Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik 2010. október 26., Polgárdi Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik 2010. október 26., Polgárdi Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület."— Előadás másolata:

1 Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik október 26., Polgárdi Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/ Web:

2 Bevezetés Alapja: helyi termékek Cél: elmozdulás egy jobban az önellátásra törekvő helyi gazdasági rendszer felé Eszköz: sokszínű helyi gazdaság kialakítása és fenntartása Miért kerül előtérbe a helyi termék? Kihívás: változások fenyegetik a természetes környezetet, a megélhetést, a gazdálkodást, az egészséget, stb. Völgy Vidéken is (gazdasági válság, éghajlatváltozás, energiaválság, gazdálkodás jövedelmezősége, változó agrár- és vidékpolitika, intenzív gazdálkodás okozta problémák, stb.) Válasz: védelem, kiszolgáltatottság csökkentése „Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik”

3 Önellátásra törekvő helyi gazdasági rendszer A környezet- és tájgazdálkodás elvei alapján termel Kevesebb ipari eredetű alapanyagot használ A természet energiáit, ill. a helyben elérhető megújuló energiákat fenntartható módon hasznosító megoldásokat keres Nagyobb mértékben épít a helyi közösség, gazdák, vállalkozók együttműködésére, szövetkezésére A termelés és kereskedelem nagyobb részét közössége tagjaival közösen intézi Az energiaellátásban növekvő mértékben hasznosítja a helyi, megújuló erőforrásokat Anyag- és víztakarékos technológiákat használ Több feldolgozott terméket tud eladni Többfajta terméket állít elő, és egyedi terméket is előállít Törekszik arra, hogy az előállított termékek minél nagyobb részét helyben fogyasszák el, használják fel Meglévő gazdaságok átalakításának lépései: új típusú gazdálkodás lehetőségeinek felkutatása, tervezés, beruházási terv, engedélyeztetések, kiviteli tervek készítése, beruházások megvalósítása

4 Helyi termék fogalma és jellemzői További jellemzői Előállítása sajátos történelmi, földrajzi, agroklimatikus környezetben zajlik, Egyedi eljárással készül, Ára magasabb, Értékesítése legtöbbször közvetlen értékesítéssel történik, Jellemzően mikro- és kisvállalkozások, kistermelők, őstermelők, magánszemélyek termelik, állítják elő. Miért jó a helyi termék? Megbízható, friss, fenntartható, azaz… Több embernek ad munkát, Ízletes és friss (mezőgazdasági termékek és élelmiszerek), Kisebb a környezetterhelése a rövid idejű szállítással (ld. food miles), A közösség pénze helyben marad, a helyi gazdaság erősödik, Termelő és fogyasztó szorosabb kapcsolata jön létre. Kisebb része kézműves termék: minden olyan emberi erőforrással előállított, eredeti, nemzeti kultúrát őrző, egyedi értéket képviselő, hagyományos termék, amely előállítása környezetkímélő módon történik. Helyi termék Helyben előállított, helyben honos v. helyben megtermelt, előállított alapanyagból (>50%), hagyományos és/vagy az adott térségre jellemző technológiával, eljárással készült termék, feldolgozott termék.

5 Helyi termékek szabályozása és értékesítése Helyi termékekkel kapcsolatos jogszabályi környezet Kézműves és egyéb háziipari jellegű termékek A kereskedelemmel, közte a forgalmazásukkal kapcsolatos jogszabályok (pl. a kézműves vásárok, falusi és agroturisztikai szolgáltató tevékenységek, az üzletek működési rendjéről ill. az üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenységek szabályozása, a kistermelői jogszabály, stb.) Az egyes kézműves tevékenységekhez kapcsolódó képzési és vizsgakövetelményekkel foglalkozó jogi szabályozások. Mezőgazdasági termékek és élelmiszerek Élelmiszerlánc tv. (2008. évi XLVI. tv.) A felhatalmazása alá tartozó jogi szabályozás (rendeletek) Az élelmiszerlánchoz kapcsolódó egyéb területek szabályozása (pl. kereskedelem, növény- és állategészségügy, termék- és környezetvédelem, takarmányok, stb.) Magyar Élelmiszerkönyv előírásai Helyi termékek értékesítése I. Közvetlen értékesítés formái város-falu összefüggésben (termelő és fogyasztó szorosabb és lazább kapcsolata szerint) Részarányos gazdálkodás, állandó vásárlók rendszere (dobozrendszer), több család közös beszerző kört alapít, közétkeztetés, speciális minőséget igénylő fogyasztók, Kiszállítási rendszer, gazdálkodók piaca, termelői bolt (tájbolt), bioélelmiszert árusító boltok, helyi zöldségesek, szedd magad akció, mozgóbolt, Internetes kereskedelem, védjegy létrehozása

6 Helyi termékek értékesítése II. Közvetlen értékesítés falusi környezetben 1) Értékesítés elsősorban helybelieknek a vevő házhoz jön, rendszeres vevők a falun belül (eladás háztól); a termelő házhoz viszi a tejet, húst, stb., vagy pl. munkahelyi közösségek megrendelésére szállít; helyi gazda/gazdák tájboltja a faluban; mozgóárusok (túrakocsi, mely faluról-faluról halad); házhozszállítási rendszer (csomag, doboz), részarányos termelés vagy állandó vásárlók rendszere; piaci, vásári értékesítés a falvakban; kaláka típusú élelmiszer-előállítás és feldolgozás. 2) Értékesítés elsősorban turistáknak speciális rendezvények (bornap, sajtnap, kiállítások, stb.); értékesítés a helyi üdülők, szálláshelyek vendégei számára; tájjellegű éttermek, csárdák; nyári táborok, erdei iskolák. Közvetlen értékesítési lehetőségek a jogszabályok szerint Természetes személyként a falusi és agroturisztikai szolgáltató tevékenységről szóló 136/2007. (VI. 13.) Kormányrendelet szerinti hatósági nyilvántartásba vétel alapján. Természetes személy kistermelőként kis mennyiségű alaptermék, vagy betakarított, összegyűjtött vadon termő alaptermék esetén. A kereskedelemmel, a vendéglátással és az élelmiszer-forgalmazással kapcsolatos jogszabályok szerint

7 Helyi termékek marketingkommunikációja A Völgy Vidék tájtermékeket ismertté is kell tenni, tudatni kell minél szélesebb körben azt, hogy léteznek, és hogy hol lehet hozzájuk jutni. A marketingkommunikációnak e téren két fő célja van: egyrészt, mivel a helyi termék identitással bír, alkalmas arra, hogy Völgy Vidéket is népszerűsítse. Másrészt, ha megvalósul a Völgy Vidéken kívüli értékesítés, a bevétel erősíti a helyi egzisztenciát, azaz közvetlen gazdasági bevételt hoz a térségnek. Ezért is szükséges egy sikeres termék előállítását olyan szintre felfejleszteni, hogy abból jusson a Völgy Vidéken kívüli piacra is (egy-egy ismertebb helyi termék esetén 100 km-ben szokták meghatározni a beszerzési távolságot: Völgy Vidék esetén ez bőven eléri Budapestet, de még a Balatont és Győrt is). Egy-egy emblematikus helyi termék köré épülő rendezvénynek jelentős szerepe van a térség gazdaságának erősítésében is, amellett, hogy gyakorta ezek akár országos vagy nemzetközi eseménnyé is kinövik magukat (pl. Etyek Pincefesztivál, mint borünnep, vagy a Kezes-Lábos Fesztivál, mint helyi termék és kézműves ünnep). A völgyvidéki embernek jogos hiányérzete támad pl. egy Váli Bodzafesztivál nem létezése miatt (annak ellenére is, hogy a BOTÉSZ megrendezi a Bodzavirág Ünnepet, ahol termékeik kóstolására és vásárlására van lehetőség), vagy egy, a martonvásári vetőmagoknak tisztelgő rendezvénynap kapcsán.

8 Helyi termékek Fejér megyében Országos ismertségnek örvendő jellegzetes helyi termékek Fejér megyében cecei paprika és mézédes görögdinnye, móri ezerjó, etyeki borok, agárdi pálinka, mohai Ágnes és székesfehérvári Aqua Mathias ásványvíz, csákvári fazekas termékek, elismert megyei művészek alkotásai. Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) program (AMC) Fejér megyei ’hungarikumai’ (országosan 300) fehérvári kukoricás kenyér, alsószentiváni dió, cecei étkezési fehér paprika, mezőföldi napraforgó virágméz, (mohai Ágnes és székesfehérvári Aqua Mathias ásványvízek). Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet elnyert Fejér megyei ‘helyi’ termékek (országosan 80 vállalkozás 400 terméke) 3 féle mohai ásványvíz, Gyorsfagyasztott mexikói salátakeverék (Szfvár). Értékelés Más hazai régiókkal, megyékkel, tájakkal és egyéb területi egységekkel történő összehasonlítás alapján nagyobb területi hatókörben ismert ’helyi’ termék’, vagy ’hungarikum’ kevés lelhető fel térségünkben (3-4 termék).

9 Völgy Vidék Helyi Termék Program Völgy Vidék Helyi Termék Katalógus: jelenleg mintegy 120 termelő 200 termékével 12 helyi termék kategóriában (termesztett, gyűjtött és feldolgozott gyümölcs, zöldség; hús és húskészítmény; tejtermék és tojás; bor és pálinka; egyéb ital; sütő- és cukrászipari termék; egyéb feldolgozott élelmiszer; gyógy-, fűszer-, festőnövény; kertészeti termék; kézműipari termék; ipari termék; egyéb termék), Völgy Vidék Helyi Termék Klaszter: helyi terméket előállítók (és mások) szövetsége együttműködési megállapodás alapján menedzsment-szervezettel (közösen szervezhető tevékenységek köre elemből áll), Völgy Vidék Ökorégió: ökológiai gazdálkodásból származó, illetve bio- és helyi élelmiszertermékek információs és marketingközpontja (klaszter része), Völgy Vidék Védjegy és a hozzá tartozó terméktanúsítási rendszer, Völgy Vidék Tájtermék (helyi termékfelmérő adatlap, honlap, webáruház, kiadvány, helyi termék, biotermék, környezetkímélő áru- és a fair trade termék vásárok, stb.).

10 Völgy Vidék Helyi Termékek

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Foltvarrók

22 Értelmi fogyatékosok kézműves termékei

23

24

25

26

27

28

29 Termelői méz és kecskesajt

30

31

32

33 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület 2473 Vál, Vajda J. u. 2. Tel/Fax: 22/ Web:


Letölteni ppt "Molnár Balázs Völgy Vidék helyi termékei és fejlesztési lehetőségeik 2010. október 26., Polgárdi Völgy Vidék Vidékfejlesztési Közösség Közhasznú Egyesület."

Hasonló előadás


Google Hirdetések