Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az én fejlődése Dr.Veres Sándor Design: dr.Czeglédi János munkája alpján.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az én fejlődése Dr.Veres Sándor Design: dr.Czeglédi János munkája alpján."— Előadás másolata:

1

2 Az én fejlődése Dr.Veres Sándor Design: dr.Czeglédi János munkája alpján

3 Az élet kezdetén Az élet már a születés előtt kilenc hónappal kezdetét veszi, de tulajdonképpen akkor, amikor a gyermek megjelenik a szülők gondolataiban. Frenkl Sylvia

4 Szimbiózis HOLDING

5 Az én fejlődése az élet első három évében Margaret Mahler: Az ember pszichés születése (1975) Margaret Mahler: Az ember pszichés születése (1975) –Szimbiózis –Leválás –Individuáció: –Self-reprezentánsok Heintz Hartman: Heintz Hartman: –Self –Individuáció –Identitásérzés –Normál autizmus, normál szimbiózis ideje

6 Az individuáció alszakaszai 1. differenciáció 1. differenciáció 2. gyakorlás 2. gyakorlás 3. újraközeledés 3. újraközeledés 4. az egyéniség konszolidációja és érzelmi tárgyálandóság 4. az egyéniség konszolidációja és érzelmi tárgyálandóság

7 I. A leválási és az individuációs folyamat előfutárai 1. Normális autisztikus fázis 1. Normális autisztikus fázis – Nem pszichótikus – Szendergésszerű állapot – Belső szükségletek riasztják fel – A méhen belüli állapot pótlása (bőr, melegség, vesztibuláris, tapintás) – Szükségleteit ki kell találni – Megkapaszkodási ösztön (Hermann Imre, 1943) – fogó reflex – Moro reflex – Anya állandó jelenléte

8 –Harlow – resus majmok „műanya” –Bolwby (1958) kötődés (attachment) – érzelmi kapcsolat –Testi közelség fenntartása –Kitüntetett jellentőségű –Hat-nyolc hónapos korra – de már korábban is

9 2. A szimbiótikus fázis A második hónaptól negyedik- ötödik hónapig tart A második hónaptól negyedik- ötödik hónapig tart –Kezdetben nem tudja megkülönböztetni feszültségeit saját aktivitása vagy anyja gondoskodása szünteti meg – most kezdi észlelni, hogy „kintről” jön a segítség –Már megkülönbözteti a „fájdalmas/rossz” és a „kellemes/jó” érzéseket –Ez lehet később a hasítás alapja (egy lelki struktúra elveszti integritását)

10 A szimbiózis fázisa – a hasítás során a self vagy a tárgy jó és rossz aspektusait külön észleljük. Az ellentétek egyidejű átélésére csak érettebben vagyunk képesek –Az anyát saját részeként éli át –Orális fázis, a szopással ismer meg mindent –„jó anya” –képe –„ősbizalom” Erikson –„minden hatósági fantáziák” –„elég jó anyai gondoskodás” Winnicott

11 A szimbiózis fázisa Az anya által megteremtve az illúziók feltételét, lehetővé válik ezek leépítése Az anya által megteremtve az illúziók feltételét, lehetővé válik ezek leépítése

12 II. A leválási és individuációs folyamatok Első alszakasz: A differenciáció Első alszakasz: A differenciáció –A negyedik-ötödik hónaptól a hetedik-kilencedik hónapig –Hosszabb ideig ébren, most már a külső észlelet hangsúlya –6 hónap célirányos nézés, leválás próbálgatása – eltolás –Átmeneti tárgyak, átmeneti jelenségek –Téri távolság növekedése anya és gyermek között –Szótagok használata

13 A differenciáció –Átmeneti tárgy az anya mellét szimbolizálja –Ez a kulturális élmény alapja –7-8 hónap anya utóvizsgálata –Rene Spitz 8 hónapos cscsemő szorongása –Szeparációs szorongás –Szimbiótikus fázisban zavar a kapcsolatban nehezebb a differenciálódás –Csak a kielégítettség esetén tud létrejönni –„jó” és „rossz anya”

14 Második alszakasz: A gyakorlás A tizediktől a tizennyolcadik hónapig A tizediktől a tizennyolcadik hónapig 1. Korai gyakorló fázis 1. Korai gyakorló fázis 2. A valódi gyakorló fázis – járás 2. A valódi gyakorló fázis – járás –Külvilág felfedezése –Nárcisztikus megszállás –Önértékelés növekedése –Felegyenesedett járás

15 Harmadik alszakasz: Az újraközeledés Tizennyolcadik hónaptól hároméves korig Tizennyolcadik hónaptól hároméves korig –Spitz felegyenesedett járás –Jean Piaget – fogalmi intelligencia kezdete –Önállóság kora Erikson –„a psziché születése” –Az egyensúly másfél évesen megbomlik – kontaktus és ebújás

16 Az újraközeledés Segédként éli meg az anyát Segédként éli meg az anyát Anális korszak Anális korszak Szülői szeretet elvesztésétől való félelem Szülői szeretet elvesztésétől való félelem Dac korszak Dac korszak Én személyes névmás Én személyes névmás Kapcsolatuk belsővé tétele Kapcsolatuk belsővé tétele Ujraközeledési krízis Mágikus gondolkodás

17 Az újraközeledés Mahler szerint huszonnegyedik hónapban lecseng Mahler szerint huszonnegyedik hónapban lecseng –1. A beszédfejlődés kezdete, a belső folyamatok s a külvilág tárgyainak megnevezése, ami kontrollt biztosít a külső és a belső környezet felett az „én” személyes névmás használata –2. Az introjekciós folyamat, azaz bevetítés: a „jó”, gondoskodó anyával és apával való azonosulás, valamint az előírások bevetítése, a felettes-én alakulásának jelei. –3. A szimbolikus játék, amely eszköz vágyai, fantáziái megjelenítésére.

18 Negyedik alszakasz: Az egyéniség konszolidációja és az érzelmi tárgyállandóság kialakulása Az érzelmi tárgyállandóság megszilárdulása Az érzelmi tárgyállandóság megszilárdulása –„Jó” és „rossz” anya képe –A korábban elkülönült anyakép a jó kapcsolat következtében – döntően „jó anya”kén rögzül. –Két feltétel: 1. a bizalom 1. a bizalom 2. Az állandóság 2. Az állandóság

19 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 1. A csecsemő és az anya szimbiózisa, a csecsemő és az anya (anyamell) egységének a megélése 1. A csecsemő és az anya szimbiózisa, a csecsemő és az anya (anyamell) egységének a megélése 2. Az egység meglélésére vonatkozó fokozatos illúzióvesztés: 2. Az egység meglélésére vonatkozó fokozatos illúzióvesztés: 3. Az átmeneti tárgy – mint az anya és az anya hiánya közti áthidaló forma – összeköti a belső, jó és a valódi anya képét. 3. Az átmeneti tárgy – mint az anya és az anya hiánya közti áthidaló forma – összeköti a belső, jó és a valódi anya képét.

20 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 4. Nyolchónapos korban az anya már „nem énként” biztonsággal elkülönül. (célirányos tekintet, idegenektől való szorongás) 4. Nyolchónapos korban az anya már „nem énként” biztonsággal elkülönül. (célirányos tekintet, idegenektől való szorongás) 5. Egyéves korban az eltávolodás- sal, a járással a gyermek a cselekvésben éli át én-élményét. 5. Egyéves korban az eltávolodás- sal, a járással a gyermek a cselekvésben éli át én-élményét. 6. A beszéd megjelenésével a cselekvéses séma bővül a szó- szimbólummal. Az első tagadás, az első „nem” és az „én” személyes névmás kimondása az én-fejlődés fontos mozzanatait jelentik. 6. A beszéd megjelenésével a cselekvéses séma bővül a szó- szimbólummal. Az első tagadás, az első „nem” és az „én” személyes névmás kimondása az én-fejlődés fontos mozzanatait jelentik.

21 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: 7. A belső képek kialakulása a gyermek biztonságát növeli: képessé válik az észlelésre, a megfigyelésre, a megismerésre, az emlékezésre, a gondolkodásra és önmaga megértésére 7. A belső képek kialakulása a gyermek biztonságát növeli: képessé válik az észlelésre, a megfigyelésre, a megismerésre, az emlékezésre, a gondolkodásra és önmaga megértésére 8. Az érzelmi tárgyállandóság kialakulása: a gyermek már az anya nélkül is jól tud tevékenykedni. Ezt a távollévő szeretettárgy képének megőrzése teszi lehetővé, valamint a „jó” és „rossz” tárgy összreprezentánssá egyesülése. 8. Az érzelmi tárgyállandóság kialakulása: a gyermek már az anya nélkül is jól tud tevékenykedni. Ezt a távollévő szeretettárgy képének megőrzése teszi lehetővé, valamint a „jó” és „rossz” tárgy összreprezentánssá egyesülése.

22 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: A gyermek a beszéd képességével, azaz a szószimbólumokkal már képes az eseményeket előrevetíteni. A gyermek a beszéd képességével, azaz a szószimbólumokkal már képes az eseményeket előrevetíteni. Érzelmi tárgyállandósága már stabil, tudja, anyja tőle függetlenül létezik. Érzelmi tárgyállandósága már stabil, tudja, anyja tőle függetlenül létezik. Képes hosszabb ideig külön lenni, várakozni – óvodakor. Képes hosszabb ideig külön lenni, várakozni – óvodakor. Ugyanakkor, fél a szülő szeretetének elvesztésétől. Ugyanakkor, fél a szülő szeretetének elvesztésétől.

23 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: Három éves már rendelkezik egy belső képpel a külvilágról, ehhez viszonyít, vizsgálja a valóságot. Három éves már rendelkezik egy belső képpel a külvilágról, ehhez viszonyít, vizsgálja a valóságot. Mágikus elemekkel teli a világképe. A gondolatok mindenhatósága jellemzi – Ferenczi. - Gondol valamire és megvalósul Mágikus elemekkel teli a világképe. A gondolatok mindenhatósága jellemzi – Ferenczi. - Gondol valamire és megvalósul Önmagát különállónak éli meg. Spitz az elő „nem” szócska – én és a nem én különválása. Önmagát különállónak éli meg. Spitz az elő „nem” szócska – én és a nem én különválása. Testséma: nemi identitás felfedezése Testséma: nemi identitás felfedezése

24 Az érzelmi tárgyállandóság folyamata: Anál-szadisztikus szakasz: ambivalencia a szülőkkel kapcsolatban – szobatisztaságra nevelés – ambivalens a produktummal kapcsolatban Anál-szadisztikus szakasz: ambivalencia a szülőkkel kapcsolatban – szobatisztaságra nevelés – ambivalens a produktummal kapcsolatban Mahler: az érzelmi biztonságot adó kapcsolatban a gyerek értékesnek érzi-e magát, akik mindenhatósági érzésükben korán csalódtak hajlamosak a világot jó és rossz részre hasítani. Anyjukban csalódtak, önértékelésük bizonytalan. Mahler: az érzelmi biztonságot adó kapcsolatban a gyerek értékesnek érzi-e magát, akik mindenhatósági érzésükben korán csalódtak hajlamosak a világot jó és rossz részre hasítani. Anyjukban csalódtak, önértékelésük bizonytalan.

25 Self „Én” – self értelemben Hartman. Önmagát a világtól elkülönült lényként élje meg, akinek múltja, jelene és jövője van s aki az időben és a térben ugyanaz a személy. „Én” – self értelemben Hartman. Önmagát a világtól elkülönült lényként élje meg, akinek múltja, jelene és jövője van s aki az időben és a térben ugyanaz a személy. Self önmagunkkal kapcsolatos érzések és észlelések együttese. Önészlelés következtében kialakuló pszichés tartalom, tudatos és tudattalan egyaránt lehet. Self önmagunkkal kapcsolatos érzések és észlelések együttese. Önészlelés következtében kialakuló pszichés tartalom, tudatos és tudattalan egyaránt lehet.

26 Az Én Freud szerint a személyiség központját jelenti, a pszichés folyamatokat integrálja. Freud szerint a személyiség központját jelenti, a pszichés folyamatokat integrálja. Az ösztönénből (id) válik le a külvilág nyomására Az ösztönénből (id) válik le a külvilág nyomására Feladata az alkalmazkodás Feladata az alkalmazkodás Lovas és lovasa metafóra Lovas és lovasa metafóra Többnyire tudatos – szorongás elhárítása Többnyire tudatos – szorongás elhárítása Tudattalan elhárítás – kerülő utak (álmok, tévcselekvések, elszólások, stb.) Tudattalan elhárítás – kerülő utak (álmok, tévcselekvések, elszólások, stb.)

27 A modern csecsemőkutatás kísérleti eredményei

28 Összefoglalás


Letölteni ppt "Az én fejlődése Dr.Veres Sándor Design: dr.Czeglédi János munkája alpján."

Hasonló előadás


Google Hirdetések