Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rajzelemzés Bizalmi tanácsadó képzés Készítette: Steinmüller Csilla Magdolna.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rajzelemzés Bizalmi tanácsadó képzés Készítette: Steinmüller Csilla Magdolna."— Előadás másolata:

1 Rajzelemzés Bizalmi tanácsadó képzés Készítette: Steinmüller Csilla Magdolna

2 Térszimbolika •Max Pulver ( ) * svájci orvos, pszichológus Jung típustanának hatására megalkotta térszimbolika elméletét (1931). •Függőleges irány: személyiség vonások •Vízszintes irány: az ember-ember közti viszonyok vetülnek ki * szociális tartalom. •Az írás az Én haladásának irány balról (a múltból) jobbra (a jövő) felé.

3

4

5 jövő jelen múlt Szellemi szféra Intellektus, tudatosság, imaginációk, szellemi fejlődés és törekvések Érzelmi és gyakorlati szféra Reális életünk, szociális viszonyulásaink, mindennapi megnyilvánulások, primitív reakciók Ösztön szféra Szexualitás, infantilis vonások, elfojtott tudattalan tartalmak, kollektív tudattalan, ösztönbiztonság Múlt Anya Női Jelen Reali- tás Jövő Apai Férfias • PONT

6 A rajz életkori csoportosítása •Gyermek  1 éves kortól – serdülő korig •Serdülő  éves kortól – éves korig •Felnőtt rajz •Idősek korszaka  sajátosságok megjelenése (téma, szín)

7 Rajzfelvétel technikája •Papír és íróeszköz felajánlása. •Szék, asztal magassága. •Zajok kizárása. •Megfelelő világítás. •Teljes bizalom (biztonságba lesz a rajza)  befolyásolja a pszichés állapotot.

8 Fa, ház, nap, út, kerítés, kígyó és kés

9 A motívumok elhelyezési formái •Jelentése: a gondolkodás formája •Listázó: a bal felső sarokba fentről lefelé, egymás alá írt motívumok mell rajzolja közvetlenül az egyes elemeket kicsiben, vagy nagyban. •Az ilyen emberek alárendelő magatartásúak, jó beosztottak, kivitelező típusúak, precíz munkára alkalmasak, például kiváló feladat végrehajtók, elemzők lehetnek.

10 •Mechanikus: nem közvetlenül a felsorolás mellé, de annak sorrendjében rajzolja le az egyes motívumokat. Ezek az emberek önállóbb feladatmegoldók, mint a listázók. Racionálisak, logikusak, gyakorlatiasak.

11 •Lineáris: a felsorolás sorrendjéhez ragaszkodva, az elemeket egy időtengelyre felűzve rajzolja. Szintén racionális gondolkodásról árulkodik. Szabálykövetőek, kreativitásuk nincs. Sok tudós rajza ilyen.

12 •Szintetizáló: a felsorolástól függetlenül maga rendezi el a motívumokat úgy, hogy azok egységet alkotnak. •Az ilyen emberek tudnak dönteni és alternatívákat felállítani. Jó vezetők, kreatívak, magasabb szintű, összképben gondolkodásra képesek. Ötletgazdagabb, produktívabb ember, továbbgondolja a dolgokat.

13 Elemzési szempontok •Mindig több jelet keresünk! •Szimbólumok elhelyezkedése: jelen, múlt jövő •Ház van középen  saját magának ő a legfonottabb. Középről a jelenből tudom irányítani az életemet, magamat helyezem a fókuszba. •Ha a fa van középen  „Ki ez?” * más van a középpontban •Szimbólumok viszonya: listázó, mechanikus, lineáris vagy szintetizáló •Vonalvezetés (tollal rajzoltatunk): erőteljessége, határozottsága, belső erő, biztonság Szaggatott vonalvezetés: bizonytalanság •Elemek nagysága: hogy éli meg a rajzoló a rendelkezésre álló teret.

14 •Az egyes elemek aránya. Méreténél fogva mi az, ami hangsúlyos  ami a legfontosabb az a fontos neki! •Kapcsolódnak-e egymáshoz a rajzok? •Határok betartása, szabálykövetés (Tiltott terület) •Kihagy-e valamit? •Van-e olyan elem amit kiemel, a leghangsúlyosabb. •Az összkép milyen benyomást kelt. •Van-e amiből kettőt rajzol (halál jelzés lehet). •A plusz (felhő, radírozás) mindig hozzáad! •Javítások a rajzban

15 A motívumok jelzéstartalma Fa: az érzelmi életet szimbolizálja •Továbbá: érzelmi állapot, partnerhez vagy a szülőkhöz való viszonyt szimbolizálja. •Mit figyelünk: •* a fa lombkoronája, nagysága, levelezettsége, •* a törzs vastagsága, •* a fának a talajhoz való viszonya, •* a papíron való elhelyezkedése • mind fontos jegy. Ezeket figyeljük meg. •Vizsgáljuk: mennyire életképes a fa. •Fizikai szint: teljességében az egész test állapotát mutatja, a szív és tüdő területét jelzi, valamit a cisztásodást és a gondolkodást.

16 Ház: az egó •Az egót, az énmeghatározást, a tudatot jelképezi. A ház nagysága, formája, díszítettsége, az ajtók, ablakok megléte, nagysága, azok nyitottsága vagy zártsága, a többi motívumhoz való helyzete mutatja az egó kapcsolatát a többi érzelmi, testi szimbólumhoz. •Fizikai szint: egész test. Út: az életút •Lehet egyenes, görbe, valahová vezető vagy semmibe vesző, felező vonallal ellátott, széli részein határolt, göröngyös vagy tüskékkel teli szórt. •Általában a rajzoló életútjáról, céljáról beszél. •Fizikai szint: gyomor, bél, érhálózat.

17 Kerítés: mozgástér •Kifejezi az egó körüli mozgáslehetőséget. Annak nyitottsága vagy tömöttsége, átláthatósága, magassága, elhelyezkedése a döntő. •Fizikai szint: gerinc. Nap: a gondolkodásmód •A nap önmagában az emberek optimizmusát fejezi ki. •Nézzük meg, milyen ez a nap: kicsi, nagy, mosolygó, felkelő, lemenő, zeniten áll, a kép egyik sarkába eldugva? A napsugarak szikrázhatnak, de lehetnek túl erősek, szinte tüskések is. A nap vonalai lehetnek többszörösen körkörözöttek, stb…

18 Kígyó: szexualitás, hitélet •Részben a hittel, a hitélettel kapcsolatos (általában önmagunkba, emberekbe, az életbe vetet hitet értsük alatta). •Másrészt kifejezi a szexualitáshoz való viszonyunkat is. A kígyó alakja, formája, nagysága, elhelyezkedése, a többi szimbólumhoz való kapcsolódása vagy elkülönültsége mind-mind árulkodó az illető szexuális viselkedéséről. •Fizikai szint: nemi szervek, húgyút, húgyhólyag. Kés: agresszió, életösztön •A bennünk rejlő életösztönt és a hozzánk kapcsolódó agressziót szimbolizálja. •Kifejezi az akaratot, a céltudatosságot, az élethez való hozzáállást és a létjogosultságot.


Letölteni ppt "Rajzelemzés Bizalmi tanácsadó képzés Készítette: Steinmüller Csilla Magdolna."

Hasonló előadás


Google Hirdetések