Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bozzay Andrásné főosztályvezető Turizmus: helyzetkép és kilátások Budapest, 2005. december 9.  NTS.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bozzay Andrásné főosztályvezető Turizmus: helyzetkép és kilátások Budapest, 2005. december 9.  NTS."— Előadás másolata:

1 Bozzay Andrásné főosztályvezető Turizmus: helyzetkép és kilátások Budapest, december 9.  NTS

2 •A magyar határokat évente több, mint 30 millió külföldi lépi át, ugyanakkor a kereskedelmi szálláshelyeken és magánszálláshelyeken összesen regisztrált külföldi vendégek száma alig haladja meg a 3,3 millió főt. •Az egy turistára eső költés tekintetében Európa középmezőnyébe tartozunk •Erős a területi koncentráltság. Budapest és a Balaton térsége képviseli a turizmus teljesítményének közel felét •Erős a szezonális koncentráció. Az országban kevés a szezon meghosszabbítására alkalmas attrakció  NTS A turizmus gazdasági jelentősége I

3 A turizmus gazdasági jelentősége II •A statisztikai értelemben vett turizmus szektor a nemzetgazdaságban megtermelt GDP 1,59%-át és a foglalkoztatottak 2,8%-át adja. •A teljes közvetlen turizmus szektor adja a GDP 4,66%-át és a foglalkoztatottak 7,1%-át. •A teljes közvetlen és közvetett turizmus szektor a magyar GDP 8,76%-át és az alkalmazotti létszám 12%-át teszi ki.

4 A turizmus gazdasági jelentősége III •A turizmusnak jelentős szerepe van a külkereskedelmi mérleg deficitjének csökkentésében. •A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás ágazat termelési kapcsolatokon keresztüli termelés-bővítő hatása átlag feletti. •A statisztikai értelemben vett turizmus a 2002-es szabályok alapján kalkulálva, nagyságrendileg mintegy 50 milliárd forint, a teljes közvetlen és közvetett turizmus szektor pedig már mintegy 200 milliárd forint államháztartási befizetést teljesített. •A turisztikai szektor, különösen a budapesti szállodaipar, jelentős működő-tőke befektetéseket vonzott.

5 Turisztikai vállalkozások •A turisztikai vállalkozások döntő része kis- és középvállalkozás, ezáltal erős az ágazat vállalkozásokra gyakorolt hatása. •A kis- és középvállalkozások mellett különösen a szállodaiparban jelentős a nagyvállalatok, láncolatok gazdasági szerepe: a hazai vállalatcsoportok közül kiemelkedik a Danubius, a Hunguest, illetve a Pannonia Hotels Rt. •Az elmúlt években újabb nemzetközi szállodaláncok is megjelentek hazánkban, elsősorban Budapesten, a nemzetközi brandek közül már csak néhánynak nincsen Magyarországon szállodája.

6 • • Az utazási kiadások gyorsabban növekszenek, mint az egyéb költségtételek • Fokozódó nemzetközi és belföldi verseny (egyesülések, szövetségek, piaci koncentráció) • Tömegközlekedés szerepének felértékelődése (megfelelő beruházások megvalósulása esetén) • A “pénzben gazdag – időben szegény” tendencia térnyerése • Last-minute foglalások növekvő jelentősége A turizmust érintő nemzetközi trendek és tendenciák I.

7 • • Az internet térnyerése – utazásszervezés jelentőségének csökkenése • Fokozott árérzékenység • Erősödő piaci szegmentáció, piaci rések felértékelődése • Divatorientáció a szabadidős utazások piacán • Az utazási célok nagyobb változatossága • Növekszik a kereslet az egészség és a biztonság iránt. A turizmust érintő nemzetközi trendek és tendenciák II

8 A turizmus növekedésének feltételei I. •Kedvező nemzetközi környezet •Átgondolt, következetesen megvalósított turizmusfejlesztés •A területfejlesztési és a területrendezési kérdésekben a turisztikai érdekek következetes, kiemelt érvényesítése. •Turisztikai termékfejlesztés, a egészség-, örökségturisztikai elemek fokozottabb kihasználása •Más ágazatokkal való szinergikus kapcsolatok fokozottabb kihasználása (pl.: mezőgazdaság, egészségügy, ipar, közlekedés).

9 A turizmus növekedésének feltételei II. •A környező országokkal való határmenti és interregionális turisztikai együttműködés erősítése, közös turisztikai termékek, desztinációk kialakítása. •A turisztikai munkavállalás presztízsének emelése •A turisztikai oktatás (különösen a szakképzés) további erősítése. •A belföldi örökségturizmushoz kapcsolódó oktatási lehetőségek fokozottabb kihasználása (nemzeti identitás, élményalapú oktatás).

10 A turizmus növekedésének feltételei III. •A világörökségi helyszínek méltó turisztikai hasznosítása •A Balaton esetében a fokozott szezonalításból és az egyoldalú gazdasági szerkezetből eredő problémák mérséklése •A belföldi turizmus további élénkítése •A fenntartható fejlődés szempontjainak integrálása a turizmus fejlesztésbe. •Hatékony desztináció-menedzsment elősegítése.

11 A magyar turizmus fejlődési lehetőségei I. •Budapest Közép-Európa gazdasági, pénzügyi, kulturális centrumává válhat •Magyarország nemzetközi viszonylatban kiemelkedő jelentőségű termálvízkinccsel rendelkezik (egészségturisztikai lehetőségek) •Az örökségturisztikai termékek szerepe felértékelődik •Az európai integráció eredményeképpen új lehetőségek nyíltak meg a térségi turisztikai együttműködés vonatkozásában

12 A magyar turizmus fejlődési lehetőségei II. •Az Európai Unió kiemelten kezeli a jelentős kulturális és természeti értékekkel rendelkező hátrányos helyzetű rurális területek felzárkóztatását (turizmusfejlesztésre elérhető fejlesztési források!). •A szolgáltató szektor szerepe dinamikusan nő. A ma még hátrányos helyzetű vidékies területek egyre nagyobb mértékben válnak képessé a turisztikai ágazatba való bekapcsolódásra.

13 Köszönöm a figyelmet! Magyar Turisztikai Hivatal H-1535 Budapest Pf. 729 Vérmező út 4. Tel: (361) Fax: (361) Web:


Letölteni ppt "Bozzay Andrásné főosztályvezető Turizmus: helyzetkép és kilátások Budapest, 2005. december 9.  NTS."

Hasonló előadás


Google Hirdetések