Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TABUK ÉS MÍTOSZOK A VEZETÉSBEN A PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL ÉS AZ EMBERI KAPCSOLATOK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TABUK ÉS MÍTOSZOK A VEZETÉSBEN A PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL ÉS AZ EMBERI KAPCSOLATOK."— Előadás másolata:

1 TABUK ÉS MÍTOSZOK A VEZETÉSBEN A PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL ÉS AZ EMBERI KAPCSOLATOK

2 DILEMMÁIM • Pedagógus pályamodell és emberi kapcsolatok • A pedagógus szakmai személyisége • A vezető kapcsolatai a pályamodell sikeres működtetésében ⇨ • Tabuk és mítoszok a vezetésben Forrás: Újszerű pedagógiai módszerek Bevezetése. Educatio 2011.

3 MIÉRT IS A TABUK ÉS MÍTOSZOK? Leterheltség Frusztráltság Magányosság ⇩ A VEZETŐNEK NAP MINT NAP EGYRE MAGASABB SZINTEN KELL TELJESÍTENIE ⇩ Hátha, tudok ebben segíteni!

4 AZ ELŐADÁS… • Nem tudományos (már nem hiszek…) • Saját és mások élményeire reflektálok ⇨ Nyitottság kell hozzá (néha fájdalmas) ⇨ Őszinteség kell (ez még fájdalmasabb) ⇨ Alázat kell (ez a legnehezebb)

5 EGYETÉRTÜNK MINDENBEN? • Lesz, amiben nagyon nem… • …vagy rájössz, mitől vagy jó vezető

6 TABUK ÉS MÍTOSZOK • Amiket magam körül látok • Én is harcolok a saját gyakorlatommal • Nem vagyok tökéletes, Te sem leszel! • Örülj annak - ami jól működik - ami szép benned - fogadd el a hibáidat (tudj róluk)

7 A SIKERES VEZETÉS ALAPFELTÉTELE • Önmagad és másokat elfogadó • Elégedett (nem megelégedett)

8 1. A DEMOKRATIKUS VEZETŐ Milyen az ideális vezető? • „demokratikus” Pontosan milyen? Megosztja az infókat, bevon, meghallgat, nyitott, figyel, igazságos, jó, … olyan mint a beosztottak, „csak a felelősséget és a balhét ő viszi el ”

9 DEMOKRATIKUS VEZETŐ NINCS • Az ideálképnek senki nem felel meg! • Politikai, nem pedig vezetéstudományi kategória A VEZETŐ NEM A „NÉPAKARAT” MEGTESTESÍTÉSÉNEK SZEREPE, HANEM EGY SZERVEZET HATÉKONY KORMÁNYZÓJA

10 KI VAN A PÓRÁZ KÉT VÉGÉN • Nem a vezető hajtja végre a nevelőtestület pedagógiai indulataiból fakadó feladatokat • Olyan helyzetet kell teremtenie, hogy programját örömmel és elhivatottsággal vigyék sikerre

11 A SIKERES VEZETŐ Tisztában van a szervezet és a munkatársak. - teherbírásával, teljesítőképességével - igényeivel és vágyaival - motivációival ⇨ ezekhez kalibrálja a terveket és a feladatokat→ ehhez tájékozódik, beszél, kérdez, vitatkozik… ⇉DÖNT

12 A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 1. PARANCS, UTASÍTÁS - Nem szép szavak, de van ilyen - Gyors beavatkozás, krízishelyzet, kevés idő - Ezek nem szakmai, hanem munkajogi …

13 A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 2. VEZETŐI AKARATBÓL FAKADÓ DÖNTÉS - A vezető így szeretné (Saját gyermek esete: Miért? Azért, mert…!) Nem elegáns, de pontosan írja le a helyzetet - Miért ne lenne vállalható, hogy én is akarok valamit? - Hitelesebb a selyempapírba csomagolt racionális magyarázatoknál

14 A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 3. KONZULTATÍV DÖNTÉS - Tévesen ez a demokratikus vezetői döntés - Kikéred a véleményeket, meghallgatsz, ⇨ ⇨ VÉGÉN HOZOD MEG A DÖNTÉST (Te, nem ők) - Lehet hogy ez a korszerű, de nem célszerű

15 A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA • PARANCS, UTASÍTÁS • VEZETŐI AKARATBÓL FAKADÓ DÖNTÉS • KONZULTATÍV DÖNTÉS A helyes arányok megválasztása a fontos! „Lehet szakácskönyvből is főzni, de hogy a gombóc szétfő-e, az mindig a krumplitól és a liszttől függ”

16 AZ INFORMÁCIÓ. MIÉRT NEM MONDTAD? • Elégedettség mérés: INFORMÁCIÓ HIÁNY - „Nem jut el az információ hozzánk!” - „Most hallottam először.” • Nagy különbség van a között - hogy elmondta- e valaki, - hogy meghallotta-e valaki → meg kell győződni!

17 AZ INFORMÁCIÓ. ALÁZAT KELL… …AHHOZ HOGY NE MONDD: „Pedig már mondtam!” - Kevés az esély „most hogy mondod, emlékszem” - A „Pedig már mondtam” = „Miért nem figyelsz, majd lesz rád gondom ⇨ Innentől kezdve már rég nem az információ áramlásáról van szó.

18 MÍTOSZ, HOGY A VEZETŐNEK MINDENRŐL TUDNIA KELL • Intézkedési terv ⇨ nagy energia befektetés ⇨ lényeges változás nincs • Kell-e tudni mindent mindenkinek? • Megoszthatsz-e minden információt? • Tudnod kell-e mindenről? • Meg is kell védeni magunkat! (ajtó előtt két kolléga veszekszik ⇨ becsukom az ajtót, ”ez nem az én problémám”.

19 IDŐ ÉS LETERHELTSÉG (ha akarom mítosz, ha akarom tabu) • A vezető munkaterhelése tabu: bámulatot és szörnyülködést hív elő • Nem igaz, hogy nincs idő valamire! - időmenedzselési képesség gyenge - kevés dolgot fejez be, sok új dologba kezd - „mindig nyitva áll az ajtó” =demokratikus  ⇨ időmilliomos, vagy egyszerűen pazarló

20 VÉDD MEG MAGAD! - Minden besorolható, kivéve a krízishelyzetek - Napi egy-két óra …a jegyzőurat is később visszahívjuk, „csak egy mondatot” el sem hangozhat! - Tedd világossá a szabályokat! - Tudj nemet mondani! - Soha ne dolgozz hétvégén! Én már jó úton járok.. Nagyon nehéz volt az elején, de egyre jobb…

21 A VEZETŐI MUNKA KÜLDETÉS • Hajnaltól estig az oviban vagy • A család megértően tűri ezt • Semmi mást nem vársz csak egy kis dicséretet, és hálát ⇨ HIDEGZUHANY - természetesnek veszi - fintorog, st. „A kibomlott, lobogó hajjal, lángoló szemekkel csapata élén száguldó intézményvezető szép látvány egy romantikus festményen, de rosszul fest egy tablón.” (H. Attila)

22 TAGJA VAGYOK A CSAPATNAK! • A pedagóguskarrier útja : csoportszoba ⇨ vezetői szék • „Ezt sohasem fogom csinálni ”…az eredményt ismerjük - tagja a csapatnak, mint régen - elcsendesednek a beszélgetések mikor közéjük … - van aki tud, van aki nem tud alkalmazkodni a megváltozott… - meglepően „új barátaid” is lesznek • A VEZETÉS MAGÁNYOS FOGLALKOZÁS - nincsenek barátok, csak további főnökök - gazdasági szférában a „fizetett társalkodó” a coach segít

23 A HIBAKERESÉS MÍTOSZA A HIBAKERESÉS MÍTOSZA: Minél mélyebbre ásunk, annál több a hiba, de az eredmények is jobbak! ( általános iskola igazgatók) A TÖKÉLETESSÉG MÍTOSZA: Minél jobbnak tudjuk magunkat hinni, annál jobbak is leszünk !(óvodavezetők, középiskolai igazgatók) Te hova tartozol?

24 A HIBAKERESÉS MÍTOSZA Ha egy dolgozatot javítunk, mindent aláhúzunk pirossal, ami rossz. Ki kellene próbálni mi lenne, ha zölddel jelölnénk mindent egy dolgozatban, ami jó. Kérdés: együtt tudunk-e élni a tökéletlenséggel?

25 A HARMÓNIA SZIGETE A HARMÓNIA JÓ, A KONFLIKTUS ROSSZ • Az angolszász szakirodalom kezeli, mi megoldjuk a konfliktust • Ha egyáltalán észreveszi a vezető (óvodában a legnehezebb) • A konfliktus nem rossz, hanem természetes • „Döglött” szervezetben nincs konfliktus (rutinok, szabályok, elvárások →alacsony teljesítmény ) • Minden új dolog bevezetése konfliktussal jár • Kis mértékben orvosság, nagy mértékben méreg

26 MENNI VAGY MARADNI? – EZ IS CSAK EGY DIVAT • Nem lehet tervezni, minden állandóan változik - közoktatásban a pedagógiai diskurzus változik, de amit csinálni kell az kevésbé - A tényleges változások a vállalt feladatokkal jönnek (TÁMOP) - A pedagógiai divatokkal éppen úgy kell bánni, mint a divatokkal (nem veszi meg, éppen azért..) A VEZETŐ DOLGA AZ, HOGY MEGNÉZZE, TETSZIK-E MAJD AZ ÚJ ÁRÚ AZ ÖVÉINEK, JÓL ÁLL-E MAJD AZ ÓVODÁNAK, ÉS MIBE KERÜL.

27 BEFEJEZÉS Ébredj rá, hogy minden csak addig tart amíg igazán jó. A vég egy új, jobb jövő kezdete, nem pedig büntetés.


Letölteni ppt "TABUK ÉS MÍTOSZOK A VEZETÉSBEN A PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL ÉS AZ EMBERI KAPCSOLATOK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések