Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel: 0722 550443.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel: 0722 550443."— Előadás másolata:

1 Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:

2 A tudásszintmérés módszerei Feladatlapok összeállítása

3 Feladatlapok Rendszerbe állított feladatok Szerepük: Tudásszint mérése Ismeretek megszerzése Ismeretek rendszerezése Ismeretek ismétlése, alkalmazása A differenciálás eszköze is lehet

4 A feladatlap összeállítása Pedagógiai követelmények és a tartalom pontosítása. Tartalom elemzése és tananyagstruktúra feltárása (tartalmi gráf) Ismeretjellegű tudás (klb. Szintjei) Képességjellegű tudás Kérdések kidolgozása Javítókulcs kidolgozása A kapott adatok feldolgozása, eredmények értékelése

5 Tananyagstruktúra Példa: Természetismeret munkatankönyv alapján: A csillagok Csillag – - tűzlabda, mely gázból áll - a gáz ég, ezért fényes - saját fénnyel rendelkező égitest - a legközelebbi csillag a Nap Csillagok száma: - szabad szemmel kb látható - távcsővel rengeteg csillagot fedezhetünk fel Csillagok fajtái (nagyság szerint): - óriások nagyobbak mint a Nap - törpék, nagy a sűrűségük (egy gyufásskatulyányi belőlük 3000 kg) Csillagrendszerek: galaxis egy felhőbe tömörülő több milliárd csillag a mi galaxisunk neve: Tejút A csillagok mozgása: látszatra keletről- nyugatra, de valójában a Föld mozog A Sarkcsillag mozdulatlannak tűnik

6 Tudásminőségek szintjei ismeretek számonkérésekor - nevezze meg…, sorolja fel…, jellemezze…, a megértés szintjének ellenőrzésekor: magyarázza meg…, állítsa sorrendbe…, csoportosítsa…, az alkalmazás szintjének ellenőrzésekor pedig: alkalmazza…, állítson össze…, stb (Fóris-Ferenczi, 41-42)

7 Feladattípusok Ismeretjellegű tudás felmérésére szolgáló: Nyílt (szubjektív feladatok) Zárt (objektív feladatok) Képességjellegű tudás mérésére szolgáló feladatok

8 Zárt – feleletválasztásos feladatok (objektív) Követelmények: Kérdés, kijelentés formájában fogalmazzuk meg a problémát, a válaszok rövidek. Pontos utasítás Pozitív kérdésfeltevés Alkalmazáskor el kell szakadni a konkrét szituációtól Ne adjunk támpontot.

9 Feleletválasztó feladatok formái (1) Alternatív választás: Igaz – hamis megállapítás A jég a víz gázhalmazállapota. IgazHamis Jó – rossz megállapítás Nyelvhelyességi szempontból jó-e a következő mondat? „Több iskolások vásároltak könyvet.” JóRossz Eldöntendő kérdést tartalmazó feladat. Van-e közös része a páros, illetve a hárommal osztható számok halmazának? IgenNem

10 Feleletválasztó feladatok formái (2) Többszörös választás Egy jó válasz Több jó válasz A legjobb válasz kiválasztása Rossz válaszok kiválasztása (hibakutatás)

11 Feleletválasztó feladatok formái (3) Válaszok illesztése Egy az egyhez rendelés Egy a többhöz rendelés

12 Nyílt – feleletalkotó feladatok (szubjektív) Megszerkesztésük könnyebb, mint a feleletválasztó feladatoké, viszont a javítókulcs kidolgozása sokkal nehezebb. Ne kérjük a tankönyv szövegének szó szerinti visszaadását!

13 Feleletalkotó feladatok formái Kiegészítéses (objektív-szubjektív) Egy kihagyott fogalom Több kihagyott fogalom Rövid válasz Válasz tulajdonnévvel Válasz számmal Hosszú válasz Válasz egy mondattal Válasz felsorolással Esszé típusú válasz

14 Javítókulcs összeállítása Megadjuk a helyes válaszokat A feladatokat pontozzuk A feladatokat súlyozzuk (itemek)

15 Az eredmények értékelése Az elért eredményeket táblázatba foglaljuk, melyből kiolvashatjuk az egyes tanulók illetve az osztály teljesítményét a különböző típusú feladatoknál.


Letölteni ppt "Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel: 0722 550443."

Hasonló előadás


Google Hirdetések