Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon."— Előadás másolata:

1

2 Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon 2011.

3 „Borzasztóak az emberek. Megbízhatatlanok, erőszakosak, gorombák, tapintatlanok. Te mit szedsz ellenük? Semmit! –nevettem fel.- Próbálom szeretni őket úgy, amilyenek.” (Kun Erszébet: „Az oktatómanó”)

4

5 Évente harminc gyermek hal meg bántalmazás, illetve elhanyagolás következtében Magyarországon ben - fizikailag érzelmileg szexuális bántalmazástól 240 gyermek szenvedett Magyarországon. A gyermekek tíz százaléka van veszélyben!

6

7 A BÁNTALMAZÁS FORMÁI 1. Fizikai bántalmazás (+Münchausen by proxy) 25 % 2. Emocionális bántalmazás 20% 3. Elhanyagolás (Szükséglet kielégítés (étkezés, higiénia, biztonság, ruházkodás, lakhatás) Felügyelet, Nevelési, Egészségügyi, Érzelmi 48 % 4. Szexuális bántalmazás 5 % 5. Kortársbántalmazás: Bullying, Mobbing 6. Rendszerbántalmazás

8 Az erőszakot elkövetők 2 típusa: 1. Az aktív elkövető: aki bántja a gyermeket és sérülést okoz. 2. A passzív elkövető: Aki nem védi meg gyermekét az őt ütlegelő, szexuálisan zaklató személytől, de ide sorolható az elhanyagolás kategóriája is. A gyermekbántalmazás különleges esetei: - méhmagzatot károsító: dohány, alkohol - alkohol, drogok - gyermek bántalmaz gyermeket (bullying) A felnőttkori mentális betegségek nagy része visszavezethető a gyermekkori bántalmazásokra!

9 AGRESSZIÓ EMELKEDÉST idézhet elő és fokozza az   az irritábilitást /gyermek depresszió, hiperaktivitás/   rossz érzéseket   szorongást   gyanakvást   impulzivitást

10 CSÖKKENTI AZ AGRESSZIÓT   Önkontroll   Önbizalom   Biztonságérzet   Mások és önmagunk érzelmeinek felismerése és szóbeli kifejezése

11 A GYERMEKEK TESTI BÁNTALMAZÁSA Felismerés   bizonytalan eredetű zúzódások /alsó végtag, arc, nyak/   fej és szem sérülés   égési nyomok, forrázás   hajtépés   csonttörések, bordarepedés   máj, lép ruptura   ha a sérülés ellátására komoly késéssel kerül sor

12

13 MÜNCHAUSEN-BY-PROXY SZINDRÓMA Fizikai bántalmazás speciális formája A betegség tüneteit egy külső személy -jellemzően az anya- idézi elő a gyermekén Enyhébb esetben az anyák nem direkt okoznak kárt, hanem folyamatos, túlzásba vitt aggódásukkal. Felesleges és fájdalmas orvosi beavatkozásoknak teszik ki gyermeküket. Súlyosabb esetben már egy meglévő betegség tüneteit túlozzák el, de teljesen egészséges gyermek esetében is kialakulhat olyan módon, hogy az anya saját maga indukál tüneteket.

14

15   Anya részéről, kezelést igényel legfontosabb jellemző a tünetekkel kapcsolatban, egyben a legfontosabb gyanújel, hogy azok mindig az anya jelenlétében vagy közelségében észlelhetők, míg távollétében megszűnnek.   Jellemző még, hogy az anya mindig a gyermeke mellett van, részt vesz az ápolásban, azonban nem tűnik aggódónak a betegséggel kapcsolatban, túl megértően elfogad minden fájdalmas és veszélyes vizsgálatot.   Betegség, a szülő részéről kezelést igényel

16

17 A GYERMEKEK SZEXUÁLIS BÁNTALMAZÁSA Formái   szexuális ingerlő, csábító viselkedés   szexuális aktus   szexuális stimulálás   gyermekpornográfia   gyermekprostitúció

18

19 SZÜLŐI JELLEMZŐK   év közötti férfiak /családon belül v. környezetben/   házastársi szexuális kapcsolat problémás /szex fr./   szexuális aberrációk /exhibícionizmus,   parafíliák: nemi preferencia zavara /pedofília/   szerepzavar a családban /lány – feleség, háziasszony szerep/   gyengédség igény – szexuális intimitás megkülönböztetése nehéz   domináns feleség, apa a gyermekkel szemben éli ki dominancia szükségleteit   alacsony önértékelés   alkoholizmus   szociális izoláció

20

21 KÖVETKEZMÉNYEK   PTSD   Szorongás, félelem   Bűntudat, szégyen   Depresszió /serdülőkorú áldozatok/   Pánikrohamok   Alvászavar   Drog fogyasztás   Konverzív tünetek /collaptiform rosszullétek/   Szexuális viselkedés, nemi identitás zavarai /szexuális túlfűtöttség, acting out készség/

22 MEGKÜZDÉS   Traumaismétlés   Szexuális stimulusok elkerülése   Debriefing   Pszichoterápia

23 „Tulajdonképpen nem a veszélytől félek, hanem csak annak kikerülhetetlen hatásától- a rémülettől. Ebben a zaklatott, ebben a szánalmas állapotban, érzem, előbb-utóbb eljön az idő, amikor életemet és eszemet egyszerre kell elveszítenem valami kétségbeesett küzdelemben a vad fantommal, amelynek neve: FÉLELEM.” (Sylvia Path)

24 BULLYING, SZEKÍROZÁS   Agresszív ártó, zaklató célú viselkedés   Ismételten előfordul   Az erőviszonyok nincsenek egyensúlyban /fizikai, pszichikai fölény/   Provokáló áldozatok /ideges, agresszív magatartás, gyakran kezdeményeznek verekedést, disruptív viselkedés/   Agresszív áldozatok /a szekírozásra agresszióval reagálnak, védekezés, megtorlás/

25 SZEKÍROZÓK JELLEMZŐI   Nehezebb iskolai beilleszkedés /tanulmányi eredmény, iskolai légkör elfogadása/   Gyakoribb dohányzás, alkoholfogyasztás   Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó képesség   Könnyen kötnek barátságot /szociálisan nem szigetelődnek el/ hasonló értékrend

26 SZEKÍROZÁST ELSZENVEDŐK JELLEMZŐI   Szegényes pszichoszociális alkalmazkodó készség /szociális ügyetlenség/   Izolálódnak, magányosak   A társak azt gúnyolják, aki kilóg /másság pl. fiúknál gyengébb fizikum/   Ritkább alkoholfogyasztás, kevesebb dohányzás   Szorongás, bizonytalanság   Alacsony önértékelés   Depresszió   Gyakrabban mutatnak testi-lelki tüneteket

27 A BÁNTALMAZÁST FOKOZÓ TÉNYEZŐK A gondozó személy jellemzői   alacsony frusztráció tűrés   önbizalom hiánya   bántalmazási tapasztalatok   patológia manifesztálódása

28 SZÜLŐK JELLEMZŐI   Csökkent ítélőképesség   Intellektuális hiányosságok (hiányzó ismeretek)   Motivációs deficitek   Fel nem ismert depresszió   Testi fogyatékosság, betegség   Drog és alkohol fogyasztás   Szegénység, zsúfoltság

29 A BÁNTALMAZÁS KÖVETKEZMÉNYEI   Szülő védelmező szerepében csalódás /gyermek segélykérésének elutasítása/ - a bizalmi válság az identitás fejlődést akadályozza   Attachment kapcsolat megfordul – a szülőt traumatikus emlékek kínozzák – szorongására a gyermektől vár megnyugtatást – frusztráció - agresszió   Kötődés /biztonság vesztés, félelem, közeledés és kerülés ambivalenciája/   Alacsony önbecsülés   Koncentrálóképesség csökken

30   Hipervigilitás   Szégyen /titok/   Bűntudat   Gátolt v. agitált viselkedés   Agresszió fokozódik /2 évesen megfigyelhető – síró társak megnyugtatása veréssel/   Több negatív érzelem   Pszichoszexuális fejlődés károsodása

31

32 A SZEKÍROZÁS HOSSZÚ TÁVÚ KÖVETKEZMÉNYEI   Bűnözés aránya nagyobb a szekírozóknál   Depresszió, alacsony önértékelés gyakoribb a szekírozást elszenvedőknél

33 BULLYING VISSZASZORÍTÁSA /siker %/   Egyértelmű szabályok   Szülők, tanárok fokozott kontrollja   Szigorú közösségi normák   Támogatás és védelem azoknak akiket bántanak   Iskolai légkör, ahol fokozottan figyelnek a szekírozás felbukkanására

34 AZ ÖNÉRTÉKELÉSHEZ, ÖNELFOGADÁSHOZ SZÜKSÉGES   A gyermek léte örömet vált ki a környezetének tagjaiból   Elfogadás   Szeretet   Tisztelet   Figyelem   Sikerélmény   Kompetencia /pozitív visszajelzések - ISKOLA/

35 A BÁNTALMAZÁS TERÁPIÁJA   Erős ellenállás a közvetlen kikérdezéssel szemben   Traumatikus eseményeket fedi v. kerüli   Közvetett megközelítés /rajz, játék, álom, fantázia/   Bizalom, biztonság megteremtése   Erősen gátolt viselkedés feloldása   Bűntudat csökkentése   Önbecsülés helyreállítása

36 MOBBING   Mob: nagyszámú fegyelmezetlen ember   Mobbing: csőcselék   Jelentése: egy csoportnak az egyénnel szemben tartósan, hosszú időn keresztül alkalmazott lelki terrorja. (iskolára, munkahelyre vonatkoztatva is használják a kifejezést)   Iskolai szintéren a jelentése:   Kiközösítés   Megalázás   Hónapokig tart   Csoport követi el egyénnel szemben /nem egyének közötti konfliktus/

37 Ok   intolerancia / társadalom, társadalmi frusztrációk, előítéletek/   Félelem /legjobb védekezés a támadás, fölénykeresés/   Unalom   Feltűnni vágyás /egyéb iskolai sikerek?/ A közösség előnyei   agresszió levezetés   feszültség csökkentés   unaloműzés, szórakozás /ingerkeresés/   félelem leküzdése   szerepek:   vezető   követők /alkalmazkodás/   kívül álló /áldozat/

38 Ki válik kívülállóvá /áldozattá/?   Elütnek az érvényes normától látható, feltűnő módon   Pl. beszéd, alkat, bőrszín, méretek, testi hibák, szemüveg, származás, gátolt viselkedés, a lazaság hiánya, szociális készségek fejletlensége, testi ügyetlenség, gyengébb képességek   Az áldozatok többnyire nem változtatnak a viselkedési formáikon, melyek a többséget ellenségeskedésre ingerlik.

39

40 Károsító hatás az áldozatra nézve   Sértődékeny   Agresszív   Nehezen viselik el a kritikát   Folyton elismerésre vágynak   Csoportban nem mernek megszólalni   Csökkent önértékelés   Gyakoribb betegségek   Pszichoszomatika, fejfájás   Szorongás   Depresszió   Öngyilkosság   Tartós hiányzás /menekülés/   A hatás igen hosszú távú lehet! /osztálytalálkozó/

41 Mit tehetünk ellene?   Elfogadó légkör   Mobbing magatartás megakadályozása   A kívülállók tipikus viselkedési mintái   Mobbing-----reakció   Milyen viselkedési stratégiákkal mentik magukat az áldozatok?   harc a kívülálló szerep ellen   a, a gyanakvó: mindenütt rosszindulatot, gonoszságot feltételez, túl óvatos, bizalmatlan.   b, a dicsekvő: célja jobbnak feltűnni /hátha úgy elfogadnak/   Anyagi javakat, hőstetteket (valós v. kitalált) erősen hangsúlyoznak /ez a többiekben visszatetszést kelt/.   Arrogánsok, megjátszott öntudat, fölébe kerekedés a többieknek, stréber.

42 MIT TEHETÜNK A MOBBING ELLEN? Társas viszonyok hálózatának ill. lehetőségei feltérképezhetők a szociometria módszerével /Moreno). A rokonszenvi választásokon alapuló szociogram mutatja egy közösség társas viszonyrendszerét /sztár, párok, peremhelyzetű magányosok/. A szociometriai a tanárnak segít megrajzolni a rejtett kapcsolati hálókat az osztályközösségen belül. /Visszajelzés az osztálynak nincs!/

43 BÁNTALMAZÁST ÁTÉLT GYERMEKEK RAJZJELLEMZŐI   Üres képek (részletek hiánya, állókép, beszűkült látószög) – deprimált gyermek   Színek szegényesek, korlátozottak (főként fekete és piros)   Feltűnő árnyékolás (térkitöltés, átszínezés)   Ismétlődő tartalmak a traumához kapcsolódva (erőszak, agresszió v. menekülés)   Tartalomban elidegenedett alakok (robot, szörny)   Regresszív rajzok (burok, dezorganizáció, strukturálatlan, tagolatlan, turbulencia, kaotikus, impulzív rajzok) – megmunkálatlan idnulatok   Szexuális konnotáció megjelenése

44   Intim testrészek feltűntetése (urológia, kistestvér, média fokozhatja a szexuális jegyek előfordulását)   Nyelv túlhangsúlyozása   Merész, kihívó ruházatú alak   Érzékiséget sugalló vonások   Félig ábrázolt emberi test (alsó rész tagadása)   Kidolgozott felső rész, kidolgozatlan alsó rész   Regresszív rajzok, nehezen azonosítható testrészek

45

46

47

48

49

50

51

52

53 GYERMEKBÁNTALMAZÁS VIZSGÁLATA   Igazságügyi orvostan   Gyermekgyógyászat, Gyermekpszichiátria   Gyermekvédelem   Szociológia

54 TEENDŐKBEN ÉRINTETTEK   Iskolaorvos, gyermekorvos   Védőnő   Pedagógus   Iskola pszichológus   Iskolai szociális munkás   CSSK /gyermekjóléti szolgálat, családgondozók/   Gyámügy   Rendőrség   TEGYESZ

55 PREVENCIÓ   Nevelés-oktatás fontos!   Szexuális bántalmazás prevenciója – oktató bábfilm   Cél: megtanítani a gyermeket, hogy joga van nemet mondani   Kortárs agresszió esetén:   Iskolai és társadalmi környezet felmérése   Egészséges érintkezés, kapcsolatépítés

56   Iskolai, tantermi légkör megteremtése, javítása   Fokozott figyelem a szekírozás megjelenésekor   Tanári, szülői ellenőrzés   Szekírozást tiltó normák   A szekírozott védelme, támogatása   Bullying telefonszolgálat   A gyermekek jogait megfogalmazó állásfoglalások   A büntetés nem elsődleges   Helyes tévénézési szokások kialakítása (egészséges életmódra való nevelés)

57 „Még kicsi a lányom, de már most gondot okoz. Hogy ha növekedni kezd, hogyan terelem majd a helyes útra. Nem kell erőszakosan a helyes útra terelned –véltem én.- Elég, ha te azon jársz.” (Kun Erzsébet: „Családmesék”)

58 Köszönöm a figyelmet!

59 Békés, szeretetteljes Karácsonyi ünnepeket!


Letölteni ppt "Békés Megyei Képviselőtestület Pándy Kálmán Kórház Gyermekpszichiátriai Osztály Dr.Gácser Magdolna osztályvezető főorvos Gyermekbántalmazás Magyarországon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések