Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai, a megváltozott.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai, a megváltozott."— Előadás másolata:

1 A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai, a megváltozott munkaképességű emberek foglalkozási rehabilitációjának irányai, kilátásai. Előadó: Tatosné Takács Andrea főigazgató-helyettes Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal

2 Jogszabályi környezet  2011. évi CXCI. tv. (Mmtv.) a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításairól  7/2012. (II. 14.) NEFMI rendelet a komplex minősítésre vonatkozó részletes szabályokról  8/2012. (II. 21.) NEFMI rendelet a foglalkozási rehabilitációs szakértőkről  327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról

3 Jogszabályi környezet  95/2012. (V.15.) Korm. Rendelet a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalról, valamint a szakmai irányítása alá tartozó rehabilitációs szakigazgatási szervek feladat- és hatásköréről  327/2012. (XI.16.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkaadók akkreditációjáról, valamint megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról  38/2012. (XI.16.) EMMI rendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltató akkreditációs eljárásáért fizetendő igazgatási, szolgáltatási díj szabályairól

4 I. Átalakult intézményrendszer 2012. január 1 – június 30 (327/2011. (XII.29.) Korm.r.1.§.)  Nyugdíjbiztosítási szakigazgatási szerv az ellátórendszer átalakításával érintett személyek kiértesítése, az állapot felülvizsgálata, új ellátások iránti kérelmek befogadása, továbbítása az NRSZH-hoz. Rehabilitációs kártyával kapcsolatos eljárás megindítása.  Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal nyugdíjbiztosítási szakigazgatás szerv által továbbított felülvizsgálati kérelmek befogadása, ütemezése, a komplex minősítés elvégzése, valamint az érintett és a nyugdíjbiztosítási szakigazgatási szerv értesítése.  Munkaügyi központ a foglalkozási rehabilitáció színtere (rehabilitációs szolgáltatások nyújtása). Akiket a felülvizsgálat során nem minősítenek megváltozott munkaképességűnek vagy nem lesz jogosult ellátásra, azok álláskeresőként ügyfelekké válhatnak. 2012. július 1-től 1502/2011. (XII. 29.) Korm. határozat alapján rehabilitációs szakigazgatási szerv.

5 A rehabilitációs szakigazgatási szerv létrehozásának előnyei  A speciális ügyfélkör kezelése egy erre szakosodott, viszonylag önálló szervezet-rendszer keretében valósul meg.  Az eredményességért való felelősség egyértelműen meghatározható.  A folyamat szakmai irányítása és a felmerülő problémák kezelése egy szervezeten (NRSZH) belül és nem áttételeken keresztül történik.  A személyre szabott ügyfélkezelés és az egyes ügyfelekért való felelősség felerősödik.  Az ügyfél munkába helyezésének és a foglalkozási rehabilitáció támogatásának eszközrendszere és feladata egységes szervezeti keretek között valósul meg.

6 A rehabilitációs szakigazgatási szerv eljárása  Valamennyi ellátás iránti igényt elektronikus úton, vagy írásban az igénylő lakóhelye szerint illetékes kormányhivatal rehabilitációs szakigazgatási szervnél kell előterjeszteni.  A rehabilitációs szakigazgatási szerv I. fokon komplex minősítést végez, és megállapítja:  az egészségi állapot százalékos mértékét,  a rehabilitálhatóságot, a rehabilitáció lehetséges irányát, a rehabilitációs szükségleteket, és a rehabilitációhoz szükséges időtartamot.  A fentiek alapján a rehabilitációs szakigazgatási szerv I. fokon határozatot hoz. II. fokon mind a komplex minősítést, mind a határozathozatalt illetően az NRSZH jár el.

7 RSZSZ létszámok megyei bontásban

8 A rehabilitációs szakigazgatási szerv ügyfelei  Rehabilitációs ellátásban részesülő: a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 2-4. §-a alapján ellátásban részesülő.  Rehabilitációs járadékban részesülő: a rehabilitációs járadékról szóló 2007. évi LXXXIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti ellátásban részesülő. Az ügyfélkörbe tartozhatnak azok a személyek is:  akiknek egészségi állapota 51-60% közötti, foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható (B 1),  akiknek egészségi állapota 31-50% közötti, tartós foglakoztatási rehabilitációt igényel (C1), de nem rendelkeznek az ellátás megállapításához szükséges egyéb jogszabályi feltétellel és vállalják az együttműködést, valamint  a rokkantsági ellátásban részesülők közül azon személyek, akik vállalják az együttműködést.

9 II. Az átalakult komplex minősítés rendszere Komplex minősítés:  új ellátás megállapításához, korábbi ellátás felülvizsgálatához kapcsolódóan,  az ügyfél kérelmére.

10 Komplex minősítés  Az egészségi állapot, valamint az önellátási képesség orvosszakmai szempontú megítélése tekintetében a minősítést kizárólag az orvosszakértő,  a rehabilitálhatóság foglalkoztatási szempontú megítélése tekintetében a minősítést – ideértve az egyes körülményekhez tartozó pontérték megállapítását és azon körülmények fennállásának megállapítását, amelyek előfordulása esetén a rehabilitáció nem javasolt – kizárólag a foglalkozási rehabilitációs szakértő,  a rehabilitálhatóság szociális szempontú megítélése tekintetében a minősítést – ideértve az egyes körülményekhez tartozó pontérték megállapítását és azon körülmények fennállásának megállapítását, amelyek előfordulása esetén a rehabilitáció nem javasolt – kizárólag a szociális szakértő véleménye alapján kell elkészíteni.

11 Új minősítési kategóriák  A: rehabilitáció nélkül foglalkoztatható (60% feletti egészségi állapot)  B1: foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható (51-60% közötti egészségi állapot).  B2. egészségi állapota alapján rehabilitálható, azonban a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményei miatt nem foglalkoztatható, foglalkozási rehabilitációja nem javasolt (51-60% közötti egészségi állapot)  C1: tartós foglalkozási rehabilitációt igénylő személy (31-50% közötti egészségi állapot).  C2: egészségi állapota alapján tartós rehabilitációt igényel, azonban a külön jogszabályban meghatározott egyéb körülményei miatt nem foglalkoztatható, foglalkozási rehabilitációja nem javasolt (31-50% közötti egészségi állapot)  D: csak folyamatos támogatással foglalkoztatható megváltozott munkaképességű munkavállaló (1-30% közötti egészségi állapot).  E: egészségkárosodása jelentős, önellátásra részben, vagy egyáltalán nem képes (1-30% közötti egészségi állapot).

12 Kimutatás a szakértői bizottságok vizsgálataiból I. fokú eljárás 2013.01.01 – 2013.08.31. Kimutatás a szakértői bizottságok által végzett vizsgálatokról I. fokú eljárás 2013.01.01. - 2013.08.31. Megye KOMPLEX minősítés eredményei (minősítési kategória és egészségi állapot %-os mértéke) Egyéb jogcímű vizsgálatok Összes vizsgálat "Új igény" "Felül- vizsgálat" B1B2C1C2DE szakhatósá gi szakértői 60% <51-60%31-50%1-30% Budapest3 8291 0854602698432981 8551 108811 9754 435 11 324 Baranya megye1 064770183451210215465274362 2773 060 7 171 Bács-Kiskun megye1 1054 0723317127734541 994819941 9622 929 10 068 Békés8173 9834456676794671 536942641 6923 367 9 859 Borsod-Abaúj-Zemplén megye1 3561 427435364496289695472322 5533 308 8 644 Csongrád8672 7152146024553731 231624831 6581 670 6 910 Fejér megye1 015376154139214101528236191 1491 811 4 351 Győr-Moson-Sopron megye8221 17917738059550457327511 4321 673 5 106 Hajdú-Bihar megye784398264237147106236161312 3324 045 7 559 Heves megye6781 23639531118317351832599721 889 4 775 Jász-Nagykun-Szolnok megye1 368577396313150255354405721 8901 677 5 512 Komárom-Esztergom megye1 35165142147223115934330769776962 3 740 Nógrád megye4241 21719334722913144426037811899 3 351 Pest megye3 4761 1716342688282611 728858701 3962 913 8 956 Somogy megye1 09734359194189218430310401 0231 296 3 759 Szabolcs-Szatmár-Bereg megye2 539423531603409237685464331 4661 227 5 655 Tolna megye60880160182158148479329539091 111 3 429 Vas megye5821 02428622816311346132431551677 2 834 Veszprém megye7561419212410011927117021786999 2 682 Zala megye7131 22364246117267881331307321 302 3 970 Országos összesen25 25124 8125 7947 1096 6334 93415 5919 046956 28 34241 250119 655 50 06312%14%13%10%31%18%2%

13 Kimutatás a szakértői bizottságok vizsgálataiból II. fokú eljárás 2013.01.01 – 2013.08.31. Kimutatás az NRSZH szakértői bizottságainak vizsgálataiból II. fok 2013.01.01.-2013.08.31. Megye A KOMPLEX minősítés eredményei (minősítési kategória és egészségi állapot %-os mértéke) Egyéb jogcímű vizsgálatok Összes vizsgálat "Új igény" "Felül- vizsgálat" B1B2C1C2DE szakhatósá gi szakértői 60% <51-60 %31-50 %1-30 % Budapest314806768982311713814225 561 Baranya megye198252661376684888115029 629 Bács-Kiskun megye7660193640831207569 280 Békés1032574570122410514015124 535 Borsod-Abaúj-Zemplén megye187164144537015561219488 533 Csongrád138201454712014941818330 452 Fejér megye150544144421750829860 362 Győr-Moson-Sopron megye203227135955849829210931 570 Hajdú-Bihar megye31277136549867715325344 686 Heves megye6776523234519106711 221 Jász-Nagykun-Szolnok megye2273612342547334011025 398 Komárom-Esztergom megye13113648414219107914228 337 Nógrád megye1720137827005410 101 Pest-megye823439276 30561288461026967 1 598 Somogy megye66511432152425705114 182 Szabolcs-Szatmár-Bereg megye2641510657 16366119830 507 Tolna megye5343153014209714911 156 Vas megye9073773621816504027 230 Veszprém megye76132018151416424615 150 Zala megye8633224002730 71 Országos összesen3 5032 2801 4451 1781 2813981 26018833 2 1086688 559 5 78325%20%22%7%22%3%1%

14 „ ÚJ igénybejelentésen” alapuló komplex minősítések eredményei 2009-2013. évben

15 Soros, időszakos felülvizsgálatok eredményei 2009-2013. évben

16 A rehabilitációs szolgáltatások A rehabilitációs szolgáltatások keretében biztosítani kell a megváltozott munkaképességű személy:  megfelelő munkahelyen történő munkavégzésre való felkészítéséhez szükséges szolgáltatásokat és  megfelelő munkahelyen történő elhelyezkedése érdekében a rehabilitációs célú munkaközvetítést.

17 A szolgáltatások nyújtása és finanszírozása A szolgáltatás nyújtói:  Az RSZSZ megfelelő szakképzettséggel és szakmai tapasztalattal rendelkező munkatársai  „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” című TÁMOP 1.1.1-12/1 projekt humánszolgáltatói  Helyi civil szervezetek, szolgáltatást nyújtók Finanszírozás:  TÁMOP 1.1.1-12/1 projekt (11.7 Mrd Ft)

18 RSZSZ-hez beérkezett munkaerőigények 2013. január-július időszakban, országosan Munkaerőigények száma Alkalmazni kívánt létszám RSZSZ által közvetítettek létszáma Sikeres közvetítések létszáma Támogatás nélkül sikeresen elhelyezkedettek létszáma 3 641 fő14 344 fő12 835 fő5 553 fő464 fő

19 III. TÁMOP 1.1.1-12 kiemelt projekt A projekt teljes forrása: 11 700 000 000 Forint Projektidőszak: 2012. november 1. 2015. június 30. Fő kedvezményezett, megvalósító: Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal Célcsoport: rehabilitációs ellátásban részesülő ügyfelek rehabilitációs járadékban részesülő ügyfelek

20 TÁMOP 1.1.1-12 indikátorok Előkészítő szakaszba bevont ügyfelek: 13.000 fő Programba bevont személyek száma: 10.000 fő Programot sikeresen befejezők száma: 6.000 fő A programmegvalósítás időszakában  legalább 3 hónapig foglalkoztatott ügyfelek száma: 5.000 fő A támogatott képzést sikeresen befejezettek száma: 2.500 fő

21 TÁMOP 1.1.1-12 programelemek Humánszolgáltatások Bérköltség-támogatás bér és járulékai 100%-a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat Képzési támogatás képzés költségének 100%-a képzési-alkalmassági vizsgálat Utazási költségek szolgáltatáshoz munkába járáshoz képzéshez

22 IV. Átalakult akkreditációs rendszer  Egy szintű akkreditáció: rehabilitációs akkreditációs tanúsítvány időbeli hatály nélkül!  Egységes követelményrendszer  Nincs szervezeti, illetve működési forma megkötés  Létesítő okiratában a foglalkozási rehabilitáció megjelenik  A megváltozott munkaképességű munkavállalók létszáma a 30 főt, vagy arányuk a 25%-ot eléri  Megfelelő szakmai személyzeti, technikai háttér (tanácsadó, mentor, segítő)  Ellenőrzések hangsúlyossága  Tervezett eseti, rendkívüli, komplex ellenőrzések  Ellenőrzések szankciói  Negatív értékelőpontok  Tanúsítvány részleges vagy teljes visszavonása

23 V. Átalakult támogatási rendszer  Bér- és költségtámogatás  Pályázati úton nyújtott  Akkreditált foglalkoztatók részére  2013. január 1-től  Rehabilitációs kártya  Minden arra jogosult után igénybe vehető a pályázattól függetlenül.  A pályázaton nyertes munkáltatók is igénybe vehetik a támogatás mellett azon munkavállalóikra, akik erre jogosultak.

24 Átalakult támogatási rendszer  Bér- és költségtámogatás  Tranzit foglalkoztatás  Nyílt munkaerőpiacra történő kivezetésre felkészítés  Munkapróba  Degresszív támogatás (2015-től)  Tartós foglalkoztatás (2013. június 30-tól kibővült kör)  Képességek megőrzése, fejlesztése védett körülmények között

25 Pályázati eredmények (2013. évre)  Regisztrált pályázó 408 db  Benyújtott pályázat 346 db  Nyertes pályázat 334 db, 30.521 főre  Szerződést kötött munkáltatók száma: 324 db, 30.410 főre  Tartós foglalkoztatásra 28.000 fő Tranzit foglalkoztatásra 2.410 fő

26 Támogatásban részesülő akkreditált munkáltatók megyei eloszlása 2013 Összesen: 324 13 33 28 42 48 15 13 9 23 59 12 8 21 12 31 19 10 9 8

27 2013-ban támogatott tranzit és tartós foglalkoztatottak megyei eloszlása Összesen: 30410 fő 1124 2248 1390 2248 2628 1527 414 466 2585 1546 2686 765 475 1854 574 4058 1179 1341 734 568

28 Támogatható költségek  a) a megváltozott munkaképességű munkavállaló után fizetendő bérköltség,  b) a megváltozott munkaképességű személy foglalkoztatásának a megváltozott munkaképességből fakadó többletköltségei  Az egy főre jutó támogatás 2013-ban 1.120.000 Ft

29 Egyéb fontos információk  A szerződés szerinti létszámot éves szinten kell teljesíteni.  Új létszám felvétele a Rehabilitációs Szakigazgatási Szerven keresztül  Bejelentési kötelezettség: napi munkaidő, munkakör változása, telephelyek közötti létszámmozgás. Az NRSZH jóváhagyása, szerződésmódosítás szükséges!  A napi munkaidőnek a 4 órát el kell érnie. (2014. évtől 5 óra!)

30 A támogatás folyósítása, ellenőrzése  A támogatás pénzügyi ellenőrzését a Magyar Államkincstár, szakmai ellenőrzését az NRSZH látja el.  Folyósítás minden hónap 8. napjáig történik meg.  Első alkalommal egyéni támogatás éves keretösszegének 1/12-ed része.  Ezt követően az előző havi elszámolással (minden hónap 20-a) módosított összeg.

31 Pályázatok  Bér- és költségtámogatás elkövetkező évre vonatkozó pályázata (minden év szeptember 30-ig)  Meghívásos pályázat a bér- és költségtámogatás vonatkozásában (forrás függvényében)  Munkahelyek rehabilitációs célú átalakítására kiírandó pályázat (forrás függvényében)

32 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai, a megváltozott."

Hasonló előadás


Google Hirdetések