Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Szabad telephely-létesítés 2005. október 1-től Esélyek és kockázatok GÉMOSZ-Közgyűlés 2005. május 27. Galyatető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Szabad telephely-létesítés 2005. október 1-től Esélyek és kockázatok GÉMOSZ-Közgyűlés 2005. május 27. Galyatető."— Előadás másolata:

1 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Szabad telephely-létesítés október 1-től Esélyek és kockázatok GÉMOSZ-Közgyűlés május 27. Galyatető Okl. üzemgazda (FH) Frank Jendrek

2 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Német Gépjárműipari Országos Szövetség (ZDK) Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe e.V. (ZDK) Franz-Lohe-Str. 21 • D Bonn Telefon: 0228 / • Fax: 0228 /

3 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 15 tartományi szövetség elnök ügyvezető 256 céh nagymester ügyvezető ZDK Elnök: Rolf Leuchtenberger Ügyvezető: Dr. Axel Koblitz 45 gyártói szövetsége elnök ügyvezető gépjárműipari vállalat kb gépjárműipari vállalat Szervezettség: kb. 63,58% (2003)

4 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Tartományi szövetségek: Gyártók szövetségei:

5 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Bevezetés Bevezetés  szeptember 30-ig: gyártó/importőr által szerződéses korlátozás egy helyszínre  október 1-től: A „location clause” megszűnése = szabad telephely- létesítés: Gyártmányhoz kötődő értékesítési partnerek számára lehetővé válik további értékesítő és kiszállító pontok létesítése a gyártó/importőr beleegyezése nélkül.

6 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Ez a következőket jelenti: •Szerződéses márkakereskedők igen, de szervizek vagy külsők nem élhetnek a szabad telephely-létesítés lehetőségével. •Ez a szelektív de nem kizárólagos értékesítési területekre érvényes. •Létesíteni lehet értékesítő vagy kiszállító pontokat. A kettőt lehet, de nem kötelező kombinálni. •Erről a gyártót/importőrt tájékoztatni lehet, de nem kell beleegyezését kérni.

7 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Megőrültek azok ott Brüsszelben? Hogyan reagál a gépjárműipar a szabad telephely-létesítésre? A szabad-telephelylétesítés csak a „nagyoknak” jó. Középvállalkozások számára az új szabályozás a halált jelenti! Meg kell akadályozni a szabad telephely- létesítést! A szabad telephely-létesítés jóval több kockázattal jár, mint eséllyel – különösen azok számára, akik beruháztak!

8 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Mi a márkakereskedők véleménye? október 10-től megszűnik az un. "location clause„. Mi az Önök hozzáállása ehhez a záradékhoz? Forrás: AUTOHAUS pulsschlag, 01/2005, Bázis: „meg kell szüntetni"

9 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Hogyan reagálnak, ha október 1-én megszűnik a "location clause„? Forrás: AUTOHAUS pulsschlag, 01/2005, Nem, egy új telephely szóba sem jöhet Érdekel egy új telephely, de konkrét terveim még nincsenek Feltétlen létesítek egy új telephelyet 5% 29% 64%

10 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Miért vezeti be az EU-Bizottság október 1-én a szabad telephely-létesítést?

11 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Az EU-Bizottság évtizedek óta figyeli a határon átlépő verseny korlátozását a gépjármű piacon. A csoportmentességi rendelet (123/85 és 1475/95) változásai nem vezettek az elvárt sikerhez: • Azonos modellek esetén megmaradt az árkülönbség, • A piac körülbástyázása a kizárólagos és szelektív értékesítési rendszerek kombinálásával.

12 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Következmény:  A 1400/2002 sz. csoportmentességi rendelet megtiltja a szelektív és exkluzív értékesítés kombinációját.

13 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Ugyanakkor a brüsszeli Bizottság problémásnak tartja az un. „location clause” alkalmazását. Egyrészről hasznos abból a szempontból, hogy a gyártó továbbra is ellenőrzés alatt tarja saját hálózatának struktúráját és sűrűségét. Másrészről a szelektív értékesítési rendszeren belül továbbra is fennáll a helyi piaci kompetenciaterületek újbóli bevezetésének veszélye.

14 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Kompromisszum: Telephely-létesítési szabadság csak október 1-től annak érdekében, hogy a piaci részvevők kapjanak egy átmeneti határidőt az új szabályozásra történő felkészüléshez.

15 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Ki élhet a szabad telephely-létesítés előnyeivel? A gyártó/importőr értékesítési partnereinek kell kezdeményezni, tehát az összes szerződéses személygépkocsi-márkakereskedőnek Európában (kivéve: Suzuki) Külsős nem létesíthet értékesítési/kiszállítási pontot (a szervizzel ellentétben)!

16 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe A szabad telephely-létesítés megvalósítását és kihatásait két tényező befolyásolja: 1.Árkülönbségek az EU-n belül 2.Előírások az értékesítési- és kiszállító pontok vonatkozásában

17 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 1.Árkülönbség az EU-n belül Alapelv: Minél magasabb az EU-n belüli árkülönbség, annál inkább ösztönzi ez az alacsony árfekvésű országok kereskedőit arra, hogy további telephelyeket létesítsenek magas árfekvésű országokban. Ezt felismerték a kereskedők. Megfigyelhető egy tendencia az árak harmonizálására.

18 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 2.Értékesítési és kiszállító pontokra vonatkozó előírások Alapelv: Minél kevesebb előírás (standard) kerül meghatározásra (és ezáltal minél alacsonyabb költségekkel jár egy további telephely létesítése és üzemeltetése), annál nagyobb a motiváció további telephelyek megnyitására, különösen olyan területeken, ahol még van potenciál.

19 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Ugyanakkor eddig még csak kevés gyártmányra vonatkozóan áll rendelkezésre a standard. Éppen ezért a következő kérdés merül fel:  Legfontosabb kérdés: Hogyan nézzenek ki ezek a további telephelyek?

20 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Értékesítési és kiszállítási pontokra vonatkozó standardok Felső határ = Értékesítési standard Azon előírások relevánsak, amelyek az „értékesítés” ill. a „kiszállítás” funkcióra vonatkoznak.

21 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Értékesítési pontokra vonatkozó minimumstandardok Épület és terület  • márkaspecifikus területkialakítás kiállított gépjárművekre  • ügyfél várakozási zóna  • bemutató gépkocsi felület  • ügyfélparkoló Új gépjármű értékesítés  • kiállított szgk-k száma  • bemutató szgk-k száma • értékesítői munkahely  • részvétel termékbevezetésben  • részvétel marketingakciókban Corporate Identity / Corporate Design  • a márkaspecifikus bemutató-terület márkaspecifikus külső megjelenése és kialakítása • anyagok (pecsét, megbízási/ számla-formanyomtatvány stb.)  • értékesítési és POS- anyag Szervezeti előírások  • utalás az ügyfélszolgálatra (hol és ki)  • nyitvatartási idők kifüggesztése  • megjelenés a telefonkönyvben, szakmai telefonkönyv Személyzet / Oktatás  • képzett értékesítők száma  • képzés, továbbképzés  • termékoktatás Informatika  • kommunikációs hozzáférések kialakítása, pl. telefonvonat, Internet- csatlakozás, , stb….  • hozzáférés értékesítési rendszerekhez

22 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Épület és terület  • márkaspecifikus területkialakítás a gépjármű átadására  • ügyfélparkoló és ügyfélváró  • még nem kiszállított gépkocsik területe Új gépjármű kiszállítás  • irodai munkahely Corporate Identity / Corporate Design • márkaspecifikus külső megjelenés és kialakítása a márkaspecifikus bemutatóterületne •anyagok (pecsét, megbízási/ számla-formanyomtatvány stb.) • POS- anyag Szervezeti előírások  • Ügyfélszolgálati tevékenységre történő utalás  • Nyitvatartási idő kifüggesztése  • megjelenés a telefon ill. szakmai telefonkönyvben  • átvételi jegyzőkönyv elkészítése képjármű átvételekor (üzemtől/gyártótól/importőrtől))  • Folyamatok betartása Személyzet/oktatás  • oktatásban részesült munkatárs az ügyfél számára a következő felvilágosítást nyújtsa: gépkocsi-kezelése, karbantartás-szervizelési időtartam, garanciális feltételek Informatika  • kommunikációs kapcsolat a központi telephellyel Kiszállítási pontokra vonatkozó minimális standardok

23 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 1.A szabad telephely-létesítés hatásai először a különböző gyártmányok értékesítési hálózatának tagjainál jelentkeznek (nem a szervizpartnereknél és külsősöknél) 2.Az ő esetükben kétségtelenül nő a verseny (→ KOCKÁZAT).

24 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 3.Azokra, akik nem akarnak vagy nem tudnak terjeszkedni, a következők vonatkoznak: Aki jelenleg is jó ügyfélkapcsolattal rendelkezik és kimeríti piaci potenciálját, annak nem kell aggódnia. Ugyanis nem szabad alábecsülnünk a többi értékesítő előtt ilyen esetben keletkező piaci akadályokat (további telephelyek bevezetési költsége a standardok figyelembe vételével és az új ügyfelek megnyerésére fordított plusz költségek). Területi védelem már jelenleg sincs! (  KOCKÁZAT / ESÉLY?).

25 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 4.Pénzügyileg erős (több márkát forgalmazó) kereskedői csoportok profitálni fognak a szabad telephely-létesítés lehetőségéből (  ESÉLY). De a területvédelmi záradék megszűnése nélkül is terjeszkedhetnek, mégpedig úgy, hogy gyártmányukat forgalmazó pénzügyileg gyenge értékesítési partnereiket – a mindenkori gyártó/importőr hozzájárulása nélkül – felvásárolják.

26 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe 5.Kis és középvállalkozások lehetőségei az új „szabadságjogok” felhasználásával… Lehetőségek: •Saját szervezésben •Kooperációban

27 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Mit jelent ez Önöknek? A szabad telephely-létesítés a gépjárműipar valamennyi résztvevője számára esélyekkel, de egyben kockázattal jár.

28 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Összegzés •A szabad telephely-létesítés október 1-től hatályba lép •A standardok kialakítása és az árharmonizálás nagy jelentősséggel bír •Pénzügyileg erős kereskedői csoportok már a rajtgépben állnak •De kooperációval kis- és középvállalatok is esélyessé válhatnak •Ezzel mindenkinek foglalkozni kell, nyugodt lelkiismerettel azok dőlhetnek hátra, aki saját piacukat optimálisan lefedik •Nyerni az fog, aki gyorsan alkalmazkodik az új szabadságjogokhoz és vállalkozói vénával rendelkezik TEHÁT: ÉLJÜNK A LEHETŐSÉGEKKEL!

29 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe ZDK- „Költségszámítás-minta“ Kiinduló helyzet: Magasabb standardok és alacsonyabb árrés (ill. erősebb koncentráció a teljesítményirányult elemekre)  További költségek a szerződéses előírások teljesítéséhez.  További beruházások a személyzet és állóeszközök vonatkozásában.

30 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Ebből adódó fontos kérdések: ??? Új szgk. értékesítés:Elegendő az árrés ahhoz, hogy a) a szerződés teljesítéséből származó költségek a szerződéses kereskedőnek megtérüljenek? és b) a jövő biztosításához szükséges beruházásokat a kereskedő a személyzet és állóeszközök vonatkozásában végre tudja hajtani?

31 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe ??? Ebből adódó fő kérdések: Szerviz: Elegendő a jelenlegi rezsi-óradíj ahhoz, hogy a) a szervizpartnernél megtérüljenek a szervizszerződés teljesítéséből eredő költségek ? és b)a jövő biztosításához szükséges beruházásokat személyzet és állóeszköz vonatkozásában végre lehessen hajtani?

32 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe A válaszok a ZDK-költségszámítási mintákban keresendők: Új gépjármű:  Az eredmény a vizsgált nagyságrendet képviselő szervizpartner költségfedezettel rendelkező teljes költségbázisú rezsi órabére a megkövetelt szervizelési standard és az azzal együtt járó beruházások alapul vételével. Szerviz:  Az eredmény a hozam tekintetében létrejövő egyensúly a kereskedői szerződés előírásai és a biztosított kereskedői árrés között.

33 Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe

34

35 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe Szabad telephely-létesítés 2005. október 1-től Esélyek és kockázatok GÉMOSZ-Közgyűlés 2005. május 27. Galyatető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések