Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fékberendezések III Légfékek I. Követelmények a./A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fékberendezések III Légfékek I. Követelmények a./A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson,"— Előadás másolata:

1 Fékberendezések III Légfékek I

2 Követelmények a./A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson, többszöri hatásos fékezésre elegendő legyen. b./A fékezés ereje a gépkocsivezető izomerejével fokozatosan szabályozható legyen. c./A fékkésedelem minél kisebb legyen, vagyis a kivezérelt, esetleg a tengely- terhelések függvényében módosított levegőnyomást minél gyorsabban vigye át a fékhengerekre, fékoldáskor pedig azokat minél rövidebb idő alatt ürítse ki. d./A mechanikus rögzítő elemmel kombinált rögzítőféket pedig biztosan oldja. A légfék berendezéssel szemben az alábbi követelményeket támasztjuk:

3 Szerkezeti egységei a./Az energia ellátó és tároló rendszer feladata a megfelelő mennyiségű, sűrített levegő előállítása, tisztítása és tárolása. b./Az üzemi fékberendezés a gépjármű lassítására ill. megállítására szolgál. c./A rögzítő fékberendezés, álló helyzetben rögzíti a járművet. Az üzemi fék meghibásodása esetén, szükségféknek is használható. d./A pótkocsi fékberendezés a pótkocsi lassítását ill. megállítását, vagy álló helyzetben történő rögzítését végzi. Ehhez a csoporthoz soroljuk a vontató kocsin elhelyezett pótkocsi fékvezérlő szelepet is. e./A tartós lassítófék berendezés feladata, lejtőn való haladás esetén a jármű tartós lassítása a fék túlmelegedése nélkül úgy, hogy a fékezőerőt a gépkocsivezető szabályozni tudja.

4 Az energia ellátó és tároló rendszer részegységei

5 A légsűrítő (kompresszor)‏ 1. hengerfej 2. köztes lemez a szelepekkel 3. henger 4.dugattyú 5. hajtórúd 6. hajtómű ház 7. forgattyús tengely.

6 Nyomásszabályozó szelep 1. kapcsoló dugattyú 10. tömítőgyűrű 2. nyomórugó 11. szűrőszita 3. lefújó szelep 12. csatorna 4. membrán 13. visszacsapó szelep 5. szeleprúd 14. szelepülék 6. nyomórugó 15. szelepcső 7. rugótányér 16. védősapka 8. állítócsavar 17. kieresztő szelep. 9. vezérlő dugattyú.

7 Olaj és vízleválasztó berendezések I Egykamrás adszorpciós levegőszárító. 1. hangtompító 2. lefújó szelep 3. lefújószelep dugattyú 4. elővíztelenítő tér 5. visszacsapó szelep 6. fojtás 7. előszűrő 8. adszorbens granulátum 9. megkerülő szelep 10. regenerációs levegőtartály

8 Nyomásszabályozóval összeépített leve gőszárító Olaj és vízleválasztó berendezések II

9 Olaj és vízleválasztó berendezések III Kétkamrás levegőszárító és jelölése. 1. elektromágnes váltó szelep 2. adszorbens granulátum 3. membrán 4. a szelep vasmagja 5. visszacsapószelep 6. furató

10 Fagymentesítő berendezések I Kézi működtetésű fagymentesítő szivattyú. 1. ház 13. nyomórúd 2. tömítő gyűrű 14. fogantyú 3. tartály 15. tömítő gyűrű 4. tárcsa 16. vezetőtag 5. szűrő 17. menet 6. menetes hüvely 18. szelepfészek 7. karmantyú 19. visszacsapó szelep 8. dugattyú 20. rugó 9. vezető fedél 21. tömítő gyűrű 10. rugó 22. zárócsavar. 11. rugótányér 12. fedél

11 Fagymentesítő berendezések II Párologtató fagymentesítő. 1. vezérlőrúd fogantyúja 2. szintjelző pálca fordító füle 3. szintjelző pálca 4. ház 5. vezérlő rúd 6. alkohollal átitatott szövet tömlő

12 Védőszelepek

13 Víztelenítő szelepek Automatikus víztelenítő szelep és jelképi jel ölése. 1. szűrő3. a szelep kúpja 2. szelep test4. a szeleptá nyér pereme. Kézi működtetésű vízleeresztő szelepek és jelképi jelölésük

14 Üzemi fékberendezés

15 A főfékszelep Egykörös főfékszelep. 1. szelepház6. furatos dugattyú toldat 2. dugattyú7. textil bakelit szelep 3. tömítő karmantyú8. nyomó rugó 4. pedál rugó9. fékpedál. 5. támasztó rugó

16 A gépkocsi legfontosabb szerkezete a főfékszelep, amellyel vezéreljük a fékkamrába jutó levegő nyomását. Az ábrán az egykörös légfékrenszer klasszikus változata látható. Működése a következő. A pedálra egyre növekvő erőt fejtünk ki. Először a zöld rugótámasz mozdul meg, majd amikor az alatta lévő rugót annyira összenyomjuk, amekkora a fő rugó előfeszítettsége, a piros dugattyú is megmozdul. Ettől kezdve mindkét alkatrész halad lefelé mindaddig, míg a dugattyú szára el nem éri a szelepet, ami mögött a tartály sűrített levegője várakozik. Amikor ezután a pedálra akkora erőtöbbletet fejtünk ki, ami elegendő a légnyomással felszorított szelep lenyomására, akkor megkezdődik a levegő beáramlása.

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Párhuzamos elrendezésű, kétkörös főfékszelep 1. fékpedál8. alsó szelepfészek 2. állítócsavar9. a légtartály csatlakozója 3. ütközőcsavar10. a fékhenger csatlakozó 4. nyomórugó12. rugótányérok 5. dugattyú13. nyomócsap 6. felső szelep- 14. nyomáselosztó himba. fészek 7. kettős szelep

30 Soros elrendezésű, kétkörös főfékszelep

31 A fékhenger A fékhenger és a fékkulcs kapcsolata és jelképes ábrázolása. 1. dugattyú5. szűrő 2. vezeték6. dugattyúrúd 3. nyomó rugó7. fékkar. 4. vezető cső

32 A fékkulcs

33 A fékhézag állító Fékhézag állító berendezés. Automatikus fékhézag állító.

34 Rugóerő tárolós fékhenger 1. védő gumiharmonika 2. hlf. anya 3. dugattyúrúd 4. dugattyú és rugótányér 5. nyomórúd 6. a rögzítőfék rugója 7. az üzemi fék rugója 8. villafej 9. rögzítő anya 10. megvezető cső 12. henger és rugóház 13. az üzemi fék dugattyúja.

35 Arugóerő tárólós fékhenger működésének különböző fázisait mutatják az ábrák. A bal felső ábrán az alaphelyzet látható, mellette az üzemi fékezés. A második sor első ábráján a rugó fejt ki erőt, ami akkor lenne maximális, ha a lila dugattyú előtt teljesen megszüntetnénk a nyomást. Ez akkor is bekövetkezhet, ha például a gépjárművet javítás céljából légtelenítjük. Ilyenkor nem lehetne vonatóval sem megmozdítani a járművet. Viszont a zöld csavart kicsavarva a rugó már nem a fékpofákat nyomja, hanem házon belül rövidre záródik (jobb alsó ábra).

36 Rugóerő tárolós fékhenger Fékkamrával kombinált, rugóero tároló fékhenger

37 Légfékkamra 1. nyomórúd3. membrán 2. nyomórugó4. membrán tányér.

38 Rögzítő fékberendezés

39 Relé szelep

40 4. kézi kar 5. bütyök 6. dugattyú 7. támasztó rugó 8. lépcsős dugattyú 9. beáramló szelep 10. kiáramló szelep 11a. szeleptest 12. nyomó rugó 16. bütykös tárcsa.


Letölteni ppt "Fékberendezések III Légfékek I. Követelmények a./A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések