Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Üzemi szállítási rendszerek 8. Előadás 12013.11.13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Üzemi szállítási rendszerek 8. Előadás 12013.11.13."— Előadás másolata:

1 Üzemi szállítási rendszerek 8. Előadás

2 Szállítószalagok Folyamatos üzemű anyagmozgató gépek szállítóképessége: q [kg/m] – szállított anyag folyóméter tömege Szállítóképesség (tömegáram): ahol: - halmazsűrűség ( ≠sűrűség) /ezres nagyságrendű/ /ez a szokásos mértékegység/

3 Szállítószalagok Adagokban történő szállításnál: Darabáru esetén: --- követési időköz

4 Elméleti hajtóteljesítmény szükséglet: 1.Függőleges szállítás, a veszteségek elhanyagolásával: a H magasságú szállítógépen egyidejűleg helyet foglaló anyag tömege. behelyettesítésével:  2.Vízszintes szállítás: - Szállítási ellenállási erő w – Fajlagos szállítási ellenállás Egyidejűleg a szállított anyag tömege (az együttmozgó géprészek tömegének elhagyagolásával

5 Elméleti hajtóteljesítmény szükséglet: 3.Ferde, emelkedő irányú szállítás: Mindig vetületi hosszokkal számolunk! -Ellenálláserők / helyettesítéssel /

6 Elméleti hajtóteljesítmény szükséglet: 3.Ferde, emelkedő irányú szállítás: A w ellenállás tényezők géptípusonként eltérőek, mivel az anyaggal együtt mozgó géprészek önsúlya és a súrlódó – gördülő elemek ellenállása eltérő. Erősen függ, hogy gördül, vagy csúszik az anyag Anyagmozgató gépw Gumihevederes szállítószalag0,25…0,4 Acél és sodronyhevederes szállítószalag0,3…0,5 Tagos szalag0,6…1,2 Függőkonvejor0,4…1 Szállítócsiga, lengő-, és vibrációs szállítógép1,2…2 Kaparószalag1,5…2,5 Hígáramú pneumatikus szállítógép3…4

7 A szállítószalagok fő részei

8 A szállítószalagok fő részei Sínen mozgó szállítószalag (kocsizó szalag): A szalagvázat motoros hajtóművel, vagy kötélvontatással sínpályán hosszirányban mozgatjuk. A hajtódob forgásiránya változtatható: tetszőleges helyen adja le az anyagot.

9 A szállítószalagok fő részei Sínen mozgatható szállítószalag Metszete /B=400mm –ig 2 görgős megoldás/ 9 9

10 A szállítószalagok fő részei Középnehéz kivitelű szalaggörgő csapágyazása Görgő tengelye a lelapolás miatt nem tud elforogni. Csapágyazás: mélyhornyú golyós /nehéz kivitelűnél görgős is lehet, de ritka/ Tömítés: labirinttömítés

11 A szállítószalagok fő részei Szalaggörgők: A heveder túlzott lelógásának elkerülésére alátámasztják a hevedert. Rögzítésük lehet merev, de széles hevedereknél (B>1m) gyakran alkalmaznak füzérgörgőket.

12 A szállítószalagok fő részei Anyag feladása a szállítószalagra:

13 A szállítószalagok fő részei Anyag feladása a szállítószalagra:

14 A szállítószalagok fő részei Anyag feladása a szállítószalagra:

15 A szállítószalagok fő részei Anyag levétele a szállítószalagról: Végdobon Lekotróekével – fix, vagy változtatható helyen Kocsizó szalaggal változtatható helyen Ledobó kocsival Letorlóeke/Lekotróeke

16 A szállítószalagok fő részei Anyag levétele a szállítószalagról: Ledobó kocsival

17 A szállítószalagok fő részei Fontosabb adatok: Heveder sebesség – Ömlesztett anyag esetén 0,5 – 4 m/sec – Darabáru esetén 0,2 – 0,8 m/sec Heveder szélessége 400 – 1200 mm (ritkán akár 2000mm is) Szállítóképesség: 20 – 1000 t/h

18 Vonóerő - diagram

19 Vonóerő - diagram A vonóerő – diagramban a hevederrel párhuzamosan rajzolt, nem sraffozott terület az előfeszítés hatását mutatja. Emelkedő szállítószalagnál a heveder önsúly által okozott terhelés annál nagyobb, minél feljebb lévő keresztmetszetet vizsgálunk (nagyobb, a tőle lefelé eső hevederszakasz súlya) – ezt mutatja a hevederre merőlegesen sraffozott terület. A felső dobról, a hajtódobról lefutó ágban a vontatási ellenállás csak kis mértékben növekszik lefelé haladva, mert itt csak a heveder önsúlya terhel. Az A – B szakaszon a heveder önsúly és a szállított anyag súlya is terhel, itt nagyobb az ellenállás (ferdén sraffozott terület). A hajtásnál, a B pont után a vonóerő lecsökken

20 Függőkonvejorok

21 Függőkonvejorok Univerzális anyagmozgató gépek darabáru szállítására. Egyenes szakaszok, vízszintes és függőleges ívek  térbeli vezetés lehetséges (szintek között is szállít). A darabáru felvételét és letételét automatizálni lehet. Ez sebességkülönbséggel történik. A függeszték speciális: alkalmazkodik a szállított áru alakjához (pl. tetőcserép, vagy gépkocsi karosszéria). A konvejor egyéb elemei tipizáltak (gyártó cégen belül): ezekből tetszőleges kialakítású konvejor készíthető

22 Függőkonvejorok Fajtái: Egypályás Kétpályás A kétpályás konvejorokban elágazások, váltók vannak, a függeszték célravezetése többnyire automatikus. – Függesztett – Padló alatti vontatópálya

23 Függőkonvejorok Vonólánc: Szemes lánc – igen ritkán Hevederes csuklós lánc (vízszintes síkban működő konvejoroknál) Kardáncsuklós lánc (térbeli pálya esetén) Szétszedhető kovácsolt, vagy sajtolt lánc (ált. térbeli vezetéshez)

24 Függőkonvejorok Vonólánc: Szétszedhető kovácsolt, vagy sajtolt lánc (ált. térbeli vezetéshez)

25 Függőkonvejorok Hajtás: Sarokkerekes Segédláncos A hajtóegység egy rövid, tolóelemmel szerelt láncot hajt, amely a vonóláncot tolja

26 Függőkonvejorok Lánc feszítés: Csavarorsós feszítés itt NEM használatos! Súlyfeszítés Nyomott-rugós feszítés Általában egy 180° -os körülfogású terelőkoronghoz építik be. Ha ilyen nincs, a pályát ki kell vele egészíteni!

27 Függőkonvejorok Két függőkonvejor elrendezési vázlata

28 Függőkonvejorok Darabáru önműködő levétele függőkonvejorról

29 Függőkonvejorok Egypályás függőkonvejor futóműve

30 Függőkonvejorok Kétpályás függőkonvejor szállítóelemei

31 Függőkonvejorok Függőkonvejor pályaszelvényei

32 Függőkonvejorok A futómű teherbírását a teher és a függesztés együttes súlyához kell választani. Nagy tömegű terhet lehet több futóműre / függesztékre függeszteni. Alkalmazása: Főleg folyamatos és sorozatgyártás kiszolgálására. Pl.: gépműhely: puffer tároló és szállítógép. Egy függesztéken több tálca is lehet, akár más – más készültségű alkatrészeknek. Cserépgyár: formázástól szárításon keresztül a raktárig. Technológiai sorba illesztve: galvanizáló-, festő-, stb. konvejorok. Szerelés (hűtőszekrény, villamos motorok stb.)

33 Függőkonvejorok Alkalmazása:

34 Függőkonvejorok Konvejorok előnyei: térben jól vezethető a munkahelyeket a technológiának megfelelő sorrendben kapcsolja össze, falra, oszlopra, mennyezetre erősíthető, a közlekedést nem akadályozza, padlószinten nem foglal el értékes helyet, tömege kicsi, szerkezete egyszerű, kevés karbantartást igényel, üzembiztos, az áru több helyen való feladása, vagy levétele lehetséges Konvejorok hátránya: gyártása csak nagy sorozatban gazdaságos

35 Függőkonvejorok Egyszerűsített vonóerőszámítás: ahol: F m – a vonóerő a láncban a vizsgált szakasz elején F n – vonóerő a szakasz végén L mn ill H mn – a vizsgált szakasz vízszintes és függőleges vetületi hossza q – az áru 1 méterre eső tömege q 0 – a vonóelem és a függeszték 1 méterre eső tömege µ z – a futóművek vontatási ellenállástényezője k – a pályaívek ellenállástényezője (ált. 1,01 … 1,1 – táblázatokból kiolvasható)

36 Függőkonvejorok A pálya szakaszokra bontása A szakasz kezdőpontja egy vízszintes szakasz eleje, végpontja pedig egy függőleges síkú kettős ív, vagy egy vízszintes síkú ív vége. Az anyag feladási, ill. levételi helyeket is osztópontnak kell felvenni. (hiszen q változik)

37 Függőkonvejorok Egyszerűsített vonóerőszámítás: Az első egyenletből Fm –et számítjuk. A feszítőerőt úgy kell megválasztani, hogy mindenhol minimálisan 1000N legyen a láncerő.

38 Függőkonvejorok A hajtás célszerű elhelyezése vízszintes síkú pályánál: a terhelt szakasz után. Térbeli pályánál: felső szinten, a terhelt szakasz végénél (közvetlen azután, ahol a vonóerő erőteljes növekedése véget ért). A feszítés célszerű helye: közvetlen a hajtás után, így a hajtásról lefutó láncágban a láncerő beállítható (nehogy negatív, vagy közel 0 legyen! Ekkor ugyanis a lánc begyűrődik, szakad.). Térbeli pályánál a legkisebb láncerő helyén. Bonyolultabb esetben ezek a szabályok nem segítenek, hajtáshely optimalizálás szükséges

39 Függőkonvejorok Miért van erre lehetőség? Mert az összes veszteség a hajtáshely megválasztásától függő, így az minimalizálható! Miért szükséges az optimalizálás? A lánc egy keresztmetszetének átlagos terhelése csökken, így kisebb a kifáradásra mértékadó terhelés. Kisebb a szükséges teljesítmény is. A terhelések: megoszló (vontatási ellenállásból, lejtésből/emelkedésből) helyi (lánckerék, vagy ív) – az adott helyen fellépő láncerőtől függ. veszteségtényező

40 Függőkonvejorok Függőkonvejor hajtószerkezete

41 Függőkonvejorok Vonóelem feszítőszerkezete

42 Függőkonvejorok Nagyméretű darabáru felfüggesztése


Letölteni ppt "Üzemi szállítási rendszerek 8. Előadás 12013.11.13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések