folyamat(!) (angol- szász ért.) X (Aránylag már kevésbé hangsúlyos) X Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Járulékos jelleggel Járulékos jelleggel (kiv.: spec. program) Magasabb munkakörök / előmenetel

4 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 4 A képzés céljai lBevezető képzés lOperatív képzés (dinamikus szintfenntartás) Minőség, termelékenység, selejtcsökkentés, balesetcsökkentés, Alkalmazkodó képesség, rugalmasság (nyelvi, szakmai, üzleti, emberi vonatkozások) Elégedettség növelés

5 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 5 A képzés céljai lStratégiai képzés (megújulás, változtatás) Versenystratégia kialakításának képessége Változási igény felébresztése Változásmenedzselési felkészítés Műszaki és specifikus vezetési ismeretek; kvalifikációnyújtás, -szélesítés; nyelvi képzés kiterjesztése (stratégiai irányultsággal) A szervezeti felépítés, működés változása (például összevonás, racionalizálás, humanizálás) Szervezetfejlesztés általában, kultúra, kultúrközi érzékenység

6 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 6 Üzleti kihívás Egy hagyományos bank átalakítása pénzügyi szolgáltatóvá Átalakítani egy helyi ‘dinoszauruszt’ egy globális ‘tigrissé’ Üzleti kihívás Egy hagyományos bank átalakítása pénzügyi szolgáltatóvá Átalakítani egy helyi ‘dinoszauruszt’ egy globális ‘tigrissé’ Hangyák Dinoszauruszok Vállalkozási és változási készség Alacsony Gazellák Gyorsan növekvő vállalkozások Hagyományos kisvállalkozásoknagyvállalatok Üzleti és működési tapasztalat Magas Hagyományos, nagyvállalatok Tigrisek Dinamikus, vállalkozó Példa. “GE & BB házasság - Tigrosaurus kialakulása” (Vecsenyi J.)

7 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 7 Képzési szükséglet felmérése 1.Szervezeti szint Trendek Stratégia, tervek, vezetés Humánpolitikai elemzés 2.Munkaköri szint Munkakörelemzés, feladatleltár Lehetőség, motiváltság és felkészültség elkülönítése az elemzésben 3.Egyéni szint 2. szint alkalmazása egyénekre Személyes érdeklődés, tanulási habitus Jelen munka; jelen munkakör a jövőben; új/magasabb munkakör

8 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 8 Vezetőképzés és átalakulás: illesztés a szervezeti környezethez – gyakorlati példa Előkészületek lSzükségletfelmérés. Üzletági és cég specifikus témafigyelés lA résztvevők kiválasztásának megtervezése és lebonyolítása. (merítési arány, értékelési módszerek, szakértői idő) lTanárok orientációja. Oktatói csapatépítés, céges belső oktatók és konzulensek tájékoztatása, felkérése lA programmal kapcsolatos kommunikáció tervezése, működtetése

9 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 9 Gyakorlati példa – folytatás/I. Végrehajtás lRésztvevői teamek képzése és –működtetése lSzemélyes fejlesztés. Egyéni fejlesztési terv módszertanának kidolgozása. Az egyéni fejlődés segítése lMentorálási rendszer tervezése és működtetése lProjektek rendszere. Belső szponzorok, külső konzulensek. Projekt facilitálás, tanácsadás, értékelés lTanári kommunikáció (elméleti és gyakorlati, külső és belső oktatók) lVezetési know how sorozat lVezetői networking. „Vezetői klub”

10 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 10 Gyakorlati példa – folytatás/II. Értékelés és követő program lRésztvevői monitoring. Résztvevői értékelés lProgram értékelés lKövető karrier tanácsadás

11 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 11 Gyakorlati példa/IV: A képzésben résztvevők fejlesztésének fő irányai Változások előmozdítása: a saját gyakorlat felülvizsgálata, fejlesztése cégben gondolkodás, ezen belül más szakmák speciális értékeinek megértése, hirdetése a problémák megkeresésével a vezető váljon azok „tulajdonosává”, megoldójává (felelősség, részvállalás)

12 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 12 Feltétlen szükséges! Még tudnia kellene... Nemsokára szükséges! Ezen kívül érdekli... Általában szükséges! Jó volna, ha tudná! Elsajátítandó tudás, készség, szemlélet

13 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 13 Annál az eshetőségnél, hogy képez- zük embereinket, majd távoznak,csak egy dolog lehet rosszabb: ha nem ké- pezzük őket, és maradnak.

14 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 14 Képzési hatékonyság 1.Illeszkedés Stratégia Humánpolitika 2.Ismérvek Valós igényeket szolgál Probléma-centrikus (prioritások, specifikus megoldások) Mint tanulási folyamat motiváló, gyakorlat-centrikus, visszajelzést nyújtó Tevékenységorientált (a tényleges tevékenységet befolyásolja- „mit teszek másképpen”?) Eredmény-centrikus, mérhető 3.Időbeni megvalósítás: folyamatos

15 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 15 Képzési célmeghatározás 1.Cél lTevékenységmegnevezés: pl. főtengely esztergálás lJellemzés: lleíró, lszámszerű (pl. „x” pontosság, „y” darabszám, „z” selejtszint), ltény/tervezett 2.Teljesítés időpontja lCélidőpont; közbenső mérési időpontok, elvárt részeredmények 3.A célelérés módja lA képzés specifikációja, erőforrásai

16 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 16 A képzés módszerei

17 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 17 Példák elsősorban munkához kapcsolódó módszerekre lDemonstráció Megbízott személy ismertet, bemutat, visszajelez lBetanító kézikönyv lÖsszevont „tanulás+feladatvégzés” egyre bonyolultabb feladatokon (más néven: „tervezett munkamegtapasztalás”; motiváló hatás) lKörbejáratás lÚjragyakoroltatás (ritkán előforduló kulcsfeladatoknál) lProgramozott tanulás

18 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 18 Példák tréning módszerekre lEsettanulmány lSzereputánzás lSzerepjáték lÜzleti játékok – versenyjelleg lSzimuláció – tényleges körülmények, esettartalom, szerepek, környezet lOutdoor gyakorlatok lÖnismereti, viselkedési, személyiségfejlesztő tréningek. Csapatépítés lMentorálás. Coaching (utóbbi intenzívebb, hangsúlyosabb a személyes fejlődés)

19 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 19 A képzési helyszín kérdése ElőnyHátrány Házon belül Kapcsolódás a munkához, jobb transzfer Költségtakarékosság Munkarend, idő, logisztika Bizalmi légkör hiánya Belső oktató módszertani felkészültsége Eszközelhasználódás, selejtgyártás Zavaró tényezők Házon kívül Külső oktató felkészültsége Speciális eszközök Nyugodt környezet Bizalmi légkör Tanulási (nem termelési) helyzetek: ismételhetőség, kockázatmentesség (eszköz) Nem elég speciális Költségesebb Transzfer problémák Logisztikai, időbeni alkalmazkodást igényel Előny/Hátrány Helyszín

20 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 20 A képzés megszervezése lAlternatívák, döntés a képzési szükséglet alapján lElfogadtatás Vezetés Közvetlen felettesek Érintettek lErőforrás biztosítás Helyszín (kivitelezés, elhelyezés) Személyek Eszközök lRészletes tervezés Tananyag Módszer Ütemterv lÉrtékelés, ellenőrzés

21 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 21 Szintek és felkészültségi igények Beosztott sz. Közvetlen v. Középvezető Felsővezető szakmaiemberközielvi-stratégiai

22 Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 22 A fejlesztés alapelvei KérdésReális feltevésVálasz A tapasztalatra, IQ- ra, motivációra fókuszálni? „Az emberek nehezen változnak…” Az igényekhez illeszkedő tehetséget kiválasztani! A fejlődés lépcsőit előírni? „Időpazarlás azzal foglalkozni, ami ‘nincs meg’ valakiben...” Az eredményeket előírni! A gyengeségeket azonosítani és fejleszteni? „Jobban megéri azt kihozni, ami ‘benne van’ a személyben…” Az erősségekre koncentrálni! Képezni és följebb léptetni? „Már fentebbiek elvég- zése sem könnyű… A további illeszkedést megtalálni!


Letölteni ppt "Összeállította: Dr. Fehér J., alapvetően Dr. Vekerdy Ida „Emberi Erőforrás Gazdálkodás” c. tankönyve nyomán 1 Oktatás, képzés, fejlesztés SZIE GTK Emberi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések