Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Üzemi szállítási rendszerek 5. Előadás 12013.10.09.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Üzemi szállítási rendszerek 5. Előadás 12013.10.09."— Előadás másolata:

1 Üzemi szállítási rendszerek 5. Előadás

2 Fékek

3 Fékek  Kétpofás fék

4 Fékek  Kétpofás fék Ált. elrendezés  pofanyomások különbözőek P erő = féksúly + rudazat önsúlya  ez adódik át: 4. Pontban: Rx ill. Ry erőkkel 3. pontban: Sx ill. Sy erőkkel a fékkaroknak. Erők kizárólag geometria és P erő függők:

5 Fékek  Kétpofás fék Egyensúlyi egyenlet a jobb karra: Egyensúlyi egyenlet a bal karra: Fékezőnyomaték:

6 Fékek  Kétpofás fék

7 Fékek  Kétpofás fék Szükséges féksúly: egyenletből kifejezve: ill.: /Rudazat hatásfokának figyelembe vételével: / Szükséges féklazító erő: egyenletből: Fék áttéte: pofanyomás és féklazító erő hányadosa

8 Fékek A féknyomaték: A súrlódási tényező öntöttvas féktárcsa és műanyag fékbetét között. A felületi nyomás: A felületegységre jutó súrlódási hőteljesítmény: rögzítő féknél

9 Daruk

10 Daruk Futódaru: Descartes koordináta – rendszer szerint dolgozik, munkatere téglatest alakú. – Híd típusú daruk  magasban elhelyezett pályán futnak – Bakdaruk  talajon elhelyezett pályán fut, macskapálya a magasban Forgódaru: Henger koordináta – rendszer szerint dolgozik – Mozgások: emelés, forgás, gémkinyúlás változtatás (futómacskás, vagy billenő gémmel), esetleg haladás. – Mellékmozgások: gémhossz változtatás, letalpalás (autódaru)

11 Daruk Terhelések: ellenállások súrlódásokból szélnyomás Coriolis erők pl. futómacskás gémnél, ha és Magas építésű daruk állékonysága: Konzolos bakdaru: – Felbillenhet a konzol nagy súlyterhelése miatt, vagy szélerő miatt – Felborulhat ütközőnek futáskor  végállás-kapcsolót az ütközők előtt biztonságos távolságra kell elhelyezni. Forgódaru: – Névleges terhelésre előírt biztonsággal stabilnak kell lennie. Túlterhelés-gátló kötelező. Üzemi szélsebességet (vagy szélnyomást) meghaladó szélben: terhet letenni, sínfogót rögzíteni, gémet előírt gémállásba, kezelőnek el kell hagynia a darut. Teher egyenesbe vezetése A kezelőnek kényelmes Billentőmű terhelése csökken (nem növeli a teher helyzeti energiáját, csak az ellenállásokat küzdi le.)

12 Haladás – macskamozgás – emelés/süllyesztés Csoportosításuk Egyfőtartós daruk Kétfőtartós daruk Futómacskás daruk Villamos emelődobos daruk Híd felülfutó Híd alulfutó Híd típusú daruk

13

14

15

16

17 Alulfutó Felülfutó

18 Bakdaruk

19 Bakdaruk

20

21 Konzolos bakdaru

22 Aszimmetrikus bakdaru

23 Daruk mozgatóművei Emelőmű

24 Daruk mozgatóművei - Emelőmű számítás Szükséges teljesítmény:

25 Haladómű hajtási módok 2 hajtott kerék – 4 hajtott kerék Mechanikai kapcsolat Villamos motorok párhuzamos járatása (slip közel azonos) Villamos tengely (a „hátsó motor” mezővel szemben forog – ezért nagy szinkronizáló nyomaték)

26 Haladómű hajtási módok

27 Daruk mozgatóművei Haladómű – Futómacska/Villamos emelődob

28 Daruk mozgatóművei Haladómű – Hídmozgatómű

29 Daruk mozgatóművei Haladómű – Darufutókerék közvetlen hajtása

30 Haladómű számítás Terhelések: vontatási ellenállás Lejtő max. 1 ‰ Szélnyomás Szükséges teljesítmény:

31 Hajtott futókerekek méretezése

32 Hajtott futókerekek méretezése - minimális kerékterhelés - kerék – sín Vontatási erő: ebből:

33 Bakdaruk hídmozgatóműve

34 Forgódaruk 1.Forgó oszlopú forgódaruk 2.Álló oszlopú forgódaruk 3.Forgótárcsás daruk 4.Portáldaruk 5.Toronydaruk 6.Autódaruk 7.Úszódaruk

35 Forgó oszlopú forgódaru Jellemző érték: tehernyomaték Csapágyat terhelő vízszintes erő: Falra szerelhető, oszlop alja teteje csapágyakkal megtámasztva Fal nem bír ki sok vízszintes irányú erőt, így max 100kNm –ig alkalmazzák teherbírással

36 Alsó csapágy: talp és nyakcsapágy Alsó csapágyat terhelő erő: Felületi nyomás a talpon: Csapágyperselyen: Forgatáshoz szükséges nyomaték /csapágyban ébredő súrlódási ellenállás legyőzéséhez /: Ebből forgatási ellenállás a gémcsúcson /tolóerő/ Forgó oszlopú forgódaru

37 Álló oszlopos forgódaru Max nyomaték: oszlop alsó részén a nyakcsapágy és a befogás között ébred: Ez független az oszlop magasságától Ellensúly megválasztása: teljes terheléskor: terheletlen darunál: Tengelyátmérő: max 300mm kovácsolt oszlopnál. Max terhelőnyomaték: 250kNm ellensúly nélkül 600kNm ellensúllyal

38 Forgótárcsás daruk Gördülőperem nélküli futókerekek Királycsap /központos forgatást biztosítja/ Forgórészre ható erők eredője teherrel, vagy anélkül is a futókerekek alátámasztási pontjai között maradjon. Királycsap húzóerőt is fel tud venni, biztonsági berendezés (1,5Q –nál). Ekkor az I. borító élre a gém oldali nyomaték egyenlő az ellensúly oldali nyomatékkal.

39 Nyomatékegyenlőség az I. borítóélre: Terheletlen daru súlyereje sem lehet II. borítóélen kívül: Gémoldali futókerekek terhelése = ellensúly oldali futókerekek terhelésével: Forgótárcsás daruk

40 -t az első egyenletbe behelyettesítve:  Szükséges min. alátámasztási távolság: Futókerekek ált. 50° -os szögben vannak elhelyezve:  Számítandó a szükséges körsínátmérő: Forgótárcsás daruk

41 Forgótárcsás daruk

42 Billenőgémes daruk Gémbillentés  munkaterület megsokszorozódik Gémbillentéshez szükséges húzóerő: Az erő az alsó gémállásban a legnagyobb.

43 Billenőgémes daruk - Portáldaruk

44 Billenőgémes daruk - Portáldaruk


Letölteni ppt "Üzemi szállítási rendszerek 5. Előadás 12013.10.09."

Hasonló előadás


Google Hirdetések