Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Aktualitások Békés megyei ivóvíz arzén tartalmával kapcsolatos intézkedésekről Jegyző értekezlet 2013.05.03 Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Aktualitások Békés megyei ivóvíz arzén tartalmával kapcsolatos intézkedésekről Jegyző értekezlet 2013.05.03 Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi."— Előadás másolata:

1 Aktualitások Békés megyei ivóvíz arzén tartalmával kapcsolatos intézkedésekről Jegyző értekezlet Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve Dr. Mucsi Gyula megyei tiszti főorvos

2 2 Előzmények Az Európai Unióhoz való csatlakozáskor Magyarország vállalta, hogy eleget tesz a az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló 98/83/EK tanácsi irányelvnek. A magyar jogrendben az irányelvnek való megfelelést a 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről biztosítja. Magyarország arzén, bór és fluorid tekintetében az irányelvben meghatározott határértékek betartása alól december 25-ig eltérést kért és kapott. Az engedélyezett határértékek: arzén 50 μg/l, bór 5 mg/l, fluorid 1,7 mg/l.

3 3 Előzmények Az Európai Unióban •WHO Ivóvíz Szabvány 1958 –ban 200  g/l jelöli meg az As határértéket •1963-ban ez 50  g/l-re csökken •1984-ben ideiglenes határérték a rákkeltő hatás miatt 10  g/l •Az Európai Unio a 98/83/EK Irányelvben átveszi a WHO ajánlást, és dec 25-től kötelező érvényű a 10  g/l As határérték •Magyarország 6 évre kapott ez alól felmentést

4 4 Az As mindenki szervezetébe bekerül  g/ nap mennyiségben A szervetlen As bevitel jelentősége a nagyobb, mert veszélyesebb a daganatok kialakulása szempontjából. A leginkább tartalmazzák : - gabonafélék - kávé - sör - rizs húsokkal kapcsolatban magas a részaránya A korábban is sokszor említett tengeri halak fogyasztása elsősorban a szerves As bevitelét növeli. Napi bevitel : 100  g/l az ivóvízzel( 50  g/l As tartalmú ivóvíz esetén ) és 20  g/nap a bevitel az élelmiszerekkel

5 5 Egészségkárosító hatások •A szervetlen As bizonyítottan rákkeltő •Szív és keringési betegségek kialakulása •Perifériás és központi idegrendszeri tünetek •Máj, és vesebetegségek •Mikrocirkulációs zavarok •A természetes eredetű As bevitelnek kis mennyiség esetén is van karcinogén kockázata •A 10  rizikó élettartam kockázathoz 0,17  g/l As ivóvíz koncentráció tartozik •Ebből következik, hogy a korábbi határérték nem jelent elegendő védelmet. •Különös védelmet igényelnek a várandós nők és a csecsemők- fokozott hatás – átjut a placentán •Az As kis mennyiségben is befolyásolja az emberi enzimrendszert

6 6 Magyar adatok •ASHRAM( Arzén Egészségkockázat Becslés és Molekuláris Epidemiológiai Felmérés 4 magyar érintett megyében) •A bőrrák, és tüdőrák kockázata szignifikánsan növekedik 10  g/l – nál magasabb As koncentráció esetén •20-50  g/l esetén közel 6x magasabb a kockázat mint a kontroll csoportban

7 7 Előzmények Magyarországon elindult az Ivóvízminőség- javító Program, amely azonban eddig az időpontig nem zajlott le. Magyarország derogációs kérelmet nyújtott be az Európai Bizottsághoz. Az eltérés 2015-ig, – az Ivóvízminőség-javító Program várható megvalósulásáig – történő meghosszabbítására.

8 A környezeti arzén-expozíció egészségkárosító hatásai • Daganatkeltő hatás – Géntoxicitás (oxidatív stressz) – DNS repair gátlás (ligáz gátlás) – Epigenetikus hatás (metiláció) • Hormon diszruptor hatás – Glukokortikoid receptor gátlás – Ösztrogén receptor gátlás • Citotoxikus hatás • „Arzénmérgezés” Növekvő dózis

9 Az arzén daganatkeltő hatásának lehetséges módozatai As expozíció Karcinogenezis Módosult DNS repairOxidatív stressz Kromoszóma aberrációk Módosult DNS metiláció Megzavart sejtproliferáció Goering P. et al.: Tox. Sci. 49:

10 10 A daganatok kialakulásának megelőzése KIINDULÁS (INICIÁCIÓ) ELŐREHALADÁS (PROMÓCIÓ) ELHATALMASODÁS (PROGRESSZIÓ) JAVÍTÁSSEJTHALÁL DNS-károsodásOSZTÓDÁS EGÉSZSÉGES SEJT INICIÁLT SEJT DAGANAT SEJTEK RÁK kémiai támadás: a DNS károsodása 2.kémiai támadás: a jelátviteli utak károsodása Sztochasztikus / determinisztikus hatás (kis dózisok!) 1.   2.

11 11

12 12

13 13 Előzmények Az Európai Bizottság C(2012) 3686 számú határozata december 25-ig engedélyezett újabb eltérést. Arzén vonatkozásában 20 μg/l bór vonatkozásában 3 mg/l és fluorid vonatkozásában 1,7 mg/l határértékkel december 26-tól az elfogadható határértékek: arzén 10 μg/l, bór 1 mg/l, fluorid 1,5 mg/l. Sajnálatos módon az Ivóvízminőség- javító Program a fenti időpontig sem valósult meg.

14 14 Békés Megye érintettsége A derogációs listán 35 Békés Megyei település szerepel (Medgyesegyháza-Bánkút önállóan szerepel) összesen fő érintett, ezek közül arzén vonatkozásában mind a 35, bór vonatkozásában 5 település érintett (Tótkomlós, Kondoros, Bucsa, Kertészsziget, Ecsegfalva). Fluorid tekintetében Békés Megyében nincs érintett település. A derogációs listán egy olyan Békés Megyei település nem szerepel amely arzén tekintetében érintett (Elek).

15 15 Érintett lakosságszám TelepülésLakosság szám KSH 2010 Battonya5726 Békéssámson2371 Bucsa2171 Csabacsűd1866 Csabaszabadi351 Csanádapáca2697 Csorvás5201 Dombegyház2048 Dombiratos556 Ecsegfalva1183 Elek4985 Gádoros3745 Gerendás1364 Geszt764 Gyula32132 Hunya668 Kardos388 Kardoskút431 TelepülésLakosság szám KSH 2010 Kertészsziget189 Kisdombegyház279 Kondoros2527 Magyarbánhegyes1101 Magyardombegyház168 Medgyesegyháza1459 Medgyesegyháza-Bánkút411 Mezőgyán549 Nagybánhegyes796 Nagyszénás2358 Orosháza14073 Örménykút217 Pusztaföldvár899 Pusztaottlaka237 Szarvas7538 Tótkomlós2953 Újkígyós2252 Zsadány768 Összesen

16 16 Az önkormányzatok feladata az átmeneti vízellátás biztosítása (Szolgáltatókkal közösen kidolgozott logisztika alapján) 1. Palackos vagy lajtoskocsis vízellátás •Előnye: minősége ellenőrzött, ám felhasználása nagyban függ a lakosság együttműködési hajlandóságától. Csak akkor kerüljön sor átmeneti vízellátás elrendelésére, ha semmilyen más módon az egészséges ivóvízfogyasztás nem érhető el. •Lehetőségek: •palackos vagy zacskós víz házhoz szállítása, •palackos vagy zacskós víz kijelölt helyen történő kihelyezése, •lajtoskocsis vízellátás ( végső esetben csak !!!) •egyéb megoldások, pl. kijelölt üzletekben– alsó árfekvésű – palackos vizek vételére jogosító víz-jegyek biztosítása, stb. •Konténeres víztisztítás, és vízszolgáltatás

17 17 •2. A lakosság lehetőségei a megfelelő minőségű víz fogyasztására •Elengedhetetlen a lakosság együttműködése a bármilyen módon a rendelkezésére álló (kiszállított víz, vagy vízvételezési helyről saját maga által házhoz szállított) víz ivás és főzés céljára való felhasználása. •2.1.A csapvíz keverése az átmeneti vízellátás keretében rendelkezésre bocsátott vízzel. Előnye, hogy kevesebb vizet kell a szolgáltatónak biztosítania, hátránya, hogy főleg az alacsonyabb As koncentrációk esetében alkalmazható). •2.2.Palackozott (ásvány)víz használata. Ballonos vízadagoló automaták alkalmazása egészségügyi, oktatási intézményekben,és közintézményekben, /kockázat csökkentő megoldás az intézményfenntartó részéről/

18 18 Intézkedések A Kormány 1379/2012. (IX. 20.) Korm. Határozata az egészséges ivóvíz biztosításához szükséges intézkedésekről •Az Ivóvízminőség-javító Program gyorsítása mind a kérelmezők mind a hatóságok oldaláról. •A Honvédelmi Minisztérium felhatalmazást kapott, hogy a rendelkezéseire álló eszközökkel átmeneti vízellátást biztosítson azokon a településeken ahol egyéb megoldás nem valósul meg.

19 19 A Magyar Honvédség szerepe Lajtos kocsikkal és zacskós víz osztásával átmeneti vízellátás biztosítása azokon a településeken ahol egyéb megoldás nem valósul meg. Az átmeneti ivóvízellátás kiszállítással történő biztosításának kiváltásához szükséges konténeres szűrőberendezések gyártását és telepítését készíti elő.

20 20 Az átmeneti ivóvízellátás módozatainak meghatározása az önkormányzat és az üzemeltető feladata, valamint az ellátás megszervezése •A 201/2001. Kormány rendelet szerint nem az ÁNTSZ kompetenciája. A rendelet nem a szolgáltatás technikai megoldási módját, hanem az átmenetileg biztosítandó egészséges ivóvíz mennyiségi minimumát határozza meg. •A helyi lehetőségek figyelembe vételével kell megszervezni és kidolgozni az ellátás rendjét •FONTOS: az ellátás során szolgáltatott víz minőségének rendszeres ellenőrzése

21 21 A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai Osztott illetékesség: az 1000 m3/nap-nál kisebb kapacitású és 5000 főnél kevesebb állandó népességet ellátó vízellátó rendszerek esetén a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalának járási (fővárosi kerületi) népegészségügyi intézete, az ennél nagyobb, illetve egy járás határán átnyúló vízellátó rendszerek esetén a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve.

22 22 A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai Az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH) által kiadott szakmai eljárásrend alapján: •az üzemeltetők nyilatkoztatása az átmeneti vízellátás módjáról •az átmeneti vízellátás elrendelése, a szükséges vizsgálatok meghatározása •hatósági mintavételezés és helyszíni ellenőrzés •havi jelentések küldése az OTH részére az Európai Bizottságnak küldendő tájékoztatáshoz

23 23 A Járási Népegészségügyi Intézet és a Megyei Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv feladatai •kapcsolattartás a Honvédség átmeneti vízellátást biztosító alakulataival •az átmeneti ivóvízellátás kiszállítással történő biztosításának kiváltásához szükséges konténeres szűrőberendezések engedélyezésben gyorsított eljárásban szakhatósági állásfoglalás adása vízjogi létesítési és üzemeltetési ügyekben •Lakosság tájékoztatása

24 24 https://www.antsz.hu/ivovizminose g

25 25 Jelenlegi helyzet Alföldvíz Zrt. által üzemeltetett településeken 27 érintett település esetén az Alföldvíz Zrt. az üzemeltető Műszaki beavatkozással Dombiratos település esetében véglegesen sikerült biztosítani a határértékeknek megfelelő ivóvizet Szarvas, Pusztaottlaka, Pusztaföldvár, Orosháza, Nagyszénás, Kardoskút, Gádoros, Csabaszabadi, Csabacsűd településeken műszaki beavatkozással a nyári növekedett vízfogyasztásig (április 30.) megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását, jelenleg a konténeres víztisztítók engedélyeztetése zajlik

26 26 Jelenlegi helyzet Alföldvíz Zrt. által üzemeltetett településeken Tótkomlós, Battonya, Dombegyház, Kisdombegyház, Magyardombegyház, Magyarbánhegyes, Békéssámson, Gerendás, Geszt, Mezőgyán, Zsadány, Bucsa, Kertészsziget, Ecsegfalva, Hunya, Kardos, Örménykút települések esetében a Honvédség biztosítja az átmeneti vízellátást lajtos kocsikkal vagy zacskós vízzel Ezeken a településeken jelenleg szintén a konténeres víztisztítók engedélyeztetése zajlik

27 27 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken Gyulai Közüzemi Kft. Gyula Műszaki beavatkozással a Húskombinát újraindulásáig és a nyári növekedett fogyasztásig (április 30.) átmenetileg megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását. A víztisztító konténerek vízjogi létesítési engedélyéhez szakhatósági állásfoglalást adtunk. Csanádapáca Vízmű Kft.Csanádapáca Véglegesen megoldották a határértéknek megfelelő ivóvíz biztosítását.

28 28 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken Újkígyósi ÖnkormányzatÚjkígyós Az átmeneti vízellátás a Közép-Békési Regionális Vízmű vezetékről biztosított. Medgyesegyháza Vízmű Nonprofit Kft. Medgyesegyháza Medgyesegyháza-Bánkút Átmeneti vízellátást a HM biztosított, a víztisztító konténerek vízjogi üzemeltetési engedélyeztetése zajlik.

29 29 Jelenlegi helyzet a többi üzemeltető által üzemeltetett településeken Csorvási Szolgáltató Nonprofit Kft.Csorvás Kondoros Települési Szolgáltató Intézmény Kondoros Bánhegyesi Vízszolgáltató Kft.Nagybánhegyes Mindhárom településen a HM biztosít átmeneti vízellátást a konténeres víztisztítók engedélyeztetése folyamatban van. Eleki Víz- és Csatornamű Üzemeltető Kft. A konténeres víztisztító engedélyeztetése folyamatban van.

30 30 Az ivóvíztisztító konténer Új szabadalom alapján fejlesztették a víztisztítót, arzénmentesítőt a Honvédelmi Minisztérium (HM) cégei. A konténerszerű gépet bárhová könnyen és gyorsan lehet telepíteni, illetve az igényekhez igazítani; képes szerves és szervetlen anyagokat is kiszűrni. A jelenlegi helyzetben átmeneti jellegű alkalmazásuk történik, de kisebb települések esetében véglegesen is telepíthető.

31 31 Az ivóvíztisztító konténer

32 32 A végleges megoldás Az érintett települések közül: Gyula és Elek arzénmentesítő technológiát telepít. Medgyesegyháza Újkígyós közös pályázatban szintén. A többi település az Alföldvíz Zrt. által kezdeményezett aradi vízátvezetéshez csatlakozott.

33 33 A hatóság csak a NAT által akkreditált laboratórium eredményét fogadja el A lakosságot tájékoztatni kell: •Az arzén tartalom a vízforralással nem csökkenthető, •A közkutak, vizének arzéntartalmáról, •Hol, milyen feltételekkel, milyen áron végeztethetnek ellenőrző vízvizsgálatot.

34 34


Letölteni ppt "Aktualitások Békés megyei ivóvíz arzén tartalmával kapcsolatos intézkedésekről Jegyző értekezlet 2013.05.03 Békés Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések