Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BKV piaci helyzete és beruházási tervei Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, 2009. november 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BKV piaci helyzete és beruházási tervei Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, 2009. november 30."— Előadás másolata:

1 A BKV piaci helyzete és beruházási tervei Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, november 30.

2  Közel 200 éves múlt  5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó  Több mint fő alkalmazott  21,4 Mrd férőhely km  Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát)  A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2 A BKV Zrt. pozícionálása

3 1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút A BKV Zrt. az elsők között 3

4 A BKV Zrt. fontosabb közlekedési jellemzői A BKV Zrt. közlekedési hálózatának jellemző adatai:  Hálózat hossza:1 177 km ebből agglomerációban:183 km Járműtípusonként: villamos+fogaskerekű:153,8 km trolibusz:66 km autóbusz:818,95 km HÉV:102,9 km metró+MFAV:35 km  Megállóhelyek száma:4 990 db  Napi járműkiadás:2 399 db Járműpark: Járműpark:összesen:2 846 db  autóbusz1 401 db  villamos:584 db  metró:369 db  HÉV:294 db  trolibusz161 db  MFAV: 23 db  fogaskerekű: 14 db 4

5 Nemzetközi összehasonlítás I. Utasok által fedezett költséghányad

6 Nemzetközi összehasonlítás II. Szolgáltatás előállításának hatékonysága és támogatása

7 A évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 7 ∆ = 24,2 Mrd Ft

8 Belső eladósodottság 8

9 A belső eladósodottság megoszlása 9

10 Modal split alakulása a kiszolgált területen Jelenleg:közösségi - egyéni  Budapesten belül:60 %-40 %  Agglomeráció:40 %-60 % 10

11 Mi kell a modal split javításához? 11 •Pontosság, megbízhatóság •Utasbarát intézkedések •Utasbarát (kulturált) viselkedés •Dinamikus utastájékoztatás •Akadálymentesítés (járművek, megállók) •Környezetbarátság •Energiahatékonyság •Fenntarthatóság

12 Pénz, pénz, pénz Mi kell a modal split javításának eléréséhez? 12

13 Közúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota 13

14 Vasúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota 14

15 Infrastruktúra (szakágankénti) állapota Felújítási határérték 15

16 Beszerzési eljárások mennyisége és összetétele évről áthúzódó és évi szerződések megoszlása típusonként 16 Megkötött szerződések megoszlása és értéke

17 A meglévő eszközpark éves ráfordítási igénye 52 Mrd 17 A BKV Zrt.-t érintő beruházások ( )

18 2009. évi Beruházási terv és időarányos teljesítése Megnevezés TERV (mFt) TÉNY (mFt) I.-III. negyedév Járműbeszerzés Járműfelújítás és korszerűsítés Mozgólépcső felújítás Pályafelújítás Európai Uniós projektek47622 Infrastruktúra felújítás M2 metróvonal járműállomány cseréjéhez hozzájárulás Társasági beruházás összesen Megjegyzés: • A Társaság likviditási helyzetét figyelembe véve számos projekt befejezése a évre lett átütemezve. • Az M2 járműállomány cseréjéhez történő hozzájárulás felhasználására is várhatóan a év folyamán kerül sor. 18

19 1. Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése 2. Új közúti, villamos vonalak építése, fejlesztése 3. Autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele 4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása 5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése 6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése. A fővárosi közlekedési rendszer fejlesztésének főbb feladatai 19

20 A 4-es metró építése Dél-Buda és Újpalota között 1.Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése I. 20 Megvalósítás ütemei: 1.Kelenföldi pu.–Keleti pu. 2.Keleti pu.–Bosnyák tér és Őrmező–Kelenföldi pu. 3.Bosnyák tér–Újpalota 4.Bocskai út–Budafok-belváros Az 1. ütem költsége: 366 Mrd Ft

21 A nyomvonal viszonylag csekély mélységben, átlagosan méteres sínkorona szinttel halad, a Duna közelében méteres mélységben, szinte teljesen beépített felszín alatt, rendkívül változó talajviszonyok közepette. Nyomvonal és talajviszonyok 21

22 Aktualizált ütemterv 22

23 Hasonló metróberuházások alakulása Európa más nagyvárosaiban 23 Amsterdami metró (Line 52) Londoni metró (Jubilee Line) Athéni metró (Line 2-3) Vonalhossz9,8 km16 km12 km Állomások száma81120 Építési idő Járulékos költségeknincsjármű, felszínjármű, depó, tartalék Összeköltségvetés3100 millió €3380 millió €2100 millió € Véghatáridő túllépése6 év2 év4 év Költségtúllépéskb. 215%kb. 40%kb. 50%

24 Szerződéses rendszer TevékenységVállalkozóSzerződéses keret Vonalalagutak, kapcsolódó műtárgyak, Gellért téri áll. *BAMCO Kkt. (VINCI, Hídépítő, STRABAG) ,00 € Kelenföld állomásszerkezetHídépítő Zrt Ft Tétényi út állomásszerkezetBPV Metro 4 Építési Kkt. (Bilfinger, Porr, Vegyépszer) ,94 € Bocskai út állomásszerkezetSWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) ,00 € Móricz Zsigmond körtér állomásszerkezetStrabag Zrt ,00 € Gellért téri állomásszerkezet *BAMCO Kkt. (VINCI, Hídépítő, STRABAG) Fővám téri állomásszerkezetHídépítő Zrt ,00 € Kálvin tér állomásszerkezetSWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) ,00 € Rákóczi tér állomásszerkezetSWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) Ft Népszínház utca állomásszerkezetBPV Metro 4 Építési Kkt. (Bilfinger, Porr, Vegyépszer) Ft Keleti pu. állomásszerkezetBPV Metro 4 Építési Kkt. (Bilfinger, Porr, Vegyépszer) Ft Belső beépítésSwietelsky Magyarország Kft Ft PályaépítésTóth T.D. Kft Ft Rendszerek és áramellátásSiemens M4 Budapest Konzorcium ,00 € Járművek beszerzéseAlstom Transport ,00 € JárműtelepSwietelsky Magyarország Kft Ft Fővám tér - Vámház körút felszíni rendezésAlterra-Colas-Eger Konzorcium Ft Kálvin tér - Múzeum körút felszíni rendezésAlterra-Colas-Eger Konzorcium Ft Rákóczi téri mélygarázsSWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) Ft Fővállalkozó: BKV Zrt 24 * Gellért tér a BAMCO szerződésben

25 A készültség Alagútépítés60% Kelenföldi pályaudvar állomás építése80-85% Tétényi úti állomás építése95-100% Bocskai úti állomás építése95-100% Móricz Zsigmond körtéri állomás építése95-100% Gellért téri állomás építése80-85% Fővám téri állomás építése80-85% Kálvin téri állomás építése75-80% Rákóczi téri állomás építése70-75% Népszínház utcai állomás építése70% Keleti pályaudvar állomás építése65-70% Belső beépítés5-10% Pályaépítés0-5% Rendszerek és az áramellátás0-10% Járműtelep0-5% Próbaüzem0% Járművekfolyamatban 25

26 A kelenföldi járműtelep Alapkőletétel: július Két éven át épül majd, feladata a 4-es metróvonal teljes körű kiszolgálása lesz. Az Andor utca - Etele tér - Borszéki utca által határolt több mint 6 hektáros terülten épül. Összterülete megközelíti majd a m2-t. Összesen 100 metrókocsi befogadására lesz alkalmas. Kapacitása később lehetővé teszi majd a tervezett második illetve harmadik szakasz szerelvényeinek kiszolgálását is. Telekalakítási problémák (három ingatlan- tulajdon megvásárlása) miatt a tenderfolyamat elhúzódott, ennek is szerepe van a projekt véghatáridejének kitolódásában. 26

27 Az őrmezei intermodális csomópont helyzete  A kerületi Kerületi Szabályozási Terv jóváhagyásának hiánya  A környezetvédelmi engedélyek hiánya (a KSZT függvénye)  Az építési engedély megszerzése (a KSZT és a környezetvédelmi engedély függvénye)  A tendertervek még nem állnak rendelkezésre (az építési engedély függvénye)  Az üzemeltetői és hatósági igények még nem ismertek teljes körűen  Az M1-M7 csomópont átépítése számos - részben magántulajdonban lévő - ingatlant érint (kockázatok minimál program esetén is)  Terület megszerzési problémák (a metróállomás őrmezei kijáratának területe, a P+R mélygarázs területe, és a buszpályaudvar területe is túlnyomórészt állami tulajdonban van) 27

28 A KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR 28

29 A TÉTÉNYI ÚTI ÁLLOMÁS 29

30 A BOCSKAI ÚTI ÁLLOMÁS 30

31 A MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉRI ÁLLOMÁS 31

32 A SZENT GELLÉRT TÉRI ÁLLOMÁS 32

33 A FŐVÁM TÉRI ÁLLOMÁS 33

34 A KÁLVIN TÉRI ÁLLOMÁS 34

35 A RÁKÓCZI TÉRI ÁLLOMÁS 35

36 A NÉPSZÍNHÁZ UTCAI ÁLLOMÁS 36

37 A KELETI PÁLYAUDVAR 37

38 5-ös (É-D-i regionális) gyorsvasúti vonal 1.ütem: Békásmegyer-Szentendre Költsége: 52 Mrd Ft 1. Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése II. fejlesztése II. Projekt státusza: Megvalósítási terv készül Határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv 38

39 1-es villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Megvalósítás ütemei: 1. Soroksári út-Budafoki út Költsége: 26,5 Mrd Ft Határideje: Státusza: folyamatban 2. Budafoki út-Fehérvári út 3. Fehérvári út-Etele tér 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése I. Státusza: megvalósítási terv készül Státusza: tervezet 39

40 3-as villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Határ út-Pesterzsébet felső Költsége: 17,5 Mrd Ft Határideje: Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése II. Státusza: folyamatban van 40

41 Közép-Buda és Óbuda közötti kötöttpályás kapcsolatok a budai fonódó hálózat kialakítása keretében - Bem rakparti összekötés Vidra u.-Batthyány tér között - Margit krt.-Török u. (Frankel Leó út) összekötés Költsége: 6,5 Mrd Ft 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése III. Státusza: folyamatban van 41 II. ütem határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv I. ütem határideje:

42 Műegyetem rakparti vonal megépítése Költsége: 16 Mrd Ft 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése IV. Státusza: tervezet 42 Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv Meglévő villamos pálya Tervezett villamos pálya FŐMTERV’TT - Unitef Konzorcium / tsz. Szt. Gellért téri vágányhálózat átalakítása a rakparti villamos kiépítése kapcsán

43 Fogaskerekű vasút fejlesztése A vasút fejlesztési koncepciójának négy lehetséges változata: •a jelenlegi vonal és a kocsiszín teljes felújítása meghosszabbítás nélkül, új járművek beszerzésével, •a rekonstrukció mellett, a fogaskerekű meghosszabbítása a Moszkva térig, a villamoshálózatba történő integrációval, vagy anélkül, integráció esetén új járművek beszerzése, •a vasút meghosszabbítása a Normafáig, vagy a János-hegyig, új járművek beszerzésével, •a fogaskerekű vasút kétirányú meghosszabbítása. 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése V. Költség: 10 Mrd Ft 43 Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv Státusza: tervezet, tanulmányterv készült

44 3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele I. Rákoskeresztúri autóbusz folyosó Költsége: 1,2 Mrd Ft Határideje: október Státusza: folyamatban van 44

45 Autóbusz-sávok kialakítása Jelenlegi sávhossz: 64,3 km Bővítés mértéke: ~4 km évente (2-3 év alatt 10 km) 3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele II. 45

46 Megállók átépítése, akadálymentesítés biztosítása 4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása •48 akadálymentesen megközelíthető megállóhelyből 40 alacsonypadlós járművel kiszolgált. •A peronok átépítése a járművek alacsonypadlósításával összehangoltan valósul meg. •Új peron építése esetén az akadálymentes megközelíthetőség kritérium. 46

47 S zempontok: - Energia hatékonyság, környezetvédelem - Utaskomfort - Flotta racionalizálása - Esélyegyenlőségi törvénynek való megfelelőség 5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése 47

48 6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése • Új, dízelüzemű járművek beszerzése esetén Euro 5-ös norma • Használt járművek beszerzése esetén min. Euro 3-as emissziós norma • A jelenlegi állomány környezeti szempontú megújítása (részecskeszűrő, motorcsere) • Alacsony zajkibocsátású közúti és vasúti járművek beszerzése, üzemeltetése • Alternatív hajtóanyagok és hajtásrendszerek alkalmazása • Környezetszennyezés hatásai 48

49 6/1. Szennyezőanyagok társadalmi hatása pénzben kifejezve SzennyezőanyagokFajlagos költség* (ezer Ft/tonna) NOx (Nitrogén-oxidok)2.368 NMVOC (Illékony [nem metán] szerves vegyületek emissziója) SO 2 (Kén-dioxid) PM 2,5 (2,5 mikronnál kisebb, levegőben szálló por-részecskék)** * A GDP-vel megegyező mértékben változik.  Levegőtisztaság – egészség megóvás  Levegőszennyeződés – csökken a szervezet ellenálló képessége – betegségek 49 ** Az EU4 és EU5 normák 0,02 g/kWh értéket írnak elő.

50 Forrás igény középtávon (5 év) •Meglévő jármű állomány felújítása: 45,2 Mrd Ft •Részleges pályafelújítás: 49,1 Mrd Ft •Mozgólépcső felújítás: 3,75 Mrd Ft •Áramellátási rendszerek, biztosító berendezések rekonstrukciója: 15,8 Mrd Ft •Épületek, építmények felújítása: 11 Mrd Ft Meglévő eszközállományra fordított beruházások, értéknövelő felújítások 50

51 Forrás igény középtávon (5 év) •Járműbeszerzések: 122,9 Mrd Ft •Komplex vonali rekonstrukciók: 93 Mrd Ft •Meglévő járműállomány cseréje a komplex vonali rekonstrukciókhoz kapcsolódóan: 35 Mrd Ft Meglévő eszközállományra fordított nagy volumenű beruházások 51

52 agresszív talajvíz és a kóbor áram együttes korróziós hatása Előkészítés alatt – 3-as metróvonal rekonstrukciója Státusza: tervezet, tanulmányterv készült A felújítás indokoltsága: • Műszaki állapot (infrastruktúra: éves) • Biztonság • Utaskomfort • Gazdaságosság A felújítás időtartama: műszaki tartalom függvényében minimálisan 8-10 év Becsült költsége kb. 90 Mrd Ft infrastruktúra, 600 M Ft biztosító berendezés és 31,4 Mrd Ft jármű (240 metrókocsi) felújítás 2024 után járműcsere (220 metrókocsi) 79,2 Mrd Ft A felújítás kibővíthető további fejlesztésekkel: • Esélyegyenlőség biztosítása (törvényi szabályozás) • Intermodális csomópontok kialakítása • Kétirányú vonalhosszabbítás 52

53 Előkészítés alatt – HÉV vonalhálózat műszaki rehabilitációja Jogszerűen üzemelő rendszer Vasútbiztonsági tanúsítvány Vasútbiztonsági engedély Műszaki (továbbhasználati) engedélyek Pályahasználati működtetési engedélySzemélyszállítási működési engedély Az engedélyek és tanúsítványok megszerzése elengedhetetlen feltétele a jogszerű üzemeltetésnek. A műszaki állapotok miatt az Nemzeti Közlekedési Hatóság csak állapotjavító beavatkozás mellett adja meg azokat. Felújítások várható időtartama: között A becsült költsége: 100 Mrd Ft, ebből lehetséges EU-s támogatás 70 Mrd Ft Státusz: a teljes program tulajdonosi döntésre vár 53

54 A program elindítását szorgalmazó törekvések Busz Rekonstrukciós Program Autóbuszos közösségi közlekedés járműparkja  heterogén,  magas átlagéletkorú,  magas károsanyag-kibocsátású,  üzemeltetése nehézségekbe ütközik, drága  Hazai járműipar támogatása  Meglévő kompetenciák fejlesztése  Versenyképességének javítása  Exportképesség erősítése Hazai Autóbusz Rekonstrukciós Program Alacsony szolgáltatási színvonal a közösségi közlekedésben Hazai munkaerő megtartása 54

55 A projekt célja: Egységes szemléletű fejlesztés •Forgalomirányítás •Dinamikus utastájékoztatás •Járműdiagnosztika •Üzembiztonság javítása •Működési költségek csökkentése •Integrált informatikai rendszer •Szinergikus kapcsolat az elektronikus jegyrendszer kialakításával Forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer (FUTÁR) projekt Határidő: június Státusza: tendereztetés alatt Költsége: 5 Mrd Ft 55

56 30 milliárd Ft hitelhez kapcsolódó kormányzati szerepvállalás helyzete és feltételei  15 éves üzleti modell (elkészült)  15 fejlesztési program (elkészült)  A BKV struktúrájának átalakítása  Transzparencia megteremtése 56

57 Köszönöm figyelmüket! Budapesti Közlekedési Zrt Budapest, Akácfa u


Letölteni ppt "A BKV piaci helyzete és beruházási tervei Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, 2009. november 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések