Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2007.03.23.LKG-Moodle - Info Savaria 20071 Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2007.03.23.LKG-Moodle - Info Savaria 20071 Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára."— Előadás másolata:

1 LKG-Moodle - Info Savaria Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium

2 LKG-Moodle - Info Savaria Amiről szó lesz… •A szereplők •Egy kapcsolat kibontakozása •Amit nagyon jól tud… •Mit is csinálunk együtt? •Hiába: egyedül nem megy…

3 LKG-Moodle - Info Savaria Az egyik fél (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság  tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)

4 LKG-Moodle - Info Savaria A partnerjelölt: a Moodle MOODLE = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Nyílt forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren : „ xAMP ” = Apache, MySQL, PHP felhasználó gépén : kell: ~tetszőleges böngésző (JavaScript és „cookie”) kellhet: Flash Player, MathPlayer, médialejátszó,… (www.moodle.org)

5 LKG-Moodle - Info Savaria Moodle szerverek száma (2007. február) (Forrás: (Regisztrált szerverek!)

6 LKG-Moodle - Info Savaria Moodle szerverek a világban (2007. március 22.) 173 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, hallgató, … (Forrás:

7 LKG-Moodle - Info Savaria Előjáték pattintott kőkorszak (  2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE /04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák

8 LKG-Moodle - Info Savaria A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG  Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok)

9 LKG-Moodle - Info Savaria Ki(be)teljesedés A vonzalom kétségtelen jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak  diákok „nyomására”!

10 LKG-Moodle - Info Savaria A kapcsolat gyümölcse – ahogy a vendég látja Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi!

11 LKG-Moodle - Info Savaria Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok

12 LKG-Moodle - Info Savaria Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatokHírek, határidők, események

13 LKG-Moodle - Info Savaria Az e-learning keretrendszerek… •támogatják a tananyagok szerkesztését, • megjelenítik a tananyagokat • nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, • naplózzák a tevékenységeket, •lehetővé teszik a tevékenységek értékelését, • kommunikációs felületet biztosítanak, •lehetővé teszik a kollaborációt, •…•… A MOODLE egy ilyen keretrendszer.

14 LKG-Moodle - Info Savaria A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…

15 LKG-Moodle - Info Savaria Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló, irányítottan, de a maga útját járja, növekvő önállóság, felelősség tudnia kell (ene) tanulni ! Pontosan szabályozható : ki, mikor, mit tanul/tanít!

16 LKG-Moodle - Info Savaria Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben Egyszerűen!

17 LKG-Moodle - Info Savaria Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. „olvasnivaló”, „puska”, pontos specifikáció; Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső – „kész”) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. – legyen „ használati utasítás ”! Címkék eligazítás, teendők, utasítások; azaz mit tegyen a fentiekkel

18 LKG-Moodle - Info Savaria Tevékenységek (aktívvá tesszük a diákot!) Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) •gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka •pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere – értékelhető!) •viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni •jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) •meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, •komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) •kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) •a differenciálás egy eszköze És még: Fogalomtár, Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.

19 LKG-Moodle - Info Savaria Egy példa…

20 LKG-Moodle - Info Savaria …a példa folytatása

21 LKG-Moodle - Info Savaria Mikor, hol használható? Tanórán • feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) •egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon •ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… •hiányzás, magántanuló, •alacsony óraszám kompenzálása •(középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül •közösség-építés; •felmérések; •…•…

22 LKG-Moodle - Info Savaria A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?

23 LKG-Moodle - Info Savaria … a tesztek eredményeit, …

24 LKG-Moodle - Info Savaria … itemenként részletesen elemezve,…

25 LKG-Moodle - Info Savaria … a beadott feladatokat

26 LKG-Moodle - Info Savaria Mit is csinálunk? (Summázat 1.) Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) Blended learning (kombinált oktatás)

27 LKG-Moodle - Info Savaria Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: •változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), • szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság • kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, • differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó • IKT kompetenciák fejlesztése •visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség • „újrafelhasználhatóság” • távmunka (tanár), távtanulás (diák)

28 LKG-Moodle - Info Savaria Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: •a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet •a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/ használni a szükséges programokat •a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker •a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy •a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … •a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni •az előkészítés időigénye 1 tanítási óra előkészítése n óra alatt, ahol n >>1

29 LKG-Moodle - Info Savaria A jelen (2006/2007) „A kompetencia-alapú oktatás kiterjesztése a Leövey Klára Gimnáziumban” – HEFOP projekt •az élethosszig tartó tanulás megalapozása, •kulcskompetenciák fejlesztése, •alkalmazóképes tudás, …  önálló, aktív, tevékeny, kollaboratív diák tanulásszervező, partner tanár  Moodle! 8 tanár, 6 kompetencia-terület, 8 tantárgy, 6 osztály, 182 diák,…

30 LKG-Moodle - Info Savaria A (nem túl távoli) jövő (2008. szeptember) Tény 1: a Dél-Pesti régióban a felnőttek ~40%-a nem rendelkezik érettségi vizsgával  munkaerő-piaci esélyek Tény 2: a dolgozó felnőttek egyre kevésbé tudják/akarják vállalni az „esti” (~ heti 3 nap) képzést  Távoktatás dominanciájú blended-learning képzés indítása! •e-tanulás eszközei - „gyorstalpaló” •nyomtatott segédletek •e-tananyagok •tutorálás, mentorálás •konzultációk (valós és virtuális), …

31 LKG-Moodle - Info Savaria Muszáj? (Summázat 2.) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés alapvető eszköze  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (~ nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!

32 LKG-Moodle - Info Savaria Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)

33 LKG-Moodle - Info Savaria Konfliktusok egy jó családban •nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? •miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? Docendo discimus… ~250 év ~15 év

34 LKG-Moodle - Info Savaria Köszönöm a figyelmet!

35 LKG-Moodle - Info Savaria PS. •„Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”


Letölteni ppt "2007.03.23.LKG-Moodle - Info Savaria 20071 Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára."

Hasonló előadás


Google Hirdetések