Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az egyenáramú motor I I D É I I D É É D állórész „elektromágnes” forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” szénkefe + - I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az egyenáramú motor I I D É I I D É É D állórész „elektromágnes” forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” szénkefe + - I."— Előadás másolata:

1 Az egyenáramú motor I I D É I I D É É D állórész „elektromágnes” forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” szénkefe + - I

2 forgási irány I I D É I I D É É D állórész „elektromágnes” forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” szénkefe + - I Az egyenáramú motor működési elve

3 I I É I I É É D + - I D I I É I I É D É + - I D D D A kommutátor szerepe

4 I I D É I I D É - + I D É forgási irány I I D É I I D É + - I É D A forgási irány megváltoztatása

5 I I É D I I É D + - I É D forgási irány I I D É I I D É + - I É D A forgási irány megváltoztatása

6 I I D É I I D É É D + - I I I É D I I É D D É - + I A forgási irány nem változik forgási irány

7 12. rész vége

8 Az egyenáramú motor felépítése: két fő, elektromosan aktív része az álló- és forgórész. Az állórész a főpólusokból és azok gerjesztőtekercseléseiből áll. A forgórész általában dob alakú, amelyen a tekercselés (vezetőhurok) található. A forgó dob végén található a kommutátor, amihez a forgórész tekercselése csatlakozik. A kommutátor külső részéhez rugók nyomják az áramvezető szénkeféket.

9 Az egyenáramú motor működési elve: az álló- és forgórész mágneses tere egymásra vonzó-taszító hatást fejt ki. Ennek hatására a forgórész elmozdul. A folyamatos forgó mozgás biztosításához a forgórészben az áram irányát a megfelelő időpillanatban meg kell változtatni, amit a kommutátor biztosít.

10 A forgórész elmozdulása addig tartana, amíg az álló- és forgórész mágneses tere egymással párhuzamos helyzetbe kerül. Ebből a helyzetből a forgórészt a lendülete tovább viszi, miközben a kommutátor rézlemezei a szénkefék alatt felcserélődnek. Így a forgórész tekercsében az áram iránya megváltozik, ami a forgórész mágneses terének irányváltozását okozza. Ezért az álló- és forgórész vonzása, taszítása tovább folytatódik, a forgórész pedig azonos irányban tovább mozog.

11 Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható, ha a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az áramjárta vezető körül kialakuló mágneses tér iránya is megváltozik, így az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás ellentétes irányú elmozdulást okoz.

12 Az egyenáramú motor forgási iránya megváltoztatható úgyis, ha az állórész mágneses terének irányát megváltoztatjuk. Ez elérhető, ha a gerjesztőtekercsekben folyó áram irányát megváltoztatjuk. A forgási irány azért változik meg, mert az állórész körül kialakuló mágneses tér irányának megváltozása miatt, az álló- és forgórész között létrejövő vonzás-taszítás, a forgórésznek az ellentétes irányú elmozdulását okozza.

13 Az egyenáramú motor forgási iránya nem változik meg, ha az állórész mágneses terének irányát és a szénkeféken keresztül a forgórészre kapcsolt áram irányát egyszerre változtatjuk meg.


Letölteni ppt "Az egyenáramú motor I I D É I I D É É D állórész „elektromágnes” forgórész „áramjárta vezetőhurok” kommutátor „áramirányváltó” szénkefe + - I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések