Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-learning tananyagok módszertani buktatói. Milyenek legyenek a tananyagok? Modul-lecke struktúra Leckék felépítése • Terjedelem: 10-15 képernyőoldal.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-learning tananyagok módszertani buktatói. Milyenek legyenek a tananyagok? Modul-lecke struktúra Leckék felépítése • Terjedelem: 10-15 képernyőoldal."— Előadás másolata:

1 E-learning tananyagok módszertani buktatói

2 Milyenek legyenek a tananyagok? Modul-lecke struktúra Leckék felépítése • Terjedelem: képernyőoldal • Tanulást segítő módszertani elemek • Szemléltető képek • Jól strukturált szöveg • Logikus, érthető magyarázat • Rövid mondatok • Önellenőrző kérdések

3 Tartalom meghatározása: kinek szól a tananyag? Ettől függ, hogy milyen részletesen fejtünk ki egy adott témát. Tanulja meg, milyen motorfajtákat lehet használni járműhajtásra! A járműben használható villamos motor fajták: • Egyenáramú gépes hajtás • Kapcsolt reluktancia-motoros hajtás • Mezőorientált szabályozású aszinkrongépes hajtás mezőgyengítéses üzemi tartománnyal • Kommutátor nélküli egyenáramú hajtás négyszögmezős indukció-eloszlású állandó mágneses forgórésszel • Szinuszmezős indukció-eloszlású állandó mágneses forgórészű szinkrongépes hajtás, áramvektor-szabályozással, normál és mezőgyengítéses üzemi tartománnyal Tejszínes pulykamell érmék roston, gorgonzola krémmártással, petrezselymes burgonyával. Célcsoport: járműmérnök hallgatók, akiknek a villamos hajtásról szóló tárgy kiegészítő ismeretként jelenik meg.

4 A villamos hajtású járművekben alkalmazható motorok közül az alábbiakat vizsgáljuk: • egyenáramú motorok, • kapcsolt reluktancia motorok, • aszinkron motorok. Mi kerüljön be a tananyagba? Tartalom meghatározása: kinek szól a tananyag?

5 Az alábbi kapcsolási rajzokat rendelje hozzá a következő diagram jelleggörbéihez! Tartalom meghatározása: kinek szól a tananyag?

6 Tartalom meghatározása: szemléltetés. ábra Nyomaték (Oz.In.) függvényében a hatásfok (Efficiency), fordulatszám (rpm=rotation per minute=percenkénti fordulatszám), áram (Current) és teljesítmény(Power). 1.0Nm= 8.85In-lb= Oz-ln 1 Nm = 8,851 fontláb=141,6 uncia-inch nyomaték

7 Tartalom meghatározása: szemléltetés.

8 akkumulátor csomag töltéskiegyenlítővel48V-os cserélhető akkumulátor egység sorba kötött 16 lithium cellával Egység, vagy csomag?Hol látható a képen a töltéskiegyenlítő?

9 Tartalom meghatározása: magyarázat. A mágnespatkó sarkai között egy lágyvas hasáb van, amit az elektromágnes polarizál (mágnesessé tesz). A hasáb akkor van egyensúlyban (nem hat rá vízszintes erő) ha az alsó ábrán lévő besimult helyzetben van. Ekkor a rendszer mágneses ellenállása (reluktancia) a legkisebb. Ha a hasábot vízszintes irányban elhúzzuk, akkor arra az elhúzás irányába ható ellenerő hat, ami visszatéríti a hasábot egyensúlyi helyzetébe. Ez az erő a reluktancia erő, ami a hasábot a legkisebb mágneses ellenállású egyensúlyi helyzetébe téríti. Ha az áramot kikapcsoljuk, akkor az erő megszűnik.

10 Tartalom meghatározása: magyarázat. Az állórész mindegyik vasmagján van tekercs, csak az ábrán bemutatott üzemállapotban nem folyik bennük áram (ki vannak kapcsolva). A rotor balra forog és az ábrán lévő tekercseket („1”-”1”) addig érdemes bekapcsolva tartani, amíg a rotor egyensúlyba (a forgórész „a” köröm és „1” vasmag köröm szembe) nem kerül. Ezután a 2-2 tekercset érdemes bekapcsolni, mert ahhoz van legközelebb a b-b körömpár. És azután folyamatosan kapcsolgatni kell a tekercseket. Tehát a reluktancia erő által keltett nyomaték forgatja a rotort. A kívül található állórész mindegyik vasmagján (az ábrán „1”-es, „2”-es és „3”-as számokkal jelölve) van tekercs. Az ábrán látható állapotban az „1”-”1” vasmagok tekercseiben folyik áram. A rotor „a”-val jelölt körmei a reluktancia erő hatására igyekeznek az egyensúlyi helyzetet felvenni (azaz egyvonalba kerülni az „1”-es vasmagokkal), ezért a rotor balra (az óramutató járásával ellentétesen) forog. Az „1”-”1” számú tekercseket addig érdemes bekapcsolva tartani, amíg a rotor egyensúlyba (a forgórész „a” köröm és „1” vasmag köröm szembe) nem kerül. Ez után a „2”-”2” tekercset érdemes bekapcsolni, mert ahhoz van legközelebb a „b”-”b” körömpár, majd a „3”-”3” tekercset, mert ehhez kerül közel az „a” köröm. Ezután –1-1, 2-2, 3-3 sorrendben- folyamatosan kapcsolgatni kell a tekercseket. Tehát a reluktancia erő által keltett nyomaték forgatja a rotort.

11 A kapcsolt reluktancia motorok jelenleg azért vannak háttérben, mert a szinkron és aszinkron motorok erre a célra kedvezőbbek (némileg kedvezőbb tömeg, hatásfok, szabályozhatóság és nyomaték simaság). A mágneses és réz anyagok árának és rendelkezésre állásának változásával azonban előtérbe kerülhetnek. A kapcsolt reluktancia motorok jelenleg azért vannak háttérben, mert a szinkron és aszinkron motorok erre a célra kedvezőbbek (némileg kedvezőbb tömeg, hatásfok, szabályozhatóság és nyomaték simaság). A mágneses és réz anyagok (a tananyag nem utal arra, hogy sok vagy kevés réz kell bele!) árának növekedésével? és rendelkezésre állásának csökkenésével? változásával azonban előtérbe kerülhetnek. Tartalom meghatározása: magyarázat.

12 Önellenőrzés Milyen villamos motorfajtákat használhatnak járművek hajtására? a) egyenáramú motor b) BLDC motor c) szervomotor d) PMS motor e) kapcsolt reluktancia motor Hány szeletből áll a kommutátor az egyenáramú motoron? a) ahány pólusú a forgórész b) annyi szelet ahány pólus c) annyi szelet, ahány állórész tekercs d) kétszer annyi pólus, mint szelet az a) és b) válasz ugyanazt jelenti, az egyiket javaslom törölni, helyette javaslom az alábbi választ: a szeletek száma a pólusok száma fele A b) és d) válaszlehetőségekről nincs szó a tananyagban.

13 Jelölje meg az aszinkron motor nyomatékának jellemzőit! a) csak a szinkron fordulatszámnál ad le nyomatékor b)indulásnál a nyomaték 0 c) indulásnál a nyomaték maximális d) nyomatékának van maximuma e) a szinkron fordulatszámnál a szlip 0 f) szinkron fordulatszámnál a motor áll, csak a mágneses tér forog Önellenőrzés Az e) és f) válasz nem a nyomaték jellemzője.

14 Szoftver használatának oktatása 1.Az ablak alján a „Cavities” (fészkek száma) mellett az X-irányhoz 4, az Y- irányhoz pedig 1 db-ot adjunk meg. 2.Az „Increment” (távolság a fészkek között) mezőkbe X-irányhoz 2.3 egységet adjunk meg (az angol felületen tizedesvessző helyett tizedespontot használunk).

15 Szoftver használatának oktatása

16

17 Új e-learning megoldások

18 https://www.coursera.org

19 A tananyagok kategóriái A résztvevő egyetemek többek között:

20 A logika kurzus jellemzői

21

22

23

24

25

26

27 Köszönöm szépen a figyelmet!


Letölteni ppt "E-learning tananyagok módszertani buktatói. Milyenek legyenek a tananyagok? Modul-lecke struktúra Leckék felépítése • Terjedelem: 10-15 képernyőoldal."

Hasonló előadás


Google Hirdetések