Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei 2014-2020-ban Területi tervezési feladatok, a Terület- és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei 2014-2020-ban Területi tervezési feladatok, a Terület- és."— Előadás másolata:

1 Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal III. PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA, NYÍREGYHÁZA,

2 Tartalom 4 4

3 Az NTH … a területfejlesztés szakmai műhelye

4 Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal • január 11-től működik • Az NGM szakmai háttérintézménye, szerteágazó tervező, elemző, értékelő, terjesztési feladatokkal • Gazdaság- és területfejlesztési tervezési feladatai: • Országos tervdokumentumok előkészítése • Tervezési és értékelési feladatok ellátása, szakmai módszertani koordináció • Döntés-előkészítés, állásfoglalás, tanácsadás és minőségbiztosítás • Nemzetközi és hazai gyakorlatok elemzése, gazdasági vezetői információs rendszer építése • Jelenlegi fő feladata: Az NGM 2014–20-as uniós finanszírozású fejlesztési ciklusra történő felkészülési feladatainak szakmai támogatása, területi tervezés koordinációja.

5 A tervezés … céljai, változása, tartalma, forrásallokációja

6 Struktúra -16 OP -9 OP, célzottabb tervezés uniós és hazai szinten (11 tematikus cél, EU2020) Prioritások -gazdaságfejlesztés: 16% -foglalkoztatás mint szociális kérdés -gazdaságfejlesztés: 60% -foglalkoztatás a gazdasági fejlesztés része Helyi együttműködés eszközei -LEADER – Közösségi kezdeményezés a helyi gazdaság fejlesztéséért -Integrált Városfejlesztési Stratégia (IVS) -CLLD (közösségvezérelt helyi fejlesztések) -ITI (területileg integrált beruházások) (Megkönnyítik az integrált tervezést több alap forrásainak felhasználásával) Területi szint -regionális OP-k (7 db) -tervezés szintje a statisztikai régió -Terület- és Településfejlesztési OP, -tervezési szintjei: a megye, megyei jogú városok, kistérség, CLLD A / as tervezési időszak összehasonlítása

7 GINOPTOPVEKOP Célja • Gazdasági növekedés, foglalkoztatás • Térség-specifikus gazdaságfejlesztés • Helyi közösségek megerősítése • KKV-k versenyképessége • K+F Prioritásai 1.KKV versenyképessége és foglalkoztatás 2.Tudásgazdaság 3.IKT 4.Természeti és kulturális erőforrások megőrzése, energiahatékonyság növelése 5.Foglalkoztatás ösztönzése 6.Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése 7.Technikai segítségnyújtás 1.Térségi gazdaságfejlesztés 2.Városi-várostérségi környezet fejlesztése 3.Alacsony széndioxid kibocsátás 4.A társadalmi befogadás erősítése 5.Közösség által irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD) 6.Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések 7.Technikai segítségnyújtás 1.Vállalkozások versenyképességének javítása 2.Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése 3.Településfejlesztés 4.Térségi integrált közösségvezérelt fejlesztési programok – CLLD 5.Közszolgáltatások fejlesztése 6.Társadalmi befogadás 7.Foglalkoztathatóságot szolgáló programok Gazdaságfejlesztési fókuszú operatív programok

8 Operatív programok forrásallokációja

9 Területi tervezési folyamatok logikája … elkészítendő dokumentumok, feladatok, fázisok, menetrend

10 Területi tervezési folyamat során készülő dokumentumok Megyei tervezési folyamat • 7 fő fázisból áll: 1.: megyei helyzetfeltáró dokumentum 2.: megyei területfejlesztési koncepció 3.: megyei területfejlesztési program a)Stratégiai program b)Operatív program 4.: időszak tervezését segítő megyei területfejlesztési részdokumentum a)TOP-hoz kapcsolódó megyei fejlesztési részdokumentum b)Ágazati OP-khoz kapcsolódó megyei fejlesztési részdokumentum 5.: Partnerség 6.: Területi koordináció ellátása 7.: Uniós forrásból támogatandó megyei projektötletek gyűjtése MJV tervezési folyamat • 4 fő fázisból áll: 1.: MJV megalapozó vizsgálat 2.: MJV településfejlesztési koncepció 3.: MJV integrált településfejlesztési stratégia 4.: időszak tervezését segítő megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum a)TOP-hoz kapcsolódó megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum b)Ágazati OP-khoz kapcsolódó megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum 5.Partnerség

11 TOP-hoz kapcsolódó tervezési folyamatok Megyei tervezési folyamat • TOP-hoz kapcsolódó megyei területfejlesztési részdokumentum • Gazdaságfejlesztési részprogram • 5-8 db projektcsomag • Lehet egy konkrét gazdaságfejlesztési projekt (pl. városi iparterület fejlesztése) • Több elemű projektcsomag (pl. lokális piac fejlesztése, helyi termék marketing, képzési programok • kistérségi fejlesztési részprogram • Kistérségenként 1 db részprogram • Lehet egy integrált projekt a 7 éves forráskeretre • Tematikus projektcsomagokból MJV tervezési folyamat • TOP-hoz kapcsolódó MJV fejlesztési részdokumentum • Nem válik szét gazdaságfejlesztési és településfejlesztési részprogramra, 1 dokumentumot kell készíteni • Lehetnek integrált akcióterületi, tematikus projektcsomagok, kulcsprojektek • 7 éves keretre • Ütemezett megvalósítással • Fókuszálás, priorizálás!

12 TOP-hoz kapcsolódó uniós részdokumentumok fázisai • I. fázis: TOP-hoz kapcsolódó fejlesztési irányok meghatározása • II. fázis: A fejlesztési irányok részletes bemutatása pl.: tulajdonviszonyok, előkészítettség, költségigény, kedvezményezetti kör, támogatási forma Itt még van lehetőség a korábban kijelölt fejlesztési irányokon változtatni • III. fázis: A II. fejlesztési részdokumentum elemeinek EMT szintű kidolgozása

13 Tervezési fázis Határidők 4. Megyei és MJV uniós részdokumentumok, ezen belül:  4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum (I. fázis – fejlesztési irányok)  4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum (II. fázis – részletes kidolgozás)  4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum továbbfejlesztése  (III. fázis – projektfejlesztés) minőségbiztosítás után készülő végleges dokumentum:  4.b Ágazati OP-khoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum Tervezési folyamat ütemezése

14 Területi koordinációs feladatok • Tervezéskoordinációs útmutató alapján • Megyék: • Koordinálja a megye teljes területére vonatkozóan a gazdaságfejlesztési részdokumentum kialakítását (szorosan együttműködve az MJV-kkel) • Koordinálja a kistérségi területfejlesztési részdokumentumok kialakítását • MJV-k • Csak a közigazgatási területükre terveznek, de figyelembe veszik az agglomerációjukba tartozó települések TOP-hoz kapcsolódó igényeit (ehhez jó alap lehet a már kidolgozott partnerségi terv alkalmazása) • A gazdaságfejlesztési részprogramot a megyével szorosan együtt tervezik

15 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) … a térségek fejlesztési terve

16 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) • TOP fő küldetése: • Keretet biztosít a területileg decentralizált fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához, • az eltérő területi sajátosságok alapján a térségi igényekre szabott beavatkozásokat valósít meg. • A decentralizált fejlesztések legfőbb indokai: • országon belüli, EU átlaghoz képest jelentős területi különbségek, • az egyes térségekben eltérő, a térségi adottságokra szabott beavatkozásokra van szükség, • korábbi programozási időszak tapasztalatai alapján is indokolt (pl. ROP-ok végrehajtásának előrehaladása).

17 • Az egyes megyei, városi és várostérségi fejlesztésekhez a TOP egy „menüt” határoz meg • Megyei önkormányzatoknak kulcsszerepe van: • Összehangolják a megyei területén a tervezést • Fontos, hogy a megye a MJV-kal együtt tervezzen • Szerepe kiterjed a nyomon követésre is Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)

18 • TOP fejlesztései is elsősorban a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatást szolgálják • a költségvetési és tematikus determinációkhoz való igazodás alapján az alábbi kiemelt fejlesztési célokat határozta meg: • Térség-specifikus erőforrásokra épülő gazdasági növekedés és foglalkoztatás- bővítés • Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települési környezet • Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása

19 TOP tervezett prioritásai (EUR árfolyam: 295,1 HUF) PRIORITÁSTENGELYEKAlapTematikus cél Forrás (Mrd Ft) ( állapot) OP-n belüli arány ( állapot) 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében ERFA 8/3 391,532,34% 2. Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása ERFA 6 204,316,88% 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken ERFA 4 234,919,40% 4. A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése ERFA 9/8/11 91,87,58% 5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD típusú fejlesztések) ERFA / ESZA9/8 109,59,04% 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés ESZA8/9 146,812,13% 7. Technikai segítségnyújtás ESZA- 31,82,63% Összesen 1 210,6100%

20 Forrás felhasználási elvek PrioritástengelyMegyeiMJVKistérségÖsszesen 1.XX32,34% 2.XX16.88% 3.XX19.40% 4.XX7.58% % 6.XXX12.13% % Összesen450 Mrd Ft220 Mrd Ft298 Mrd Ft100% • 3 területi szinten dedikált kereteknek vs. prioritásonkénti kereteknek meg kell egyezni, hiszen a prioritás keretek az OP-ban rögzítésre kerülnek • Kockázatot jelent az egyes fejlesztési elemek helyettesíthetősége, amelyre csak prioritáson belül lesz csak lehetőség

21 I.Prioritás Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében foglalkoztatás-orientált gazdaságfejlesztés • Integrált, foglalkoztatás-orientált gazdaságfejlesztés • üzleti infrastruktúra fejlesztés és közvetett támogatás a kkv-knak turizmusfejlesztés • Foglalkoztatás-bővítési célú turizmusfejlesztés • attrakciófejlesztés • Alternatív helyi, térségi és hálózati gazdaságfejlesztés • Alternatív befektetés és beruházás-ösztönzés, projekt-előkészítés, marketing • Szociális alapszolgáltatások • Szociális alapszolgáltatások, gyermekjóléti alapellátások (bölcsőde, családi napközi) és óvodai ellátás fejlesztése

22 II. Prioritás Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása integrált és környezettudatos • A települési környezet integrált és környezettudatos megújítása • településközpontok, funkcióhiányos településrészek család- és klímabarát megújítása barnamezős területek • Belterületen fekvő barnamezős területek rehabilitációja • újrahasznosítás, közfunkcióval környezetvédelmi infrastruktúra- fejlesztések • Kisléptékű környezetvédelmi infrastruktúra- fejlesztések • hulladékgazdálkodás, vízgazdálkodás, talajvédelem

23 III. Prioritás Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken • Alacsony szén-dioxid-kibocsátást • Alacsony szén-dioxid-kibocsátást célzó stratégiák támogatása • Kisléptékű közlekedési f • Kisléptékű közlekedési fejlesztések • nem kötöttpályás városi és elővárosi közlekedés-fejlesztések, kerékpárforgalmi hálózat, belterületi utak megújuló energia • Az energiahatékonyság növelése és a megújuló energia felhasználás támogatása • önkormányzati tulajdonú ingatlanok esetén energetikai potenciál kiaknázására • Térségi és helyi léptékű energetikai potenciál kiaknázására épülő fejlesztési programok

24 IV. Prioritás A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése • Egészségügyi alapellátás és önkormányzati járó beteg ellátás infrastrukturális fejlesztése • A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése • Közszolgáltatási és közigazgatási infrastruktúra-fejlesztés • Szegénység és szegregáció által sújtott, leromlott városrészek rehabilitációja

25 V. Prioritás Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD típusú fejlesztések) • Közösségi szinten irányított helyi gazdaságfejlesztés - programalapú támogatás • Helyi kapcsolódó közösségi terek és szolgáltatások fejlesztése

26 VI. Prioritás Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés • Alternatív foglalkoztatást • Alternatív foglalkoztatást célzó programok • A munkavállalók készségeinek és a helyi gazdaság igényeinek közelítése • A helyi identitás • A helyi identitás növelése – az egyének és a lakóhely közötti kapcsolat erősítése speciális közösségfejlesztést • Megyei és helyi speciális közösségfejlesztést és társadalmi befogadást támogató fejlesztési programok helyi szerveződések • A helyi szerveződések elősegítése – civil szervezetek, közintézmények, helyi lakosok közötti kapcsolat erősítése CLLD típusú • Helyi foglalkoztatás és családok segítése - CLLD típusú fejlesztések

27 Az eddigi tapasztalatok alapján... tanácsok

28 Tanácsok • Alternatívákban való gondolkodás • Egymásra épülő fejlesztések tervezése • A megye és az MJV a tervezéssel kapcsolatosan szorosan egyeztessen • Hálózatban való gondolkodás (főként a közeledésfejlesztések tekintetében) • Partnerség, a közösségi összefogás

29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Levelezési cím: 1051 Budapest, József nádor tér 2–4. Cím: 1054 Budapest, Kálmán Imre utca 2. Telefon: +36 (1)


Letölteni ppt "Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei 2014-2020-ban Területi tervezési feladatok, a Terület- és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések