Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája."— Előadás másolata:

1 Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája

2 1. A számolási nehézségről, diszkalkuliáról általában Differenciáldiagnosztika Differenciáldiagnosztika - alacsony IQ = számolási gyengeség - alacsony IQ = számolási gyengeség - átlagos, vagy annál magasabb IQ, fejben tud műveleteket végezni, de olyan sok a gyengén működő részképesség, hogy hibás lesz a műveletvégzés (írásban), pontatlan a fejszámolás = számolási nehézség - átlagos, vagy annál magasabb IQ, fejben tud műveleteket végezni, de olyan sok a gyengén működő részképesség, hogy hibás lesz a műveletvégzés (írásban), pontatlan a fejszámolás = számolási nehézség - diszkalkulia: átlagos vagy átlag fölötti IQ, nagyon gyenge számolási képességek - diszkalkulia: átlagos vagy átlag fölötti IQ, nagyon gyenge számolási képességek Dékány Judit (Kosc): A diszkalkulia az agy strukturális károsodásának következménye…, az általános mentális képességben eltérés nincs. Dékány Judit (Kosc): A diszkalkulia az agy strukturális károsodásának következménye…, az általános mentális képességben eltérés nincs.

3 2. A számolási nehézség/diszkalkulia tünetei Tünetek óvodás korban Tünetek óvodás korban Tünetek iskolás korban Tünetek iskolás korban Tünetek csoportosítása aszerint, hogy mely agyterület elégtelen működése van a háttérben (Kulcsár Mihályné) Tünetek csoportosítása aszerint, hogy mely agyterület elégtelen működése van a háttérben (Kulcsár Mihályné) A tünetek variálódhatnak A tünetek variálódhatnak Kulcsárné: gyakran a lábdominancia zavara van a számolási nehézség/diszkalkulia hátterében (keresztezett, kialakulatlan). Kulcsárné: gyakran a lábdominancia zavara van a számolási nehézség/diszkalkulia hátterében (keresztezett, kialakulatlan).

4 3. A számolási nehézség/diszkalkulia vizsgálata Részképességek vizsgálata rajz rajz mozgás mozgás testfogalom testfogalom irányok irányok téri tájékozódás, relációk téri tájékozódás, relációk idői tájékozódás idői tájékozódás általános tájékozottság, beszédfejlettség általános tájékozottság, beszédfejlettség gondolkodási képességek gondolkodási képességek dominanciák (szem, kéz, láb, fül) dominanciák (szem, kéz, láb, fül) auditív percepció auditív percepció szópárok : kapát – kabát körte – körte ül – ült őt – öt láb – láp kapu - kapu doboz – toboz zug – zúg mind – mint talán – talán vonal – fonal haj – hajt kefés – kevés álom – állom kép – gép leves – leves görög – körök fattyú – faggyú fuss – fuccs egyek –etyek tol – toll mázsa – mása fém – fém zsír – sír kéz – kész hét – hét halom – hallom zizeg – sziszeg (Kulcsárné) szópárok : kapát – kabát körte – körte ül – ült őt – öt láb – láp kapu - kapu doboz – toboz zug – zúg mind – mint talán – talán vonal – fonal haj – hajt kefés – kevés álom – állom kép – gép leves – leves görög – körök fattyú – faggyú fuss – fuccs egyek –etyek tol – toll mázsa – mása fém – fém zsír – sír kéz – kész hét – hét halom – hallom zizeg – sziszeg (Kulcsárné) vizuális percepció: alak-háttér, alak-, formaállandóság, gestalt, azonosság- vizuális percepció: alak-háttér, alak-, formaállandóság, gestalt, azonosság- különbség, analízis-szintézis különbség, analízis-szintézis

5 Számolás vizsgálata mechanikus számlálás oda, vissza mechanikus számlálás oda, vissza globális számkép globális számkép relációk relációk helyi érték helyi érték számemlékezet számemlékezet mennyiség állandóság mennyiség állandóság számfogalom számfogalom sorszámnevek sorszámnevek számlálás ritmusa számlálás ritmusa bontás, pótlás bontás, pótlás összeadás, kivonás összeadás, kivonás tízes átlépés tízes átlépés analógiák analógiák szorzás, osztás szorzás, osztás szöveges feladatok, műveletek értelmezése szöveges feladatok, műveletek értelmezése geometria, % számítás geometria, % számítás FIGYELEM FIGYELEM

6 Számolási nehézség/diszkalkulia terápiája Kulcsárné Kulcsárné lábdominancia kialakítása, rendezése lábdominancia kialakítása, rendezése Szökdelés jobb lábon 40x, helyben Szökdelés jobb lábon 40x, helyben szökdelés jobb lábon, folyamatosan 30 m szökdelés jobb lábon, folyamatosan 30 m szökdelés jobb lábon, cikcakkban, 30 m szökdelés jobb lábon, cikcakkban, 30 m szökdelés jobb lábon, akadályok között, 30 m szökdelés jobb lábon, akadályok között, 30 m apró tárgyak átrakása jobb lábbal (lábujjakkal), 20x apró tárgyak átrakása jobb lábbal (lábujjakkal), 20x célba dobás a jobb láb ujjaival, 20x célba dobás a jobb láb ujjaival, 20x kapura rúgás a jobb lábbal, 20x kapura rúgás a jobb lábbal, 20x dobolás a jobb láb ujjaival, egyenként (a többit le kell dobolás a jobb láb ujjaival, egyenként (a többit le kell fogni), 10x-10x fogni), 10x-10x körözés a jobb láb ujjaival egyenként, 10x-10x körözés a jobb láb ujjaival egyenként, 10x-10x számok, betűk írása jobb lábbal számok, betűk írása jobb lábbal tárgyak felismerése becsukott szemmel, jobb lábbal tárgyak felismerése becsukott szemmel, jobb lábbal

7 mennyiségfogalom kiépítése – a sorrend nem változhat! mennyiségfogalom kiépítése – a sorrend nem változhat! 1. mennyiségek becslése, leszámlálása ötös számkörben, ezután 1. mennyiségek becslése, leszámlálása ötös számkörben, ezután kezén mutassa meg a leszámlált mennyiséget kezén mutassa meg a leszámlált mennyiséget 2. mennyiségek megmutatása sokféleképpen, csak az ujján, 10-ig 2. mennyiségek megmutatása sokféleképpen, csak az ujján, 10-ig Addig nem lehet tovább menni, míg nem tudja biztosan! Addig nem lehet tovább menni, míg nem tudja biztosan! 3. Hány van nyitva, hány van csukva? (10 ujjból) Ez is változatosan! 3. Hány van nyitva, hány van csukva? (10 ujjból) Ez is változatosan! 4. Számok bontása 10-ig. 4. Számok bontása 10-ig. ___1___ ___1___ O + 1 O O 1 + O ___2___ ___2___ O + 2 O O 2 + O Eszközök: apró tárgyak, számkártya, számkép, pálcikák, korongok, Eszközök: apró tárgyak, számkártya, számkép, pálcikák, korongok, rúdkészlet (szőnyegezés), behatárolt tér (P. M.) rúdkészlet (szőnyegezés), behatárolt tér (P. M.) Csak akkor lehet tovább menni, ha már biztosan tudja 10-ig! Csak akkor lehet tovább menni, ha már biztosan tudja 10-ig!

8 5. Pótlás 10-re. 6. Tízes átlépés Mindig a 9-cel kezdeni! = = = = = = = = = = = = = = = = 12 Analógiákra megtanítani! (P. M.) = = = 15 Analógiákra megtanítani! (P. M.) = = = 15 xxxxxxxxx

9 7. Tízes átlépés visszafele, a kivonás itt jelenik meg! – 2 = 11 – 1 – 1 = 9 11 – 2 = 11 – 1 – 1 = – 3 = 11 – 1 – 2 = 8 11 – 3 = 11 – 1 – 2 = – 3 = 12 – 2 – 1 = 9 12 – 3 = 12 – 2 – 1 = 9 Analógiákra megtanítani! (P. M.) 5 – 2 = 3 15 – 2 = 13 Analógiákra megtanítani! (P. M.) 5 – 2 = 3 15 – 2 = 13 Ha húszas számkörben minden művelet megy, akkor valószínűleg készen vagyunk. Ha húszas számkörben minden művelet megy, akkor valószínűleg készen vagyunk.

10 Képességfejlesztés Képességfejlesztés Helyi érték kialakítása Helyi érték kialakítása Százas számkörben a műveletek analógiák alapján: Százas számkörben a műveletek analógiák alapján: Fokozatok: Fokozatok: 1.) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) ) Kivonásnál ugyanilyen fokozatosság. Kivonásnál ugyanilyen fokozatosság.

11 Szorzás Szorzás először tárgyakkal először tárgyakkal 1x 5x 10x 1x 5x 10x ebből levezetni a többit ebből levezetni a többit százas korongtábla százas korongtábla mindig együtt kell megjelennie a szorzatnak és a szorzat összegének: tehát mindig együtt kell megjelennie a szorzatnak és a szorzat összegének: tehát nem 3, 6, 9, hanem 1x3=3, 2x3=6, 3x3=9 nem 3, 6, 9, hanem 1x3=3, 2x3=6, 3x3=9 sorrend: 10-es, 5-ös, 2-es szorzó sorrend: 10-es, 5-ös, 2-es szorzó

12 Bennfoglalás Bennfoglalás a bennfoglalás eredményét mondom, azt kérem, csoportosítson ennyit pálcikákból, pl. 5-ös bennfoglalónál 30-at 5-ös csoportokban a bennfoglalás eredményét mondom, azt kérem, csoportosítson ennyit pálcikákból, pl. 5-ös bennfoglalónál 30-at 5-ös csoportokban ugyanez feladatlapon is ugyanez feladatlapon is aztán a szorzótáblát felírom számsorba: aztán a szorzótáblát felírom számsorba: így rögtön látja a gyermek, hogy hányszor van meg 30-ban az 5 így rögtön látja a gyermek, hogy hányszor van meg 30-ban az 5 maradékos osztáshoz is jó: maradékos osztáshoz is jó: ben az 5 megvan kétszer, maradék a … 14-ben az 5 megvan kétszer, maradék a …

13 Szöveges feladatok Szöveges feladatok a gyermek fogalmazzon meg kérdést adott szöveghez a gyermek fogalmazzon meg kérdést adott szöveghez több kérdést fogalmazzon meg több kérdést fogalmazzon meg mindegyik kérdésre válaszoljon is mindegyik kérdésre válaszoljon is Ronit Bird: Hogyan győzzük le a számolási nehézséget? Ronit Bird: Hogyan győzzük le a számolási nehézséget? Ronit Bird: Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére Ronit Bird: Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére Mértékegységek, mértékváltások, geometria: rengeteg megtapasztaltatással Mértékegységek, mértékváltások, geometria: rengeteg megtapasztaltatással Egyéb szakirodalmi ajánlás: Egyéb szakirodalmi ajánlás: Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához dr. Bernáthné Nagy Ágnes, Mátrai Józsefné, Tálas Józsefné: Gyakorlólapok a készségszintű számolás fejlesztéséhez dr. Bernáthné Nagy Ágnes, Mátrai Józsefné, Tálas Józsefné: Gyakorlólapok a készségszintű számolás fejlesztéséhez


Letölteni ppt "Diszkalkulia/számolási nehézség vizsgálata és terápiája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések