Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék 2010.09.06 Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék 2010.09.06 Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1."— Előadás másolata:

1 1 Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1

2 2 Autódaru

3 3 Daruk csoportosítása szerkezetük szerint Híddaruk – Forgódaruk Egy főtartós Két főtartós függő Híddaruk – Bakdaruk Konzol nélküli Konzolos felhajtható konzolos – Konténerdaruk – Kábeldaruk Futódaruk – Autó- és mobildaruk – Portáldaruk – Toronydaruk Billenő gémmel futómacskás gémmel

4 ábra. Két főtartós híddaru 1 daruhíd; 2 fejgerenda; 3 daruhíd bekötés; 4 haladómű; 5 futómacska teheremelő művel; 6 úszókábel; 7 függőkapcsoló; 8 villamos szekrény; 9 futómacska ütköző;10 elektromos átkötések.

5 ábra. Konzolos bakdaru 1 daruhíd; 2 fixláb; 3 ingaláb; 4 futómacska; 5 emelődob; 6 horogszerkezet; 9 haladómű; 8 macska futómű; 9 kezelőfülke; 10 úszókábel; 11 létra; 12 pódium; 13 kábeldob.

6 ábra. Kábeldaru

7 ábra. Kikötői portáldaru Reakcióerők: F + G =F 1 + F 2 A daru stabilitásának határa, ha: 0 ≥ F 2

8 ábra. Építési toronydaru futómacskás gémmel

9 ábra. Mozgatóművek kinematikai vázlatai

10 ábra. Motor karakterisztika

11 ábra. Szalagfék típusok egyszerűDifferenciálÖsszegező

12 ábra. Tengelyirányú erővel nyomó fékek Kúpos fék Tárcsás fékLamellás fék A féknyomaték: M [Nm] = z*K [N] *r [m] *μ / sinβ ahol z = működő felületek száma, μ = súrlódási tényező

13 ábra. Tárcsafék

14 ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M [Nm] = 2*K [N] *r [m] *μ* / sinβ μ * = súrlódási tényező

15 ábra. Elektrohidraulikus féklazító

16 16 Kézimozgatású emelők

17 ábra. Villamos emelődob

18 ábra. A teher emelőmű felépítése 1 Villamos motor; 2 Fékszerkezet; 3 Hajtómű; 4 Kötéldob; 5 Csigasor; 6 Emelt teher Teljesítmény szükséglet: P [W] = m Q [N] *v e [m/s] /η η = hatásfok << 1,0

19 ábra. A haladómű felépítése

20 ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1.38. ábra.) fogóval

21 21 Darukerék hajtáshoz teljesítmény Csapágy nyomaték:M cs [Nm] = F [W] * μ s * d [m] *1 /2 Gördülési ellenállás nyomatéka:M k [Nm] = F [W] * f [m] Hajtás nyomaték szükséglete: M k [W] = M cs + M cs Teljesítmény szükséglet P [W] = M k [W] * v [m/s] Figyelem: Ez egy kerék hajtásának a teljesítmény szükséglete

22 ábra. Forgótám talpcsapággyal és golyóskoszorú Talpnyomás V [N] = ( G t + Q + G e ) * g Oszlopot terhelő nyomaték M [Nm] = H*h Optimális ellensúly: G t *b + Q*a - G e *e = = G e *e - G t *b

23 ábra. Pászma változatok NormálSealeWarrington d= azonos d k = 2*d b d k = d b De a Warrington kötélnél a külső rétegben minden második elemi szál átmérője kisebb: cél a burkoló kör

24 24 Acélsodronykötelek A járomban elhelyezett orsókról lecsévélendő elemi szálakat sodrórózsán keresztül vezetve a sodrópontban a sodrógép hossztengelyében átvezetett központi szál köré egy irányban, egy vagy több sorban sodorják. 24

25 25

26 ábra. Kétszer sodrott normál kötél

27 ábra. Sodrásirányok

28 28 Acélsodronykötelek Jobbsodrású – Balsodrású (A csavarodás iránya) Hosszsodrású – Keresztsodrású Hosszsodrású: Elemi szálakból készült pászma ugyanolyan sodrású, mint a pászmákból készült kötél. Kersztsodrású: Elemi szálakból készült pászma ellentétes sodrású, mint a pászmákból készült kötél

29 29 Acélsodronykötelek Elemi szál Pászma Kötélmag Kötél Elemi szál gyártása: Hengerlés d=5mm –ig Húzás Patentírozás Húzás 29 Kötélmag: acél vagy kender.

30 30 122/a Kötélvég kialakítások Szorítókengyel

31 31 122/b Kötélvég kialakítások Kötélszív Kötélcsülök Kötélék

32 ábra. Kötélkorong és kötéldob

33 ábra. Kötéldob horony és kötéldob karima

34 ábra. Kötélvég rögzítés dobon

35 ábra. Horogszerkezet

36 36 Kötélvezetés

37 37 Áram hozzávezetés 1.27, és ábrák ábra. Csupaszvezetékes → ábra. Hajlékony kábeles 1 úszókábel; 2 futómacska; 3 daruhíd; 4 elektromos bekötés; 5 kábel bekötés a futómacskán.

38 ábra. Pályamenti áram hozzávezetés kábeldobos tárolással. 1 kábeldob; 2 daru lábszerkezet; 3 kábelcsatlakozás; 4 kábel terelő tárcsa; 5 kábelfordító pipa; 6 kábel.

39 ábra. Kötöző kötelek alkalmazása

40 ábra. Kötél függesztékek

41 ábra. Állítható távolságú emelőgerenda

42 ábra. Ollókaros fogó és excenteres lemezfogó

43 ábra. Kör alakú és szögletes emelőmágnes

44 ábra. Fenékürítésű edény

45 ábra. Billenő teknő

46 ábra. Kétköteles markoló munkaciklusa

47 47 Összefoglalás A járművek az anyagmozgatási folyamatában igen fontos elemek, használhatóságukat nagyban növelik és kiterjesztik a különböző felépítmények, ezért célszerű megismerni az azokat felépítő elemeket: Megfogók, horgokKötelek, hevederek, Tárcsák, dobok Tartályok MarkolókDobok TárcsákTengelykapcsolók FékekVillamosmotorok

48 48 Konténerdaru


Letölteni ppt "1 Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék 2010.09.06 Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések