Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÉva Bodnárné Megváltozta több, mint 9 éve
1
1 MARKETINGTUDOMÁNY ÉS GYAKORLAT A GYORSAN VÁLTOZÓ VILÁGBAN Prof. Dr. Józsa László
2
2 Tartalomjegyzék Marketinggyökerek- Marketingparadigma Új évezred- új paradigma A jelen és a jövő marketing irányai A marketingtudomány fő kihívásai A magyar marketingtudomány alapvető kérdései
3
3 A gyökerek 1880-as évek: első marketingprofesszorok 1910-es évek: marketing az agráriumban 1950-es évek: az első sikeres teoretizálások /BARTELS, 1951: Can Marketing be a Science?- Journal of Marketing/ Művészet vagy tudomány? 1960: McCarthy: 4P
4
4 Marketing korszakok a vállalati orientációk alapján Termelésorientáció (Say dogma) Eladás-orientáció (ürítsük ki raktárainkat) Klasszikus piacorientáció (adjuk meg a királynak…) Versenyorientált marketing (fetisizált Porter) Társadalom- és piacorientáció (társadalmi felelősség) Vevő- és technológiaorientáció (technológia bűvölete + a vevő tisztelete) http://www.cogentis.com.au/
5
5 Marketing korszakok a tudomány történései alapján /Baker, 1995/ 1960-as évek: Kognitív kutatások és a társtudományok eredményeinek marketingbe integrálása 1960/70-es évek fordulója: Business School-ok 1970-es évek: A marketing kiteljesedése 1980-2000: A marketing szétdarabolódása
6
6 KÖZÖS NEVEZŐ = URALKODÓ PARADIGMA Marketingmenedzsment modellje - vagyis KOTLER http://www.businessweek.com/ bschools/books/recommenders /kotler.htm
7
7 Harc a sztereotípiák ellen A marketing egyenlő a kereskedelemmel Minden marketing, ami létezik A marketing a hedonizmus bölcsője és nevelője A marketing „csak manipulál, de ez éppen elég, sőt túl sok is”.
8
8 HA EZREDFORDULÓ, AKKOR KELL VALAMI MÁS http://joshmullineaux.com/old-marketing-vs-new-marketing
9
9 Az ezredforduló jóslatai: fogyasztók és szervezetek A fogyasztó többet akar. Hangsúly a teljes értékesítési folyamaton. Nagyobb értéket alacsonyabb áron! Hálózatosodó fogyasztók! Marketingosztályok alkonya! Marketing világkép a szervezetekben. Változó technológia- de a humán tőke marad httpwww.squidoo.comviralmarkeing
10
10 Az ezredforduló jóslatai: tudományos kutatás Szoros kapcsolat a való világgal. Összefonódás más menedzsment diszciplínákkal. Az IT áthatja az elméletet és a gyakorlatot. Folyamatos és gyors elmozdulás a tranzakciós marketingtől a kapcsolati marketing felé A kutatások elmozdulása a kvalitatív irányokba, a marketing „lágyabbá” válása.
11
11 A RÉGI ÉS AZ ÚJ MENTALITÁS KÜLÖNBSÉGE /Isakson, Paul 2008/
12
12 A régi és az új mentalitás Termék Csomagolás Értékesítés CRM Reklám Régi útvonalÚj útvonal Fogyasztó
13
13 Az új paradigma SERVICE- DOMINANT LOGIC /Vargo- Lusch, 2004, Journal of Marketing/ http://www.apecdoc.org/trackbacks/13/7575
14
14 Tehát: A szolgáltatás az az interaktív folyamat, amely „valamit ad valakinek” oly módon, hogy az számára használati értéket képvisel. http://scrapetv.com
15
15 Elsődleges következmény: Ha az SDL uralkodóvá válik, a marketinges fő feladata a kommunikációs interakciók menedzselése, az üzleti partnerek közötti, nem rutinjellegű párbeszédek, tárgyalások megvalósítása, elősegítése lesz
16
16 VÁLSÁG A GAZDASÁGBAN – PROBLÉMÁK A KUTATÁSBAN http://piackutatas.blog.hu/2009/07/05/aktiv_oxigen_es_101_fos_piackutatas
17
17 A marketingkutatás mai problémái I.: Távolodás a gyakorlattól. Az eltérő kultúrák kezelése. A globalizáció szerepe- az anyagi kultúra diverzitásának eltüntetésében való aktív szerepvállalás Kvantitatív kutatások térhódítása – a modern marketingtudomány a matematikai modellek foglyává válik?
18
18 A marketingkutatás mai problémái II.: ”Tudomány vagy művészet” probléma újraéledése. A marketing tudománya születésétől növekedésorientált, de akkor hogyan reagáljon a válságra, amelynek kialakulásában maga is szerepet játszott?
19
19 A JELEN DILEMMÁI: A VALÓDI KIHÍVÁS http://www.telesport.hu/Hirek/2009/11/08/15/A_kinai_hadsereg_is_keresi_a_magyar_hegymaszokat.aspx
20
20 ÉRTÉK- ÉS TÁRSADALOMORIENTÁLT MARKETING Vagy TULAJDONOS- ÉS TŐKEORIENTÁLT MARKETING
21
21 Tulajdonos- és tőkeorientált marketing A tulajdonos a legfőbb vevő. Nem érdekli a márkahűség. A részvény és osztalék aktuális értéke vezérli. A globalizációt a sztenderdizációval azonosítja. Rövid távú tervezésben érdekelt
22
22 Érték- és társadalomorientált marketing Informál, Értéket közvetít, Orientál, Hosszú távú kapcsolatokat épít, Fogyasztó központú, A globalizáció és a sokszínűség összhangját valósítja meg.
23
23 A magyar marketingtudomány fő kérdései: Lehet-e „magyar” marketingtudományról beszélni? Léteznek- e ránk, s csak ránk jellemző elemek? Kit szolgáljunk? Van-e szerepünk a hazai gazdasági válság mélységének alakulásában? A változások személytelen rögzítői, vagy a kívánatosnak tartott irányok aktív segítői vagyunk? Milyen a társadalmi felelősségérzetünk?
24
24 Köszönöm a figyelmet! http://laurelpapworth.com/social-marketing-vs-traditional-marketing-mix/ jozsal@sze.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.