Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A köznevelési rendszerünk, mint stratégiai „beszállító”, mennyire képes megfelelni a felső oktatási rendszer követelményeinek? Szendrő Éva - tanszéki.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A köznevelési rendszerünk, mint stratégiai „beszállító”, mennyire képes megfelelni a felső oktatási rendszer követelményeinek? Szendrő Éva - tanszéki."— Előadás másolata:

1

2 A köznevelési rendszerünk, mint stratégiai „beszállító”, mennyire képes megfelelni a felső oktatási rendszer követelményeinek? Szendrő Éva - tanszéki mérnök Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar Fenyősi Zoltán, IPMA Program menedzser Eff-Active Consulting Pécs, április 03. „TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”

3 „TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK” ‚To teach or not to teach that is the question’

4 Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 4 Miért kiemelten fontos ez a témakör?  Az EU Horizon 2020 program az innovációt tekinti a GDP növelés eszközének  Hogyan növelhető Magyarország versenyképessége?  Miért fontos a diplomások száma, részaránya?  A kreativitás hol fejleszthető a legjobban?  Miért fontos a köznevelési rendszer a felsőoktatás számára?  Lehet-e analógiát vonni az autóipari beszállítói rendszerrel?

5 Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 5 Stratégiai kérdések  Ki határozza meg, hogy 5,10, 20 év múlva milyen „versenyképes” szakemberekre lesz szükség?  Ehhez milyen ismereteket, képességeket és kompetenciákat kell(ene) biztosítani?  Milyen képzési (üzleti) modell kell ehhez?  Hol van a radikális megújulásra képes tanári kar és infrastruktúra?  Milyen rendszer milyen minőségben szállítja a diákokat?

6 Élelmiszertudományi Kar 6 Felsőoktatási célok  Verseny és piacképesség növelése  Vállalkozói képességek (SME fókusz) fejlesztése  Innováció, mint növekedés hajtóereje  Kooperáció és kollaboráció  Élethosszig tartó tanulás  Kiváló kutatás  Preferált fejlesztési területek: nyelv, vállalkozói személet, kockázatvállalás, projekt menedzsment, csoportmunka Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

7 Élelmiszertudományi Kar 7 Trendek a versenyképesség területén  GDP arányos költségmutató nem alkalmas az oktatás eredményességének és minőségének mérésére  Európa lemarad Amerikához képest  Észak-Európa jobb, mint Dél-Európa  Nyugat-Európa jobb, mint Kelet-Európa  Visegrádi négyek leszakadóban  Magyarország a V4-ek között is sereghajtó!  Mennyit is ér az oktatási rendszerünk? Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

8 Élelmiszertudományi Kar 8 Eredmények a közoktatás (köznevelés) területén  Pisai évi felmérési eredmények és következtetések  Ázsia száguld, Shanghai fellegvár  Mi folyamatosan leszakadunk  A 10 legjobb eredményt elérő országok között van Finnország, Lengyelország  Pálinkás József akadémikus értékelése –Kik és milyenek lesznek a jövő kutatói?  A köznevelési rendszerünkből kerül ki a jövő tanárainak utánpótlása is! Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

9 Élelmiszertudományi Kar 9 A köznevelés centralizált irányítási modellje Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

10 Élelmiszertudományi Kar 10 Központosított köznevelési irányítási modell  Bátor lépés a kormányzat részéről  Ritka változat (Portugália és Luxemburg)  A köznevelés és felsőoktatás elkülönültsége nem jó  Klebelsberg Intézet létrehozása nem kellően előkészített  Szervezeti silók a közigazgatásban  Nem folyamat alapú sem az irányítás, sem a szintek közötti együttműködés  Van elég baja önmagával, nem tud a Megrendelőire figyelni  Felső oktatásunk nem építi ki a ‚Pull’ kapcsolódási pontokat Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

11 Élelmiszertudományi Kar 11 A közoktatás, a felsőoktatás és a szakképzés integrált rendszermodellje Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

12 Élelmiszertudományi Kar 12 A köznevelési rendszerünk a felsőoktatás stratégiai beszállítója  Érettségizett diákok tudása, felkészültsége és motivációja elegendő-e a belépési ponton?  Indokolt lenne az „egyetemérettség” bevezetése  Figyelembe vesszük-e a radikális változásokat a középiskolai oktatáshoz képest?  Megfelelő-e az együttműködés az egyetemek első és a középiskolák utolsó évfolyamai között?  A közoktatás és a köznevelési közötti különbség: nem csak az iskolai képzési rendszer játszik szerepet! Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

13 Élelmiszertudományi Kar 13 A közoktatás, a felsőoktatás és a szakképzés integrált értéklánc-modellje Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

14 Élelmiszertudományi Kar 14 Az „Értéklánc alapú” felsőoktatás alapja az „Értéklánc alapú” köznevelés Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  Kulcsterületek  Kulcsfolyamatok  Teljesítménymutatók illesztése  Bloom taxonómia: + 1 sáv  APQC K12 –ben hol szerepel?  Hüvelykujj szabály: mire jó?

15 Élelmiszertudományi Kar 15 Mi tehet az egyetem?  Megérti, hogy mit várnak tőle a megrendelői  Megújul: folyamat és projekt alapú működés  Megfogalmazza az elvárásait a „beszállítók” felé,  Proaktívan együttműködik velük: tanuljanak meg és szeressenek tanulni a diákok (Ron Clark modell)  Vonzóvá teszi az egyetemet, kedvet csinál  Partnerauditot tart: egyetemi oktatók mikor látogatnak meg középiskolákat?  Menedzseli a kapcsolódási pontokat: folyamat alapon Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

16 Élelmiszertudományi Kar 16 A közoktatás és a szakképzés standard folyamatmodellje Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója (APQC K12)

17 Élelmiszertudományi Kar 17 Tudásmenedzsment helye a folyamatmodellben Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  Önálló folyamat-e?  Ki a gazdája?  Mi történik a középfokú iskoláinkban?  Tanáraink hogyan szerepelnek a tudásmenedzsment területén?  Van-e ilyen oktatás a tanárképzés során?  Tanáraink, oktatóink mennyit tanulnak?

18 Élelmiszertudományi Kar 18 Hol lakik a tudásmenedzsment folyamat? (A köznevelés támogató folyamatai (2)) Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

19 Élelmiszertudományi Kar Tudásmenedzsment rendszerek létrehozása és működtetése Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

20 Élelmiszertudományi Kar 20 Sikeres kezdeményezéseink 1.  Menedzseljük a kapcsolódási pontokat: –középiskola utolsó és egyetemi 1. évfolyamok közötti kapcsolat fejlesztése –mentori / tutori kapcsolatok diákok és hallgatók között –közös tudástér és együttműködési tér  Projekt menedzsment nap az egyetemen  Innovációs műhelymunkák  Közös programok és munkavégzés más egyetemekkel, iskolákkal Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

21 Élelmiszertudományi Kar 21 Sikeres kezdeményezéseink 2. Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  EU intézményrendszer és célok megismertetése a hallgatókkal  Innováció és projekt menedzsment fórum üzleti szakemberek bevonásával  Társadalmi felelősségvállalás (CSR) pályázaton részvétel: csoportmunka  Szakmai műhelyek, közösségek létrehozása  TDK témakörök megújítása

22 Élelmiszertudományi Kar 22 Eddigi tapasztalataink Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  Meglévő létesítményeink nem alkalmasak kiscsoportos és dinamikus képzési formákra  Hallgatók érdeklődnek, bevonhatók és motiválhatók, dolgoznak  Kreatívak, teljesítő-képesek, szabad idejükből sokat áldoznak  Erős csoport építő hatás, egymástól is sokat tanulnak  Nekünk tanároknak is meg kell újulnunk!

23 Élelmiszertudományi Kar 23 ‚I teach you and you teach me. Together we learn to love to learn’. (Ron Clark) Köszönöm a figyelmet! Szendrő Éva tanszéki mérnök, Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar (http://www.uni-corvinus.hu) 1118 Budapest, Villányi út 19. Tel./Fax: (36) 1/ innovációért felelős tanszéki mérnök Szendrő Éva


Letölteni ppt "A köznevelési rendszerünk, mint stratégiai „beszállító”, mennyire képes megfelelni a felső oktatási rendszer követelményeinek? Szendrő Éva - tanszéki."

Hasonló előadás


Google Hirdetések